BBC:n selostajilla ei ainakaan tunnu olevan ongelmia erottaa talleja toisistaan -- Lotus Renault GP:stä puhutaan Renaultina ja Team Lotuksesta Lotuksena.Eipä ole kuulunut mitään uutta tältä rintamalta vähään aikaa, vaikka kauden alku lähestyy. Alunperin kausi olisi jo alkanut. Eikös eräät tahot väittäneet, että tuskin kausi alkaa kahdella "Lotuksella"? Nyt näyttää kyllä siltä että ainakin kauden alussa on kaksi "Lotusta". Mielenkiintoista nähdä millä nimillä näitä tullaan käytännössä kutsumaan mm. tv-kommentaattorien ja toimittajien toimesta. Itse tietysti käyttäisin yksinkertaisesti nimiä Lotus ja Renault näistä talleista ja niiden autoista, mutta toiset tahot varmaankin haluavat käyttää hieman eri nimityksiä.
Tuossa videossa Brundle kutsuu LRGP:tä Renaultiksi.Ja Martin Brundle on sitä mieltä , että aito lotus on Lotus Renault GP
Tämä on kyllä huima kiista:Ja Martin Brundle on sitä mieltä , että aito lotus on Lotus Renault GP
Ja siinä hän on aivan oikeassa. Lotus Renault GP:n taustalta löytyy oikea Lotus suurella taloudellisella panostuksella.Ja Martin Brundle on sitä mieltä , että aito lotus on Lotus Renault GP
Koska FIAn papereissa sen nimi taitaa edelleen olla Renault F1 Team. Nimen muuttaminen kesken kauden vaatii kaikkien tallien yksimielisen hyväksynnän (Team Lotus varmaan suostuu...) ilman että tallia pidetään uutena. Ja Concorde-sopparissa lienee vielä lisäpykäliä asiaan liittyen.http://www.formula1.com/teams_and_drivers/teams/6/
Kausi olisi alkanut jo, mutta ei edelleen mitään viitteitä Lotus Renault GP:stä F1:sten virallisilla sivuilla?
Eikös tämä koske vain rungon nimen muutosta? Ei kait tallinimeä, noiden sivujen Full Team Namea siis?Koska FIAn papereissa sen nimi taitaa edelleen olla Renault F1 Team. Nimen muuttaminen kesken kauden vaatii kaikkien tallien yksimielisen hyväksynnän (Team Lotus varmaan suostuu...) ilman että tallia pidetään uutena. Ja Concorde-sopparissa lienee vielä lisäpykäliä asiaan liittyen.
Itku tulee ku lukee tätä sontaa :jaska::jaska:Ja siinä hän on aivan oikeassa. Lotus Renault GP:n taustalta löytyy oikea Lotus suurella taloudellisella panostuksella.
Mitä enemmän rahaa, sitä aidompi Lotus? Näin voisi päätellä tuosta lainauksesta, sillä eihän Group Lotus tuo pöytään mitään muuta kuin rahaa.Itku tulee ku lukee tätä sontaa :jaska::jaska:
Eipäs nyt unohdeta, että toi se yhden erittäin pidetyn ja karismaattisen hepun myös tiimin johtoon.Mitä enemmän rahaa, sitä aidompi Lotus? Näin voisi päätellä tuosta lainauksesta, sillä eihän Group Lotus tuo pöytään mitään muuta kuin rahaa.
Esiintyykö Lada tiimin ja sitä pyörittävän yrityksen nimessä? Ei esiinny, he ovat vain samanlainen sponsori kuin Infiniti Red Bull Racingin kyljissä.Noista rahantuomisista sen verran, että kumpi mahtaa tuoda sitä Renaultille enemmän, Lotus vai Lada? Ja jos Lada tuo niin onko Renault sitten enemmän Lada kuin Lotus?
Minusta on ainakin ollut alusta alkaen selvää, että 50-luvulta asti oikeudet nimeen omistanut yhtiö kuuluisi olla oikeutettu käyttämään ja estämään nimeään käytön toimialoilla, joilla he sen omistavat. F1-maailmassa sen sijaan ainakin jotkut tuntuvat haluavan, että heidän mielestään se kaikkein kivoin jätkä olisi enemmän oikeutetumpi käyttämään sitä. :dunno:Varmaan tuolla F1-maailmassa on enemmän ja vähemmän mulkkuja toimijoita, mutta ei kai autojen merkkejä sen mukaan määritellä, että se kuka on kaikkein kivoin saa käyttää Lotus -nimeä ja paskemmat kaverit jakaa keskenään sitten Ferrarit, McLarenit sun muut.![]()
Mutta jos myyt oikeudet nimen käyttöön, niin ei silloin saa enää käyttää sitä nimeä samaan tarkoitukseen. Tähän ei voi vaikuttaa edes se, että on omistanut nimen muualla 50-luvulta saakka. PISTE.Minusta on ainakin ollut alusta alkaen selvää, että 50-luvulta asti oikeudet nimeen omistanut yhtiö kuuluisi olla oikeutettu käyttämään ja estämään nimeään käytön toimialoilla, joilla he sen omistavat. F1-maailmassa sen sijaan ainakin jotkut tuntuvat haluavan, että heidän mielestään se kaikkein kivoin jätkä olisi enemmän oikeutetumpi käyttämään sitä. :dunno:
Mitä, eikös Lotus ollut viime kaudella kymmenes? Ei GL ollut missään tekemisissä Renaultin kanssa viimekaudella. Toisekseen, GL:llä ei ole tiimiä kaudella 2011, koska minun käsitykseni mukaan he eivät omista mitään...Eipäs nyt unohdeta, että toi se yhden erittäin pidetyn ja karismaattisen hepun myös tiimin johtoon.
Baharina olisin luultavasti hämmentynyt F1-fanien epäjohdonmukaisuudesta. Silloin kun hän oli mukana ostamassa Red Bullille Jaguar-tallia, mitä muuta he toivat pöytään kuin lupauksen tallin rahoittamisesta? Auto oli entisen johdon alaisena suunniteltu, moottori tuli Cosworthilta ja niillä alumiinitölkeillä F1-tiimi ei varmasti tehnyt yhtään mitään. Minardi-Toro Rosson kohdalla tilanne oli jo hieman toinen, joten siihen en viittaa, mutta kyllähän tässä nyt hieman jokin käryää.
Bahar on lukuisissa haastatteluissaan sanonut, että hänellä on oma "Lotus-way", johon kuuluu varpaiden kastaminen ennen kuin kokonaan hypätään syvään veteen. Lotuksen F1-tiimi oli viime vuonna MM-sarjan viides. Tuskin heidän intresseissään on mennä heti ensimmäisenä vuonna sotkemaan valmiiseen pöytään, kun tiimi on kuitenkin ilmeisen hyvä kokonaisuus. GP2-keskustelussa puolestaan paheksuttiin sitä, että Lotus Engineering tarjoaa ARTille ja KV Racingille teknistä apua insinöörien muodossa, joten eipä kelvannut sekään Lotuksen tarjoama vaihtoehto.
Tämä olikin tosin jo tiedossa viimeistään sivulla 1.Tämä keskustelu ei etene yhtään mihinkään.
Baharin ja CARTerin logiikan mukaan "aidolle Lotukselle" kuuluu niin Team Lotuksen, Renaultin kuin myös tätä edeltävien tiimien (Benetton ja Toleman) maine ja mammona.Mitä, eikös Lotus ollut viime kaudella kymmenes? Ei GL ollut missään tekemisissä Renaultin kanssa viimekaudella. Toisekseen, GL:llä ei ole tiimiä kaudella 2011, koska minun käsitykseni mukaan he eivät omista mitään...
Kuten itsekin toteat, Red Bull osti Jaguaarin. Ei lyönyt härkää kissan päälle pelkillä sponsoritarroilla.