Robert Kubican onnettomuus ja toipuminen

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Kuten joku aiemmin kirjoitti se kaiteiden korjaminen juuri on aloitettu jollain Italian pää moottoritiellä. Joten kunhan kaikki päätiet on korjattu siirrytään pikkuhiljaa pienemmille teille ja niin edespäin, kunnes joskus vuonna 2030 ollaan noilla pienillä, ralleissa käytettävillä teillä. Raha se jyllää sielläkin ja tuon tien kaiteiden korjaaminen yhtä rallia varten tuskin on ensimmäisenä listalla. Mikko on toki ammatti mies sitä ei varmaan kukaan kiistä mutta tuskin hän on tuota tietä ajanut tai incaria siitä katsonut. Lähes joka mutkassa on tuossa alkuosalla on juuri samanlainen kohta eli kaiteessa on katkos. Millä perusteella se pahin paikka sieltä valitaan? Joka kaiteen päähän sitä heinäpaalia ei voi laittaa. Ja kun kyseessä oli paikallis kisa. MM-ralli on hieman eri juttu ja siellä tuota tietä ei olisi ikinä ajettu...
Tarkoitin sitä että rallin järjestäjät hoitaisivat tiet kuntoon. Viittasin tohon Hirvosen kommenttiin MM-ralleista.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
GPUpdate:
First seen on the FOTA (Formula One Teams Association) website on Wednesday, the Polish message ‘Szybkiego powrotu do zdrowia Robert’ – literally translating to ‘Wishing you a speedy return to health Robert’ – is placed on every car’s engine cover or wings
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tarkoitin sitä että rallin järjestäjät hoitaisivat tiet kuntoon. Viittasin tohon Hirvosen kommenttiin MM-ralleista.
Niillä nyt vielä vähemmän on ylimääräistä rahaa ja resursseja tuollaiseen. Ei lainkaan realistinen ajatus. Ja mitä tulee "pahimpiin paikkoihin", niin luultavasti tuota Kubican onnettomuuskohtaa ei sillä perusteella olisi korjattu vaan keskitytty niihin pahempiin.
 

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6760
Sijainti
Täällähä mä
Viime viikonloppuna rallionnettomuudessa vakavasti loukkaantunut F1-kuski Robert Kubica on siirretty teho-osastolta tavalliselle osastolle, kertoo autosport.com.

Kubica pääsi pois Santa Coronan sairaalan teho-osastolta toisen perättäisen ongelmattoman yön jälkeen. Puolalaiskuskin jalka ja olkaluu on tarkoitus leikata perjantaina aamulla. Maanantaina edessä on kyynärpääleikkaus. Kunkin leikkauksen on suunniteltu kestävän neljä tuntia.

Leikkausten jälkeen Kubica siirretään takaisin teho-osastolle toipumaan. Italialaismedian mukaan Renault-kuljettaja voi päästä sairaalasta kotiin jo ensi viikolla, mikäli kaikki sujuu hyvin.

[MTV3]
 

Palle

Well-known member
Liittynyt
20.5.2006
Viestit
157
Sijainti
Espoo, Finland
Nyt kun tuosta kaiteessa mahdollisesti olleesta rakosesta on tullut puhuttua jo jonkin aikaa, niin onkohan kellään tietoa tuon pätkän sijainnista tarkalleen? Onko esim. Google Mapsissa tuota kolarikohtaa street viewillä? Pahoittelen jos aiemmin on sama keskustelu käyty, oon varmaan missannut sen.

Todella inhottava kolari kyllä, niinkuin jo monesti tullut mainittua. Ei voi muutakuin toivoa, että Kubica paranee pian mahdollisimman lähelle entistä ja pystyy jatkamaan elämäänsä normaalisti, ehkä jopa kilpaa ajaen. Renaultin ratkaisuista toivoisin, että korvaava kuljettaja tulisi olemaan joku sellainen, joka ei pelkällä rahalla sinne olisi nousemassa. Olisi kurjaa menettää jälleen yksi kilpakuskin paikka miljoonatörpölle. :thumbfh:
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Niillä nyt vielä vähemmän on ylimääräistä rahaa ja resursseja tuollaiseen. Ei lainkaan realistinen ajatus. Ja mitä tulee "pahimpiin paikkoihin", niin luultavasti tuota Kubican onnettomuuskohtaa ei sillä perusteella olisi korjattu vaan keskitytty niihin pahempiin.
No toiset ihmiset ovat "realisteja" ja toiset saavat asioita aikaiseksi ;) En usko että realistit olisivat rakentaneet pyramideja, Kiinan muuria tai matkustaneet avaruuteen. Erästä 2000-luvun filosofia siteeraten "there were is mill, there is a road" :)
 
Viimeksi muokattu:

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9312
Nyt kun tuosta kaiteessa mahdollisesti olleesta rakosesta on tullut puhuttua jo jonkin aikaa, niin onkohan kellään tietoa tuon pätkän sijainnista tarkalleen? Onko esim. Google Mapsissa tuota kolarikohtaa street viewillä? Pahoittelen jos aiemmin on sama keskustelu käyty, oon varmaan missannut sen.
http://www.rally-maps.com/country/Italy/rally/162/Ronde-di-Andora

Tuossa tuo reitti. Street viewiä ei ole, mutta aika pian Comune di Testicon jälkeen tuo onnettomuus tapahtui.

Morenon autokamerastakin nähtävä ambulanssi sijaitsi tuolla läntisessä neulansilmässä.

Sain sellaisen käsityksen, että kilpailussa on tosiaan vain tuo yksi erikoiskoe joka oli tarkoitus ajaa moneen kertaan.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
No toiset ihmiset ovat "realisteja" ja toiset saavat asioita aikaiseksi ;) En usko että realistit olisivat rakentaneet pyramideja, Kiinan muuria tai matkustaneet avaruuteen. Erästä 2000-luvun filosofia siteeraten "there were is mill, there is a road" :)
Pointti ei ole rohkeus tai peräänantamattomuus. (saati orjatyö ja yksinvalta) Pointti on se, että kaikkea voidaan vaatia, mutta niiden toteuttaminen maksaa. Ja vaatimusten seuraus ei mielestäni ole se, mitä tavoitellaan (lisääntynyt turvallisuus), vaan järjestäjien käsien pystyyn nostaminen kohonneiden kustannuksien edessä.

Eli käytännössä se eläköitynyt rallimies ei voi vaatia jokaisen vaarallisen paikan muuttamista, koska pätkät ja rallit pitäisi peruuttaa kun vaadittuja korjauksia ei pystytä tekemään. Vähäisiin parannuksiin pystytään venymään, mutta loukkaantumisia rallissa ei voida estää kuin lopettamalla rallit. Joku kuitenkin vetää pihalle väärässä paikassa.

Paljonko esim. muutostöihin tulisi varata aikaa ja rahaa? Luultavasti tarkistus pitäisi tehdä ainakin pari kuukautta ennen rallia, koska ei jotain kaiteita hetkessä muuteta. Tosiasiallisesti mielekkäämpää on tehdä ennakkotarkistus ja jos turvallisuus ei ole riittävä, ei myönnetä rallia lainkaan tai karsitaan turvattomat pikikset pois.

Ja nyt kun lukaisin sen Hirvosen ehdotuksen uudelleen, niin ehkä hän tuollaista ennakkotarkistusta ajoikin takaa. Ja puhui nimenomaan MM-ralleista, joilla ehkä on vähän paremmat resurssit tuollaiseen reagoidakin. Mutta sehän ei sitten Kubican kaltaisiin onnettomuuksiin mitään auta.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Kyllä mun mielestä nämä foorumistit tietää rallijutskista vähä enempi ku joku ihmeen M. Hirvola, ja jos foorumistit sanoo että Italian rallitiet ja kaiteet on just sellasia ku pitääkin, ni sitte ne on. Mitään turvamiehiä tarvita, hei.
Kuka tämä M. Hirvola lienee?
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Pointti ei ole rohkeus tai peräänantamattomuus. (saati orjatyö ja yksinvalta) Pointti on se, että kaikkea voidaan vaatia, mutta niiden toteuttaminen maksaa. Ja vaatimusten seuraus ei mielestäni ole se, mitä tavoitellaan (lisääntynyt turvallisuus), vaan järjestäjien käsien pystyyn nostaminen kohonneiden kustannuksien edessä.

Eli käytännössä se eläköitynyt rallimies ei voi vaatia jokaisen vaarallisen paikan muuttamista, koska pätkät ja rallit pitäisi peruuttaa kun vaadittuja korjauksia ei pystytä tekemään. Vähäisiin parannuksiin pystytään venymään, mutta loukkaantumisia rallissa ei voida estää kuin lopettamalla rallit. Joku kuitenkin vetää pihalle väärässä paikassa.

Paljonko esim. muutostöihin tulisi varata aikaa ja rahaa? Luultavasti tarkistus pitäisi tehdä ainakin pari kuukautta ennen rallia, koska ei jotain kaiteita hetkessä muuteta. Tosiasiallisesti mielekkäämpää on tehdä ennakkotarkistus ja jos turvallisuus ei ole riittävä, ei myönnetä rallia lainkaan tai karsitaan turvattomat pikikset pois.

Ja nyt kun lukaisin sen Hirvosen ehdotuksen uudelleen, niin ehkä hän tuollaista ennakkotarkistusta ajoikin takaa. Ja puhui nimenomaan MM-ralleista, joilla ehkä on vähän paremmat resurssit tuollaiseen reagoidakin. Mutta sehän ei sitten Kubican kaltaisiin onnettomuuksiin mitään auta.
Pointtini oli se että kun ottaa asiakseen jonkun se on mahdollista tehdä. Pelkän ajatuksen hylkääminen realismiin vedoten on hieman ennen aikaista kun asiaa ei ole millään tavalla tutkittu. Ei niitä MM-rallien erikoiskokeita valita kartasta osoittamalla vaan kyllä ne joudutaan ajamaan läpi, tarkastamaan ja varmasti joitain korjaustöitä joudutaan aina tekemään.

Minun mielestä tietoinen turvallisuudesta tinkiminen vain siitä syystä että se maksaa järjestäjille liikaa on todella huono syy. Rallia on turha ajaa jossain kallion reunalla ilman vain siksi että siellä on ennenkin ajettu. Joko rahat löytyy tai sitten ajetaan toisaalla. Maailmasta löytyy miljoonia kilometrejä tietä ja niistä on toiset turvallisempia ja toiset vähemmän turvallisia. Lajissa pyörii kumminkin satoja miljoonia euroja. Kyllä siitä aina joku euro löytyy turvallisuuden lisäämiseksi.

Rallista turvallista ei saa tekemälläkään, mutta ei kai turvallisuuden parantamisesta kannata sen vuoksi luopua. Ainahan se raja on johonkin vedettävä. Ei kaikkea varamastikaan pystytä korjaamaan, mutta miksi sen pitäisi estää sellaisten asioiden korjaaminen mihin pystytään. Autojen turvallisuuden suhteen merkittävien parannusten tekeminen taitaa olla ainakin tällä hetkellä vaikeata, joten eikö olisi aika teiden turvallisuuden parantamiseen.


Niin nimenomaan MM-ralleistahan oli kyse.
 
Ylös