Sitä ei kyllä käy jääräpäisenkään Group Lotus -fanin kieltäminen, että Tony Fernandes toi Lotus-nimen takaisin F1:iin ja on siinä mielessä sen nimen myös ansainnut. Joo joo, nyt te selitätte että se oli Group Lotuksen lisenssi.
Tuo on aika vahva argumentti, koska eihän Fernandes voinut tuoda sellaista asiaa takaisin, jota hän ei omistanut.
Mutta Group Lotus ei olisi tuonut Lotusta F1:iin, se on tiedossa. He kiinnostuivat asiasta vasta kun Tony oli tehnyt sen pohjatyön että polkaisi F1-tallin pystyyn tyhjästä ja osoitti että Lotuksella on kannatuspohjaa F1:ssä. Ilman Tonya ei minkäänlaista Lotusta nyt olisi F1:ssä. Näin se on, vaikka varmaan nyt joku keksii mitä ihmeellisimpiä satuja joissa Group Lotus olisi tullut F1:iin joka tapauksessa (no ei olisi, itse sanoivat ettei F1 kiinnosta).
Perustuuko tämä johonkin muuhunkin kuin Fernandesin fanien keksimään iltasatuun?
Todellisuudessahan Fernandes on itsekin kertonut Baharin olleen kiinnostuneeni mm. Sauber-tallin ostamisesta ja muista F1-kuvioista. Lisäksi Lotus-nimi palasi lähesi välittömästi Baharin tulon jälkeen näkyvästi moottoriurheiluun yhteistyökuvioiden kautta, jotka sen mahdollistivat. Nyt IndyCar-sarjassa kilpailee kolme autoa Lotuksen väreissä, GP2:ssa Lotus assosioitui heti ensimmäisessä kilpailussaan voittajaksi, kun Bianchi voitti Abu Dhabissa. GT-projektit pääsevät kunnolla vauhtiin kesällä. On siis enemmän kuin todennäköistä, että maineensa markkinointiguruna ykkösistä tehnyt toimitusjohtaja olisi tuonut Lotuksen ykkösiin myös itse ennemmin tai myöhemmin. Ja nythän hän niin on tehnytkin ja toisin kuin Fernandesin lisenssointidiilissä, nyt heidän tukemansa tallin takana on autotehtaan koko tuki.
Bahar ja Lotuksen moottoriurheilutoiminnan johtaja Claudio Berro sanoivat, ettei heillä ole juuri nyt mahdollista tulla ykkösiin omalla tiimillään. Bahar puhuu paljon "Lotuksen tavasta", joka on tutustua ensin toimintaan ja sitten mahdollisesti päättää onko sarja tai luokka investoinnin arvoinen. Näin he toimivat KV Racingin kanssa, joka tänä vuonna on Lotus - KV Racing ja näin he toimivat myös Lotus Renault GP:n kohdalla. Mikäli yhteistyö osoittautuu hedelmälliseksi, he ostavat osuuden tallista, jotta siitä asiaa tekevät menettävät senkin tikun kaikki argumentit.
Herttinen sentään. Tässähän koko jutussa on kyse oikeudesta osallistua F1:een Lotus-nimellä.
Ei tietenkään ole. Tässä on samanaikaisesti käynnissä monta eri juttua, jotka liittyvät mm. Lotuksen brändiin ja tuotemerkkeihin sekä 1Malaysia Racing Teamin F1-tallin lisenssointisopimuksen purkuun.
Ja sinä väität että ilkeä tuomari voisi viedä pois tämän oikeuden tältä Baharin seurueelta jota kannatat (mitään muuta heiltä ei oltaisi kieltämässä, ei koko identiteettiä kuten väität).
Laitat jälleen sanoja suuhuni. Saward tällä spekuloi:
Joe Saward's blog sanoi:
There are many different possible outcomes, but one which must be considered is that Renault might have to change its livery because running a black and gold colour scheme might be construed as passing off as Team Lotus, if the judge decides that Group Lotus has no right to use Team Lotus’s history and success as its own.
Hän myös vastasi lukijan kysymykseen:
Andy sanoi:
Joe, do you see a possible scenario where Lotus Group are told they’re the car-making version of the brand only, and as a result are ordered to stop painting GP2, GP3 and IndyCar machines green as well as F1 cars black?
Or is it inconceivable they could lose that thoroughly?
Joe Saward sanoi:
Andy,
Yes, I think that is what will happen.
Todettakoon jälleen, että Saward on ollut koko tämän prosessin ajan enemmän kuin puolueellinen Fernandesin suuntaan ja silti Fernandesin tallia koskevassa uutisoinnissaan kuitenkin iloisen pihalla faktoista.
Tästä seuraa päätelmä: olet sitä mieltä että heillä on jo oikeus olla Lotuksen F1-talli, joten ovat sen myös jossain vaiheessa saaneet.
Eiköhän kaikesta mielipahasta huolimatta, jota Lotus ja iso baha Bahar on F1-faneille aiheuttanut, Lotuksella kuitenkin ole täysin samat oikeudet kuin kaikilla muilla maailman yhtiöillä. Kuten Red Bull, Virgin tai Group Hispania, Group Lotus omistaa oikeuden Lotus-tuotemerkkiin, joten he saavat sitä ykkösissä käyttää. Sinä ilmeisesti olet sitä mieltä, että heillä ei tätä kaupallista oikeutta ole siitäkin huolimatta, että viime vuonna Fernandes tätä heidän oikeuttaan lainasi ja se monelle F1-fanille kelpasi.