Clive Chapmanin luulisi tietävän varsin paljon isänsä perustaman yhtiön oikeuksista ja mikäli hän näkisi Lotuksen toiminnassa jotain hämärää, niin vain varsin epälooginen henkilö lähtisi tukemaan tällaista toimintaa.
CARTerhan on esittänyt vaihtoehtoa, että TLV ei omistaisi TL:n historiaa, mutta mikään taho ei ole sitä vielä tunnustanut, ei edes Clive Chapman.
Tässä hänen joulukuinen kannanotto.
“The Team Lotus identity represents the motor racing legacy of Colin Chapman, and this was preserved by the Chapman Family and invested within Classic Team Lotus. The association by Group Lotus with Team Lotus history is much appreciated and entirely appropriate, especially as it is in keeping with how things were in Colin Chapman’s time.
Clive ainoastaan puolustelee GL:ää yleisellä hyväksynnällä ja isänsä aikaisilla käytännöillä. Mutta, paras puolustus olisi ollut se, että hän olisi todennut, että TLV:llä ei näitä oikeuksia ole, mutta tätä hän ei sanonut.
Mitä Formula Opel Lotuksiin tulee, niin autourheilussa, ainakin F1:ssä luokan 12 tavaramerkit tarkoittavat rungon nimeä, enkä sitten tiedä, oliko Formula Opel Lotusten runko sitten nimeltään Opel, Lotus, Opel Lotus vaiko Reynard. Ja kattoivathan TL:nkin tavaramerkit luokassa 35 alunperin muunkin moottoriurheilun, ennen kuin oikeudet kavennettiin vain F1:een, joten kyllä GL:kin olisi voinut laajentaa oikeuksiaan. Jos kyseessä on vain formulaluokan nimi, kyseinen nimi on pikemminkin luokassa 35.
Miten sitten Lotus Racing vaikutti GL:n ja TL:n oikeuksiin? Ehkä Hunt voi sanoa, että hän hyväksyi tälläisen järjestelyn ainoastaan, koska oli aikeissa myydä TL-oikeudet GL:lle. Riittäisikö se, no idea.
Nyt olen kuitenkin käynyt kaikki julkisuudessa olleet faktat tästä asiasta, joten en nyt jaksaisi enää jarnata tästä asiasta. Voin vain sanoa, että sotku mikä sotku. Minusta oikeus pyörittää Lotus-tallia F1:ssä kuuluu alkuperäisen Lotus-F1-tallin oikeuksien omistajalle, TLV:lle, sillä nimi Lotus yhdistetään F1:ssä juuri siihen. Toki, koska GL on TLV:stä poiketen käyttänyt Lotus-brändiä aktiivisesti viimeiset viisitoista vuotta, on tietyllä tapaa perusteltua, että heillä olisi Lotus-oikeudet F1:ssä. Eikä tämä nykytilannekaan niin paha ole.