Kauden 2011 tekniset innovaatiot

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/2011/03/1304545/berger-lyttaa-uuden-siipisaannon

- Lähestymistapa on väärä. Haluan nähdä sellaista kilvanajoa, jossa ohittaakseen täytyy jarruttaa myöhemmin. En edes ymmärrä, miksi meidän täytyy aina puhua ohittamisesta. Kaikki ovat valittaneet asiasta, mutta viimeisinä kausina mestaruustaistelut ovat olleet erittäin mielenkiintoisia, kommentoi Berger itävaltalaiselle Servus TV:lle.
Itsekin pelkäsin uuden siiven johtavan siihen, että perässätuleva pääsee suoralla heittämällä ohi. Minustakin jarrutuksessa pitäisi katsoa, kuka on kuka, eikä ratkaista paremmuutta autojen suoranopeuksilla.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Itsekin pelkäsin uuden siiven johtavan siihen, että perässätuleva pääsee suoralla heittämällä ohi. Minustakin jarrutuksessa pitäisi katsoa, kuka on kuka, eikä ratkaista paremmuutta autojen suoranopeuksilla.
DRS ei sinällään poista jarrutusaspektia, koska sen käyttö on rajallista. Se toimii kuin peesaus ennen vanhaan, eli antaa takanatulevalle pienen edun, jolla tulla rinnalle kilpajarruttamaan. Aikaisemmin ongelma on ollut se, ettei siihen rinnalle ole oikein päässyt.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
DRS ei sinällään poista jarrutusaspektia, koska sen käyttö on rajallista. Se toimii kuin peesaus ennen vanhaan, eli antaa takanatulevalle pienen edun, jolla tulla rinnalle kilpajarruttamaan. Aikaisemmin ongelma on ollut se, ettei siihen rinnalle ole oikein päässyt.
Silti vierastan sääntöjä joilla annetaan apua vain toiselle. Itsehän toinen on toisen taakse pudonnut, joten omilla avuin sieltä pitää noustakin.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24298
Sijainti
lappeen Ranta
Tuo em nyt on kyllä aikamoista bullshittiä. Oletkohan koskaan tuollaista hiilikuitusiipeä edes käsitellyt. Sen massa on hyvin pieni ja sopivasti rakentamalla se ei kyllä taivu yhtään. Tullaisen sandwitch honeycomb-rakenteen lujuus on ihan käsittämätön. Eikä siitä mitään "värinöitä" välity, heko.
Itse sitten räpläät F-ykkösten siipiä päivittäin? Toi "ei taivu yhtään" ja "ei välity värinöitä" on ainakin kokolailla toisensa poissulkevia ominaisuuksia :doubtful:.
 

Teoderik

Banned
Liittynyt
14.12.2008
Viestit
1032
Tästä takasiipisysteemistä tulee ongelmat nykyisten sääntöjen osalta esiin jo seuraavassa kisassa, mihin laitetaan se muutaman sadan metrin "ohituskaista" radalla jolla on kaksi pitkää suoraa ja vielä yksi lyhempikin ohitukseen sopiva? Mitenkähän kävisi Monzassa, jos ainoa paikka siiven käytölle on vain lähtösuoran loppupäässä? Tosin, ironista kyllä tuon siipisysteemin antama etu on kaikkein pienin siellä Monzassa, missä käytetään pienimpiä siipiä. Monacon tunnelisuoralla sen sijaan luulisi olevan aika julma vaikutus, toivottavasti ei aiheuta mitään vaaratilannetta.

Saisivat antaa käyttää sitä siipivempelettä useammassakin paikassa, oikeastaan joka ainoalla radalta löytyvässä ohitukseen soveltuvalla suoralla.
 

Teoderik

Banned
Liittynyt
14.12.2008
Viestit
1032
Kai tämäkin tänne kuuluu

Satuin vilkaisemaan f1.com:in sivuja, siellä oli tällaista turvallisuusteknistä kehitysuutista:
"Zylon visor strip makes the super-tough helmet tougher still

...

this season all 8860 helmets will feature a new refinement, a Zylon strip across the top of the visor that will significantly enhance protection in one of its unavoidably weaker areas - the visor, a polycarbonate medium that of necessity isn’t as strong as the overall shell.

The vulnerability of the visor area was exposed at the 2009 Hungarian Grand Prix, when the helmet of Ferrari driver Felipe Massa was struck by a spring that had become detached from the car ahead. The spring hit Massa’s helmet at precisely the point where visor and helmet shell meet, with a force equivalent to a bag of sugar smacking into his head at 260 km/h (160 mph). Massa suffered a serious injury and, while he has made a full recovery, the incident prompted drivers to ask whether further safety enhancements to the visor area could be made.

The Zylon strip, 50mm tall across the full width of the visor, is the answer. It overlaps the top 25mm of the visor itself and extends 25mm above the helmet shell edge - dimensions that ensure extra protection without further restricting driver vision. It’s a neat arrangement, occupying as it does the area currently covered by advertising strips, so there’s no commercial downside to improved driver protection.
...

Zylon, a synthetic polymer, is already used widely in high-profile applications, such as ballistics-resistant body armour, snowmobile drive belts and the rigging on racing yachts. It is also a familiar material to motorsport engineers - since 2007 the cockpits of Formula One cars have been Zylon-clad and their wheel tethers can be made from Zylon."

Koko teksti
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tästä takasiipisysteemistä tulee ongelmat nykyisten sääntöjen osalta esiin jo seuraavassa kisassa, mihin laitetaan se muutaman sadan metrin "ohituskaista" radalla jolla on kaksi pitkää suoraa ja vielä yksi lyhempikin ohitukseen sopiva?
Ennakkoon on ilmoitettu, että kolmessa (Bahrainin peruunnuttua kahdessa) ensimmäisessä kisassa se on lähtösuoralla, Kiinassa pisimmällä suoralla.

Mitkä ne "ongelmat" tässä on?
 

Teoderik

Banned
Liittynyt
14.12.2008
Viestit
1032
Ennakkoon on ilmoitettu, että kolmessa (Bahrainin peruunnuttua kahdessa) ensimmäisessä kisassa se on lähtösuoralla, Kiinassa pisimmällä suoralla.

Mitkä ne "ongelmat" tässä on?
No esimerkiksi se, että sitä siipivärkkiä ei sitten saa käyttää kuin yhdellä kolmesta käytettävissä olevista paikoista.
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
No esimerkiksi se, että sitä siipivärkkiä ei sitten saa käyttää kuin yhdellä kolmesta käytettävissä olevista paikoista.
Olisiko se sitten kivaa että takaa tuleva pystyisi siiven avulla mennä ohi ilman mitään vaikeuksia ettei tarvitsisi edes miettiä että meneekö ohi?
 

Teoderik

Banned
Liittynyt
14.12.2008
Viestit
1032
Olisiko se sitten kivaa että takaa tuleva pystyisi siiven avulla mennä ohi ilman mitään vaikeuksia ettei tarvitsisi edes miettiä että meneekö ohi?
Näyttikö tosiaan tuolta Australian kisassa? Menikö Jenson helposti heittämällä Felipestä ohi yhdellä napin painalluksella? Ja jos tuo kuvaamasi tilanne jostain syystä syntyisi, niin mitäpä siinäkään menetettäisiin, ohitetuksi tulluthan on ohituksen jälkeen itse oikeutettu yrittämään ohitusta ohittajastaan?
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
Näyttikö tosiaan tuolta Australian kisassa? Menikö Jenson helposti heittämällä Felipestä ohi yhdellä napin painalluksella? Ja jos tuo kuvaamasi tilanne jostain syystä syntyisi, niin mitäpä siinäkään menetettäisiin, ohitetuksi tulluthan on ohituksen jälkeen itse oikeutettu yrittämään ohitusta ohittajastaan?
Ei näyttänyt. Senpä takia siellä sääntö toimi mielestäni erittäin hyvin, koska se antoi takaa tulevalle pienen edun mutta hän joutui silti edelleen tekemään itse sen ohituksen. Asiahan näin ei olisi jos Malesiassa saisi joka suoralla raottaa siipeä. Itselleni kisassa jännitys tulee siitä, onko takanaoleva tarpeeksi rohkea ja taitava ohituksen suorittamiseen, joka poistuisi sen myötä jos siivestä saisi niin paljon etua että ohituksen suorittamisesta ei olisi mitään kysymystä.
 

Teoderik

Banned
Liittynyt
14.12.2008
Viestit
1032
Ei näyttänyt. Senpä takia siellä sääntö toimi mielestäni erittäin hyvin, koska se antoi takaa tulevalle pienen edun mutta hän joutui silti edelleen tekemään itse sen ohituksen. Asiahan näin ei olisi jos Malesiassa saisi joka suoralla raottaa siipeä. Itselleni kisassa jännitys tulee siitä, onko takanaoleva tarpeeksi rohkea ja taitava ohituksen suorittamiseen, joka poistuisi sen myötä jos siivestä saisi niin paljon etua että ohituksen suorittamisesta ei olisi mitään kysymystä.
Ensin puhut pienestä edusta ja sitten sanot taas että etu on niin suuri että "suorittamisesta ei olisi mitään kysymystä"?

Tosiasiallisesti siitä siivestä saa vain hieman etua, juuri sen verran että se antaa edes jonkin mahdollisuuden yrittää. Jos se etu todella olisi "heittämällä ohi" tasoa, niin nämä tällä hetkellä voimassa olevat rajoitukset olisivatkin järkeviä. Mutta koska näin ei ole, pitäisi näitä "DRS-alueita" laittaa radoille lisää.

Kuitenkin se on nopeampi kuljettaja, joka siihen sekunnin sisälle ajamalla pääsee sitä ohitusta edes yrittämään.
 

Alzon

Well-known member
Liittynyt
15.9.2009
Viestit
340
Mielestäni siipialue olisi järkevää sijoittaa aina jonnekin muualle kuin radan parhaaseen ohituspaikkaan. Action jakautuisi vähän tasaisemmin ympäri rataa. Ohittaminen tulisi samalla helpommaksi, koska takanatulija pystyisi näin pitämään "painetta" yllä muuallakin kuin vain yhdessä paikassa.

Oikeasti luulen, että suurinosa ohituksista tänävuonna on renkaiden mahdollistamia. Ei siellä mitään avattavaa siipeä tarvittaisi.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13786
Joo 1 siivenavaamissuora vain. Muuten hitaampi sen ansiosta vain voi pysyä nopeamman vauhdissa kun joka suoralla saisi ilmaista etua. Nyt pitää pysyä koko uusi kierros taas tarpeeksi lähellä ihan ajamalla jotta saa käyttää siipinappia sillä ainoalla määrätyllä suoralla.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
No esimerkiksi se, että sitä siipivärkkiä ei sitten saa käyttää kuin yhdellä kolmesta käytettävissä olevista paikoista.
Eihän se ole ongelma. Yhden suoran mahdollisuus, ei kahden suoran ongelma.

KERS:n käyttökin on rajattu. Onko se rajaus ongelma?
 

Maco

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
671
No esimerkiksi se, että sitä siipivärkkiä ei sitten saa käyttää kuin yhdellä kolmesta käytettävissä olevista paikoista.
Ajatellaan esim. Malesian ne kaksi pitkää suoraa ja se mutka siellä välissä, jos siipeä saisi säätää kaikilla suorilla nyt ei eka suoralla kannata mennä ohi, koska ohitettava saa edun seuraavalle suoralle eli pitäisi ajaa mahdollisimman lähelle, mutta ei ohi ja hoitaa ohitus jälkimmäisellä suoralla. Saattaisi nuo ohitukset näyttää aika hassuilta, kun eka suoralla ei edes yritetä ohi, vaan päästä mahdollisimman lähelle.

Tietenkin tuota voisi rajoittaa, sillä että siipeä saa käyttää kerran kierroksella, mutta paikan voi valita itse ennalta määrätyistä.

edit. Sen verran tuo tosin vaikuttaisi, siihen paikkaan kukaan tuskin ohittaisi paikassa, missä kohta tulee toinen ohituspaikka, koska vastustaja voisi käyttää omaa siipeä. Joten Malesiassa käytettäisiin varmaan pääsuoralla, vaikka mahdollisuusia olisi useampi, mikäli saisi käyttää vain kerran kierroksella.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
Ensin puhut pienestä edusta ja sitten sanot taas että etu on niin suuri että "suorittamisesta ei olisi mitään kysymystä"?
Ensin puhuin nykysäännöistä, seuraavaksi ehdottamastasi siiven jatkuvasta aukomisesta. Anteeksi jos se oli jotenkin epäselvää.

Tosiasiallisesti siitä siivestä saa vain hieman etua, juuri sen verran että se antaa edes jonkin mahdollisuuden yrittää. Jos se etu todella olisi "heittämällä ohi" tasoa, niin nämä tällä hetkellä voimassa olevat rajoitukset olisivatkin järkeviä. Mutta koska näin ei ole, pitäisi näitä "DRS-alueita" laittaa radoille lisää.

Kuitenkin se on nopeampi kuljettaja, joka siihen sekunnin sisälle ajamalla pääsee sitä ohitusta edes yrittämään.
Selvä, meillä on sitten vain eri maut. Selvästi sinä olet sen kannalla että heittämällä ohi on jännittävyyden kannalta paras vaihtoehto. Itsehän kannatan sitä että ohittamisessa on haastetta, kuten nykyisillä säännöillä vielä on.
 

Teoderik

Banned
Liittynyt
14.12.2008
Viestit
1032
Eihän se ole ongelma. Yhden suoran mahdollisuus, ei kahden suoran ongelma.

KERS:n käyttökin on rajattu. Onko se rajaus ongelma?
KERS ei liity tähän asiaan mitenkään, joten en kommentoi siitä. Miksi pitäisi olla vain yksi mahdollisuus?
 

Teoderik

Banned
Liittynyt
14.12.2008
Viestit
1032
Joo 1 siivenavaamissuora vain. Muuten hitaampi sen ansiosta vain voi pysyä nopeamman vauhdissa kun joka suoralla saisi ilmaista etua. Nyt pitää pysyä koko uusi kierros taas tarpeeksi lähellä ihan ajamalla jotta saa käyttää siipinappia sillä ainoalla määrätyllä suoralla.
Mitenkäs se hitaampi pysyisi nopeamman vauhdissa, kun se erohan kasvaisi koko ajan? Niiden suorien välissä on toisenlaisia rataosuuksia, arvaatko itse mitä?
 
Ylös