Lotus-nimikiista

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Nojoo, vuosiluvut ja välikädet oli nyt heitetty ihan hatusta, mutta periaatteessa näin se meni.
Ei kyllä edes periaatteessa. Lotus Cars ei koskaan ole omistanut Team Lotusta, joka perustettiin erilliseksi yritykseksi (ja oli olemassa jo ennen Lotus Carsia). Chapman omisti kyllä molemmat, mutta yritykset eivät omistaneet toisiaan. Chapmanin kuoltua hänen perikuntansa myi Lotus Carsin General Motorsille 1986, mutta Team Lotus jatkoi edelleen F1:ssä Chapmanien omistuksessa (kunnes sitten aikanaan sekin myytiin).
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Voi itku mitä kakkaa taas. Lotus Cars myi omistamansa Formula 1 -tallin Peter Collinsille & Wrightille talvella 90. Ja jos myy yrityksen, myy myös sen nimen. Ja se nyt siis meni, joka meni muutaman välikäden kautta Fernandesille.

Olisivat miettineet sitä silloin 90-luvun alussa, että kannattiko myös nimeä myydä.
GL:n toivo on siinä, pystyvätkö he vakuuttamaan oikeuden TLV:n tavaramerkkien 'vesittymisestä'. Tietyllä tapaa heillä on perusteltu oikeus siihen. He kuitenkin ovat olleet se taho, joka on ylläpitänyt Lotus-brändiä viimeiset viitisentoista vuotta, ja nyt toinen taho on ottamassa kyseisen, GL:n vaaliman brändin käyttöönsä. Huntin täytyy pystyä osoittamaan se, että hän on todellakin pyrkinyt aktiivisesti saamaan TL:n mukaan F1:een, eikä vain pitämään tavaramerkkejä pöytälaatikossa ostotarjouksia odottamassa.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
GL:n toivo on siinä, pystyvätkö he vakuuttamaan oikeuden TLV:n tavaramerkkien 'vesittymisestä'. Tietyllä tapaa heillä on perusteltu oikeus siihen. He kuitenkin ovat olleet se taho, joka on ylläpitänyt Lotus-brändiä viimeiset viitisentoista vuotta, ja nyt toinen taho on ottamassa kyseisen, GL:n vaaliman brändin käyttöönsä. Huntin täytyy pystyä osoittamaan se, että hän on todellakin pyrkinyt aktiivisesti saamaan TL:n mukaan F1:een, eikä vain pitämään tavaramerkkejä pöytälaatikossa ostotarjouksia odottamassa.
Tuossa oli oikeastaan tiivistettynä se mitä minä olen yrittänyt tässä toikissa sanoa. ;)
 

VilleH

Banned
Liittynyt
24.6.2010
Viestit
2087
Sijainti
Kuopio
Omat rahat vs. muiden rahat
:thumbup::thumbup: Laina rahalla on kiva taistella muita vastaan ku ei tarvitse murehtia meneekö omat rahat. Tämä Bahar vai mikä ny kaveri onkaa nimeltään tulee tuhoamaan paljon ja vie monen ihmisen työpaikan tolla elvistelyllään.
 

VilleH

Banned
Liittynyt
24.6.2010
Viestit
2087
Sijainti
Kuopio
Tilanne on minusta niin selvä kun voi olla. Suharit möivät nimen jne kun teki mieli rahaa, jotta voi ostaa kivoi koruja. Sit joku möi sen eteenpäin ja uudet omistajat päättivät palauttaa tallin f1 ympyröihin. Ei tässä ole mitään epäselvää jos yhtään nyt päässä rattaat pyörii oikeaan tahtiin !
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Lotus Racing oli kymmenes. Turhaan sinä iniset siitä, mikä oli taustayhtiön nimi.
Sivuutat argumentin toteamalla sen turhaksi. Hyvä näin.
Jokatapauksessa ensi kaudella on lotus mukana, TEAM LOTUS.
Vaikka Fernandes omistaisikin tuon tuotemerkin, niin on tässä vaiheessa on erittäin epäselvää mitä siihen liittyy. Team Lotus Venturesin ja IPO:n papereista ei ainakaan selviä, onko heillä edes joskus ollut oikeutta kutsua autojaan Lotukseksi tai onko heillä ylipäätään oikeutta toimia Team Lotus - nimellä ilman Lotuksen siunausta. Päinvastoin yhdessä IPO:n käsittelyssä esitettiin, ettei näin ole. Tämä tullee ratkeamaan jossain vaiheessa tätä pitkitettyä sotkua.
Aidoksi Team Lotukseksi heitä on joka tapauksssa mahdotonta mieltää, koska heillä ei ole kuin Chapmanin luvalla teettettyjä pienoismalleja, ei yhtään oikeaa Lotus-autoa, he ovat käyttäneet yhtä paljon Lotuksen F1-historiaa markkinoinnissaan kuin edellinen TLV:n tukema F1-talli ja FOM näkee heidät edelleen täysin uutena 2010-tiiminä.
Mitä enemmän tätä sotkua puidaan, sitä heikommaksi Fernandesin asema on mennyt. Lotuksella on kaikki oikeudet, sekä moraaliset että lainopilliset käyttää Chapmanin menestystä brändinsä markkinoinnissa. Cliven tuki takaa heille henkistä pääomaa ja koska he eivät yritäkään olla Team Lotus, niin heille ei uusi alku muodostu minkäänlaiseksi ongelmaksi. Fernandesin puolestaan pitäisi selittää, miten hänen tiiminsä voi samaan aikaan olla nuorimpia ykkösissä, mutta silti omata vuosikymmenen ansaitsemattoman historian.
Turha tästä on kiistellä, sinun mielestä myymää omaisuutta voi varastaa takaisin, koska varastajana toimii varastetun tavaran perustajana, tässä tapauksessa "legendaarinen" Chäperman.
Yksinkertaistusta ja lapsellista soperrusta. Hyvä näin.
Hei, mehän suomalaiset voidaan perustaa uusi NOKIA. Koska me ollaan se perustettu, miksei voida varastaa oikeudet nykyiseltä Nokialta?
Tuntematta aihetta pahemmin voisin mutuilla, että Nokialla on paremmat mahdollisuudet lähteä valmistamaan jälleen kumisaappaita ja markkinoida historiaansa merkittävänä kumisaapas-valmistajana.
Niin ja kyllä Red Bull on luonut aivan oman kulttuurin talliin.
Red Bullin nuorekkaan ja energisen imagonhan loi yhtiön silloinen markkinointijohtaja. Kukas hän olikaan? Aivan niin. :wink:
Oikeastaan Newey muistuttaa vanhaa tallia siitä
Newey muistuttaa vanhaa tallia mistä? Lauda oli hankkimasta miestä jo aikanaan Jaguarille. Hän ei varsinaisesti ole Red Bull - muottiin menevää tyyppiä.
Kuljettajista lähtien perusta on omaa Red Bullia.
Kuljettajista yksi kolmannes on ehtaa itseään. Mark Webber tuli Briatoren suojista, Minardin kautta Williamsille ja sieltä vasta Red Bullille. Hän toki on RB-muottiin sopiva tehopakkaus, mutta "omaa Red Bullia" hän ei ole. Tallin epävirallinen kolmoskuljettaja puolestaan ei hänkään enää niinkään nuori ja energinen ole...
GL ei edes saa päättää kuljettajia. Siinä tapauksessa ykköskuljettajana tällä kaudella ajaisi GL:n lupaava tähtimies FAUZY!
Fauzy on Protonin, ei Lotuksen tähtimies. Hän ajoi A1GP:ssä Protonin sponsoroimalla autolla. Hän ajoi Aasian GP2-sarjassa Protonin sponsoroimalla autolla. Hän oli Fernandesin tiimissä Protonin sponsoroimana kuljettajana. Kuvaavaa on, että hän on Lotuksen tukemassa F1-tallissa ainoa kuljettaja, jolla on ajohaalarissaan Protonin logo:

Otto Hokkanen sanoi:
Group Lotuksen 100% osuudella (Lotus Advance Technologies Sdn. Bhd:n ja Group Lotus International Limitedin kautta) omistavan Protonin mukaan viime ykkösissä oli Group Lotus PLC:n (sen Baharin johtaman Lotuksen) täydellä tuella toiminut, aitoa Lotuksen kisaperintöä ollut Lotus Racing.
Onhan se moneen kertaan todettu, että Lotus oli yhteistyössä Fernandesin kanssa vastentahtoisesti. Tuossa se lauseessa se käytännössä tiivistyi. Proton sanoi näin, Bahar, Berro ja Lotus aivan jotain muuta. Ja virallisesti he eivät sanoneet mitään. Group Lotus ei riemuinnut Lotus Racingin suorituksista, koska sillä ei ollut tiimiä pyörittäneen yhtiön kanssa mitään muuta tekemistä kuin lainattu nimi.
Tasapuolisuuden nimissä en kuitenkaan ole tuota käyttänyt Fernandesia vastaan, vaikka tuossahan hänen silloinen yhteistyökumppaninsa antaa selvästi ymmärtää, että Lotuksella olisi kisaperintöä. Nyt hän sekä TLV:n entinen omistaja ovat aivan eri mieltä.
K.August sanoi:
Itse en ymmärrä, mikä STR:n kohdalla oli erilaista RBR:ään.
Kun Red Bull osti Minardin, he toimittivat sen paikan ottaneelle tiimille kaluston ja paljon muutakin kuin vain takeet tallin rahoittamisesta seuraavan kolmen vuoden ajan, koska tuossa vaiheessa heillä oli jo RBR:n kautta tarjota jotain muutakin. Sitä lähinnä tarkoitin.
Mutta saman brändin voi omistaa eri toimialalla eri taho. Renault-brändin omistaa eri taho henkilö- ja kuorma-autobisneksessa, ja kilpa-autoilu on vielä kaukaisempi toimiala henkilöautoihin nähden kuin kuorma-autot.
Ei kai nyt sentään?

Samanlaisista tuotemerkeistä huolimatta esimerkkilläsi esimerkiksi on erilainen brändi. Yhtiön siirtyessä Volvolle Renault'n kuorma-autopuoli muutti nimeäänkin, jotta se erottuisi henkilöautovalmistajasta. Sen jälkeen Renault on muuttanut omaa logoaan ja kirjasintaan erottuakseen vanhempaa kirjasinta käyttävästä Renault Trucks SAS - yhtiöstä. Päällekkäisyyksiä varsinaista merkkiä lukuunottamatta on hyvin vähän. Renault Trucksin logo on värimaailmaltaan (ja jo todetulta kirjasimeltaan) erilainen kuin Renault'n. En onnistunut löytämään rekisteröityjä Renault Trucks - tuotemerkkejä tietokannasta, mutta epäilemättä he ne omistavat. Kuka sitten omistaa keulan timantin? Täytyy muistaa, että Renault omistaa vieläkin osuuden Volvosta (Volvo Groupista), joka taas omistaa Renault Trucksin. Kun yhtiökoukerot ovat tällaiset, voidaan epäilemättä olettaa, että he ovat tehneet molempia osapuolia tyydyttävän ratkaisun kaulan merkistäkin. Samalla luultavasti sovittiin, ettei Renault S.A. lähde rakentamaan kuorma-autoja.

Lotuksen tapauksessa mikään ei kuitenkaan puolla sitä, että tällainen sopimus olisi koskaan tehty. Heidän on kuitenkin erittäin helppo todistaa, että koska
Lotus Cars sanoi:
TRADEMARKS
LOTUS, the Lotus Roundel Device, model names and all associated logos and distinctive designs are trade marks of Group Lotus plc subject to trade mark and other intellectual property protection.
niin mahdollinen autourheilutiimi, joka käyttää Lotuksen pyöreää logoa sekä esiintyy mediassa "Team Lotuksena" eli "Lotus-tallina" loukkaa heidän oikeuttaan näihin todistettuihin tuotemerkkeihin. Ja mikäli se ei jostain syystä oikeudelle riitä, niin ainakin auton valmistaminen Lotuksen omistamalla nimellä on suuri loukkaus heidän oikeuttaan - jonka oikeudenmukaisuuden myös Fernandes viime vuonna tunnusti - kohtaan. Senkin pitäisi riittää
VilleH sanoi:
jos yhtään nyt päässä rattaat pyörii oikeaan tahtiin !
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8745
Sijainti
Vantaa
Sivuutat argumentin toteamalla sen turhaksi. Hyvä näin.
Kutsutaanko McLarenia McLaren Racingiksi?

Vaikka Fernandes omistaisikin tuon tuotemerkin, niin on tässä vaiheessa on erittäin epäselvää mitä siihen liittyy. Team Lotus Venturesin ja IPO:n papereista ei ainakaan selviä, onko heillä edes joskus ollut oikeutta kutsua autojaan Lotukseksi tai onko heillä ylipäätään oikeutta toimia Team Lotus - nimellä ilman Lotuksen siunausta. Päinvastoin yhdessä IPO:n käsittelyssä esitettiin, ettei näin ole. Tämä tullee ratkeamaan jossain vaiheessa tätä pitkitettyä sotkua.
Aidoksi Team Lotukseksi heitä on joka tapauksssa mahdotonta mieltää, koska heillä ei ole kuin Chapmanin luvalla teettettyjä pienoismalleja, ei yhtään oikeaa Lotus-autoa, he ovat käyttäneet yhtä paljon Lotuksen F1-historiaa markkinoinnissaan kuin edellinen TLV:n tukema F1-talli ja FOM näkee heidät edelleen täysin uutena 2010-tiiminä.
Mitä enemmän tätä sotkua puidaan, sitä heikommaksi Fernandesin asema on mennyt. Lotuksella on kaikki oikeudet, sekä moraaliset että lainopilliset käyttää Chapmanin menestystä brändinsä markkinoinnissa. Cliven tuki takaa heille henkistä pääomaa ja koska he eivät yritäkään olla Team Lotus, niin heille ei uusi alku muodostu minkäänlaiseksi ongelmaksi. Fernandesin puolestaan pitäisi selittää, miten hänen tiiminsä voi samaan aikaan olla nuorimpia ykkösissä, mutta silti omata vuosikymmenen ansaitsemattoman historian.
Tuskin kukaan on aito jatkumo F1:ssä. Ei edes Renaultin talli, koska sillä ei ole minkäänalaista jatkumoa v. 94 päättyneeseen talliin.

Newey muistuttaa vanhaa tallia mistä? Lauda oli hankkimasta miestä jo aikanaan Jaguarille. Hän ei varsinaisesti ole Red Bull - muottiin menevää tyyppiä. Kuljettajista yksi kolmannes on ehtaa itseään. Mark Webber tuli Briatoren suojista, Minardin kautta Williamsille ja sieltä vasta Red Bullille. Hän toki on RB-muottiin sopiva tehopakkaus, mutta "omaa Red Bullia" hän ei ole. Tallin epävirallinen kolmoskuljettaja puolestaan ei hänkään enää niinkään nuori ja energinen ole...
Halooo??? Mikä muistuttaa nykyään Red Bullissa Jaguaarista??? Minusta ei mikään. Webber on Red Bullin näköinen kuski, mutta minusta ainakin esim. Petrov ja Kubica ajoivat jo Renaultin F1-tallissa, kun tallin omisti Renault? Näin itse pidän Red Bullia täysin oman imagon/työskentelytapojen luoneena. Kiitos että selvensit Webberin uran, sitä tuskin kukaan täällä ei tiennyt :D Neweylla tarkoitin sitä, että hän oli jo niinkun Jaguarin suunnitelmissa, joten ainut linkki lienee se.
 
Viimeksi muokattu:

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8745
Sijainti
Vantaa
:thumbup::thumbup: Laina rahalla on kiva taistella muita vastaan ku ei tarvitse murehtia meneekö omat rahat. Tämä Bahar vai mikä ny kaveri onkaa nimeltään tulee tuhoamaan paljon ja vie monen ihmisen työpaikan tolla elvistelyllään.
Sinä päivänä kun Banneri erotetaan, minulla on jo valmiina sopiva kuva varattuna :) Tosiaan, näin jossain erittäin ylimielisen kuvan, joka kuvastaakin tämän hepun suhtautumsita muihin. Miten Proton suhtautuisi siihen, jos Team Lotus voittaa Baharin Renaultin radalla? Liekö miehen asema enää vakaa? Protonilla kun on tapana heiluttaa suuntaa mielipuolisesti ja hetken mielijohteesta. Vaikka Baharilla on GL:n tuki takana. Kun Proton katkaisee rahahanat GL:lle, koko brittitehdas on historiaa. Mites nämä AIDOT lotus fanit suhtautuisivat, jos Feranndes ostaisi GL:n? :D

Tilanne on minusta niin selvä kun voi olla. Suharit möivät nimen jne kun teki mieli rahaa, jotta voi ostaa kivoi koruja. Sit joku möi sen eteenpäin ja uudet omistajat päättivät palauttaa tallin f1 ympyröihin. Ei tässä ole mitään epäselvää jos yhtään nyt päässä rattaat pyörii oikeaan tahtiin !
huh huh :D
 
Viimeksi muokattu:

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8745
Sijainti
Vantaa
Ei kyllä edes periaatteessa. Lotus Cars ei koskaan ole omistanut Team Lotusta, joka perustettiin erilliseksi yritykseksi (ja oli olemassa jo ennen Lotus Carsia). Chapman omisti kyllä molemmat, mutta yritykset eivät omistaneet toisiaan. Chapmanin kuoltua hänen perikuntansa myi Lotus Carsin General Motorsille 1986, mutta Team Lotus jatkoi edelleen F1:ssä Chapmanien omistuksessa (kunnes sitten aikanaan sekin myytiin).
Tätä ei monet tunnu ymmärtävän. Eli GL:llä ei ole minkäänlaista tekemistä F1:sten kanssa, paitsi toki Team Lotuksen ja Renaultin F1-tallien sponsorina.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Lotuksen tapauksessa mikään ei kuitenkaan puolla sitä, että tällainen sopimus olisi koskaan tehty. Heidän on kuitenkin erittäin helppo todistaa, että koska niin mahdollinen autourheilutiimi, joka käyttää Lotuksen pyöreää logoa sekä esiintyy mediassa "Team Lotuksena" eli "Lotus-tallina" loukkaa heidän oikeuttaan näihin todistettuihin tuotemerkkeihin. Ja mikäli se ei jostain syystä oikeudelle riitä, niin ainakin auton valmistaminen Lotuksen omistamalla nimellä on suuri loukkaus heidän oikeuttaan - jonka oikeudenmukaisuuden myös Fernandes viime vuonna tunnusti - kohtaan. Senkin pitäisi riittää
Ja Lotus Renault GP:nä eli eräänlaisena Lotus-tallina toimiminen loukkaa Team Lotuksen eli Lotus-tallin oikeuksia. Sen lisäksi rungon nimeäminen liittyy mainospalveluiden tarjoamiseen, sillä tallin nimessä on oltava mukana rungon nimi, joten sikäli tavaramerkkiluokat 12 ja 35 ovat päällekäisiä. Oikeus päättää tästä asiasta, kumpi oikeus menee toisen edelle. Joka tapauksessa on loogista että Team Lotuksen auto on Lotus siinä missä Brawn GP:n auto oli Brawn.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Halooo??? Mikä muistuttaa nykyään Red Bullissa Jaguaarista??? Minusta ei mikään. Webber on Red Bullin näköinen kuski, [--] Näin itse pidän Red Bullia täysin oman imagon/työskentelytapojen luoneena. Kiitos että selvensit Webberin uran, sitä tuskin kukaan täällä ei tiennyt :D Neweylla tarkoitin sitä, että hän oli jo niinkun Jaguarin suunnitelmissa, joten ainut linkki lienee se.
[OT]Webber toki on linkki, hänhän varsinaisen F1-maineensa hankki juuri Jaguar-aikanaan aika-ajospesialistina. Mark siis palasi ennestään tuttuun talliin, vaikka ylin johto olikin muuttunut. Ja talli tietysti toimii Jaguarista (ja Stewartista) muistuttavissa tiloissa Milton Keynesissä.[/OT]
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Kutsutaanko McLarenia McLaren Racingiksi?
Huono vastaus. Vodafone McLaren Mercedes on McLaren Racing Limitedin pyörittämä F1-talli, jonka omistaa McLaren Group, joka omistaa McLaren-merkkisten autojen tuotemerkin. Siksi F1-tallista voi ihan hyvin käyttää lyhennystä McLaren.

Lotus Racing puolestaan oli 1Malaysia Racing Teamin pyörittämä F1-talli, jota ei omistanut ja jonka toiminnassa Lotus ei ollut mukana kuin nimellisesti. Nyt talli on limbossa, koska sen oikeus ilmoittamaansa nimeen on kyseenalaistettu, joten kuten esimerkiksi Renault ja Force India, tiimistä kannattaa sekaannuksen välttämiseksi käyttää sen yhtiönimeä.

Lotus Renault GP on Lotus Renault GP:n pyörittämä F1-talli, jonka omistaa GENII Capital ja jonka johtokuntaan kuuluu Group Lotuksen toimitusjohtaja, joka omistaa Lotus-merkkisten autojen tuotemerkin. Se on Lotuksen itsevalitsema edustaja ykkösissä ja siitä ei enää ole pitkä matka Lotuksen F1-talliin.
Tuskin kukaan on aito jatkumo F1:ssä. Ei edes Renaultin talli, koska sillä ei ole minkäänalaista jatkumoa v. 94 päättyneeseen talliin.
Renault'n ensimmäinen F1-talli lakkasi olemasta vuonna 1985.
Halooo??? Mikä muistuttaa nykyään Red Bullissa Jaguaarista???
Tallin Jaguarin aikaiset työntekijät ja päämaja Milton Keynesissä? Kovasti suitsuttamasi Mark Webber, joka ajoi Jaguarilla?

Hienosti muuten sivuutit täysin halveksimasi miehen panoksen Red Bullin imagoon ja siihen, ettei talli ensimmäisinä vuosinaan todellakaan ulkoisesti muistuttanut Jaguaria. Sittemmin, kun Bahar sieltä lähti, tiimin hauskuus ja räväkkyys on selvästi laskenut ja siitä on tullut enemmän perinteisen jäykkä F1-tiimi, joka ei pysty kontrolloimaan kuljettajiaan. Unholaan ovat jääneet Star Wars - hahmot, varikkolehdet, Formula Unat sekä DC Teräsmies-viitassa. :dunno:
K.August sanoi:
Ja Lotus Renault GP:nä eli eräänlaisena Lotus-tallina toimiminen loukkaa Team Lotuksen eli Lotus-tallin oikeuksia.
En näe miten tämä olisi mahdollista. Monethan ovat täällä toistelleet Lotuksen toimineen ykkösissä aiemminkin loukkaamatta Team Lotusta. Silloin he olivat yhteistyössä, mutten usko oikeuden tekevän eroa näiden välille, koska ei toimintavapautta voi niin rajoittaa. Lisäksi esimerkiksi FOM näkee tämän Fernandesin "Team Lotuksen" uutena tallina, jolla ei ole aiempaa historiaa ykkösissä, kuten ei ollut Pasific Team Lotuksellakaan 1995.
Sen lisäksi rungon nimeäminen liittyy mainospalveluiden tarjoamiseen, sillä tallin nimessä on oltava mukana rungon nimi, joten sikäli tavaramerkkiluokat 12 ja 35 ovat päällekäisiä.
Tästä tulee epäilemättä ennakkotapaus, mutta olisin todella yllättynyt, jos mikään oikeus tuomitsee tässä Lotusta vastaan. TLV:n voittaessa se avaisi samalla mielettömän kaupallisen Pandoran lippaan ja sitä paitsi TLV ei ole tätä oikeuttaan käyttänyt yli 15 vuoteen (ehkei koskaan?). jos se ylipäätään sen omistaa ja Group Lotus on sen edellinen käyttäjä viime vuodelta. Jos tätä loogisesti haluaa ajattella, niin silloin Lotuksen pitäisi olla erittäin vahvoilla.
 
Viimeksi muokattu:

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8745
Sijainti
Vantaa
Hienosti muuten sivuutit täysin halveksimasi miehen panoksen Red Bullin imagoon ja siihen, ettei talli ensimmäisinä vuosinaan todellakaan ulkoisesti muistuttanut Jaguaria. Sittemmin, kun Bahar sieltä lähti, tiimin hauskuus ja räväkkyys on selvästi laskenut ja siitä on tullut enemmän perinteisen jäykkä F1-tiimi, joka ei pysty kontrolloimaan kuljettajiaan. Unholaan ovat jääneet Star Wars - hahmot, varikkolehdet, Formula Unat sekä DC Teräsmies-viitassa. :dunno:
Hoho :D Olikohan syynä, että Baharin lähdön jälkeen talli alkoi menestymään... Kitkaa tulee aina, kun ajetaan voitoista. Ensimmäistä kertaa nyt on molemmat RB:t taistelleet mestaruudesta, joten tuo ei ole kyllä minkään sortin peruste.

Renault'n ensimmäinen F1-talli lakkasi olemasta vuonna 1985.
Kutsun talleja kuin F1:sten virallisilla sivuilla kutsutaan. http://www.formula1.com/teams_and_drivers/ Tarkoitan, ettei nykyisellä Renaultilla ole minkäänlaista jatkumoa Team Lotukseen, jonka ensimmäinen taru päättyi 1994 ja jonka uusi luku alkoi 2010 syksyllä.


Niiin, ja en halveksi Baharia. Mutta en todellakaan pidä hänen öykkärimäisestä tyylistä hoitaa asioita. Mies haluaa olla herra keskipiste, jonkalaisia tyyppejä itse inhoan. Siksi itse tykkään esim. Ross Brawnista, joka ensimmäisen voittonsa jälkeen melkein kätteli koko tallin henkilökunnan varikolla. Baharista on vaikea uskoa samaa. Toinen samaan kastiin luettava hemmo on herra Virgin. Itse en pidä hänen tyylistään. Otti Brawnin voitot itselleen.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Lotus Renault GP on Lotus Renault GP:n pyörittämä F1-talli, jonka omistaa GENII Capital ja jonka johtokuntaan kuuluu Group Lotuksen toimitusjohtaja, joka omistaa Lotus-merkkisten autojen tuotemerkin. Se on Lotuksen itsevalitsema edustaja ykkösissä ja siitä ei enää ole pitkä matka Lotuksen F1-talliin.
Eli nyt sinäkin jo tunnustat, ettei Lotus Renault GP ole (ainakaan vielä) Lotuksen F1-talli? Tässähän alkaa rintamalinjat lähestyä. ;)
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14278
Asemasota alkaa nähtävästi pikkuhiljaa jäähtyä.:rolleyes:. Mielenkiintoista on kyllä nuo Fauzyn Protonin kytkökset.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8745
Sijainti
Vantaa
Mitä moottoreita GL:n sponsoroimat tiimit käyttääkän eri sarjoissa?

Siviilipuolella taidetaan luottaa Toyotaan, mutta F1:ssä käytetään Renaultia. Mitäs muita voimanlähteitä käyteään eri sarjoissa, joissa voidaan tehdä/valmistaa oma moottori. Indy?
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös