Team Lotus vuonna 2011

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Kisatulosten keskinäisessä vertailussa (kun molemmat ovat päässeet maaliin asti) Heikki johtaa nyt Jarnoa 4-3 ja aika-ajoissa 12-2.
Mielenkiintoinen näkökanta. Enpä ole tullut itse katsoneeksi tilastoja noin, enkä ole muuallakaan moiseen törmännyt. :thumbup:

Toivon Heikille loppukaudeksi vielä yhtä onnella(kin) saavutettua tulosta sijoille 10-12. :thumbup:
 

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
4169
Mielenkiintoinen näkökanta. Enpä ole tullut itse katsoneeksi tilastoja noin, enkä ole muuallakaan moiseen törmännyt. :thumbup:

Toivon Heikille loppukaudeksi vielä yhtä onnella(kin) saavutettua tulosta sijoille 10-12. :thumbup:
Tarpeeksi sekava sadekelin kisa, niin Heikin vauhti yhdistettynä toimivaan taktikkaan saattaisi riittää kuin riittääkin keskeytysten avittamana pisteille.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Ei muuta kuin Koreaan samanlainen keli kuin viime vuonna.
F1-sarjan virallinen verkkosivusto Formula1.com povaa näköjään Koreaan sadetta perjantaiksi, mutta poutaa lauantaiksi ja sunnuntaiksi. Normisijoituksia lienee siis Lotukselle luvassa Koreassakin, jos ei edellä kolaroida.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Formula1.com on jututtanut Tony Fernandesia.

Haastattelussa Fernandes kertoo, että Lotus on tähän asti voinut käyttää vain 50% sallitusta tuulitunneliajasta, mutta tästä eteenpäin Williamsilta vuokrattu tuulitunneli mahdollistaa Fernandesin F1-tallille säännöissä sallitun tuulitunneliajan sataprosenttisen hyödyntämisen. Myös CFD-suunnittelun osalta Lotus on ollut vakiintuneita talleja jäljessä ja vasta kuluvan kauden puolivälissä talli on päässyt käyttämään CFD-kapasiteettiaan maksimaalisesti. Lotus palkkaa jatkuvasti lisää insinöörejä ja pätevän työvoiman houkuttelun pitäisi helpottua sitten, kun talli muuttaa lähemmäksi Britannian moottoriurheilun keskusaluetta.

Fernandes kiistää, että olisi tavoitellut täksi kaudeksi valmistajien mestaruustaiston kymmenettä sijaa parempaa tulosta. Fernandesin mielestä eron kasvattaminen muihin uusiin talleihin ja eron kaventaminen vakiintuneisiin talleihin kaudella 2011 on ollut Lotukselle erinomaista kehitystä. Tämän kauden Lotus-auto on suunniteltu ja valmistettu paljon paremmin kuin kauden 2010 auto, mutta Fernandesin mukaan tämän kauden Lotus-auto tehtiin puolet pienemmän henkilökunnan voimin kuin ensi kauden auto. Lisäksi Fernandes uskoo tallinsa kahden kauden aikana keräämän kokemuksen auttavan osaltaan parempien tulosten saavuttamisessa ensi kaudella.

Fernandes sanoo varsin suoraan, että hänen F1-tallinsa tulee hankkimaan uuden teknisen johtajan Mike Gascoynen tilalle, jos tallin suoritukset eivät parane ensi kauteen mennessä. Fernandes sanoo myös haluavansa nähdä Karun Chandhokin ajavan Lotus-autoa Intian osakilpailussa, mutta väittää samalla jättävänsä lopullisen päätöksen kuskivalinnasta tallinsa tehtäväksi. Fernandesin mukaan valmistajien kymmenennen sijan turvaaminen on tallille kaikkein tärkeintä, ja se onnistuisi tietysti parhaiten antamalla molempien nykyisten kuskien ajaa myös Intiassa.

Neuvottelut Team Lotus -tallin nimen vaihtamisesta ovat vielä keskeneräisiä, joten niitä Fernandes suostuu kommentoimaan ainoastaan sellaisilla ympäripyöreillä ja yleisluontoisilla lauseilla, jotka eivät voi hidastaa asian etenemistä loukkaamalla jotain neuvottelujen osapuolta.
 

|EdU|

Scuderia Ferrari
Liittynyt
23.12.2008
Viestit
1927
Sijainti
Järvenpää
Ja Intiassa ajavat Trulli ja Kovalainen uusimpien tietojen mukaan.
:thumbup:
Kyllä. Lotus haluaa varmaankin "varmistaa" tuon nykyisen 10. paikkansa valmistajien sarjassa, ja jos sattuu tulemaan se sekava sadekelin kilpailu niin siinä vaiheessa Trulli tuo paljon varmemmin auton maaliin kuin Chandhok.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13757
Kyllä. Lotus haluaa varmaankin "varmistaa" tuon nykyisen 10. paikkansa valmistajien sarjassa, ja jos sattuu tulemaan se sekava sadekelin kilpailu niin siinä vaiheessa Trulli tuo paljon varmemmin auton maaliin kuin Chandhok.
Ja Chandhok muutenkin mahdollisesti Virginin ja Hispanian takana, jos tuo.
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Ihan oikein ettei Chandhok aja, olisi kumminkin hidas tai rikkoisi kalustoa. Yksi maksukuski vähemmän on aina plussaa, tosin olis ollu viihdearvoa kattella Candhokin touhua.
 

Betelgeuze

Well-known member
Liittynyt
27.2.2006
Viestit
557
Tuo kymmenennen sijan varmistaminen nyt on täyttä höpinää. Jos tulee sekava sadekisa, niin suurin piirtein yhtä todennäköistä on, että Chandhok olisi hyvällä sijalla. Kysehän on tietenkin siitä, että tallilla ei ole varaa ostaa Trullia ulos enää toista kertaa.
 

rikke

Well-known member
Liittynyt
6.4.2009
Viestit
276
Tuo kymmenennen sijan varmistaminen nyt on täyttä höpinää. Jos tulee sekava sadekisa, niin suurin piirtein yhtä todennäköistä on, että Chandhok olisi hyvällä sijalla. Kysehän on tietenkin siitä, että tallilla ei ole varaa ostaa Trullia ulos enää toista kertaa.
Tästä on kyllä pakko olla eri mieltä. Ei nykyään vain hypätä ajamaan vierasta rataa suht vieraalla autolla, vaikka syntymätodistuksessa olisi nimen kohdalla Kimi Räikkönen. Lotuksella kun ei ole edes simulaattoria käytettävissä. Enkä tiedä oliko Karun päästetty hyppäämään Red Bullin simuun taannoin harjoittelemaan Intian rataa. Jokainen on varmasti yhtä mieltä siitä, että Chandhok olisi tallikaveriaan kelissä kuin kelissä jäljessä. Ja näissä sekavissa kisoissa se turva-autokaan ei auta yhtään mitään, mikäli kuljettaja on jäänyt jo kierroksen kärjestä. Mielestäni Heikin/Jarnon mahdollisuudet parantaa Lotuksen asemia verrattuna Chandhokiin on jotain 95%-5%.
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Tuo kymmenennen sijan varmistaminen nyt on täyttä höpinää. Jos tulee sekava sadekisa, niin suurin piirtein yhtä todennäköistä on, että Chandhok olisi hyvällä sijalla. Kysehän on tietenkin siitä, että tallilla ei ole varaa ostaa Trullia ulos enää toista kertaa.
Niin, miksi vaarantaa 10. sijaa ja pistää rahaa palamaan jotta saataisiin huonompi kuski rattiin?
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Asiaa sivuten Peter Windsor haastatteli Karunia vastikään ja kysyi Intiassa ajamisesta. Karun sanoi näkevänsä asian niin, että tahtoo ansaita paikkansa sen sijaan, että ajaisi vain, koska pomo määrää.
Chandhok vihjaa tuossa haastattelussa, ettei Team Lotuksen henkilökunnan keskuudessa välttämättä katsota hyvällä, jos Chandhok vie Trullin paikan Intian GP:ssa. Ehkä tässä on kyse yksinkertaisesti siitä, ettei Fernandes halua aiheuttaa turhaa epäsopua tallinsa sisällä ajamalla tahtonsa väkisin läpi eikä Karunkaan fiksuna kaverina halua lietsoa itseään kohtaan katkeruutta tallissa, josta toivoo saavansa vakituisen kisakuskin pestin kaudeksi 2013.

Toisaalta Chandhok sen paremmin kuin Fernandeskaan Formula1.comin haastattelussaan eivät sano suoraan, että Lotuksella olisi jo päätetty Intian GP:n kuskeista.
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Chandhok vihjaa tuossa haastattelussa, ettei Team Lotuksen henkilökunnan keskuudessa välttämättä katsota hyvällä, jos Chandhok vie Trullin paikan Intian GP:ssa. Ehkä tässä on kyse yksinkertaisesti siitä, ettei Fernandes halua aiheuttaa turhaa epäsopua tallinsa sisällä ajamalla tahtonsa väkisin läpi eikä Karunkaan fiksuna kaverina halua lietsoa itseään kohtaan katkeruutta tallissa, josta toivoo saavansa vakituisen kisakuskin pestin kaudeksi 2013.

Toisaalta Chandhok sen paremmin kuin Fernandeskaan Formula1.comin haastattelussaan eivät sano suoraan, että Lotuksella olisi jo päätetty Intian GP:n kuskeista.
Sinänsä outoa, että Saksassa Chandhok pistettiin ihan pokkana rattiin, eikä sillon mietitty aiheuttaako se kitkaa tallin sisällä, mutta nyt kotikisoissa ajaminen on ylivoimaista. Eiköhän tääkin asia oo rahasta kiinni.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Sinänsä outoa, että Saksassa Chandhok pistettiin ihan pokkana rattiin, eikä sillon mietitty aiheuttaako se kitkaa tallin sisällä, mutta nyt kotikisoissa ajaminen on ylivoimaista. Eiköhän tääkin asia oo rahasta kiinni.
Chandhok tuo epäilemättä mukanaan intialaista rahoitusta siloittamaan urakehitystään Lotuksella. Lisäksi Fernandes pyrkinee vahvistamaan AirAsian bisneksiä Intiassa, joten intialainen kuski Fernandesin F1-tallissa sopisi erinomaisesti Fernandesin kuvioihin.

Jarno oli alkukaudesta tyytymätön Lotuksen ohjaustehostimeen ja sai käyttöönsä parannetun version ohjaustehostimesta heti Saksan jälkeen Unkariin, joten auton lainaaminen Chandhokille Saksassa ei loppujen lopuksi ollut tavattoman iso menetys Trullin kannalta. Ehkä Trulli sai Saksassa myös rahallista bonusta "hyvän tiimipelaajan" asenteestaan, kuten Mika Salo tuolloin arvaili.

Auton luovuttaminen Chandhokille Intiassa saattaisi jo kirpaista kipeämmin, koska ohjaustehostin on nyt enemmän Jarnon mieleen ja ajaminen maistuu sen myötä paremmin. Trullin näkökulmasta nyt olisi tietysti Kovalaisen vuoro antaa autonsa Chandhokille, joten Jarnon uhraaminen toistamiseen vahvistaisi aika yksiselitteisesti Heikin aseman tallin ykköskuskina. Heikki taas on vakuuttanut Maikkarin haastattelussa, ettei suostu tällä kaudella antamaan autoaan muille kuin ainoastaan perjantaiharjoituksen ajaksi -- eikä enää perjantaiksikaan sitten, kun autolla voi oikeasti taistella pistesijoista. :)
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14281
Hyvä kisa tänään Lotukselta tai pian siis Caterhamilta. Heikki ajoi sen minkä autosta sai irti. Viimeisillä kierroksella auto oli säästänyt renkaita kun taas Sennan renkaat olivat aivan loppu. Kisasta olisi voinut sadeoloissa tulla parempikin.
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Brassikuljettaja uhkaa Kovalaisen paikkaa?

Tänä vuonna GP2-sarjassa kisannut brasilialaisajaja Luiz Razia on Agencia Gazeta Press -uutistoimiston mukaan hankkimassa rahalla ajopaikan Brasilian F1-kisaan, joka ajetaan Interlagosin radalla marraskuun lopulla. Razia korvaisi Lotus-tallin kisakuskina joko Heikki Kovalaisen tai Jarno Trullin.
- Olen kuukausien ajan keskustellut sponsoreiden kanssa, jotta saisin tukea kisaa varten. Brasiliassa asialle on kiinnostusta. Brasilian talouskasvun myötä sponsorirahaa on saatavissa, Razia kertoi.
GP2:ssa Razia, 22, oli päättyneellä kaudella pisteissä 12:s. Valencian sprinttikisassa hän ajoi toiseksi.
Lotus ei ole kommentoinut Razian mahdollista pestiä.

RNF
Taasko jompi kumpi kuski huilii rahapinkan kanssa?
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3796
Toivotaan että tekisi Kobayashit jos saa paikan, mutta alkaahan se vähän naurettavaa olemaan kun paikat myynnissä eniten tarjoavalle.

Toisaalta hieno nähdä vaihtelua ja "vanhan ajan" villiä meininkiä mutta ei sovi enään nykyformuloihin.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Talli, joka rakentaa itselleen uutta tehdasta tuulitunneleineen ja muine herkkuineen, tarvitsee varmaankin lisärahaa mistä vain saa sitä kaavittua.

Toisaalta puheet Chandhokin ja Razian mahdollisuuksista päästä ajamaan kilpailuissa muistuttavat mieleeni Joe Sawardin hiljattaisen kirjoituksen, jossa Saward tuntuu suhtautuvan varovaisen epäilevästi Trullin jo ilmoitettuun jatkopestiin.
Team Lotus has announced Heikki Kovalainen and Jarno Trulli for next year, but it remains to be seen whether this will actually be the driver line-up. Trulli has a lot of ups and downs although he is good he is very very good. The team may feel that a more consistent driver is a better bet, but the choice is somewhat limited. In such a situation it is often a good idea for a team to take a punt on a new boy, to keep the older drivers motivated.
Jos Trulli on vetäytymässä eläkkeelle ennakoitua nopeammin, niin uusien kuskien ajattamisessa voisi olla rahankeruun lisäksi kyse myös Trullin seuraajan valinnasta. Tai saattavathan nämä huhut kisakuskipaikkojen kauppaamisesta tietysti olla täysin perättömiäkin. :)
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös