Lotus-nimikiista

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

VilleH

Banned
Liittynyt
24.6.2010
Viestit
2087
Sijainti
Kuopio
uuden nimen pohtiminen on aivan turhaa. On selvää että Team Lotus tulee olemaan samalla nimellä siihen asti kunnes vuona 2035 lopettavat 20-kertaisina mailmanmestareina. Eiköhän se Fonecta osta sen sitten ja nimeä FonectaRacingiksi
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Eipä ole kuulunut mitään uutta tältä rintamalta vähään aikaa, vaikka kauden alku lähestyy. Alunperin kausi olisi jo alkanut. Eikös eräät tahot väittäneet, että tuskin kausi alkaa kahdella "Lotuksella"? Nyt näyttää kyllä siltä että ainakin kauden alussa on kaksi "Lotusta". Mielenkiintoista nähdä millä nimillä näitä tullaan käytännössä kutsumaan mm. tv-kommentaattorien ja toimittajien toimesta. Itse tietysti käyttäisin yksinkertaisesti nimiä Lotus ja Renault näistä talleista ja niiden autoista, mutta toiset tahot varmaankin haluavat käyttää hieman eri nimityksiä.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Eipä ole kuulunut mitään uutta tältä rintamalta vähään aikaa, vaikka kauden alku lähestyy. Alunperin kausi olisi jo alkanut. Eikös eräät tahot väittäneet, että tuskin kausi alkaa kahdella "Lotuksella"? Nyt näyttää kyllä siltä että ainakin kauden alussa on kaksi "Lotusta". Mielenkiintoista nähdä millä nimillä näitä tullaan käytännössä kutsumaan mm. tv-kommentaattorien ja toimittajien toimesta. Itse tietysti käyttäisin yksinkertaisesti nimiä Lotus ja Renault näistä talleista ja niiden autoista, mutta toiset tahot varmaankin haluavat käyttää hieman eri nimityksiä.
BBC:n selostajilla ei ainakaan tunnu olevan ongelmia erottaa talleja toisistaan -- Lotus Renault GP:stä puhutaan Renaultina ja Team Lotuksesta Lotuksena.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Ja Martin Brundle on sitä mieltä , että aito lotus on Lotus Renault GP
Tämä on kyllä huima kiista:

"Martin, which one of the two teams you consider to be the real Lotus?"
Lotus Renault GP.
"So in your book the car called Lotus is not a Lotus at all?"
No.

(HUOM! Fiktionaalinen keskustelu.)
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Ja Martin Brundle on sitä mieltä , että aito lotus on Lotus Renault GP
Ja siinä hän on aivan oikeassa. Lotus Renault GP:n taustalta löytyy oikea Lotus suurella taloudellisella panostuksella.

Reiluinta kaikkia kohtaan olisi minusta edelleen puhua asioista niiden oikeilla nimillä ja viitata tiimien virallisiin nimiin. Jos se nyt sitten väliaikaisesti tarkoittaa, että 1Malaysia Racing Teamiä on pakko kutsua Team Lotukseksi, niin olkoon sitten niin. Tämä nykyinen tilanne kun ei ole kenellekään mieluisa, että Fernandesin tiimiä sanotaan edelleen väkinäisesti Lotukseksi, jonka kanssa heillä ei ole mitään tekemistä.

Paras esimerkki tämän sotkun likaisuudesta on saatu Force Indian oikeustoimista. Force India mm. syyttää 1Malaysia Racing Teamiä, Mike Gascoynea ja Aerolabia teollisten salaisuuksiensa varastamisesta, mutta silti Lotuksen nimi on lokaantunut tässä kaikkein eniten, kun toimittajilla ei ole minkäänlaista käsitystä kokonaiskuvasta ja otsikoivat juttujaan populistisesti pintapuolisille F1-faneille:

Force India, Lotus to meet in court next year

Force India-Lotus court hearing set for 2012
Force India versus Lotus

FI ei ole otsikoinut tiedotettaan sen paremmin:
Statement regarding Lotus
Tällä asiallahan ei ole mitään tekemistä Lotuksen kanssa ja juuri tällaisten otsikointien takia toivon todella, että Fernandes jättäisi nimen rauhaan. Lotus omistaa autoteollisuudessa nimensä ja siksi on erittäin vahingollista, että heistä täysin erillistä toimijaa epäillään teollisuusvakoilusta ja että heidät tahattomasti yhdistetään siihen. Mutta kaikki tämä on ok, kunhan Fernandes antaa haastattelun, jossa hän vakuuttaa, ettei hän halua vahingoittaa Lotuksen mainetta.

Niitä, jotka uskovat pieniin vihreisiin miehiin ja siihen että Lotus olisi lahjonut Autosportin puolelleen, saattaa muuten kiinnostaa että viimeisimmän painoksen, jossa Fernandesin tiimin auto oli kannessa ja sai runsaasti palstatilaa, pääkirjoituksessa kerrottiin lehden uusimman sponsorin olevan AirAsia... :rolleyes:
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
http://www.formula1.com/teams_and_drivers/teams/6/

Kausi olisi alkanut jo, mutta ei edelleen mitään viitteitä Lotus Renault GP:stä F1:sten virallisilla sivuilla?
Koska FIAn papereissa sen nimi taitaa edelleen olla Renault F1 Team. Nimen muuttaminen kesken kauden vaatii kaikkien tallien yksimielisen hyväksynnän (Team Lotus varmaan suostuu...) ilman että tallia pidetään uutena. Ja Concorde-sopparissa lienee vielä lisäpykäliä asiaan liittyen.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8745
Sijainti
Vantaa
Koska FIAn papereissa sen nimi taitaa edelleen olla Renault F1 Team. Nimen muuttaminen kesken kauden vaatii kaikkien tallien yksimielisen hyväksynnän (Team Lotus varmaan suostuu...) ilman että tallia pidetään uutena. Ja Concorde-sopparissa lienee vielä lisäpykäliä asiaan liittyen.
Eikös tämä koske vain rungon nimen muutosta? Ei kait tallinimeä, noiden sivujen Full Team Namea siis?
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Itku tulee ku lukee tätä sontaa :jaska::jaska:
Mitä enemmän rahaa, sitä aidompi Lotus? Näin voisi päätellä tuosta lainauksesta, sillä eihän Group Lotus tuo pöytään mitään muuta kuin rahaa.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Mitä enemmän rahaa, sitä aidompi Lotus? Näin voisi päätellä tuosta lainauksesta, sillä eihän Group Lotus tuo pöytään mitään muuta kuin rahaa.
Eipäs nyt unohdeta, että toi se yhden erittäin pidetyn ja karismaattisen hepun myös tiimin johtoon.

Baharina olisin luultavasti hämmentynyt F1-fanien epäjohdonmukaisuudesta. Silloin kun hän oli mukana ostamassa Red Bullille Jaguar-tallia, mitä muuta he toivat pöytään kuin lupauksen tallin rahoittamisesta? Auto oli entisen johdon alaisena suunniteltu, moottori tuli Cosworthilta ja niillä alumiinitölkeillä F1-tiimi ei varmasti tehnyt yhtään mitään. Minardi-Toro Rosson kohdalla tilanne oli jo hieman toinen, joten siihen en viittaa, mutta kyllähän tässä nyt hieman jokin käryää.

Bahar on lukuisissa haastatteluissaan sanonut, että hänellä on oma "Lotus-way", johon kuuluu varpaiden kastaminen ennen kuin kokonaan hypätään syvään veteen. Lotuksen F1-tiimi oli viime vuonna MM-sarjan viides. Tuskin heidän intresseissään on mennä heti ensimmäisenä vuonna sotkemaan valmiiseen pöytään, kun tiimi on kuitenkin ilmeisen hyvä kokonaisuus. GP2-keskustelussa puolestaan paheksuttiin sitä, että Lotus Engineering tarjoaa ARTille ja KV Racingille teknistä apua insinöörien muodossa, joten eipä kelvannut sekään Lotuksen tarjoama vaihtoehto.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24276
Sijainti
lappeen Ranta
Noista rahantuomisista sen verran, että kumpi mahtaa tuoda sitä Renaultille enemmän, Lotus vai Lada? Ja jos Lada tuo niin onko Renault sitten enemmän Lada kuin Lotus? Varmaan tuolla F1-maailmassa on enemmän ja vähemmän mulkkuja toimijoita, mutta ei kai autojen merkkejä sen mukaan määritellä, että se kuka on kaikkein kivoin saa käyttää Lotus -nimeä ja paskemmat kaverit jakaa keskenään sitten Ferrarit, McLarenit sun muut. :confused:
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Noista rahantuomisista sen verran, että kumpi mahtaa tuoda sitä Renaultille enemmän, Lotus vai Lada? Ja jos Lada tuo niin onko Renault sitten enemmän Lada kuin Lotus?
Esiintyykö Lada tiimin ja sitä pyörittävän yrityksen nimessä? Ei esiinny, he ovat vain samanlainen sponsori kuin Infiniti Red Bull Racingin kyljissä.

Minusta tuolla spekuloiminen on muutenkin hieman typerää, sillä jos Lada tukisikin tiimiä enemmän, niin silloinhan Bahar olisi aivan hemsvetin kova markkinointinero, kun hän saisi noin paljon enemmän näkyvyyttä autosta.

Monien taivastelemien pikkuformula- ja IndyCar-projektien sen sijaan uskon olevan hyvinkin lähinnä hyväveli-projekteja, sillä Bahar on hyvissä väleissä Nicolas Todtin kanssa ja Lotus tietenkin yhteistyössä Cosworthin kanssa. ART ja KV hyötyvät molemmat Lotuksen brändistä ja ovat sen kanssa vahvempia, joten Baharin ei ole luultavasti tarvinnut paljon heille maksaa merkin mainostamisesta. Vasser käytännössä tämän viime vuonna jo vahvistikin.
Varmaan tuolla F1-maailmassa on enemmän ja vähemmän mulkkuja toimijoita, mutta ei kai autojen merkkejä sen mukaan määritellä, että se kuka on kaikkein kivoin saa käyttää Lotus -nimeä ja paskemmat kaverit jakaa keskenään sitten Ferrarit, McLarenit sun muut. :confused:
Minusta on ainakin ollut alusta alkaen selvää, että 50-luvulta asti oikeudet nimeen omistanut yhtiö kuuluisi olla oikeutettu käyttämään ja estämään nimeään käytön toimialoilla, joilla he sen omistavat. F1-maailmassa sen sijaan ainakin jotkut tuntuvat haluavan, että heidän mielestään se kaikkein kivoin jätkä olisi enemmän oikeutetumpi käyttämään sitä. :dunno:
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Minusta on ainakin ollut alusta alkaen selvää, että 50-luvulta asti oikeudet nimeen omistanut yhtiö kuuluisi olla oikeutettu käyttämään ja estämään nimeään käytön toimialoilla, joilla he sen omistavat. F1-maailmassa sen sijaan ainakin jotkut tuntuvat haluavan, että heidän mielestään se kaikkein kivoin jätkä olisi enemmän oikeutetumpi käyttämään sitä. :dunno:
Mutta jos myyt oikeudet nimen käyttöön, niin ei silloin saa enää käyttää sitä nimeä samaan tarkoitukseen. Tähän ei voi vaikuttaa edes se, että on omistanut nimen muualla 50-luvulta saakka. PISTE.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8745
Sijainti
Vantaa
Eipäs nyt unohdeta, että toi se yhden erittäin pidetyn ja karismaattisen hepun myös tiimin johtoon.

Baharina olisin luultavasti hämmentynyt F1-fanien epäjohdonmukaisuudesta. Silloin kun hän oli mukana ostamassa Red Bullille Jaguar-tallia, mitä muuta he toivat pöytään kuin lupauksen tallin rahoittamisesta? Auto oli entisen johdon alaisena suunniteltu, moottori tuli Cosworthilta ja niillä alumiinitölkeillä F1-tiimi ei varmasti tehnyt yhtään mitään. Minardi-Toro Rosson kohdalla tilanne oli jo hieman toinen, joten siihen en viittaa, mutta kyllähän tässä nyt hieman jokin käryää.

Bahar on lukuisissa haastatteluissaan sanonut, että hänellä on oma "Lotus-way", johon kuuluu varpaiden kastaminen ennen kuin kokonaan hypätään syvään veteen. Lotuksen F1-tiimi oli viime vuonna MM-sarjan viides. Tuskin heidän intresseissään on mennä heti ensimmäisenä vuonna sotkemaan valmiiseen pöytään, kun tiimi on kuitenkin ilmeisen hyvä kokonaisuus. GP2-keskustelussa puolestaan paheksuttiin sitä, että Lotus Engineering tarjoaa ARTille ja KV Racingille teknistä apua insinöörien muodossa, joten eipä kelvannut sekään Lotuksen tarjoama vaihtoehto.
Mitä, eikös Lotus ollut viime kaudella kymmenes? Ei GL ollut missään tekemisissä Renaultin kanssa viimekaudella. Toisekseen, GL:llä ei ole tiimiä kaudella 2011, koska minun käsitykseni mukaan he eivät omista mitään...

Kuten itsekin toteat, Red Bull osti Jaguaarin. Ei lyönyt härkää kissan päälle pelkillä sponsoritarroilla.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Tämä keskustelu ei etene yhtään mihinkään.
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Mitä, eikös Lotus ollut viime kaudella kymmenes? Ei GL ollut missään tekemisissä Renaultin kanssa viimekaudella. Toisekseen, GL:llä ei ole tiimiä kaudella 2011, koska minun käsitykseni mukaan he eivät omista mitään...

Kuten itsekin toteat, Red Bull osti Jaguaarin. Ei lyönyt härkää kissan päälle pelkillä sponsoritarroilla.
Baharin ja CARTerin logiikan mukaan "aidolle Lotukselle" kuuluu niin Team Lotuksen, Renaultin kuin myös tätä edeltävien tiimien (Benetton ja Toleman) maine ja mammona. :rolleyes::D
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös