Lotus-nimikiista

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Siksi on suorastaan säälittävää, että joku Saward kieli pitkällä odottaa tuomarin vievän Lotuksen koko identiteetin vain koska hän on saanut Fernandesilta kahvia ja pullaa.
Voitko tarkentaa, milloin Lotus Cars on mielestäsi omistanut Lotuksen F1-tallin identiteetin?

Miten niiltä voi viedä jotain, mitä niillä ei koskaan ole ollutkaan?
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Voitko tarkentaa, milloin Lotus Cars on mielestäsi omistanut Lotuksen F1-tallin identiteetin?
Saat ensin tarkentaa missä olen tällaista väittänyt.
Miten niiltä voi viedä jotain, mitä niillä ei koskaan ole ollutkaan?
Lotuksella ei siis ole koskaan ollut identiteettiä? Voisitko hieman tarkentaa kommenttejasi? Oletko esimerkiksi samaa mieltä kuin Joe Saward siitä, ettei Lotuksen kuuluisi saada käyttää perustajansa saavutuksia autoilussa, merkin kilpavärejä ja vanhoja kuvia autojensa markkinoinnissa? Ja pidätkö oikeasti todennäköisenä, että oikeus kieltäisi Lotusta esimerkiksi käyttämästä vihreäkeltaista ja mustakultaista väriä autoissaan?
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Tuo juuri Tonyn touhussa VIhasTUTTAAKIN; ollaan toisaalta niin jatkavinaan legendaarisen brittitallin toimintaa ja toisaalta taas asenne tuntuu olevan tuollainen, että koska me nyt ostimme joltain kulkukauppiaalta tuon Team Lotus-nimen, niin mehän olemme aina olleet se ainoa oikea Lotus ja teemme nimelle ja tallille sen nimissä ainan mitä lystäämme tyyliin malaysia-sitä ja malaysia-tätä, tehdaskin piti siirtää Sepangin kupeeseen ja hyvä, ettei luudalla huitoen hätistetä Group-Lotusta pois F1-radoilta, kun ei haluta olla missään tekemisissä firman kanssa, jolla on aina sentään ollut kiistaton oikeus Lotus-nimeen, kun hehän ovat Fernandesin jengin mielestä vain se tarra-Renault-talli. :mad_old:
Noh noh, ei kai Tony sentään tarkoita että heidän tallinsa menee Colin Chapmanin aikoinaan pyörittämän Lotus-tallin edelle?

Sitä ei kyllä käy jääräpäisenkään Group Lotus -fanin kieltäminen, että Tony Fernandes toi Lotus-nimen takaisin F1:iin ja on siinä mielessä sen nimen myös ansainnut. Joo joo, nyt te selitätte että se oli Group Lotuksen lisenssi. Mutta Group Lotus ei olisi tuonut Lotusta F1:iin, se on tiedossa. He kiinnostuivat asiasta vasta kun Tony oli tehnyt sen pohjatyön että polkaisi F1-tallin pystyyn tyhjästä ja osoitti että Lotuksella on kannatuspohjaa F1:ssä. Ilman Tonya ei minkäänlaista Lotusta nyt olisi F1:ssä. Näin se on, vaikka varmaan nyt joku keksii mitä ihmeellisimpiä satuja joissa Group Lotus olisi tullut F1:iin joka tapauksessa (no ei olisi, itse sanoivat ettei F1 kiinnosta). Että ihan turha satuilla mitään, sanon sen nyt jo valmiiksi ennen kuin keksitte mitään satuja tähän. Vaikka keksittehän te silti.
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Saat ensin tarkentaa missä olen tällaista väittänyt.
Lotuksella ei siis ole koskaan ollut identiteettiä? Voisitko hieman tarkentaa kommenttejasi? Oletko esimerkiksi samaa mieltä kuin Joe Saward siitä, ettei Lotuksen kuuluisi saada käyttää perustajansa saavutuksia autoilussa, merkin kilpavärejä ja vanhoja kuvia autojensa markkinoinnissa? Ja pidätkö oikeasti todennäköisenä, että oikeus kieltäisi Lotusta esimerkiksi käyttämästä vihreäkeltaista ja mustakultaista väriä autoissaan?
Herttinen sentään. Tässähän koko jutussa on kyse oikeudesta osallistua F1:een Lotus-nimellä. Ja sinä väität että ilkeä tuomari voisi viedä pois tämän oikeuden tältä Baharin seurueelta jota kannatat (mitään muuta heiltä ei oltaisi kieltämässä, ei koko identiteettiä kuten väität). Tästä seuraa päätelmä: olet sitä mieltä että heillä on jo oikeus olla Lotuksen F1-talli, joten ovat sen myös jossain vaiheessa saaneet.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Ja Renaultin autoon isoimman Lotus-sanan vain muotoon "TUS" :rolleyes:

Mielestäni FIA:lta vielä hauskempaa huumoria:

Sanaa Lotus ei erota mistään mutta Renaultia kylläkin mainostetaan hyvin, osoittaa hienosti sen mitä mieltä virallinen taho on siitä kumpi on Lotus ja kumpi ei :thumbup:
Parasta huumoria tarjoaa kuitenkin Unibet:



Taitaavat luulla Lotus Renault GP:n tarkoittavan Rellun koneita käyttävää Lotus-rungoilla kisaavaa pikkutallia, eivätkä tiedä erillisen LRGP:n olemassaoloa. Varsin ammattimaista Unibetiltä.

Edit: Puhuvat vielä Bemaristakin. :D
 
Viimeksi muokattu:

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Sitä ei kyllä käy jääräpäisenkään Group Lotus -fanin kieltäminen, että Tony Fernandes toi Lotus-nimen takaisin F1:iin ja on siinä mielessä sen nimen myös ansainnut. Joo joo, nyt te selitätte että se oli Group Lotuksen lisenssi.
Tuo on aika vahva argumentti, koska eihän Fernandes voinut tuoda sellaista asiaa takaisin, jota hän ei omistanut.
Mutta Group Lotus ei olisi tuonut Lotusta F1:iin, se on tiedossa. He kiinnostuivat asiasta vasta kun Tony oli tehnyt sen pohjatyön että polkaisi F1-tallin pystyyn tyhjästä ja osoitti että Lotuksella on kannatuspohjaa F1:ssä. Ilman Tonya ei minkäänlaista Lotusta nyt olisi F1:ssä. Näin se on, vaikka varmaan nyt joku keksii mitä ihmeellisimpiä satuja joissa Group Lotus olisi tullut F1:iin joka tapauksessa (no ei olisi, itse sanoivat ettei F1 kiinnosta).
Perustuuko tämä johonkin muuhunkin kuin Fernandesin fanien keksimään iltasatuun?

Todellisuudessahan Fernandes on itsekin kertonut Baharin olleen kiinnostuneeni mm. Sauber-tallin ostamisesta ja muista F1-kuvioista. Lisäksi Lotus-nimi palasi lähesi välittömästi Baharin tulon jälkeen näkyvästi moottoriurheiluun yhteistyökuvioiden kautta, jotka sen mahdollistivat. Nyt IndyCar-sarjassa kilpailee kolme autoa Lotuksen väreissä, GP2:ssa Lotus assosioitui heti ensimmäisessä kilpailussaan voittajaksi, kun Bianchi voitti Abu Dhabissa. GT-projektit pääsevät kunnolla vauhtiin kesällä. On siis enemmän kuin todennäköistä, että maineensa markkinointiguruna ykkösistä tehnyt toimitusjohtaja olisi tuonut Lotuksen ykkösiin myös itse ennemmin tai myöhemmin. Ja nythän hän niin on tehnytkin ja toisin kuin Fernandesin lisenssointidiilissä, nyt heidän tukemansa tallin takana on autotehtaan koko tuki.

Bahar ja Lotuksen moottoriurheilutoiminnan johtaja Claudio Berro sanoivat, ettei heillä ole juuri nyt mahdollista tulla ykkösiin omalla tiimillään. Bahar puhuu paljon "Lotuksen tavasta", joka on tutustua ensin toimintaan ja sitten mahdollisesti päättää onko sarja tai luokka investoinnin arvoinen. Näin he toimivat KV Racingin kanssa, joka tänä vuonna on Lotus - KV Racing ja näin he toimivat myös Lotus Renault GP:n kohdalla. Mikäli yhteistyö osoittautuu hedelmälliseksi, he ostavat osuuden tallista, jotta siitä asiaa tekevät menettävät senkin tikun kaikki argumentit.
Herttinen sentään. Tässähän koko jutussa on kyse oikeudesta osallistua F1:een Lotus-nimellä.
Ei tietenkään ole. Tässä on samanaikaisesti käynnissä monta eri juttua, jotka liittyvät mm. Lotuksen brändiin ja tuotemerkkeihin sekä 1Malaysia Racing Teamin F1-tallin lisenssointisopimuksen purkuun.
Ja sinä väität että ilkeä tuomari voisi viedä pois tämän oikeuden tältä Baharin seurueelta jota kannatat (mitään muuta heiltä ei oltaisi kieltämässä, ei koko identiteettiä kuten väität).
Laitat jälleen sanoja suuhuni. Saward tällä spekuloi:
Joe Saward's blog sanoi:
There are many different possible outcomes, but one which must be considered is that Renault might have to change its livery because running a black and gold colour scheme might be construed as passing off as Team Lotus, if the judge decides that Group Lotus has no right to use Team Lotus’s history and success as its own.
Hän myös vastasi lukijan kysymykseen:
Andy sanoi:
Joe, do you see a possible scenario where Lotus Group are told they’re the car-making version of the brand only, and as a result are ordered to stop painting GP2, GP3 and IndyCar machines green as well as F1 cars black?

Or is it inconceivable they could lose that thoroughly?
Joe Saward sanoi:
Andy,

Yes, I think that is what will happen.
Todettakoon jälleen, että Saward on ollut koko tämän prosessin ajan enemmän kuin puolueellinen Fernandesin suuntaan ja silti Fernandesin tallia koskevassa uutisoinnissaan kuitenkin iloisen pihalla faktoista.
Tästä seuraa päätelmä: olet sitä mieltä että heillä on jo oikeus olla Lotuksen F1-talli, joten ovat sen myös jossain vaiheessa saaneet.
Eiköhän kaikesta mielipahasta huolimatta, jota Lotus ja iso baha Bahar on F1-faneille aiheuttanut, Lotuksella kuitenkin ole täysin samat oikeudet kuin kaikilla muilla maailman yhtiöillä. Kuten Red Bull, Virgin tai Group Hispania, Group Lotus omistaa oikeuden Lotus-tuotemerkkiin, joten he saavat sitä ykkösissä käyttää. Sinä ilmeisesti olet sitä mieltä, että heillä ei tätä kaupallista oikeutta ole siitäkin huolimatta, että viime vuonna Fernandes tätä heidän oikeuttaan lainasi ja se monelle F1-fanille kelpasi.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Parasta huumoria tarjoaa kuitenkin Unibet:



Taitaavat luulla Lotus Renault GP:n tarkoittavan Rellun koneita käyttävää Lotus-rungoilla kisaavaa pikkutallia, eivätkä tiedä erillisen LRGP:n olemassaoloa. Varsin ammattimaista Unibetiltä.
Kivasti näyttää mukana myös olevan edelleen myös BMW Sauber. Onkohan kyseinen tiimi BMW- vai Sauber-talli? Vaiko peräti molemmat? ;)
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Loppujen lopuksi ihan sama vaikka mukana olisi kaksi Lotusta. Muistutan edelleenkin, että eräs GL:n tavaramerkki (katsokaa eräs aiempi postaukseni) ei kata yksipaikkaisia kilpureita, eikä tätä ehtoa ihan huvin vuoksi ole tavaramerkin tietoihin laitettu. Kun TL ja GL ovat kaksi erillistä puljua, 1MRT/TL voi alkuperäisen TL:n hengessä keskittyä urheilullisen menestyksen hakemiseen ja GL sponssaukseen, kuten 80/90-lukujen vaihteessa.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8745
Sijainti
Vantaa
carter sanoi:
Samoin siihen on puututtava, kun Maikkari tai joku muu virheellisesti viittaa 1Malaysia Racing Teamin johtoon "Lotus-pomoina." "Team Lotus-pomo" vielä tässä epäselvässä tilanteessa menisi, mutta "Lotus-pomo" on puhtaasti harhaanjohtavaa ja väärin.
F1.sten Lotus pomoja ovat Fernandes ja kumppanit. Boullier on F1:sten Renaultin tai Lotus Renaultin pomoja. Vai virheellistä uutisointia :D Ehkä joillain on vaikeuksia ottaaa vastaan sitä, kun media nyt erittelee nämä tallit Lotukseksi ja Renaultiksi. Jokainen tehköön miten parhaaksi nähköön. Olit puolustamassa sitä, kun Autosport otti kantaa puolustamalla "aitoa lotusta". Nyt kun toinen media ottaa kantaa toiseen suuntaan, teet heti siitä hirveän älämölön. Kaikki ei ole mielipiteiden kanssa sinun kanssa samaa mieltä ;) Ei edes suurin osa.

Huvittavinta tässäkin keskustelussa on, että joitain ei kiinnosta Lotuksen tai Renaultin suorituskyky, enemmänkin nimet :D varsin hauskaa....
 
Viimeksi muokattu:

ata

Holden Motorsport
Liittynyt
12.6.2010
Viestit
180
Sijainti
Helsinki
Tuskin Volvo Groupkaan (alkuperäinen ruotsalainen mm. kuorma-autoja, traktoreita ym. valmistava yritys) saisi alkaa valmistaa ja markkinoida henkilöautoja Volvo-nimellä ja logolla, kun se oikeus on myyty vuosia sitten Volvo Cars-yhtiön muodossa ensin Fordille joka on myynyt sen edelleen Kiinaan, vaikka onkin "se alkuperäinen Volvo" ja logokin on saman näköinen.

Samasta tuotemerkistä voidaan myydä joku tietty osuus erikseen ja tässä Lotuksen tapauksessa se henkilöautopuoli myytiin aikoinaan ILMAN F1-oikeuksia, joten sellaisia ei malesialaisella Protonilla joka sen puolen myöhemmin itselleen ole eikä ole koskaan ollut.

Tämän ymmärtävät aivan kaikki, paitsi ehkä vissiin noin kaksi ihmistä tällä foorumilla.

Ja jos aina on ollut muka vain yksi Lotus, niin miten ihmeessä F1:ssä oli Lotus-niminen talli silloinkin kun GM teki mm. Lotus Omegoita kadulle, eikä GM kuitenkaan ole F1:ssä kilpaillut koskaan...

Proton nyt lähinnä on tehnyt tässä vain itselleen ja Lotukselle karhunpalvelusta.

Ja minun (ja varmaan monen muunkin) mielestä Renaultin teippaaminen "Lotukseksi" on näistä se isompi paha kuin Fernandesin talli, jolle Proton teki oharit.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Originally Posted by carter
Samoin siihen on puututtava, kun Maikkari tai joku muu virheellisesti viittaa 1Malaysia Racing Teamin johtoon "Lotus-pomoina." "Team Lotus-pomo" vielä tässä epäselvässä tilanteessa menisi, mutta "Lotus-pomo" on puhtaasti harhaanjohtavaa ja väärin.
Vai voisko puhua Lotus-tallin pomoista suomalaisittain? Kun ei siellä toista Lotusta ole mukana ;) Ja kun tallejahan ne kaikki on siellä kilpailemassa eikä autonvalmistajia, niin puhuttakoon Lotus-pomoista. Vai luuletko esim. että Dominicali on Ferrarin pomo, eikä Ferrari-tallin pomo :rolleyes:
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Näitä vastaaviahan löytyy muutenkin vaikka muille jakaa.

Saab AB:llahan ei ole mitään asiaa autoilpuolelle, ainakaan samalla nimellä, kun siellä jo sen niminen autofirma, joka on vieläpä heidän entinen tytäryhtiö.

Rolls-Royce plc:llä ei myöskään ole mitään asiaa autoilupuolelle, kun siellä kerran on jo Tolls-Royce niminen autofirma, joka oli vielä vuoteen 1973 samaa firmaa.

Ihan sama juttu tämä on kuin nuo ylemmätkin tapaukset.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
BBC:n tulkintaa:
Team Lotus on Lotus Renault ja LRGP on Renault selostuksissa :thumbup:
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Näitä vastaaviahan löytyy muutenkin vaikka muille jakaa.

Saab AB:llahan ei ole mitään asiaa autoilpuolelle, ainakaan samalla nimellä, kun siellä jo sen niminen autofirma, joka on vieläpä heidän entinen tytäryhtiö.

Rolls-Royce plc:llä ei myöskään ole mitään asiaa autoilupuolelle, kun siellä kerran on jo Tolls-Royce niminen autofirma, joka oli vielä vuoteen 1973 samaa firmaa.

Ihan sama juttu tämä on kuin nuo ylemmätkin tapaukset.
Saabin lentokonetehdas ja Rollsin mootoritehdas ovatkin koko ajan olleet aktiivisisa firmoja, Fernendesilla on 1Malaysia Racing Team-niminen firma, joka väittää ostaneensa oikeuden Team Lotus-nimeen.
Oikeussalissa nähdään, onko tuo lisenssi laillinen. :dunno:
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Saabin lentokonetehdas ja Rollsin mootoritehdas ovatkin koko ajan olleet aktiivisisa firmoja, Fernendesilla on 1Malaysia Racing Team-niminen firma, joka väittää ostaneensa oikeuden Team Lotus-nimeen.
Oikeussalissa nähdään, onko tuo lisenssi laillinen. :dunno:
Väittää ostaneensa? Siis meinaat ettei koskaan kukaan ole käynyt tuotemerkillä kauppaa aikaisemmin?

edit. niin ja hauskintahan tässä on se että Proton tai GL ei ole edes väittänyt ostaneensa TL-merkkiä koskaan,
silti väittävät että se kuuluu heille :D
 
Viimeksi muokattu:

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8745
Sijainti
Vantaa
Saabin lentokonetehdas ja Rollsin mootoritehdas ovatkin koko ajan olleet aktiivisisa firmoja, Fernendesilla on 1Malaysia Racing Team-niminen firma, joka väittää ostaneensa oikeuden Team Lotus-nimeen.
Oikeussalissa nähdään, onko tuo lisenssi laillinen. :dunno:
a)väitätkö ettei Fernandes ole ostanut venturesia?
b)sinun ja carterin juttujen perusteelle GL:lle kuuluu kaikki? Mikssei Banneri tappele Lotus It-tuotteista tai vaikka vessapaperista?
 
Viimeksi muokattu:

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Samasta tuotemerkistä voidaan myydä joku tietty osuus erikseen ja tässä Lotuksen tapauksessa se henkilöautopuoli myytiin aikoinaan ILMAN F1-oikeuksia, joten sellaisia ei malesialaisella Protonilla joka sen puolen myöhemmin itselleen ole eikä ole koskaan ollut.

Tämän ymmärtävät aivan kaikki, paitsi ehkä vissiin noin kaksi ihmistä tällä foorumilla.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Niin juu CARTerille (ja Jellinekille) vielä, että kutsutteko te Virginiä Marussiaksi? Samanlainen järjestely sielläkin on: autoyhtiö sponssaa virallisessa nimessä, mutta valmistaja on edelleen se vanha tiimi. Erona tosin on se, että Marussia omistaa Virginiä, toisin kuin Lotus Rellua...
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös