Lotus-nimikiista

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8745
Sijainti
Vantaa
Itse käytän puhtaasti sekaannuksen välttämiseksi Fernandesin tiimistä sen osallistumisoikeuden omaavan yhtiön nimeä eli 1Malaysia Racing Team. Koska Lotus Renault GP:n osallistumisoikeuden F1-sarjaan omistaa Lotus Renault GP-yhtiö, niin sen vuoksi ei synny samaa epäselvyyttä Lotus-nimen käytöstä kuin jos tuijotettaisiin valmistajaa, jota lähes kukaan ei ole aiemmin F1-viestinnässä käyttänyt. Yleensähän lähes poikkeuksetta on puhuttu tiimeistä, kuten tässäkin tapauksessa itse alunperin teit.
Huhu :D Mikset käytä Team Lotusta, koska käytät tallin nimeä Renaultistakin? Kaikkein helpointa sinunkin olisi sekaannuksen vuoksi puhua esim. Renaultista ja Lotuksesta, jos noin paljon tulee epäselvyyttä. Käytäkö McLarenista McLaren Racing (liekö virallinen yhtiönimi, katsoin nettisivuilta kohdasta Group)? Minusta hassua ruveta käyttämään yhtiöiden nimiä...

Chapmanit myivät/luovuttivat käyttöoikeuden vain nimeen. Ymmärrän, että tilanne on sikäli monelle Fernandesin sympatiseeraajalle sikäli paradoksaalinen, että mikäli pöytälaatikossa pölyttyneet paperinpalat kelpaa potentiaaliseksi F1-tiimiksi, niin silloin Clive Chapman omistaa yhä alkuperäisen Team Lotuksen.
Luovuttivat vain nimen? No eikö tämä jo riitä, että muilla ei ole oikeutta käyttää Lotusta F1:ssä? :D Chapmanien on turha ulista, jos ovat myyneet nimen ja tulleet katumapäälle. Tyhmiä kauppoja ovat tehneet rahapulassa ja siitä kärsikööt. Vähän epäilen edelleen, että kauppaan on sisältynyt muutakin kuin pelkkä nimi, koska Lotushan jatkoi siinä muodossaan Chapmanien jälkeenkin. Hunt osti sitten Lotuksen konkkapesältä nimen talliin (eikä Chapmanit olleet mailla eikä halmeilla silloin)
 
Viimeksi muokattu:

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Chapmanit myivät/luovuttivat käyttöoikeuden vain nimeen. Ymmärrän, että tilanne on sikäli monelle Fernandesin sympatiseeraajalle sikäli paradoksaalinen, että mikäli pöytälaatikossa pölyttyneet paperinpalat kelpaa potentiaaliseksi F1-tiimiksi, niin silloin Clive Chapman omistaa yhä alkuperäisen Team Lotuksen.
Cliven omistamalla puljulla ei enää ole Lotus-tavaramerkkejä, Classic TL:llä on GL:n lisenssi. TLI yritti rekisteröidä CTL-tavaramerkin, mutta veti pois hakemuksensa.

http://www.ipo.gov.uk/domestic?domesticnum=2538142

Hakemuksesta käy ilmi, että TLI:n mielestä Team Lotuksen immateriaalioikeudet ennen '91 eivät kuulu GL:lle, joka on ristiriidassa Cliven GL:ää tukevien lausuntojen kanssa. Kunnioitan Chapmanien näkemyksiä tässä GL vs TL kiistassa, mutta epäilen heidän olevan GL:n painostuksen alla. Tai muuten CTL:n lisenssi saatetaan purkaa sopimusrikkomukseen vedoten.

Bahar kyllä on puhunut kasvavasta osuudesta tiimissä, joka tänä vuonna näkyy kahtena autona ja siinä että tiimi on nykyisin Lotus KV Racing. Nykyisin, mutta ei enää ensi vuonna kun Lotus ja Chevrolet rakentavat sinne aerokitit ja moottorit. Siinä olet tosin oikeassa, että miten Lotuksen mahdollisesti osaomistama KV taipuu sarjaan, joka kuten nykyisin jälleen F1:kin yrittää tarjota yksityistiimeille mahdollisuuden kilpailla tasaväkisesti. Penske tosin on jo käytännössä varma Chevroletin tehdastiimi sikäli kuin ne ovat sallittuja.
Penske on varma Chevroletin tehdastiimi, mutta nimenomaan Penske. Talli on siis Penske Chevroletista huolimatta. Ja KV on KV GL:stä huolimatta.
 
Viimeksi muokattu:

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
KÄÄÄÄÄKK!!!! Noi lyhenteet alkaa pikkuhiljaa jo tulemaan korvista ulos, ihan jokaista sanaa ei välttämättä tarvii lyhentää.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
KÄÄÄÄÄKK!!!! Noi lyhenteet alkaa pikkuhiljaa jo tulemaan korvista ulos, ihan jokaista sanaa ei välttämättä tarvii lyhentää.
Tässä selityksiä:

TL=Team Lotus
GL=Group Lotus
LC=Lotus Cars
LR=Lotus Racing
LRGP=Lotus Renault GP
RF1=Renault F1 Team
CTL=Classic Team Lotus
TLI=Team Lotus International
TLV=Team Lotus Ventures
TLL=Team Lotus Limited
1MRT=1Malaysia Racing Team
ACBC=Anthony Colin Bruce Chapman
TF=Tony Fernandes
DB=Dany Bahar
DH=David Hunt
TM=tavaramerkki
PTL=Pacific Team Lotus
PGP=Pacific Grand Prix
 
Viimeksi muokattu:

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8745
Sijainti
Vantaa
Tässä selityksiä:

TL=Team Lotus
GL=Group Lotus
LC=Lotus Cars
LR=Lotus Racing
LRGP=Lotus Renault GP
RF1=Renault F1 Team
CTL=Classic Team Lotus
TLI=Team Lotus International
TLV=Team Lotus Ventures
TLL=Team Lotus Limited
1MRT=1Malaysia Racing Team
ACBC=Anthony Colin Bruce Chapman
TF=Tony Fernandes
DB=Dany Bahar
DH=David Hunt
Hieno lista, mutta miksi pitää käyttää? Tekstin luettavuus kärsii olennaisesti.
 

VilleH

Banned
Liittynyt
24.6.2010
Viestit
2087
Sijainti
Kuopio
Kaksi asiaa voivat olla totta samaan aikaan. Lotus on nimisponsori, mutta myös enemmän kuin vain pelkkä nimisponsori. Muissa tiimeissähän pelkkä nimisponsorin edustaja ei istu kilpatallin omistavan yhtiön hallituksessa.
Onko tämä faktaa ? Toi o kuiteskii aika yleistä et istutaan vähä vaikka minkä firman hallituksessa. Kuten joku jo mainitsi esimerkkinä Ollilan
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Minä myönnän edelleenkin, että LRGP ei ole mikään 100% seuraaja alkup. Team Lotukselle, mutta ei ole Tonyn tallikaan mainitsemistani syistä.
Minä kuitenkin hyväksyn Tonya puolustavat.

Hyväksytäänkö täällä Baharia ja Group Lotusta puolustavat?
-Ei, jotkut jopa odottavat GL:n nurinmenoa.

Onko Lotuksen urheiluautofaneilla oikeus puolustaa firmaansa F1:ssäkin?
-On.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8745
Sijainti
Vantaa
Minä myönnän edelleenkin, että LRGP ei ole mikään 100% seuraaja alkup. Team Lotukselle, mutta ei ole Tonyn tallikaan mainitsemistani syistä.
Minä kuitenkin hyväksyn Tonya puolustavat.

Hyväksytäänkö täällä Baharia ja Group Lotusta puolustavat?
-Ei, jotkut jopa odottavat GL:n nurinmenoa.

Onko Lotuksen urheiluautofaneilla oikeus puolustaa firmaansa F1:ssäkin?
-On.
NO itse en toivo, mutta epäilen GL menevän konkkaan koska DB tekee suurella budjetilla asioita ostamalla muunmuassa R vaikka samalla tarvitsee rahaa GB hallitukselta. TF sensijaan käyttää paljon omaa rahaa kuten AA,NZ ja T.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
No käykö tämä: Baharin johtama yritys on Colin Chapmanin perustama Lotus.
Ei tietenkään käy, kyllähän sen itsekin tajuat. Baharin johtama yritys on toki Chapmanin perustama. A Lotus kuten Lontoossa sanottaisiin. Mutta se ei ole Chapmanin perustama F1-talli. Chapmanin perhe myi sen Petereille Collins ja Wright vuonna 1990 ja sen toiminnot päättyivät 1994.

Tällöin tallin omistajille jäi käsiin "intellectual property" nimeen ja tuotemerkkiin Team Lotus. He myivät tämän edelleen David Huntille ja Hunt puolestaan Fernandesin poppoolle.

Sen sijaan Fernandesin omistama F1-tiimi ei ole Colin Chapmanin perustama Lotus, joskin sillä ilmeisesti on jonkinlainen käyttöoikeus Colin Chapmanin perustaman kilpatallin nimeen.
Ei ole juu, mutta se on silti enemmän Lotus kuin tuo Toleman-Lotus, koska se on Team Lotus ja omistaa sen, mitä alkuperäisestä Team Lotuksesta on jäljellä.

Vaikka Tony Fernandes tatuoisi otsaansa tekstin "My team is not and never will be the real Lotus" ei se tee Toleman-Lotuksesta yhtään sen oikeampaa Lotusta. Sen sijaan Team Lotuksen ostaminen sen saattaisi tehdä. Sen suuremmin Group Lotuksen kuin Chapmanin perheenkään tekemisillä ei tämän suhteen ole mitään merkitystä.

Onhan meillä täällä Suomessakin yritykset Nokia ja Nokian Renkaat, joilla on yhteinen historia, mutta jotka ovat nykyään erillisiä. Niitä henkilöitä, jotka uskovat Nokian valmistavan sekä puhelimia että renkaita pidetään yleisesti väärässä olevina, eikä selityksiä siitä kuinka nämä kaksi yritystä _tuntuvat_ olevan yhteydessä juurikaan noteerata.

Edit:

Minä myönnän edelleenkin, että LRGP ei ole mikään 100% seuraaja alkup. Team Lotukselle, mutta ei ole Tonyn tallikaan mainitsemistani syistä.

Minä kuitenkin hyväksyn Tonya puolustavat.

Hyväksytäänkö täällä Baharia ja Group Lotusta puolustavat?
-Ei, jotkut jopa odottavat GL:n nurinmenoa.

Onko Lotuksen urheiluautofaneilla oikeus puolustaa firmaansa F1:ssäkin?
-On.
Ongelmahan tässä on vain se, että mielipide on huono vastine faktalle.
 
Viimeksi muokattu:

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Onko Lotuksen urheiluautofaneilla oikeus puolustaa firmaansa F1:ssäkin?
-On.
Totta kai on. Mutta onko GL:llä siltikään oikeutta Lotus-nimen käyttöön F1:ssä? Mielestäni ei, mutta ehkäpä siltikin kyllä. Oikeus päättää tämän asian.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Totta kai on. Mutta onko GL:llä siltikään oikeutta Lotus-nimen käyttöön F1:ssä? Mielestäni ei, mutta ehkäpä siltikin kyllä. Oikeus päättää tämän asian.
Oikeus päättäköön. Koska minulle kuten olen jo selväksi moneen kertaan tehnytkin tuo brittiläisyys on tässä jutussa tärkeä tunnekysymys, niin tämän jälkeen en kyllä enää oikein tiedä mitä mieltä tästä asiasta olisin, joten odotan nyt vain tuota oikeuden päätöstä. :dunno:
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Canukki sanoi:
Tällä logiikalla Brabhamista olisi pitänyt käyttää Motor Racing developments, kuten heidän kilpatoimintaa pyörittänyt firma oli. Kuinka usein tätä nimeä kaytettiin silloin aikanaan? Veikkaanpa kuitenkin (koska en silloin ollut syntynyt), että F1-piireissä käytettiin lähes poikkeuksetta Brabham nimeä.
Brabhamin aikaan ykkösissä ei kuitenkaan kilpaillut kahta Brabham-tiimiä. Ei ollut Brabham BMW Motorsportia ja Brabham Racing Organisation BMW:tä. Mikäli näin olisi ollut ja joku olisi halunnut keskustella Brabham-tallista, niin iloisen sekaisinhan siinä olisi nopeasti menty. Tuolloin olisin ainakin itse hakenut tuon erotuksen juuri tuosta yrityksen nimestä. Alunperinhän Brabhamin BRO oli MRD:n asiakas ja Jack Brabham luonnollisesti nimensä omistaja aivan kuten Lotuskin.

Mutta siinähän olet toki oikeassa, että virheellisesti ihmiset noita rungon nimiä tallin nimiksi sotkevat.
Eli edelleenkin LRGP on Renault ja 1 Malaysia Racing Team on Lotus. Sitten kun rungon valmistajat vaihtuvat niin sitten mietitään uudelleen.
Eli Lotus Renault GP ajattaa Renault-autoja ja 1Malaysia Racing Team Lotus-autoja. Koska asia on riitautettu ja Lotus omistaa nimensä käyttöoikeuden kaikkiin maalla liikkuvissa laitteissa ja Fernandes tämän oikeuden on myöntänyt hakemalla sen käyttöoikeutta heiltä, ei tämä tilanne voi jatkua kauaa.

Helpoiten ja nopeiten tilanne ratkastaisiin ottamalla K.Augustin esimerkistä vaari. Fernandes saa käyttää rungostaan nimeä TL, muttei viitata missään kohtaan Lotuksen omistuksessa olevaan ACBC-merkkiin tai Lotus-nimeen. FOM:han jo nyt lyhentää Red Bullin tallit muotoon RBR ja STR. Lisäksi vaikka FIA:n virallisessa osallistujalistassa Mercedes on merkitty valmistajaksi, niin FOMin grafiikoissa lukee Mercedes GP.
Huhu :D Mikest käytä Team Lotusta, koska käytät tallin nimeä Renaultistakin?
Tuossahan minä sen selitin. Sekaannuksen välttämiseksi. Koska Lotus on autonvalmistaja ja Lotus Renault GP on heidän F1-tiiminsä.
K.August sanoi:
Hakemuksesta käy ilmi, että TLI:n mielestä Team Lotuksen immateriaalioikeudet ennen '91 eivät kuulu GL:lle, joka on ristiriidassa Cliven GL:ää tukevien lausuntojen kanssa. Kunnioitan Chapmanien näkemyksiä tässä GL vs TL kiistassa, mutta epäilen heidän olevan GL:n painostuksen alla. Tai muuten CTL:n lisenssi saatetaan purkaa sopimusrikkomukseen vedoten.
Hakemuksesta käy mielestäni myös ilmi, että Chapman kuitenkin kokee yhä omistavansa oikeudet ja Lotuksen saavutukset ennen vuotta 1991. Tämä on sikäli merkittävää, että jos tämä tarkoittaa sitä, etteivät nämä oikeudet kuulu Lotukselle, niin ne eivät kuitenkaan kuulu myöskään Fernandesille tai Huntille, joka niiden käytöstä kaikkein kovaäänisimmin on valittanut.

Team Lotus International vastasi siis Lotuksen kilpa-autoilutoiminnasta vuodesta 1958 vuoteen 1991 asti jolloin Peter Collins ja Peter Wright perustivat Team Lotus Limitedin ja ottivat toiminnan vetovastuun. Vuonna 1994 David Hunt osti TLL:n perustamalleen Team Lotus Grand Prix Limitedille ja samaan aikaan Clive Chapman alkoi pyörittää Classic Team Lotus-toimintaa. TLGP:n omistama Team Lotus meni konkurssiin ja...
FW08 sanoi:
Tällöin tallin omistajille jäi käsiin "intellectual property" nimeen ja tuotemerkkiin Team Lotus. He myivät tämän edelleen David Huntille ja Hunt puolestaan Fernandezin poppoolle.
Tätä ennen TLGP:n "intellectual property" kuitenkin kiersi Keith Wigginsin Pasific Grand Prix'n kautta. Yleisesti tätä Wigginsin ja Huntin yhteistyötä ei pide millään lailla Lotuksena, vaikka silloin pöydällä olivat aivan samat pelinappulat kuin nytkin. Vain pelaaja on vaihtunut Wiggystä Fernandesiin.

Minusta pelkällä nimellä ei voi hallita historiaa. Fernandesilla oli viime vuonna käytössään Lotus-nimi, mutta nyt se on osoittautunut "vääräksi Lotukseksi." Lotuksen 500 Grand Prix on vielä edessä ja tallin tiloihin täytyy hankkia uusi historiallinen Lotus. Paitsi että Fernandes ehti jo juhlia juhlakilpailua ja tiettävästi ainoa historiallinen Lotus, jonka Huntin firma omisti oli Peter Collinsin työhuoneesta viety pienoismalli.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8745
Sijainti
Vantaa
Brabhamin aikaan ykkösissä ei kuitenkaan kilpaillut kahta Brabham-tiimiä. Ei ollut Brabham BMW Motorsportia ja Brabham Racing Organisation BMW:tä. Mikäli näin olisi ollut ja joku olisi halunnut keskustella Brabham-tallista, niin iloisen sekaisinhan siinä olisi nopeasti menty. Tuolloin olisin ainakin itse hakenut tuon erotuksen juuri tuosta yrityksen nimestä. Alunperinhän Brabhamin BRO oli MRD:n asiakas ja Jack Brabham luonnollisesti nimensä omistaja aivan kuten Lotuskin.

Mutta siinähän olet toki oikeassa, että virheellisesti ihmiset noita rungon nimiä tallin nimiksi sotkevat.
Eli Lotus Renault GP ajattaa Renault-autoja ja 1Malaysia Racing Team Lotus-autoja. Koska asia on riitautettu ja Lotus omistaa nimensä käyttöoikeuden kaikkiin maalla liikkuvissa laitteissa ja Fernandes tämän oikeuden on myöntänyt hakemalla sen käyttöoikeutta heiltä, ei tämä tilanne voi jatkua kauaa.

Helpoiten ja nopeiten tilanne ratkastaisiin ottamalla K.Augustin esimerkistä vaari. Fernandes saa käyttää rungostaan nimeä TL, muttei viitata missään kohtaan Lotuksen omistuksessa olevaan ACBC-merkkiin tai Lotus-nimeen. FOM:han jo nyt lyhentää Red Bullin tallit muotoon RBR ja STR. Lisäksi vaikka FIA:n virallisessa osallistujalistassa Mercedes on merkitty valmistajaksi, niin FOMin grafiikoissa lukee Mercedes GP.
Tuossahan minä sen selitin. Sekaannuksen välttämiseksi. Koska Lotus on autonvalmistaja ja Lotus Renault GP on heidän F1-tiiminsä.
Hakemuksesta käy mielestäni myös ilmi, että Chapman kuitenkin kokee yhä omistavansa oikeudet ja Lotuksen saavutukset ennen vuotta 1991. Tämä on sikäli merkittävää, että jos tämä tarkoittaa sitä, etteivät nämä oikeudet kuulu Lotukselle, niin ne eivät kuitenkaan kuulu myöskään Fernandesille tai Huntille, joka niiden käytöstä kaikkein kovaäänisimmin on valittanut.

Team Lotus International vastasi siis Lotuksen kilpa-autoilutoiminnasta vuodesta 1958 vuoteen 1991 asti jolloin Peter Collins ja Peter Wright perustivat Team Lotus Limitedin ja ottivat toiminnan vetovastuun. Vuonna 1994 David Hunt osti TLL:n perustamalleen Team Lotus Grand Prix Limitedille ja samaan aikaan Clive Chapman alkoi pyörittää Classic Team Lotus-toimintaa. TLGP:n omistama Team Lotus meni konkurssiin ja...
Tätä ennen TLGP:n "intellectual property" kuitenkin kiersi Keith Wigginsin Pasific Grand Prix'n kautta. Yleisesti tätä Wigginsin ja Huntin yhteistyötä ei pide millään lailla Lotuksena, vaikka silloin pöydällä olivat aivan samat pelinappulat kuin nytkin. Vain pelaaja on vaihtunut Wiggystä Fernandesiin.

Minusta pelkällä nimellä ei voi hallita historiaa. Fernandesilla oli viime vuonna käytössään Lotus-nimi, mutta nyt se on osoittautunut "vääräksi Lotukseksi." Lotuksen 500 Grand Prix on vielä edessä ja tallin tiloihin täytyy hankkia uusi historiallinen Lotus. Paitsi että Fernandes ehti jo juhlia juhlakilpailua ja tiettävästi ainoa historiallinen Lotus, jonka Huntin firma omisti oli Peter Collinsin työhuoneesta viety pienoismalli.
Asiasi on niin ympäripyöreää ja vilisee virheitä, etten viiti edes korjata... Antaa olla.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Tätä ennen TLGP:n "intellectual property" kuitenkin kiersi Keith Wigginsin Pasific Grand Prix'n kautta. Yleisesti tätä Wigginsin ja Huntin yhteistyötä ei pide millään lailla Lotuksena, vaikka silloin pöydällä olivat aivan samat pelinappulat kuin nytkin. Vain pelaaja on vaihtunut Wiggystä Fernandesiin.
Sitä vuoden 1995-komboa on vaikea pitää Lotuksena, koska kyseessä on oli Pacific, jossa oli Lotuksen sponsoritarrat. Eli samansuuntaisesti kuin Toleman-Lotuksella tällä kaudella.

On hyvin vaikeaa pitää Lotuksena tallia, joka on kilpaillut aikoinaan Lotusta vastaan, näinhän Pacific tekin 1994 ja Toleman-Benetton 1982-1994.

Minusta pelkällä nimellä ei voi hallita historiaa.
Tuossa on argumentaatiosi perusvirhe: epätosi lähtökohta, jolloin kaikki siihen pohjaavat argumentit ovat lähtökohtaisesti virheellisiä.

Fernandesilla oli viime vuonna käytössään Lotus-nimi, mutta nyt se on osoittautunut "vääräksi Lotukseksi." Lotuksen 500 Grand Prix on vielä edessä ja tallin tiloihin täytyy hankkia uusi historiallinen Lotus. Paitsi että Fernandes ehti jo juhlia juhlakilpailua ja tiettävästi ainoa historiallinen Lotus, jonka Huntin firma omisti oli Peter Collinsin työhuoneesta viety pienoismalli.
Liekö Baharin sekoiluilla ollut tämän kanssa tekemistä? Mielestäni Team Lotuksen puoli on kautta kiistan ollut sovitteleva ja valmis tulemaan vastaan, kun Group Lotuksen puolta kuvailisin termein vittumainen häirikkö ja sekoilua.

Ymmärrän sen, että moni on sitä mieltä, ettei nykyinen Team Lotus ole "oikea" Lotus, mutta ei sitä ole tämä Toleman-Lotus senkään vertaa.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18416
Sitä vuoden 1995-komboa on vaikea pitää Lotuksena, koska kyseessä on oli Pacific, jossa oli Lotuksen sponsoritarrat. Eli samansuuntaisesti kuin Toleman-Lotuksella tällä kaudella.
Huhtikuussa 1995 Benetton muuten meinasi ostaa Lotuksen, olen tuosta kylläkin aiemmin maininnut.
 
Viimeksi muokattu:

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24276
Sijainti
lappeen Ranta
Tässä selityksiä:

TL=Team Lotus
GL=Group Lotus
LC=Lotus Cars
LR=Lotus Racing
LRGP=Lotus Renault GP
RF1=Renault F1 Team
CTL=Classic Team Lotus
TLI=Team Lotus International
TLV=Team Lotus Ventures
TLL=Team Lotus Limited
1MRT=1Malaysia Racing Team
ACBC=Anthony Colin Bruce Chapman
TF=Tony Fernandes
DB=Dany Bahar
DH=David Hunt
Jep jep. Nyt joku voisi väsätä "tähän mennessä tapahtunut" -historiikin käyttämällä noita lyhenteitä.

Tyyliin: "TF osti GL:ltä oikeuden käyttää TL nimeä ja muutti entisen 1MRT nimensä samalla TLL:ksi. Tästä LRGP kuitenkin pahastui ja teki yhdessä CLT:n kanssa sopimuksen ja muodosti TLV:n, joka hoitaa kansainvälisiä toimintoja nimellä TLI ja tällä kaikella on ACBC:n hyväksyntä." Voisin lukea sellaisesta vähän alkua :ahem:.

Älkää nyt sitten kuitenkaan aloittako kinastelua tuon yllä olevan tekstin yksityiskohdista, jotka on muodostettu ainoastaan sillä periaatteella, että sanaa lyhennettä en käytä kahta kertaa.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Helpoiten ja nopeiten tilanne ratkastaisiin ottamalla K.Augustin esimerkistä vaari. Fernandes saa käyttää rungostaan nimeä TL, muttei viitata missään kohtaan Lotuksen omistuksessa olevaan ACBC-merkkiin tai Lotus-nimeen. FOM:han jo nyt lyhentää Red Bullin tallit muotoon RBR ja STR. Lisäksi vaikka FIA:n virallisessa osallistujalistassa Mercedes on merkitty valmistajaksi, niin FOMin grafiikoissa lukee Mercedes GP.
Itse en nyt suoranaisesti ole tuota ehdottanut, mutta luulisin, että jos GL saa pyörittää tallia, jonka nimessä on Lotus, niin Team Lotuksen auton nimi saa siinä tapauksessa olla vain Team Lotus. En ole kuitenkaan missään vaiheessa sanonut, että Team Lotuksen rungon nimi olisi virallisestikin vain TL Team Lotuksen sijaan. Joka tapauksessa rungon uudelleennimeäminen Team Lotukseksi tarkoittaisi TL:n FOM-rahojen menetystä. Ja jos mukana olisi kaksi Lotusta, joista GL:n tallilla olisi Chapmanien tuki ja Team Lotuksen brändi ei saisi viitata vanhan TL:n edustamaan Lotus-brändiin, niin TL:n toiminnalta menisi koko pohja. Tuossa tapauksessa Tony vain munaisi itsensä ja vahingoittaisi Lotus-brändiä, jota en halua enkä usko tapahtuvan. Ylipäätään nykytilanteenkin säilyminen todennäköisesti johtaa 1MRT:n uudelleennimeämiseen.

Hakemuksesta käy mielestäni myös ilmi, että Chapman kuitenkin kokee yhä omistavansa oikeudet ja Lotuksen saavutukset ennen vuotta 1991. Tämä on sikäli merkittävää, että jos tämä tarkoittaa sitä, etteivät nämä oikeudet kuulu Lotukselle, niin ne eivät kuitenkaan kuulu myöskään Fernandesille tai Huntille, joka niiden käytöstä kaikkein kovaäänisimmin on valittanut.
Kieltämättä tuossa on pointti. Tosin ihmettelen kyllä, miksi TLI veti hakemuksensa pois. Itse koen, että GL:llä ei ainakaan ole oikeuksia niihin TL:n saavutuksiin, jotka TL saavutti tavaramerkkiensä (TM, lisäsin listaani ;) ) rekisteröinnin jälkeen 80-luvun lopussa. Mutta siihen asti TL kilpaili GL:n tavaramerkeillä, joten siinä mielessä GL:llä on oikeus niihin saavutuksiin. Tosin, kyllähän TLI:kin yritti TM-hakemuksellaan ne haalia itselleen.

Team Lotus International vastasi siis Lotuksen kilpa-autoilutoiminnasta vuodesta 1958 vuoteen 1991 asti jolloin Peter Collins ja Peter Wright perustivat Team Lotus Limitedin ja ottivat toiminnan vetovastuun. Vuonna 1994 David Hunt osti TLL:n perustamalleen Team Lotus Grand Prix Limitedille ja samaan aikaan Clive Chapman alkoi pyörittää Classic Team Lotus-toimintaa. TLGP:n omistama Team Lotus meni konkurssiin ja...
Tätä ennen TLGP:n "intellectual property" kuitenkin kiersi Keith Wigginsin Pasific Grand Prix'n kautta. Yleisesti tätä Wigginsin ja Huntin yhteistyötä ei pide millään lailla Lotuksena, vaikka silloin pöydällä olivat aivan samat pelinappulat kuin nytkin. Vain pelaaja on vaihtunut Wiggystä Fernandesiin.
.

Mikäs tämä TLGP on? Käsittääkseni Huntin TLV, aiemmin Paitglossy Ltd, otti TL:n haltuunsa kauden '94 aikana, kun Peterien TLL meni konkkaan. Sen jälkeen TLV pyöritti tallin toimintaa loppukaudesta. Ja mitä Pacific Team Lotukseen (PTL) tulee, niin yhtä paljon se oli Lotus kuin LRGP. Lotus-nimen haltija ryhtyi toisen tallin taustalle niin että tiimi jatkoi entisellä nimellään. Uskon, että jos PTL:llä olisi rahat riittäneet jatkaa, tallin auton nimeksi olisi tullut ennenpitkää Lotus.

Minusta pelkällä nimellä ei voi hallita historiaa. Fernandesilla oli viime vuonna käytössään Lotus-nimi, mutta nyt se on osoittautunut "vääräksi Lotukseksi." Lotuksen 500 Grand Prix on vielä edessä ja tallin tiloihin täytyy hankkia uusi historiallinen Lotus. Paitsi että Fernandes ehti jo juhlia juhlakilpailua ja tiettävästi ainoa historiallinen Lotus, jonka Huntin firma omisti oli Peter Collinsin työhuoneesta viety pienoismalli.
Ei pelkällä nimellä pystykään hallitsemaan historiaa. Kuten olen jo aiemmin sanonut, ei 1MRT voi sanoa olevansa vanhan TL perinteited todellinen jatkaja, kun heiltä puuttuu Chapmanien tuki. Mutta LRGP:ltä puuttuu nimi.

Huhtikuussa 1995 Benetton muuten meinasi ostaa Lotuksen, olen tuosta kylläkin aiemmin maininnut.
Tuo juttu sotkee tätä keissiä. Sen mukaan Hunt oli liisannut TL-nimen Chapmaneilta. Tosin kyllähän nuo TL-oikeudet on TLV:llä, joten tuo väite ei taida olla totta.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Onhan meillä täällä Suomessakin yritykset Nokia ja Nokian Renkaat, joilla on yhteinen historia, mutta jotka ovat nykyään erillisiä. Niitä henkilöitä, jotka uskovat Nokian valmistavan sekä puhelimia että renkaita pidetään yleisesti väärässä olevina, eikä selityksiä siitä kuinka nämä kaksi yritystä _tuntuvat_ olevan yhteydessä juurikaan noteerata.
Nyt jos Englannin kuningatarkin jo pitää Tonyn tallia aitona Team Lotuksena ja häntä osittain siitä syystä palkitsemisen arvoisena, niin en tiedä enää mitä tästä tragikoomisesta nimifarssista olisin mieltä. (Eihän Elisabeth II toki mitään F1:stä ymmärrä.) Mutta sen verran tuohon Nokia-nimijuttuun, että Nokiahan siis on hyötynytkin siitä matkapuhelinmarkkinoilla on ulkomailla luultu aasialaiseksi (esim. KIA - autoja E-Koreasta, NOKIA -jostain samalta suunnaltako?).
Samoin Nokian renkaatkin, joka muuten on ainakin kesärengasmarkkinoilla aivan nappikauppias, on hyötynyt, yleisestä käsityksestä, että olisi edelleen samaa lafkaa menestyneen, jättiläismäisen kännykkävalmistajan kanssa. Tätä ei ole kumpikaan firmoista kuitenkaan kokenut minään pahana, koska ovat ylpeitä yhteisestä sinivalkoisesta historiastaan ja hyvissä väleissä keskenään. Rengas- ja kännykkäfirmahan ovat jopa kehitelleet yhdessä "älyrengasta", joka osaisi ilmoittaa mm. rengaspaineen ja tien lämpötilan: http://www.tekniikkatalous.fi/rakennus/article40145.ece
Nämä tallien jatkuvat omistajavaihdokset, ja niistä syntyneet nimenmuutokset,moottoritoimittajien ja sponsoreiden nimikytkökset sekä niihin liittyvät mahdolliset kiistat syövät jo lajin uskottavuutta. Rallissa ainakin tämä on selkämpää Ford on vuodesta toiseen Ford ja Citroen Citroen, eikä tilanne muutu jatkuvasti uusien sponsoreiden, omistajien tai väritysten myötä. :dunno:
 
Viimeksi muokattu:
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös