Lotus-nimikiista

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tuli taas mieleen kuukausi sitten käyty keskustelun juonne, jossa GL/Proton ilmoitti, että valmistuskapasiteetti on tarkoitus nostaa 8000 autoon vuodessa (nykyisestä 2700 autosta - vaatii luonnollisesti mittavia investointeja). Ja samalla kerrotaan, että tuo samainen 8000 pitäisi vähintään myydä vuosittain, jotta oltaisiin plussan puolella. Eli kaikkien pitäisi käydä kaupaksi ja silti ei vielä makseta otettuja velkoja. Millähän rahoilla niitä velkoja olisi tarkoitus maksaa?

Tronen postaus
Minun vastaukseni
 
Viimeksi muokattu:

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Bahar kertoi jossain haastattelussa, että Lotus-automalliston uudistamisen budjetti olisi 800 miljoonaa puntaa. Bahar on myös puhunut budjetissa olevan 500 miljoonaa puntaa "uutta rahaa", joten oletan tämän summan olevan pankkilainaa. Protonilta ja Petronasilta tuleva sijoitus olisi näin ollen suuruudeltaan 300 miljoonaa.

Tuo 800 miljoonaa puntaa (n. 930m€) olisi ihan hyvä summa yhden tai nippa nappa kahden uuden mallin tekemiseen. Mutta että viisi? Mitenköhän "uusia" malleja ne sitten loppuen lopuksi onkaan?
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Mielessäni oli lähinnä tämä
Tässä on ainoa kohta, joka tekee moottoriurheilusta erikoisen juridisessa mielessä.
Mutta tuon pitäisi myös toimia toisinkin päin. Eli sen sijaan, että GL osoittaisi maalla liikkuvien kulkuneuvojen olevan mainospalveluita, heille pitäisi riittää, että TLV:n palvelut toimivat heidän omistamansa tuotemerkin oikeuden alueella.
Jos TL:llä ei ollut kirjallista suostumusta 90-luvulla Lotus-rungonnnimeen, johtuiko se siitä, että GL ei kokenut omistavansa nimeä vai siitä, että kirjallista suostumusta ei ollut pyydetty eikä se ollut GL:lle ongelma, vaikka omistivat nimen. Ja jos TLV omistaa nimen, tilanne oli viime vuonna myös tuon kaltainen, roolit vain kääntyivät päälaelleen. Oikeus päättää tämänkin asian. Mutta uskosin päätöksenteossa korostuvan sen, keneen Lotus-niminen F1-runko eniten assosioituu nykypäivänä. Ja mitä ACBC-logoon tulee, niin Save TL:n mukaan TLV:llä on täydet oikeudet käyttää sitä F1:ssä, eikä GL niitä oikeuksia ole vielä loukannut. Sillä kyllä he varmasti haluaisivat sen logon LRGP:n logoon.

TLV ei ollut vielä ennen tämän vuoden tammikuuta ollut kaupallisessa yhteistyössä kenenkään kanssa, joka olisi samanaikaisesti valmistanut Lotus-merkkisiä autoja. Nyt se on ja se tekee sitä ilman Protonin ja Lotuksen lupaa.
Tuo kaupallinen yhteistyö on irrelevanttia, koska TLV ei ilmeisesti saa korvausta 1MRT:ltä TL-nimen käytöstä, kun 1MRT omistaa TLV:n.

Ehkä tuossa vaiheessa GM:n kiinnostus moottoriurheilutoimintaan ei ollut korkeimmillaan? Ehkä, koska kuten itsekin olet sanonut, Team Lotuksella oli oikeus tuohon tuotemerkkiin ja Chapman ja kumppanit tarvitsivat sitä pyörittääkseen toimintaa paremmin ja erillään GM:stä? Ehkä koska TLI:llä oli tuossa kohdassa oikeutus rekisteröidä se? Ehkä koska GM kuitenkin piti tuotemerkin pysyvän hyvissä käsissä Clivellä, joka kuitenkin oli ja on vieläkin mukana Lotuksen toiminnassa?

Tähänhän ei ole saatavissa ainakaan virallista vastausta, ellei joku pääse sitä kysymään GM:n ja GL:n silloiselta johdolta. Clive tosin saattaa vastauksen tietää ja siksi en pidä häntä lainkaan ulkopuolisena tässä sopassa, vaikka jotkut häntä mitättömänä nykytilanteessa pitävätkin.
Mikäs GL:n silloisessa omistajassa GM:ssä oli vikana. Jos GM:n aikeet olivat pahoja, niin eikö Protoninkin aikeet voi olla pahoja. Ja Clive möi tavaramerkin hyvistä käsistään käsiin, jotka se koki hyviksi. Tai sitten hän ei rakastanut Team Lotusta. Mielestäni tässä asiassa pitäisi kuulla GM:ää, Peter Collinsia ja TLL:n konkurssipesän hoitajaa. He ovat ollet tekemässä Lotuksen yrityskauppoja ja tietävät mitä sovittiin. Ja toisin kuin Clive ja Hunt, he eivät ole jäävejä. Toki heilläkin on omat tietonsa, mutta en täysin luottaisi heihin.


Näinhän se yleensä on ollut, mutta poikkeuksiakin on. Team Haas ei ollut Haas, vaan Lola. Scuderia Italian autot eivät aluksi olleet Italia, eikä edes Scuderia Italia tai SI, vaan Dallara ja myöhemmin Lola. Mikäli Aguri Suzuki olisi löytänyt jonkin mahdollisuuden nimetä tallinsa sukunimensä mukaan, niin olisivatko autot silloin automaattisesti olleet Suzukeja? Viime vuonna, jos Campos Meta 1 olisi päässyt viivalle asti, heidän autonsa olisi ollut Campos Dallara.
Aikoinaan todellakin rungon valmistaja/suunnttittelija oli auton valmistaja, nyt sen saa nimetä vapaasti. Ja FIA ei tainnut Campos Dallaran tapuksessa tietää sääntöjään. Tallin nimessä tulee näkyä rungon valmistajan nimi, ja auton nimessä tulee olla mukana mootorinvalmistajan nimi.

Sanon vielä tästä "alihankkija vai sponsori" -asiasta sen, että tähän liittyy toimiala. Muu kuin autonvalmistaja tai yksityistalli F1-valmistajana tuntuu kummalliselta jos se ei itse ole tallissa osakkaana kuten mm. Red Bull ja Virgin poikkeuksina. Kuinka moni voi tosissaan sanoa, että European Aviation on valmistanut F1-mootoreita vaikka Minardin Cossut oli uudelleennimetty Europeaniksi. Tässä tapauksessa ei ole relevanttia puhua Europeanin alihankintana teettämistä mootoreista vaan nimikkosponssauksesta. Petronasia puolestaan voi jopa todellakin pitää valmistajana, hehän valmistivat Sauberin moottorit Ferrarin piirustuten pohjalta. Mutta Fordiksi nimettyjä Cossuja voi pitää alihankintana, Ford halusi olla F1:ssä mootorinvalmistaja ja olisi vonut tehdä moottorit itse, mutta päätyi alihankintaan. On myös relevanttia, että GL:llä sekä myös Rellulla on F1-talli. Niinpä he pyörittävät yhdessä tallia alihankintana Geniin omistamalta firmalta.

Täytyy vielä todeta tavamerkkeihin liittyen, että jos jokin tavaramerkki on korvaamattoman rakas, niin sitä ei kannata yrityskauppojen yhteydessä myydä, vaan pitää se käytössä lisenssisopimuksin. Esim. F1-tallia myydessä en usko myyntihinnan paljoa kärsivän, jos tavaramerkkiä ei myy, mutta myöntää 20 v lisenssin. Tässä tapauksessa tavaramerkin omistajalla säilyy tietyt oikeudet, mm. oikeus purkaa sopimusrikkeen sattuessa, eikä sopimusta ole pakko uusia, jos ei ole tavaramerkin käyttöön tyytyväinen. Ja jos tavaramerkkiä on käytetty jo 20 v, silloin lisenssin uusimiseen löytyy varmasti halua sitä käyttäneen tallin taholta. Ja lyhyempien lisenssien myynnissä on puolestaan se etu, että ei tarvitse sietää niin pitkän aikaa lisenssinkäyttäjää, johon ei ole tyytyväinen. Tosin lyhyempää lisenssiä on vaikempi myydä, jos talli haluaa pysyvyyttä.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Erityisen hauskaa on kommentoida samaa talousasiaa kahdessa eri valuutassa samassa lauseessa.
Niin, 60 miljoonaa Ringgittiä on n. 14,3M€, joka on suuryritysten investoinneista puhuttaessa pelkkää ns. kohinaa. Ei aiheuta vielä minkäänlaisia paniikkikohtauksia.

Mutta mikäli siis GL/Proton haluavat laajentaa tuotantoaan ja saada investoinneilleen katetta, mallistossa täytyisi olla todellinen kruununjalokivi, jotta myynti kattaisi kulut ja tuottaisi voittoakin. Ja sen kruununjalokiven pitäisi ainakin omasta mielestäni olla suora kilpailija Ferrari 458 Italialle ja Porsche 911 GT3:lle rataluokitteluun suunniteltuine erikoisversioineen.

Painavat bulevardisportit eivät ole sitä Lotuksen ominta sektoria.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
On myös relevanttia, että GL:llä sekä myös Rellulla on F1-talli. Niinpä he pyörittävät yhdessä tallia alihankintana Geniin omistamalta firmalta.
Ei se noin mene. Geniin omistama talli tilaa alihankintana moottorit Renaultin moottoripajalta ja GL rahoittaa tallin pyöritystä sponsorina. Tätä mieltä ainakin Geniin ja tallin edustajat ovat.
 

Mauno Ahonen

Well-known member
Liittynyt
8.10.2010
Viestit
80
Sijainti
Perähikiä
Autolehtien 7-päivää autobild kirjoitti lotuksen uusista malleista numerossa 1-2/2011
-Proton sijoittaa lähes 900m euroa
-5 uutta mallia jotka ovat läheistä sukua toisilleen
-Kaikki koneet toyotalta
-20-30% edullisempia mitä kilpailijat
- Valmistaa itse n.20% komponenteista
-Pitäisi olla kannattavaa 4000autolla/v tavoite 7000 v.2015

-elan kilpailee possun 911 ja audin r8 vastaan (esittely 2013)
-elise vs possu boxter ja audi tt (2015)
-elite vs ferrari california ja mersu sl (2014)
-esprit vs ferrari 458, 911turbo ja mclaren mp4-12c (2013)
-eterne vs aston martin rabide ja possu panamera (2015)

Syvästi epäilen että tulemme näkemään kaikkia noita malleja ja riittääkö merkin imago muita vastaan koska vastus on todella kova ja hinnalla ei välttämättä pystytä kilpailemaan vrt nissan gt-r
Sitä ei nähdä vielä ekana saati toisena vuotena koska voi olla sen verran merkkiuskollisia asiakkaita...
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Pyydän anteeksi en ollut tietoinen tuosta keskustelu osiosta kun en lue kun tätä puolta ja rallia...
Ei se mitään :wink:

Siksi täällä on noita eri osastoja, ettei esim. juuri tähän nimikiista -toikkiin hukkuisi automalleja koskevaa asiaperäistäkin tietoa kaiken spämmäyksen sekaan.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Niin, 60 miljoonaa Ringgittiä on n. 14,3M€, joka on suuryritysten investoinneista puhuttaessa pelkkää ns. kohinaa. Ei aiheuta vielä minkäänlaisia paniikkikohtauksia.
Ei toki. Mutta sinänsä mielenkiintoisena yksityiskohtana tuo on pienempi summa kuin mitä GL:n markkinointibudjetti, joka siis uuden linjauksen mukaan tarkoittaa moottoriurheilusponsorointia.
Protonin joulukuisesta tiedotteesta:
Kindly be informed that the said sponsorship is potentially for a period of seven (7) years. However, Lotus will initially be paying a sponsorship fee, which is part of its approved GBP15-20 million per year marketing budget, to be spread over a period of 4 years, in its ordinary course of business as part of Lotus' branding and marketing plan.
Summa siis tuossa tapauksessa brittipuntina. Epäilemättä F1-sponsorointi syö tuosta summasta leijonanosan, koska ei tuollaista näkyvyyttä pennosilla osteta.

Tiedotteessa mainitaan myös koko GL:n ympärikääntöprojektin arvioitu kokonaissumma:
Total forecast capital expenditure for the Lotus business turnaround plan is approximately GBP480 million
Lisäksi tiedotteessa kuvaillaan sitä, kuinka yhteistyöstä Geniin kanssa on tarkoitus nimenomaan saada teknologiahyötyä GL:n suuntaan. Ja lopussa kerrotaan, että nimenomaan halutaan assosioitua 80-luvun Lotus-Renaultiin ja seurauksena olisi "equal partnership"-suhde Geniin kanssa (ei siis esim. koko tallin osto itselle).
The Board of Directors is of the view that the partnership heralds the return of a highly successful F1 association between Lotus and Renault going back to the 1980s and results in an equal partnership between Lotus and Genii Capital and signifies the beginning of a more comprehensive strategic alliance between two organizations and as such is in the best interest of the PROTON Group".
 
Viimeksi muokattu:

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Jos "suomennoksesta" mitään ymmärsi, siinä vain spekuloitiin Tonyn vaihtoehtoja, mikäli hän häviää kiistan.
Näin. Jos tuosta ranskankielisestä originaalista ottaa suomennoksen sijaan englanninnoksen, niin siitä ymmärtää Websin tulkinnan olleen oikea.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Jos "suomennoksesta" mitään ymmärsi, siinä vain spekuloitiin Tonyn vaihtoehtoja, mikäli hän häviää kiistan.
Eipä tällaisessa spekuloinnissa liene mitään väärää, vaikka kielteisiä tulevaisuusnäkymiä käsittelevillä julkisilla spekulaatioilla saattaakin olla vaikutusta tallin julkisuuskuvaan ja sitä kautta potentiaalisten sponsorien kiinnostukseen. Kokonaiskuvan hahmottamiseksi olisi varmaankin ollut hyvä myös spekuloida siitä mitä tapahtuu, jos Group Lotus häviää oikeudenkäynnin. Onko osakkuus LRGP:ssa edelleen tavoittelemisen arvoinen päämäärä Groupille, jos tuomari vahvistaa Team Lotuksen oikeuden kisata F1-sarjassa Lotus-nimisellä autolla?

Oikeudenkäynnissä on käsiteltävänä niin monta kiistakohtaa, että molemmille osapuolille saattaa tulla lopullisessa tuomiossa sekä voittoja että tappioita. Esim. Tony Fernandesille Team Lotus -nimen käyttöoikeuden menettäminen F1-sarjassa olisi varmaankin kevyempi kantaa, jos Proton tuomittaisiin maksamaan muhkeat korvaukset lisenssisopimuksen katkaisemisesta. Korvauksina maksettavan suurehkon summan katoaminen Groupin käyttövarakirstusta saattaisi myös vaikuttaa Protonin haluun tukea Group Lotuksen F1-osallistumista, etenkin jos uusi katuautomallisto myy odotuksia vaisummin ja rahasta tulee pulaa, kun lainojen takaisinmaksu alkaa tulla ajankohtaiseksi.

Olisi myös varmaankin mielenkiintoista spekuloida, miten Tony Fernandes aikoo hyödyntää mahdollisen voittonsa oikeudessa? Dany Bahar lohkaisi jonkin aikaa sitten lehtimiehille, ettei häntä haittaa jos Fernandesin tiimi tuo F1-autoillaan ilmaista mainosta Group Lotuksen katuautoille. Mutta päätellen siitä, miten raivokkaasti Group on koko Protonin omistuksessaolonsa ajan hyökännyt oikeudessa Team Lotus Venturesia vastaan, Bahar tietää epäilemättä, että Team Lotus -brändiä voidaan käyttää myös Lotus-katuautojen kanssa kilpailevan automerkin markkinointiin.

Tony visersi eilen, että hän puuhaa parhaillaan Team Lotus Enterprises -brändin toiminnan käynnistämistä. Tämä Team Lotus Enterprises saattaisi olla kiintoisa spekuloinnin aihe.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Edelleenkään ei kalloon mahdu se, että miksi GL ei voinut tehdä sitä ainoaa loogista liikettä ja liittoutua TL:n kanssa. Ai niin, koska *Bahar*
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Edelleenkään ei kalloon mahdu se, että miksi GL ei voinut tehdä sitä ainoaa loogista liikettä ja liittoutua TL:n kanssa. Ai niin, koska *Bahar*
Markkinointistrategiana on assosioitua voittajaksi. Eipä se Jaguarikaan montaa vuotta jaksanut rämpimistä katsella. Kuka sitten assosioi kultamustan Renaultin Lotukseksi, ei tuossakaan oikein järkeä ole, ellei sitten tarkoitus ollut tehdä tallista Lotus jo täksi kaudeksi, mutta TL torppas suunnitelmat varaamalla Lotus nimen itselleen.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Ihan hyvä mutta eikös Renaultin edellinen voittokin ole kuitenkin jo kolmen vuoden takaa. Ehkä kannattaisi ensin assosioitua Lotukseksi ja murehtia voitoista myöhemmin?
Top-kympissä kisaamalla voi kuitenkin väittää ajavansa voitoista. Ei Kubican osakilpailuvoitto viimekaudella ihanmahdotonta tuuria olisivaatinut. Ja uusi Renaultti ei ainakaan vaikuta takapakilta suhteessa muihin.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Top-kympissä kisaamalla voi kuitenkin väittää ajavansa voitoista. Ei Kubican osakilpailuvoitto viimekaudella ihanmahdotonta tuuria olisivaatinut. Ja uusi Renaultti ei ainakaan vaikuta takapakilta suhteessa muihin.
Etpä tuossa väärässä ole. Mutta luulisi silti, että olisi loogisempaa rakentaa Lotusta yhdessä Team Lotuksen kanssa, vaikkakin sitten perältä, kuin ajattaa Lotustarroin varustettua Tolemania kympin sakissa.

Mitä enemmän tähän jarnaan on ottanut etäisyyttä, niin sitä enemmän tulee sellainen käsitys, että koko homma johtuu vain ja ainoastaan Baharin egosta ja persoonasta.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Tuo vanhan nimen käyttöönotto tuntuu aika epätodennäköiseltä, tallilla ei olisi edes sitä uskottavuutta kuin TL:llä tai LRGP:llä. Ja epäilen myös 1Malaysia-nimeä, sekään ei ole Tonyn oma vaan malesialainen poliittinen ohjelma. Joten jäljelle jäävät vaihtoehdot olisivat jonkun Tonyn firman nimi tai sitten kokonaan uusi nimi. Itse näkisin mieluiten siinä tapauksessa kokonaan uuden nimen.

Markkinointistrategiana on assosioitua voittajaksi. Eipä se Jaguarikaan montaa vuotta jaksanut rämpimistä katsella. Kuka sitten assosioi kultamustan Renaultin Lotukseksi, ei tuossakaan oikein järkeä ole, ellei sitten tarkoitus ollut tehdä tallista Lotus jo täksi kaudeksi, mutta TL torppas suunnitelmat varaamalla Lotus nimen itselleen.
Kyllä ihmiset aika nopeasti unohtavat sen, mitä LRGP:n nimen taustalla on, varsinkin jos TL menettää oikeuden Lotus-nimiseen runkoon. Jos LRGP alkaisi menestyä, ihmiset assosioisivat LC:n LRGP:hen, eikä peruutuspeiliin katsottaisi. TL vs GL -kiista olisi ollut ja mennyt eikä vanhan TL:n historiakaan olisi markkinoinnissa ykkösasia. Mutta jos LRGP ei menestyisi GL:n F1-projekti olisi melkoinen fiasko, ensin filungilla hankittiin nimi, sitten tyrittiin projekti. Ja jos GL häviäisi oikeusprosessin, Baharilla saattaa olla tukalat paikat, kun lähti projektiin, johon GL ei olisi saanut lähteä.

Joka tapauksessa muistaakseni Geniin Gerard Lopez sanoi, että GL jatkaisi tallin sponsorina vaikka häviäisikin oikeusprosessin, siinä tapauksessa vaan tavallisena sponssina, ei nimikkosponssina.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös