Pointti ei ole rohkeus tai peräänantamattomuus. (saati orjatyö ja yksinvalta) Pointti on se, että kaikkea voidaan vaatia, mutta niiden toteuttaminen maksaa. Ja vaatimusten seuraus ei mielestäni ole se, mitä tavoitellaan (lisääntynyt turvallisuus), vaan järjestäjien käsien pystyyn nostaminen kohonneiden kustannuksien edessä.
Eli käytännössä se eläköitynyt rallimies ei voi vaatia jokaisen vaarallisen paikan muuttamista, koska pätkät ja rallit pitäisi peruuttaa kun vaadittuja korjauksia ei pystytä tekemään. Vähäisiin parannuksiin pystytään venymään, mutta loukkaantumisia rallissa ei voida estää kuin lopettamalla rallit. Joku kuitenkin vetää pihalle väärässä paikassa.
Paljonko esim. muutostöihin tulisi varata aikaa ja rahaa? Luultavasti tarkistus pitäisi tehdä ainakin pari kuukautta ennen rallia, koska ei jotain kaiteita hetkessä muuteta. Tosiasiallisesti mielekkäämpää on tehdä ennakkotarkistus ja jos turvallisuus ei ole riittävä, ei myönnetä rallia lainkaan tai karsitaan turvattomat pikikset pois.
Ja nyt kun lukaisin sen Hirvosen ehdotuksen uudelleen, niin ehkä hän tuollaista ennakkotarkistusta ajoikin takaa. Ja puhui nimenomaan MM-ralleista, joilla ehkä on vähän paremmat resurssit tuollaiseen reagoidakin. Mutta sehän ei sitten Kubican kaltaisiin onnettomuuksiin mitään auta.