Lotus-nimikiista

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

ata

Holden Motorsport
Liittynyt
12.6.2010
Viestit
180
Sijainti
Helsinki
Tässä katselen juuri valkokankaalta F1-kisaa, missä ajaa Team Lotus joka on "aito" Lotus... kuskina taitaa olla Innes Ireland ja tallipäällikkönä Colin Chapman. Tää ei tosin taida olla tältä vuodelta tää kisa.

Tuo Marussia on tosiaan ihan vastaava tapaus, vain sillä erolla, että sillä nimellä ei ole aikoinaan toiminut legendaarista tallia ja merkkiä.
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Niin juu CARTerille (ja Jellinekille) vielä, että kutsutteko te Virginiä Marussiaksi? Samanlainen järjestely sielläkin on: autoyhtiö sponssaa virallisessa nimessä, mutta valmistaja on edelleen se vanha tiimi. Erona tosin on se, että Marussia omistaa Virginiä, toisin kuin Lotus Rellua...
Mutkun Virginiltä puuttuu Marussian perinteikkäät värit ja kaima-tiimi jossa on suomalainen kuljettaja. :rolleyes:
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8745
Sijainti
Vantaa
"I think Lotus is our sponsor. At least from what I know it is a sponsor. So I could also say it is my dream to drive for Total." -Robert Kubica
tuosta sigusta tuli mieleen se, että mitä kuljettatkin ajattelee tallin nimisotkusta :eek:
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
ata sanoi:
Samasta tuotemerkistä voidaan myydä joku tietty osuus erikseen ja tässä Lotuksen tapauksessa se henkilöautopuoli myytiin aikoinaan ILMAN F1-oikeuksia, joten sellaisia ei malesialaisella Protonilla joka sen puolen myöhemmin itselleen ole eikä ole koskaan ollut.

Tämän ymmärtävät aivan kaikki, paitsi ehkä vissiin noin kaksi ihmistä tällä foorumilla.
Enemmistö voi olla väärässä, mikäli he ovat yhtä huonosti informoituja kuin tässä tapauksessa moni tuntuu olevan. Jopa koko sopan keittäjä on itse jatkuvasti aivan liemessä, kun hän antaa tietämättömiä lausuntoja siitä, kuinka hän "omistaa Lotuksen."

Tällä foorumilla vaikuttaisi olevan ehkä tasan kolme ihmistä, jotka ovat oikeasti perehtyneet asiaan, eivätkä vain lauo käsityksiään totena. K.August esimerkiksi esitti varsin hyvän pointin, ettei yksi 80-luvulla rekisteröity Lotuksen tuotemerkki kata yksipaikkaisia formuloita. Nähdäkseni todisteet kuitenkin viittaavat siihen, ettei kyseisenen tuotemerkki kuitenkaan todista esimerkiksi esittämääsi väitettä todeksi.

Lotus oli silloisen omistajansa General Motorsin kautta kyseisen tuotemerkin rekisteröinnin jälkeen mukana mm. Formula Opel Lotus - autojen valmistamisessa, joten käytännössä jo se todistaa, että Lotuksella on oikeus olla mukana myös yksipaikkaisissa formuloissa.


Oletetaan kuitenkin, että tuo tuotemerkki olisi ratkaiseva puuttuva linkki minun ja Fernandesin kannattajien välillä. Silloin Fernandesin 1Malaysia Racing Teamilla ei viime vuonna ollut oikeutta käyttää Lotuksen nimeä ykkösissä ja hän toimi yhtä väärin kuin demonisoimanne Lotus. Silloin Lotuksen IndyCar-projekti olisi myös laiton. Clive Chapmanin luulisi tietävän varsin paljon isänsä perustaman yhtiön oikeuksista ja mikäli hän näkisi Lotuksen toiminnassa jotain hämärää, niin vain varsin epälooginen henkilö lähtisi tukemaan tällaista toimintaa.
Niin juu CARTerille (ja Jellinekille) vielä, että kutsutteko te Virginiä Marussiaksi?
Marussia Virginiksi, kyllä. Oikeastihan tiimi koko touhun takana on kuitenkin Manor. ;)

On suuri sääli, etteivät jotkut F1-fanit pysty riemuitsemaan siitä, että ensimmäistä kertaa yli 20 vuoteen Lotus-nimi oli tänään jälleen palkintokorokkeella. Verenhimoinen kiukuttelu ja asiaton ajojahti värilasien takaa estää näkemästä sen, että Lotuksen uusi johto teki oikean päätöksen jättämällä nämä peräpään renkaanlämmittelijät omaan arvoonsa.

BBC:n Martin Brundlekin intoutui maaliintulon jälkeen hehkuttamaan Lotus Renault-tallin tämänpäiväistä suoritusta, joka oli talven vastoinkäymisten ja Fernandesin fanien hyökkäysten jälkeen todella upea osoitus positiivisen yhteistyön hedelmistä.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8745
Sijainti
Vantaa
On suuri sääli, etteivät jotkut F1-fanit pysty riemuitsemaan siitä, että ensimmäistä kertaa yli 20 vuoteen Lotus-nimi oli tänään jälleen palkintokorokkeella. Verenhimoinen kiukuttelu ja asiaton ajojahti värilasien takaa estää näkemästä sen, että Lotuksen uusi johto teki oikean päätöksen jättämällä nämä peräpään renkaanlämmittelijät omaan arvoonsa.
Kuten sinä riemuitsemaan Fernandesin mahdollisista onnistumisista :D :D

BBC:n Martin Brundlekin intoutui maaliintulon jälkeen hehkuttamaan Lotus Renault-tallin tämänpäiväistä suoritusta, joka oli talven vastoinkäymisten ja Fernandesin fanien hyökkäysten jälkeen todella upea osoitus positiivisen yhteistyön hedelmistä.
Nii ja Lotus on nytten nostanut Renaultin kärkeen :D Olet todella sinisilmäinen, jos väität että Lotus on nostanut yhteistyöllään Petrovin kolmanneksi. Et sanonut tuota, mutta kommenttistasi huokuu että ajattelet samalla tavalla. Sponsorisuhteella ei ole mitään muuta tekemistä kuin rahan tuominen talliin. Ja tuon kotteron perussuunnittelu on tehty GENII/Renault-omistuksien aikaan...
 
Viimeksi muokattu:

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Oletetaan kuitenkin, että tuo tuotemerkki olisi ratkaiseva puuttuva linkki minun ja Fernandesin kannattajien välillä. Silloin Fernandesin 1Malaysia Racing Teamilla ei viime vuonna ollut oikeutta käyttää Lotuksen nimeä ykkösissä ja hän toimi yhtä väärin kuin demonisoimanne Lotus.
David Huntin puheiden mukaan Tony Fernandes on neuvotellut hänen kanssaan Team Lotus Venturesin ostamisesta jo vuoden 2009 puolella, joten epäilemättä Lotus Racingillä oli Team Lotus -tuotemerkin omistajan lupa kilpailla F1-sarjassa kaudella 2010.

Fernandes kehotti Huntia tarjoamaan Team Lotusta ensin Protonille, mutta kun Proton ei ollut kiinnostunut, niin Fernandes päätyi Team Lotuksen omistajaksi. Arvaan myös Team Lotuksen uuden omistajan antaneen siunauksensa Lotus Racingin F1-osallistumiselle. ;)
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Kuten sinä riemuitsemaan Fernandesin mahdollisista onnistumisista :D :D
Se on vielä tässä vaiheessa toiveajattelun asteella, mutta oudompiakin asioita on tapahtunut. Jos Fernandes keskittyisi rakentamaan omaa brändiään ja imagoa tallille, eikä yrittäisi hyväksikäyttää ja sumuttaa ihmisiä Lotuksen maineella, niin varmasti nostaisin heille hattua enemmän. Nyt hänestä lähinnä huokuu yhtä epämiellyttävä tunne kuin esimerkiksi Tony Georgesta tai Stephane Ratelista.
Et sanonut tuota, mutta kommenttistasi huokuu että ajattelet samalla tavalla.
Minä sanon, että tässä alkaa tulemaan entistä selvemmin esille, että suurin osa tästä aiheesta syntyneestä mielipahasta ja keljutuksesta taitaa loppupeleissä olla ihan keljuuntuneiden omassa päässä. Jatkuvasti käsitetään tahallaan asioita väärin ja jos ei, niin sitten ei ymmärretä tai perehdytä tutkimaan asioita tarpeeksi. Onneksi se ei ole koskaan estänyt esittämästä jyrkkiäkin mielipiteitä, mutta kyllähän tämä alkaa olla jo aika naurettavaa, kun jatkuvasti syytetään milloin minua, milloin Jellinekiä tai Baharia jostain, mitä kukaan ei ole todellakaan sanonut.

Peräänkuulutan edelleen myös medialukutaitoa, joka ainakin Lotuksen tiedotteiden kohdalla on monelta tuntunut unohtuneen.
hippi sanoi:
David Huntin puheiden mukaan Tony Fernandes on neuvotellut hänen kanssaan Team Lotus Venturesin ostamisesta jo vuoden 2009 puolella, joten epäilemättä Lotus Racingillä oli Team Lotus -tuotemerkin omistajan lupa kilpailla F1-sarjassa kaudella 2010.
Uskot siis, että Hunt ja Team Lotus Ventures on hyväksynyt Lotuksen oikeuden käyttää Lotus-tuotemerkkiä ykkösissä? Lotus Racing on Lotuksen omistama tuotemerkki.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Lotus oli silloisen omistajansa General Motorsin kautta kyseisen tuotemerkin rekisteröinnin jälkeen mukana mm. Formula Opel Lotus - autojen valmistamisessa, joten käytännössä jo se todistaa, että Lotuksella on oikeus olla mukana myös yksipaikkaisissa formuloissa.
Ei GM:ltä tullut F Opel/Vauxhall Lotukseen kuin moottori. Auto oli ihan puhtaasti Reynardin käsialaa. Osa valmistettiin käsittääkseni lisenssillä Saksassa, mutta siinäkään GM ei ollut mukana.

Eihän tämä tietenkään liity aiheeseen mitenkään, mutta oiotaan nyt silti, ettei kenellekään jää vahingossa sellaista kuvaa, että Lotus Cars / Group Lotus olisi rakennellut tai suunnitellut formuloita GM:n alaisuudessa.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Eihän tämä tietenkään liity aiheeseen mitenkään, mutta oiotaan nyt silti, ettei kenellekään jää vahingossa sellaista kuvaa, että Lotus Cars / Group Lotus olisi rakennellut tai suunnitellut formuloita GM:n alaisuudessa.
Ihan hyvä täsmennys. Kyse oli kuitenkin Lotuksen tuotemerkin käytöstä formuloissa ja liittämäni kuvan perusteella Formula Opel Lotuksia markkinoitiin Lotuksen nimellä ja brändillä.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Jeh. Kirjoitin vähän epätarkasti. Tarkoitin tietysti GM:n osuuden itse autossa olleen varsin rajoittunut. Sarjan markkinointiin tehdas panosti reilusti varsinkin aluksi. Eli rahallisesti GM oli vahvasti mukana.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Clive Chapmanin luulisi tietävän varsin paljon isänsä perustaman yhtiön oikeuksista ja mikäli hän näkisi Lotuksen toiminnassa jotain hämärää, niin vain varsin epälooginen henkilö lähtisi tukemaan tällaista toimintaa.
CARTerhan on esittänyt vaihtoehtoa, että TLV ei omistaisi TL:n historiaa, mutta mikään taho ei ole sitä vielä tunnustanut, ei edes Clive Chapman. Tässä hänen joulukuinen kannanotto.

“The Team Lotus identity represents the motor racing legacy of Colin Chapman, and this was preserved by the Chapman Family and invested within Classic Team Lotus. The association by Group Lotus with Team Lotus history is much appreciated and entirely appropriate, especially as it is in keeping with how things were in Colin Chapman’s time.
Clive ainoastaan puolustelee GL:ää yleisellä hyväksynnällä ja isänsä aikaisilla käytännöillä. Mutta, paras puolustus olisi ollut se, että hän olisi todennut, että TLV:llä ei näitä oikeuksia ole, mutta tätä hän ei sanonut.

Mitä Formula Opel Lotuksiin tulee, niin autourheilussa, ainakin F1:ssä luokan 12 tavaramerkit tarkoittavat rungon nimeä, enkä sitten tiedä, oliko Formula Opel Lotusten runko sitten nimeltään Opel, Lotus, Opel Lotus vaiko Reynard. Ja kattoivathan TL:nkin tavaramerkit luokassa 35 alunperin muunkin moottoriurheilun, ennen kuin oikeudet kavennettiin vain F1:een, joten kyllä GL:kin olisi voinut laajentaa oikeuksiaan. Jos kyseessä on vain formulaluokan nimi, kyseinen nimi on pikemminkin luokassa 35.

Miten sitten Lotus Racing vaikutti GL:n ja TL:n oikeuksiin? Ehkä Hunt voi sanoa, että hän hyväksyi tälläisen järjestelyn ainoastaan, koska oli aikeissa myydä TL-oikeudet GL:lle. Riittäisikö se, no idea.

Nyt olen kuitenkin käynyt kaikki julkisuudessa olleet faktat tästä asiasta, joten en nyt jaksaisi enää jarnata tästä asiasta. Voin vain sanoa, että sotku mikä sotku. Minusta oikeus pyörittää Lotus-tallia F1:ssä kuuluu alkuperäisen Lotus-F1-tallin oikeuksien omistajalle, TLV:lle, sillä nimi Lotus yhdistetään F1:ssä juuri siihen. Toki, koska GL on TLV:stä poiketen käyttänyt Lotus-brändiä aktiivisesti viimeiset viisitoista vuotta, on tietyllä tapaa perusteltua, että heillä olisi Lotus-oikeudet F1:ssä. Eikä tämä nykytilannekaan niin paha ole.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Uskot siis, että Hunt ja Team Lotus Ventures on hyväksynyt Lotuksen oikeuden käyttää Lotus-tuotemerkkiä ykkösissä? Lotus Racing on Lotuksen omistama tuotemerkki.
No sanotaan asia vaikka niin, että omituistahan se olisi ollut, jos David Hunt ei olisi maininnut Tony Fernandesille heidän keskusteluissaan 2009, että Fernandes tarvitsee Team Lotus Venturesin myöntämän luvan pyörittääkseen tallitoimintaa F1-sarjassa Lotus-nimen alla. Eli pidän varsin todennäköisenä, että Hunt on myöntänyt Fernandesin omistamalle 1Malaysia Racing Teamille luvan pyörittää Lotus-nimistä tallia F-ykkösissä.

Tässä on tietysti vissi ero ehdotukseesi, että Hunt olisi myöntänyt lupansa Protonille ja Group Lotukselle. Lotus Racing on kyllä Group Lotuksen tavaramerkki, mutta Proton tai Group Lotus eivät osallistuneet Lotus Racing -tallin toimintaan eivätkä olleet osakkaita 1Malaysia Racing Team -firmassa. Proton sponsoroi Lotus Racingiä kaudella 2010 ja sitä kautta Group Lotus oli Lotus Racing -tallin nimisponsori, mutta en usko Huntilla olevan mitään sitä vastaan, että Group Lotus toimii sponsorina F1-sarjassa. Sopimuksia Hunt ei tietenkään solminut tallin sponsoreiden, vaan sen omistajien kanssa. :)
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
Eikö ois ollut aika kova veto LRGP:ltä nimetä moottorinsa Lotuksiksi. Sitten meillä olisi ollut grafiikoissa Lotus Renault ja Renault Lotus. Kui siistii!
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
paljonkohan on palanut rahaa tuohon ? ! :D
YouTube-videot harvemmin kai ihan omaisuuksia maksavat.

Fernandes voisi suosiolla nimetä jenginsä Team Tyrrelliksi. Tai Cooperiksi. Tai mitä noita vanhoja tarunhohtoisia nimiä tuolla ulkona on riistettäviksi.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
YouTube-videot harvemmin kai ihan omaisuuksia maksavat.
Nuo ovat Lotuksen markkinointivideoita Geneven autonäyttelyyn.
Fernandes voisi suosiolla nimetä jenginsä Team Tyrrelliksi. Tai Cooperiksi. Tai mitä noita vanhoja tarunhohtoisia nimiä tuolla ulkona on riistettäviksi.
Mikäli hän haluaa jatkossakin ratsastaa Chapmanin töillä, niin Vanwall voisi olla hyvä valinta. Silloin Fernandes ei ainakaan astuisi kenenkään yhtä jaksoisesti toimineen samannimisen autonvalmistajan varpaille. Eiku hetkinen... :D
 

VilleH

Banned
Liittynyt
24.6.2010
Viestit
2087
Sijainti
Kuopio
YouTube-videot harvemmin kai ihan omaisuuksia maksavat.

Fernandes voisi suosiolla nimetä jenginsä Team Tyrrelliksi. Tai Cooperiksi. Tai mitä noita vanhoja tarunhohtoisia nimiä tuolla ulkona on riistettäviksi.

Mutta ihmisten ostaminen puolellesi ei ole ilmaista
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös