Robert Kubican onnettomuus ja toipuminen

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Eli ei olisi lainkaan ihme mikäli uuden sukupolven ratakuskeilta puuttuisi tervettä kunnioitusta lajien/ratojen/reittien riskejä kohtaan, jos tosiaan osa motorsportin faneistakin alkaa olla sitä mieltä että moottoriurheilussa kaikki paha pitäisi olla aina absoluuttisesti ennaltaehkäistävissä eikä mitään pahaa saisi tapahtua missään olosuhteissa.
Ei kai turvallisuuden parantumista voi nähdä mitenkään negatiivisena asiana. Voidaanhan tietysti tehdä niin että pultataan V12 mäkiautoon ja katsotaan kun 24 tyyppiä kiertää rataa kunnioittaen riskejä. Eihän niin riskejä voi ikinä karsia pois, mutta eikö niitä saisi sitten pienentää?
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8260
Ei kai turvallisuuden parantumista voi nähdä mitenkään negatiivisena asiana. Voidaanhan tietysti tehdä niin että pultataan V12 mäkiautoon ja katsotaan kun 24 tyyppiä kiertää rataa kunnioittaen riskejä. Eihän niin riskejä voi ikinä karsia pois, mutta eikö niitä saisi sitten pienentää?
Ei turvallisuuden parantaminen tietty negatiivinen asia ole. Mutta se että kuski alkaa laskea sen varaan että teki hän mitä tahansa ja tapahtui mitä tahansa niin hän on turvassa, se alkaa kuulostaa oireelliselta. Se mistä radalla saattaa selvitä parin sekunnin menetyksellä voi rallissa maksaa pahimmillaan vaikka sen henkikullan. En sano että Kubican kolari olisi johtunut tällaisesta omien kykyjen täydellisestä yliarvioinnista ja kuolemattomuuden tunteesta, mutta luulisi että se paikka on kiinnittänyt huomiota jo nuotituksessa ja jos siinä on joku pomppu vielä ollut tiessä niin toivon mukaan se on ollut nuotteihin merkattuna.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3496
Sijainti
JKL
Eihän niin riskejä voi ikinä karsia pois, mutta eikö niitä saisi sitten pienentää?
Sitä tehdään ihan koko ajan. Selkeän vaaralliset paikat on yleensä merkitty tiekirjaan ja reitille huomio tai vaaran merkillä. Turvakaaret ovat parantuneet, HANS-tuet ovat pakolliset, penkkeihin on tullut päänsuojat ym, ym... MM-ralleissa resurrsit riittävät myös teiden parantamiseen mutta kuten Mikkokin tänään MTV:ä totesi, pikkuralleissa haaste on suurempi.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Nämä jäi päällimmäisinä mieleen:
Originally Posted by Mickey View Post
No voe herran lettas sentään... onko siellä kaide, onko siellä jyrkänne... näenkö oikein, onko asfaltti peräti kostea?

Aivan kuin nykyinen pullamössö formulakansa alkaisi avautua.

Miten olisi jos kiellettäisiin kaikki kaiteet, kaikki puolta metriä syvemmät ojat, märät asfaltit, reitin varren puut ja kivet jne.
Kolme hymiötä ei riittänyt? :D
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Ja kaiken tämän jeesustelun alle jää se seikka eli miksi Kubica ajoi ulos. Syy lienee se sama, miksi Kiminkin on niin vaikea pärjätä rallissa. Pito vaihtelee pienellä matkalla niin paljon että seurauksena oli arvointivirhe ja jarrutus myöhästyi. Puuttuu rallissa ehdottoman tärkeä ominaisuus lukea tietä ja sen pitoa ja sitä ei saa muulla kuin kokemuksella. Radalla ei koskaan ole sellaisia pidon vaihteluita kun rallissa. Ja se lienee perimmäinen syy ulosajolle...
Mielenkiintoinen teoria/havainto.
 

Betelgeuze

Well-known member
Liittynyt
27.2.2006
Viestit
557
Kyllä se vaan melkein on niin, ettei rallia saa samassa määrin turvalliseksi kuin F1:tä tekemättä suurehkoja muutoksia ajettaviin reitteihin. Tämä taas johtaisi siihen, että rallista tulisi vain eräänlainen rata-autoilun muunnelma, jota tuskin monetkaan haluavat. Tämäkin onnettomuus oli vain puhtaasti huonoa tuuria. Rallissa vaan voi sattua onnettomuuksia, jollaiset eivät tulisi kenenkään mielenkään. Onkohan kilpa-autoilussa koskaan tapahtunut vastaavaa.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Onkohan kilpa-autoilussa koskaan tapahtunut vastaavaa.
Rata-autojen puolella tulee mieleen ainakin Francois Cevertin ja Helmut Koiniggin kuolemiin johtaneet onnettomuudet Watkins Glenissä. Molemmissa tapauksissa kaide ilmeisesti petti liitoksen kohdalta. Ja nimenomaan kaide teki pahimmat vammat.
 

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6758
Sijainti
Täällähä mä
Voihan sitä formuloissakin vielä tälläkin vuosikymmenellä sattua , kun webberin ja kovalaisen törmäyksen muistaa , siinä jos aussin rbee olisi sopivasti lentänyt ylösalaisin kaiteeseen niin huonosti olisi voinut käydä. Moottoriurheilu ei varmasti missään muodossaan ole kovin turvallista ja se on osa lajin viehätystä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jos rallien järjestämiseen olisi käytettävissä samat summat kuin (erityisesti uusien) F1-areenoiden ja kisojen järjestämiseen käytetään, turvallisuutta toki voitaisiin parantaa merkittävästi. Totuus kuitenkin on, ettei sellaisia summia ole, eikä rallia edes haluta viedä huipputurvallisiin ympäristöihin (fanienkaan puolelta).

Voisihan pikikset järjestää jossain puuttomissa ja rotkottomissa armeijan harjoitusalueiden tyylisissä maastoissa, joissa katsojienkin näkyvyys olisi lähes esteetön. Olisi pysyvät katsomot suht kaukana tiestä ja turva-alueet viimeisen päälle. Moni fani kyllä sitten kysyisi onko se enää rallia, koska ainakin pitemmät pätkät kävisivät aika hankaliksi järjestää.
 

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6758
Sijainti
Täällähä mä
Jos rallien järjestämiseen olisi käytettävissä samat summat kuin (erityisesti uusien) F1-areenoiden ja kisojen järjestämiseen käytetään, turvallisuutta toki voitaisiin parantaa merkittävästi. Totuus kuitenkin on, ettei sellaisia summia ole, eikä rallia edes haluta viedä huipputurvallisiin ympäristöihin (fanienkaan puolelta).

Voisihan pikikset järjestää jossain puuttomissa ja rotkottomissa armeijan harjoitusalueiden tyylisissä maastoissa, joissa katsojienkin näkyvyys olisi lähes esteetön. Olisi pysyvät katsomot suht kaukana tiestä ja turva-alueet viimeisen päälle. Moni fani kyllä sitten kysyisi onko se enää rallia, koska ainakin pitemmät pätkät kävisivät aika hankaliksi järjestää.
Tylsää se olisi ainakin ja ei mielestäni edes tukisi koko ralliajamisen ideaa. Totta , että ei ole samoja summia käytettävissä ja vaikka olisi niin tekisikö se lajille yhtään mitään hyvää loppupeleissä ? Se on toinen kysymys mikä omaa mieltä askarruttaa. Formuloistakin hieman katosi viehätystä per turvaalue asfalttimetri . Olen sitä mieltä , että nämä lajit kuolevat molemmat jos turvallisuus otetaan liikaa huomioon ( en toki halua että kukaan loukkaantuu tai kuolee ) , mutta siis ...
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
En tiedä onko tämä ollut täällä jo, mutta tässä on Kubican jälkeen lähteneen kuskin incar. Matkan varrella on niin paljon korjattavia paikkoja, ettei tosikaan. Täysi mahdottomuus siis jo ajatustasolla. Ainut vaihtoehto edes kohtalaisen turvallisuuden takaamiseksi olisi siis kieltää koko pikis ja ajaa muualla.
http://www.youtube.com/watch?v=ALbxMiwf4nw

Vaikutti aika huolestuneelta miehistö kun näkivät kaiteen menevän Kubican auton läpi. :( (Vaikken sanoja ymmärtänytkään)
 
Viimeksi muokattu:

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
En tiedä onko tämä ollut täällä jo, mutta tässä on Kubican jälkeen lähteneen kuskin incar. Matkan varrella on niin paljon korjattavia paikkoja, ettei tosikaan. Täysi mahdottomuus siis jo ajatustasolla. Ainut vaihtoehto edes kohtalaisen turvallisuuden takaamiseksi olisi siis kieltää koko pikis ja ajaa muualla.
http://www.youtube.com/watch?v=ALbxMiwf4nw

Vaikutti aika huolestuneelta miehistö kun näkivät kaiteen menevän Kubican auton läpi. :( (Vaikken sanoja ymmärtänytkään)
Oli tuosta muutama sivu sitten jo juttua ja screenshotteja, ja miehistön kommentitkin käännetty...
 

Raitaponi

Well-known member
Liittynyt
3.11.2008
Viestit
821
Videota tapahtumapaikasta ennen Kubican onnettomuutta : http://www.youtube.com/watch?v=9PSDaOQe6SA
ja Räikkösen mietteitä Kubican onnettomuudesta : http://www.ts.fi/f1/uutiset/196029.html
Noniin. Tossahan se nähtiin, että kaide ei ollu yhtenäinen, vaan siinä oli kaks kaidetta vaan laitettu peräkkäin, ei mitenkään kiinnitettyinä toisiinsa. Se kaide mikä meni Kubican auton läpi oli nimenomaan vaan tollanen tehtaalla litistämällä päätetty, kuten tuolla monta sivua sitten uumoiltiin.

Case closed.

Onneksi Kubican toipuminen vaikuttaa lupaavalta ja tahtoa paluuseen tuntuu riittävän yllin kyllin.
 

JahJahBlowJob

Well-known member
Liittynyt
9.7.2010
Viestit
640
- Rallissa ei ole kyse pelkästä intohimosta, vaan se on erinomaista harjoitusta formula ykkösiä varten. Ajan F1-autoa paremmin, koska olen kilpaillut viimeisen vuoden aikana niin monessa rallissa. Ralli auttaa sinua keskittymään, kun formula ykkösissä ei ajeta enää juuri lainkaan testejä. Formula ykkösissä nopeuteen vaikuttavat kaikki pienet yksityiskohdat. Rallin ansiosta olen pystynyt tekemään töitä tietyillä osa-alueilla, joilla minulla on ollut parantamisen varaa, Kubica uskoi.

On kyllä ihan jyrkyttävää paskaa nykyformulat. Ei kuskit voi harjoittaa työtään, joutuu ottaa riskejä ja siirtyä vaarallisempiin lajeihin. Kyllä pitäisi saada testailla vaikka 24/7 silloin kuskitkin kehittyy. 10vuotta ja jos sama tilanne on niin f1 on kusessa kun uudet kuskit mokeltaa ja koheltaa. Petrov on loistava esimerkki; on väläytellyt vauhtiaan kubicaakin vastaan, mutta silti virheitä tulee paljon. Itse ainakin uskon jos olis kisojen ohella 1000-2000 kierrosta harjoitusta niin kisoissakin menee paremmin!

Schuminkin paluu olisi sujunut paremmin jos saisi reilusti aikaa tutustua autoonsa. Loppukaudesta Schumi haastokin jo hyvin Nicoa ja tästä kaudesta tulee jo tasasempi.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
JahJahBlowJob sanoi:
On kyllä ihan jyrkyttävää paskaa nykyformulat. Ei kuskit voi harjoittaa työtään, joutuu ottaa riskejä ja siirtyä vaarallisempiin lajeihin. Kyllä pitäisi saada testailla vaikka 24/7 silloin kuskitkin kehittyy. 10vuotta ja jos sama tilanne on niin f1 on kusessa kun uudet kuskit mokeltaa ja koheltaa. Petrov on loistava esimerkki; on väläytellyt vauhtiaan kubicaakin vastaan, mutta silti virheitä tulee paljon. Itse ainakin uskon jos olis kisojen ohella 1000-2000 kierrosta harjoitusta niin kisoissakin menee paremmin!Schuminkin paluu olisi sujunut paremmin jos saisi reilusti aikaa tutustua autoonsa. Loppukaudesta Schumi haastokin jo hyvin Nicoa ja tästä kaudesta tulee jo tasasempi.
Syyttäkäämme tästäkin Max Mosleytä. :dunno:

Itse en ole koskaan oikein sulattanut testirajoituksia, tällaisten tapausten jälkeen vieläkin vähemmän. Testejä pitäisi voida ajaa reilusti enemmän, myös kauden aikana. Muuten touhu menee neppailuksi.
 
Ylös