Team Lotus vuonna 2011

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Heikkihän vaihtoi renkaat aika lopussa, jolloin kierrosajat putoaa usealla sekunnilla. Suurin osa keskikastin janareista ei tätä tehnyt. Mutta kun vertaa esim. Renaulteihin, niin onhan se aika kummallista miten alkukaudesta podiumilla keikkunut talli voi noin pahasti romahtaa. Heidfeldin vaiko Baharin vika? :p
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Heikkihän vaihtoi renkaat aika lopussa, jolloin kierrosajat putoaa usealla sekunnilla. Suurin osa keskikastin janareista ei tätä tehnyt. Mutta kun vertaa esim. Renaulteihin, niin onhan se aika kummallista miten alkukaudesta podiumilla keikkunut talli voi noin pahasti romahtaa. Heidfeldin vaiko Baharin vika? :p
Heikki sanoi kisan jälkeen että Renaultin kuskit näyttävät olevan aika loppu. Eli olisikohan vaan kunnosta kiinni? Oli kumminkin kauden rankin kisa.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Eiköhän se ole useamman tallin toimesta todettu viime kausien aikana että päivityksistä ei saada kaikkea irti ensimmäisessä kisassa. Se on kumminkin ensimmäinen kerta kun osia testataan radalla.
Jep ja tämän myötä on riski, että jos päivitykset, varsinkin suuremmat, ei toimikaan, niin aikaa menee hukkaan ja saatetaan olla suossa ko. viikonloppuna. Vähän niin ku Renu onnistu näyttämään Singaporessa...
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Heikkihän vaihtoi renkaat aika lopussa, jolloin kierrosajat putoaa usealla sekunnilla. Suurin osa keskikastin janareista ei tätä tehnyt. Mutta kun vertaa esim. Renaulteihin, niin onhan se aika kummallista miten alkukaudesta podiumilla keikkunut talli voi noin pahasti romahtaa. Heidfeldin vaiko Baharin vika? :p
Rubensilta ja Alguersuarilta katosi vauhti loppua kohti renkaiden kulumisen takia, mutta kyllä useimmat keskikastin kuskeista vaihtoivat samoin kuin Heikki tuoreet renkaat loppukiriä varten.

Heikillä oli Williamsien tavoin kovempi rengasseos käytössä lopussa. Toro Rossot ja Renaultit satsasivat kisan lopulla supersoftiin. Petrovin olisi kyllä odottanut saavan uusista supersofteistaan enemmän vauhtia irti kuin Heikki softeistaan.

Harmi, että Heikki nukahti startissa eikä päässyt hyödyntämään parhaalla mahdollisella tavalla pehmeämpää rengasseostaan. Trullijunan kyydissä pysyttely kisan alussa näytti Kovalaiselle niin helpolta, että se olisi onnistunut varmaan yhtä hyvin kovemmallakin seoksella.

Koodi:
KOV  SSN  SN(11)  SN(26)   SU(47)
MAL  SSU  SN(11)  SSN(25)  SN(45)
BAR  SSU  SN(12)  SN(30)
SEN  SSU  SN(10)  SU(11)   SSU(28)  SSU(48)
PET  SN   SU(16)  SSN(29)  SSN(47)
BUE  SSU  SN(11)  SN(31)   SSN(49)
ALG  SU   SN(17)  SSN(35)

S = Soft compound
SS = Supersoft compound
N = New compound
U = Used compound
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Rubensilta ja Alguersuarilta katosi vauhti loppua kohti renkaiden kulumisen takia, mutta kyllä useimmat keskikastin kuskeista vaihtoivat samoin kuin Heikki tuoreet renkaat loppukiriä varten.
Ja olivatkin Heikin edellä nopeimmissa kierroksissa. Ainut joka vaihtoi samoihin aikoihin ja oli silti Heikin takana oli Petrov.

Renaultit tiesivät jo Singaporeen tullessaan, ettei rata sovi heille, mutta heillekin oli yllätys miten hukassa he vauhdillisesti olivat. Osa tietysti menee päivityspaketin kanssa sekoiluun.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Ja olivatkin Heikin edellä nopeimmissa kierroksissa. Ainut joka vaihtoi samoihin aikoihin ja oli silti Heikin takana oli Petrov.

Renaultit tiesivät jo Singaporeen tullessaan, ettei rata sovi heille, mutta heillekin oli yllätys miten hukassa he vauhdillisesti olivat. Osa tietysti menee päivityspaketin kanssa sekoiluun.
KERSin puuttuminen oli Singaporessa(kin) merkittävä haitta Lotukselle. T128 ei ole aerodynamiikaltaan keskikastin autojen tasolla, mutta jo KERSin antama puolen sekunnin parannus kierrosaikaan olisi riittänyt nostamaan Heikin nopeimpien kierrosaikojen luettelossa Sennan ja Alguersuarin ohi sijalle 11.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
BBC:n Ted Kravitz kertoo Singaporen "from the pit lane"-videoraportissaan (Available to UK users only), että Team Lotuksella toivotaan ensi vuodeksi Red Bullilta hankittavan KERS-laitteen tuottavan 60:n kilowatin tehot kierrosta kohti. Tällä kaudella Red Bullin väitetään saavan KERS-laitteestaan irti vain 40 kilowattia kierroksella, kun Mercedesin KERS tuottaa 60 kW.
Mitä ihmettä tarkoittaa 'kilowattia kierroksella'? Kilowatti on tehon yksikkö ja kuvaa SI-järjestelmässä sekunnissa tehtyä työtä. Kierroksen osalta tehdystä lisäbuustista voitaisiin puhua työnä kilowattitunteina, mutta tuo 60 kuulostaa tosi vähältä silloin.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Mitä ihmettä tarkoittaa 'kilowattia kierroksella'? Kilowatti on tehon yksikkö ja kuvaa SI-järjestelmässä sekunnissa tehtyä työtä. Kierroksen osalta tehdystä lisäbuustista voitaisiin puhua työnä kilowattitunteina, mutta tuo 60 kuulostaa tosi vähältä silloin.
KERSin säännöissä määrätty maksimiteho on 60 kW, joten uskoisin puhutun siitä. Kierroksessa on siis vähän turha määre tässä tapauksessa.

60 kWh ei minun korvaani kuulosta erityisen vähältä. Käytetyn KERS-energian määrä kierroksessa saa olla 400kJ, eli noin 0,11 kilowattituntia.
 
Viimeksi muokattu:

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Mitä ihmettä tarkoittaa 'kilowattia kierroksella'? Kilowatti on tehon yksikkö ja kuvaa SI-järjestelmässä sekunnissa tehtyä työtä. Kierroksen osalta tehdystä lisäbuustista voitaisiin puhua työnä kilowattitunteina, mutta tuo 60 kuulostaa tosi vähältä silloin.
Pahoittelen mahdollisesti aiheuttamaani hämmennystä ja mielipahaa. KERS on liian tekninen järjestelmä humanistin ymmärrettäväksi. :)

Käsittääkseni Red Bull saa tällä kaudella KERSistään irti jokaista ratakierrosta kohti vain kaksi kolmasosaa siitä tehosta mitä saavat autot, joissa on Mercedesin KERS. Ensi vuodeksi Red Bull luonnollisesti pyrkii parantamaan KERSiään ja Lotus/Caterham pääsee Team Lotukselta Kravitzille kerrottujen tietojen nojalla hyötymään kaudella 2012 Red Bullin KERSiin tehtävistä parannuksista. Tämä oli postaukseni ydinajatus.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Käsittääkseni Red Bull saa tällä kaudella KERSistään irti jokaista ratakierrosta kohti vain kaksi kolmasosaa siitä tehosta --
Edelleen väärin. Säännöissä on rajattu maksimiteho sekä KERSin tekemä työmäärä (ei teho!) kierrosta kohden. Tämä tarkoittaa sitä, että RBR saa laitteestaan saman kierrosaikahyödyn kuin muutkin tiimit, koska pienemmällä teholla laitetta saa käyttää pidempään per kierros. Haittapuolena pienemmässä tehossa on se, että RBR häviää muille kaksinkamppailutilanteissa kuten lähdöissä tai ohituksissa.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Edelleen väärin. Säännöissä on rajattu maksimiteho sekä KERSin tekemä työmäärä (ei teho!) kierrosta kohden. Tämä tarkoittaa sitä, että RBR saa laitteestaan saman kierrosaikahyödyn kuin muutkin tiimit, koska pienemmällä teholla laitetta saa käyttää pidempään per kierros. Haittapuolena pienemmässä tehossa on se, että RBR häviää muille kaksinkamppailutilanteissa kuten lähdöissä tai ohituksissa.
Oman tekniikkatietämykseni olen jo tunnustanut valitettavan puutteelliseksi, joten en ala väittämään tietojesi olevan vääriä. Sen verran kuitenkin tekee mieleni huomauttaa, että käsityksesi Red Bullin KERSistään saaman kierrosaikahyödyn samanlaisuudesta muihin tiimeihin verrattuna on selkeässä ristiriidassa usean aiheesta lukemani artikkelin kanssa, joissa poikkeuksetta väitetään Red Bullin saavan KERSistä 0,3:n sekunnin hyödyn kierrosta kohti, kun taas Mercedesin KERSistä väitetään tulevan 0,5:n sekunnin hyöty.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Sen verran kuitenkin tekee mieleni huomauttaa, että käsityksesi Red Bullin KERSistään saaman kierrosaikahyödyn samanlaisuudesta muihin tiimeihin verrattuna on selkeässä ristiriidassa usean aiheesta lukemani artikkelin kanssa, joissa poikkeuksetta väitetään Red Bullin saavan KERSistä 0,3:n sekunnin hyödyn kierrosta kohti, kun taas Mercedesin KERSistä väitetään tulevan 0,5:n sekunnin hyöty.
Se ei varsinaisesti ole käsitykseni, vaan tarkoitukseni oli selventää laitteen maksimitehon suhdetta hyötyyn. Muistan minäkin nimittäin tällaista lukeneeni, mutta siinä on kyse akkujen kapasiteetista tai vaihtoehtoisesti jäähdytysongelmista. Pienempi maksimiteho ei sinällään vie kierrosaikahyötyä.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Eli siis RB:n KERSin sähkömoottori on joko tehoiltaan heikompi kuin Mersun vastine tai sitten RB:n systeemin akkukapasiteetti on pienempi. Tai molempia. Ja syynä ilmeisesti jäähdytysongelmat jotka taas juontanevat juurensa RB:n halusta optimoida KERS systeemin sijainti ja paino mahdollisimman hyvin...
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Olennaista Kravitzin kommentissa on, että Team Lotuksella uskotaan Red Bullin paketoiman Renaultin KERSin olevan vuonna 2012 teholtaan samaa tasoa kuin muillakin talleilla. Fernandesin F1-tallin ei siis pitäisi näin ollen hävitä ensi kaudella muille talleille ainakaan KERSin osalta. :)
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Uusimmassa Team Lotus Notes -julkaisussa (Japanese/Korean GPs) kerrotaan, että Heikki Kovalainen ja Karun Chandhok ovat käyneet Red Bullin simulaattorissa tutustumassa Intian GP:n rataan. Jarno Trullia ei tässä yhteydessä mainita.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Eipä se Lotuksen Singaporeen tuoma päivitys tunnu näkyvän ainakaan silloin, kun vertaillaan Lotuksen nopeamman kuskin kierrosaikaa aika-ajojen ensimmäisessä osiossa lähimpien kilpailijatallien nopeamman kuskin aikaan. Williamsille jäi Japanin aika-ajojen ensimmäisessä osiossa vielä parantamisen varaa -- toisessa osiossa Williams oli jo samassa vauhdissa Toro Rosson kanssa.

Nopeamman Lotuksen kierrosaika Q1:ssä edustaa sataa prosenttia, johon tässä verrataan muita talleja:
Koodi:
Toro Rosso: Unkari -1,321% | Belgia -1,621% | Italia -1,658% | Singapore -1,936% | Japani -2,550% 
Williams:   Unkari -1,570% | Belgia -0,930% | Italia -2,081% | Singapore -2,560% | Japani -1,800% 
Virgin:     Unkari +2,244% | Belgia +2,181% | Italia +1,144% | Singapore +1,131% | Japani +0,983% 
HRT         Unkari +2,278% | Belgia +3,798% | Italia +1,679% | Singapore +1,356% | Japani +2,457%
Aika-ajoissa Lotuksella tuppaa olemaan isompi ero eteen- kuin taaksepäin. Kilpailuissa ero usein kääntyy toisinpäin ja ero edessä onkin pienempi kuin takana.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4338
Williamsilla on uusi aero-paketti Japanissa jonka heidän puheiden mukaan pitäisi ratkaista tämän vuoden auton perustavaa laatua olevat peräpään aero ongelmat(menivät perse edelle puuhun äärimmilleen viedyn matalan perän kanssa), vauhdiin pitäisi olla Sauber/Force india tasolla paketin ansiosta.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Myös Sauberille tuli Japaniin iso päivityspaketti. Toro Rosso taisi poistaa harjoituksissa kokeilemansa päivityksen ennen aika-ajoja. Virgin puolestaan toi Italiaan ja Singaporeen ison päivityksen ja jopa HRT ilmoitti samoihin aikoihin tuovansa päivityksen, jonka turvin toivoivat tavoittavansa Virginin ja Lotuksen. Kaikki tallit ovat siis päivittäneet autoaan, mutta "uudet tallit" eivät ole pystyneet kehittämään autoaan kauden aikana samaan tahtiin kuin keskikastin tallit.

Ensi kaudeksi Lotus (jonka nimi vaihtunee Caterhamiksi) on lupaillut olevansa kauden alusta alkaen mukana keskikastissa ja pysyvänsä myös keskikastin vauhdissa kaudenaikaisessa kehityksessään. Perusteluksi tällaisille haaveille on Lotuksella esitetty Williamsilta vuokratun tuulitunnelin tuoma tuntuva lisäys tallin käytössä olevaan tuulitunnelitestauksen tuntimäärään sekä sen tosiasian, että ensi kauden auto on ensimmäistä kertaa tallin historiassa suunnittelultaan jatkoa aiemmalle autolle, joten suunnittelussa voidaan keskittyä täysillä auton aerodynamiikan parantamiseen.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Lotus pinnisti maksimisuoritukseen Japanin osakilpailussa ja oli hyvissä asemissa hyödyntääkseen edellä ajavien vastoinkäymiset. Kun näitä vastoinkäymisiä ei isommin ilmaantunut, niin sijoituksiksi jäivät 18. ja 19.

Heikki sai vaihteeksi hyvän startin ja tämä ratkaisi Lotus-kuskien keskinäisen järjestyksen Kovalaisen eduksi Suzukan radalla, jossa ohittaminen ei ollut helppoa. Kisatulosten keskinäisessä vertailussa (kun molemmat ovat päässeet maaliin asti) Heikki johtaa nyt Jarnoa 4-3 ja aika-ajoissa 12-2.

Poimintoja F1Fanaticin katsauksesta Lotus-kuskien kisasuorituksiin:

Heikki Kovalainen

Kovalainen launched his car down the inside along the pit wall and picked up four places – particularly impressive for a driver in a car that doesn’t have KERS.

Both the Williams drivers came past him on lap two and Sergio Perez did likewise on lap seven.

Nico Rosberg was the next driver on Kovalainen’s tail but surprisingly the Mercedes driver didn’t find a way past before Kovalainen made his first pit stop on lap ten.

Kovalainen came out of the pits back ahead of Pastor Maldonado, but lost the position when he made his second stop on lap 22.

By his final stint the other midfield runners had jumped ahead of him via the pits, but his pace compared favourably with Rubens Barrichello, who was also running on medium tyres.
Jarno Trulli

Trulli was unable to use Lotus’s new-specification power steering system at Suzuka. In its place the team supplied a revised system based on the one he last used in Hungary. However he lost time within an electrical problem in the second practice session.

After qualifying behind Kovalainen by a narrow margin he gained a place at the start then passed Sergio Perez, who was on the medium compound tyres.

Perez came back past the Lotus on lap six, followed by Nico Rosberg the next time by.

Trulli and Kovalainen were on the point of being lapped when the safety car came out on lap 24 and spared them. This helped both drivers to finish on the lead lap, though without the safety car they would likely have been a lap and a half in arrears.
Ensi kaudeksi Tony Fernandesin F1-talli pyrkii parantamaan suorituskykyään hankkimalla KERSin, palkkaamalla lisää insinöörejä ja lisäämällä tuulitunnelissa vietettyä tuntimäärää. Vuodenvaihteen tienovilla talli tiettävästi suunnittelee nimensä muuttamista Caterhamiksi ja tehtaansa siirtämistä Leafield Technical Centreen, Oxfordshireen. Uuden tehtaan yhteyteen talli rakentaa oman tuulitunnelinsa ja uudet CFD-tilat, joiden voimalla pyritään taas uuden edistysaskeleen ottamiseen kaudeksi 2013.

Nämä suunnitelmat nielevät paljon rahaa, joten tallille on tärkeää varmistaa valmistajien 10:nnestä sijasta tulevat palkkiorahat tällä kaudella. Talli tarvitsee myös lisää sponsorirahaa ja nimenvaihdoksen myötä talli pääsee lopultakin eroon epävarmuutta ja kyseenalaista mainetta tuoneista oikeustaisteluistaan Group Lotuksen kanssa, mikä helpottanee jatkossa sponsoreiden hankkimista. Paras tapa houkutella sponsoreita olisi tietysti parantaa tallin kilpailukykyä ensi kaudeksi siten, että se on jo 2012 mukana keskikastissa taistelemassa pistesijoituksista Williamsin, Toro Rosson, Force Indian ja Sauberin kanssa.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös