Red Bull Racing 2011

Alzon

Well-known member
Liittynyt
15.9.2009
Viestit
340
Onkohan Redbullin KERSin edes tarkoitus toimia koko kisaa. Lisäksi näinköhän väärin, kun mielestäni Redbull kuskit kisankin jälkeen istuvat autoissaan hieman normaalia pidempään:doubtful:
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Salaisuus piilee ohjaamoissa...:eek: Red Bullilla on varmaan jokin jippo kun kuljettajat joutuvat istumaan siellä hieman pitempään kuin muut.
 

Jonasz

Road Racing
Liittynyt
14.11.2007
Viestit
369
Salaisuus piilee ohjaamoissa...:eek: Red Bullilla on varmaan jokin jippo kun kuljettajat joutuvat istumaan siellä hieman pitempään kuin muut.
Jos niillä on sanomalehtiä suljetussa pussissa, jonka kisan jälkeen avaavat. Lehti imee ilmankosteutta itseensä ja lisää auton painoa. :idea:
Red Bull siis taas huijaa ja ajaa alipainoisela autolla.
 

ice

Well-known member
Liittynyt
3.3.2009
Viestit
684
Onkohan Redbullin KERSin edes tarkoitus toimia koko kisaa. Lisäksi näinköhän väärin, kun mielestäni Redbull kuskit kisankin jälkeen istuvat autoissaan hieman normaalia pidempään:doubtful:
Niin sitä ihmetellään monessa paikassa..

Tuosta vettelistä.. mun mielestä ei ole kuin tasan 2 vaihtoehtoa:

1. Sai tallilta tarkkaa tietoa kuinka kävi + mitä saa sanoa haastattelussa
2. Onko siellä keksitty jotain mikä paljastuu ohjaamossa ja ei haluta näyttää muille (vrt. joskus aikaa sitten mäkillä 3 poljinta, tosin se nyt ei näkyny jos ohi käveli).
Onko tosiaan niin että siellä ohjaamossa on keksitty jotain mukavaa, en itse usko siihen mutta pitää katsoa parin viikon päästä toistuuko sama.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
En tiedä miks Vettel istui ohjaamossa aika-ajon jälkeen, mutta jos se johtui KERSsistä, niin miksi Vettel riisui hanskat kuitenkin heti? Jos olisi riski saada sähköisku jostain, niin tuskin olisi ottanut hanskoja pois kädestä...

Ratin otti myös irti. En tiedä toimiiko radio silloinkin kun ratti on irti. Ainakin ratti ohjaa kuskin radion käyttöä. Joten kenties tämä sulkee myös radiokeskustelun pois...
 

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
Nonniin mähän sanoin; RB ei vakuuta. Kisavauhti on huonoa.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Nonniin mähän sanoin; RB ei vakuuta. Kisavauhti on huonoa.
juu on kyllä surkeeta menoa, kolmesta kisasta eli kolmesta mahdollisesta voitosta ja kuudesta palkintopallipaikasta ovat keränneet vain
2 voittoa ja 2 palkintosijaa, lisäksi vielä kuskit ovat pisteissä sijoilla 1. ja 4. sekä tiimi johtaa valmistajien sarjaa....

On kyllä paska kisavauhti joo :thumbdown
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
En tiedä miks Vettel istui ohjaamossa aika-ajon jälkeen, mutta jos se johtui KERSsistä, niin miksi Vettel riisui hanskat kuitenkin heti? Jos olisi riski saada sähköisku jostain, niin tuskin olisi ottanut hanskoja pois kädestä...

Ratin otti myös irti. En tiedä toimiiko radio silloinkin kun ratti on irti. Ainakin ratti ohjaa kuskin radion käyttöä. Joten kenties tämä sulkee myös radiokeskustelun pois...
Asia vaikuttaa olevan joillekin vielä epäselvä, joten:

Vettel istui autossa, koska ei nähnyt virkailijan merkkiä (lupaa) nousta autosta. Säännöissä kaiketi sanotaan, että autosta saa nousta merkistä. Ja tämä siksi, koska auton painonjakauma voidaan testata koska vain (ja se tehdään kuskin istuessa autossa).

Asiasta on uutisoitu mm Maikkarilla.

MTV3 sanoi:
....
- Uusissa säännöissä sanotaan, että FIA:lla on mahdollisuus tarkastaa auton painojakauma milloin tahansa. Jos poistun autosta ennen kuin olen saanut ratavirkailijoilta merkin, voin joutua ongelmiin. En ehkä huomannut virkailijaa heti aluksi ja jouduin siksi odottamaan, kunnes olimme varmistaneet, että kaikki on ok, Vettel selitti.
...
Tässä uutinen
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Asia vaikuttaa olevan joillekin vielä epäselvä, joten:

Vettel istui autossa, koska ei nähnyt virkailijan merkkiä (lupaa) nousta autosta. Säännöissä kaiketi sanotaan, että autosta saa nousta merkistä. Ja tämä siksi, koska auton painonjakauma voidaan testata koska vain (ja se tehdään kuskin istuessa autossa).
No noinhan Vettel kertoi lehdistötilaisuudessa, mutta onko se koko totuus... :wink:

Ite en oo koskaan huomannut, että ykskään kuski mitään merkkejä odottelis aika-ajon tai kisan jälkeen. Varsinkaan session voittanut kuski.
Lisäksi millä ne mittas tai vois mitata auton painojakauman parc-fermeessä? En ainakaan lähetystä katsoessani huomannut mitään lätkiä minkä päälle Vettel olis ajatettu tms...
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Onko missään näkynyt hyviä kuvia Vettelin autosta Turkin harkkojen mällin jälkeen? Auto kait nostettiin kuitenkin jossain kohtaa ilmaan...
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Laitetaas tämä jorina nyt tänne, niin ei huku erillisiin topikkeihin:
RB ja KERS
Espanjassa sekä Vettel ja Webber tuntuivat käyttävän KERSsiä vain pääsuoralla, jos on ruutugrafiikkoja uskominen.
Monacossa Vettel näytti käyttävän KERSsiä vain ekan mutkan jälkeisessä ylämäessä.

Espanjan kisatopikissa uumoiltiin, että KERSsin akkujen ei tarvi olla kaikilla samankokoiset. RB on nyt kahdessa kisassa näyttänyt käyttävän selkeästi vähemmän kuin sallitus 6,7 (vai mitä se oli) sekuntia KERSsiä per kierros. Joten tästä vois kai jo päätellä jotain... :)
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
RB ja KERS
Espanjassa sekä Vettel ja Webber tuntuivat käyttävän KERSsiä vain pääsuoralla, jos on ruutugrafiikkoja uskominen.
Monacossa Vettel näytti käyttävän KERSsiä vain ekan mutkan jälkeisessä ylämäessä.

Espanjan kisatopikissa uumoiltiin, että KERSsin akkujen ei tarvi olla kaikilla samankokoiset. RB on nyt kahdessa kisassa näyttänyt käyttävän selkeästi vähemmän kuin sallitus 6,7 (vai mitä se oli) sekuntia KERSsiä per kierros. Joten tästä vois kai jo päätellä jotain... :)
No eipä tosta nyt mitään kauhean suoria johtopäätöksiä voi vetää. Red Bullilla on voitu laskea että se mikä KERS:n jatkuvassa käytössä hävitään voitetaan vähempänä renkaiden kulumisena. Akkuihinhan voi mahtua vaikka täysi 6,7 sekunnin varaus, mutta sitä ei ole simulaatioiden perusteella kannattava käyttää kaikkea. Monacossa on paljon (pelkkiä) hitaita mutkia ja jos KERS:iä käyttäisi aina mutkasta lähtiessä niin renkaat olisivat varmasti nopeasti loppu. Barcelona taas on muutenkin rankka renkaille, joten KERS:iä kannatti käyttää vain suoralla. Koko alkukauden Red Bull on käyttänyt KERS:iä niin että sen käyttö on mahdollisimman hellä renkaille. Monaco ja Barcelona eivät eronneet tästä.

Mitä akkujen kokoon tulee niin mitä suurempi (painavampi) akku niin sitä suurempi varaus siihen mahtuu. En usko että monellakaan tallilla on autoissaan sellaiset akut joihin mahtuu kokonaan tuo 6,7 sekunnin varaus tai jopa enemmän, koska en usko että millään radalla kannattaisi käyttää tuo 6,7 sekuntia kerralla. Parempi olisi rakentaa esim puolet pienempi 3 sekunnin akku. Käyttäisi 3 sekuntin verran ja sitten se taas ladattaisi seuraavaassa jarrutuksessa. Tosin ei ole tietoa siitä kuinka monta jarrutusta vaaditaan akun lataamiseen täyteen.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Juu tuota mietin kans, että lienee sallittua (ja loogista) ladata akkuja useampaan käyttöön erikseen. Eli siis maksimikokoisia akkuja ei tarvittaisi lainkaan. Toki jos RB:llä on ihan miniakut muihin verrattuna, kuten eilen Monacossa tuntui olevan. Vettel ei ainakaan käyttänyt KERSsiä kuin varmaan alta sekunnun per kierros. Toki Monacossa KERSsin lataamiseenkin mennee vähän enemmän aikaa/jarrutuksia kuin nopeammilla radoilla...

Toinen juttu on sit tuo renkaiden käyttö. Onko RB:n aika-ajovauhti ja kisojen alun vauhti vain sitä, että käyttävät renkaita paremmin kuin muut? Mäkkäri varsinkin Buttonin alla oli esim. Espanjassa paljon hellempi renkaille vaikka taitavat KERSsiä käyttää agressiivisemmin...
Eilenkin Vettel häipyi kisan ekojen kierrosten aikana reilun 4 sekan päähän, kunnes Nappi ja Lonso alkoi ottaa eroa kiinni...
 

Sam the Man

Registered Yes-man
Liittynyt
21.9.2009
Viestit
1351
Webber jatkanee RB:llä

Jaa-a, mitähän tähänkin pitäisi sanoa. Onhan se Mark värikäs kaveri ja mukava poikkeus F1-kuljettajien joukossa mutta kaveri jää niin selvästi Vettelille että ihmetyttää motivaatio jatkaa. Lisäksi pidin tätä "viimeisenä oljenkortena" Kimin paluulle F1:een joten se siitäkin sitten.
 

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16942
Niinno Webber on vasta vain 34. Mikäs siinä ajellessa vaikka seuraavat 10 vuotta? Varmasti motivaatio mestaruudesta elää hänellä paljon.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Jaa-a, mitähän tähänkin pitäisi sanoa. Onhan se Mark värikäs kaveri ja mukava poikkeus F1-kuljettajien joukossa mutta kaveri jää niin selvästi Vettelille että ihmetyttää motivaatio jatkaa.
Itse en usko että F1-kuski masentuu ja haluaa lopettaa uransa, vaikka jää säännöllisesti tallikaverilleen. Onhan tuo Webberin kannalta selkeästi parhain paikka jatkaa formula-ajeluitaan. Tuskin se homma sen ruusuisemmaksi menisi vaikkapa Ferrarilla tai McLarenilla ajellessa. Osakilpailuvoitoista ajamisen voisi uskoa motivoivan hyvin kuskia, joka ei ole päässyt mestaruutta juhlimaan.
 
Ylös