Robert Kubican onnettomuus ja toipuminen

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Hirvittävän huonoa tuuriahan tuossa oli, vaikka ympäristö hieman provosoikin kaikkine turvallisuuspuutteineen. Ei kait tuon tasoisilta onnettumuuksilta voisi välttyä kuin turvarakenteita AUTOSSA parantamalla. Aina huonolla onnella sieltä tieposkesta jotakin löytyy mihin keihästyä.

Kestävämpää lasia ja jotakin kevlaria tmv myös viillon kestävää ja iskua sitovaa kajuutan suojaksi.

Tietenkään kaiteiden saumojen ja päiden miettiminen ei sekään pahasta olisi, mutta silloin onni voisi pyllistää jonkin muun tienposken rakenteen muodossa. Kaiteiden ei kuitenkaan tulisi pettää saumoistaan.
 

tieri

Banned
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
571
En ole kenenkään isäpappa.

Kuka jättää puita pikiksen varteen Jyväskylässä ja rotkoja Monte Carlossa ulkokaarteeseen? En tunne Rondo di Andoran järjestäjäorganisaatiota sen paremmin eikä se ole relevanttiakaan. Kuten todettua, rallit järjestetään tavallisilla teillä, ei niihin tehdä muutoksia "ulosajoalueille". Rallissa jokainen kohta on periaatteessa ulosajoalue. Jos halutaan ajaa turvallisissa olosuhteissa, niin viedään rallit sitten suljetuille rata-alueille pois yleisiltä teiltä. Tosin onnettomuuksia niilläkin sattuu.
Ymmärrän tätä asennetta yhtä huonosti kun ajoittaista kanssakijoittajia alentavaa kirjoitustyyliäsi.
On vähän eri asia lähteä harventamaan metsää ja poistamaan rotkoja, kun lisätä pätkä kaidetta paikkaan johon se jo maalaisjärjellä kuuluisi muutenkin. Etenkin jos siinä ei mitään aukkoa edes ollut, vaan pelkkä kaiteiden päiden yhteen niittaaminen olisi riittänyt. Käsittääkseni jyväskylässä ja muissakin ralleissa on siirretty vaaralliseksi luokiteltuja kiviä ja/tai muita esteitä pois tien reunasta. En myöskään ymmärrä miksein näin saisi tarvittaessa tehdä. Vaikka rallin kilpailuympäristöt ovat luonnostaan vaarallisia, miksein niiden turvallisuutta tulisi parantaa, etenkin jos se voidaan tehdä näinkin yksinkertaisilla toimenpiteillä?
Jos ja kun tätä onnettomuutta makaronit tutkii ja jos sen saurauksena noille kaiteille jotain tehdään. Pidän sitä pelkästään positiivisena asiana. Ilman poliisitutkintaa kun tuskin mitään tapahtuisi.

Kertoisitko vielä miksi ratapuolella hiekan korvaaminen asfaltilla on edistystä, mutta rallissa muutaman kaiteen lisääminen ei ole suotavaa?
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3546
Sijainti
JKL
Nyt täytyy muistaa että kulttuuri on ihan erilainen ja suhtautuminen esim. liikenneturvallisuuteen ihan eritasolla kuin Suomessa. Kyseessähän on vain eteläeurooppalainen välinpitämätömyys ja tapa tehdä asioita. Ja kuten eräs suomessa asuva italialainen kerran totesi, kusettaminen on siellä maan tapa. Kaikesta luistetaan ja hommat hoidetaan mahdollisimman vähällä. Yksinkertaisesti ketään ei vaan kiinnosta jos joku kaiteen pää on hieman törröllään. Nyt sitten etsitään syyllistä kun paska on housussa. Eikä ketään kuitenkaan löydy.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Vaikka rallin kilpailuympäristöt ovat luonnostaan vaarallisia, miksein niiden turvallisuutta tulisi parantaa, etenkin jos se voidaan tehdä näinkin yksinkertaisilla toimenpiteillä?
Tottakai niitä voi ja tulisi parantaa. Ensimmäinen asia mielestäni on yleisön karkoittaminen kauemmas tiestä. Etenkin tuolla etelämmässä, Suomessahan asiat ovat yleisellä tasolla paremmin hoidossa.
Kertoisitko vielä miksi ratapuolella hiekan korvaaminen asfaltilla on edistystä, mutta rallissa muutaman kaiteen lisääminen ei ole suotavaa?
On se suotavaa. En ole sanonut etteikö rallien turvallisuutta pitäisi parantaa, totesin vain asiantilan että koska rallia ajetaan yleisillä teillä, tällaista tapahtuu. Turvallisia pikataipaleista ei saa vaikka mitä tekisi

Merkittävä tekijä on kustannukset. Jos FIA nostaa rankalla kädellä rallien turvallisuusvaatimuksia, vähänkin pienempien rallien (kuten Rondo di Andora) järjestäminen loppuu kokonaan. IRC kuolisi omaan mahdottomuuteensa ja WRC:kin luultavasti supistuisi huomattavasti.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Johan tulee kommenttia kartturilta. Melkoista kehumista. :yuck:

Vaikka kova kuski onkin niin kyllähän itse ainakin pidän ajovirhettä ulosajon syynä. Kaikki sen jälkeen tapahtunut on kyllä huonoa suunnittelua ja tuuria.
Ajovirhe on minustakin todennäköisin syy.
Tästä tapauksesta saadaan kyllä ihan faktaa kun kuski ja kartturi jäi eloon ja auto suht ehjäksi, toisin kuin esimerkiksi tapauksessa Henri Toivonen..
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Joka ainoa tie on täynnä vastaavia paikkoja, mutta tähtien väärää asentoa syytät kuitenkin? Tässä olisi ennemminkin tarvittu niiden tähtien apua, että ei osu johonkin noista miinoista. Jos lähettäis ensin korjaamaan ne miljoona paikkaa joissa vastaavaa voi tapahtua, ettei aina satu siihen "puoli metriä" väärään kohtaan törmäämään..
Lähetään vaan... :D
 

Teoderik

Banned
Liittynyt
14.12.2008
Viestit
1032
Aihetta sivuten

Toisessa ilta-aviisissa eräs M. Hirvonen ehdottaa seuraavaa:
"Robert Kubican onnettomuudesta järkyttynyt Mikko Hirvonen ehdottaa, että rallien erikoiskokeilla olisi jatkossa omat "turvamiehensä".

- Kansainvälisellä autoliitolla voisi olla joku hiljattain uransa lopettanut ammattilainen, joka kävisi läpi jokaisen MM-rallin erikoiskokeen etukäteen, Hirvonen sanoo Turun Sanomien nettisivuilla.- Tällainen henkilö näkisi heti, jos reitillä on vaarallisia paikkoja, kuten Kubican tapauksessa metallikaide, joiden eteen pitäisi tehdä jotakin, Hirvonen perustelee.


IL"

Ei nyt ensi ajattelemalta ihan kakka idea, vai?
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Toisessa ilta-aviisissa eräs M. Hirvonen ehdottaa seuraavaa:
"Robert Kubican onnettomuudesta järkyttynyt Mikko Hirvonen ehdottaa, että rallien erikoiskokeilla olisi jatkossa omat "turvamiehensä".

- Kansainvälisellä autoliitolla voisi olla joku hiljattain uransa lopettanut ammattilainen, joka kävisi läpi jokaisen MM-rallin erikoiskokeen etukäteen, Hirvonen sanoo Turun Sanomien nettisivuilla.- Tällainen henkilö näkisi heti, jos reitillä on vaarallisia paikkoja, kuten Kubican tapauksessa metallikaide, joiden eteen pitäisi tehdä jotakin, Hirvonen perustelee.


IL"

Ei nyt ensi ajattelemalta ihan kakka idea, vai?
Tuon luulisi olleen arkipäivää jo aikoja sitten, mutta ei näköjään ole.
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Ei nyt ensi ajattelemalta ihan kakka idea, vai?
Kyllä mun mielestä nämä foorumistit tietää rallijutskista vähä enempi ku joku ihmeen M. Hirvola, ja jos foorumistit sanoo että Italian rallitiet ja kaiteet on just sellasia ku pitääkin, ni sitte ne on. Mitään turvamiehiä tarvita, hei.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Ihan ok idea, ei siinä.

Nyt tietysti tulee vääntöä siitä, olisiko se "tarkastaja" huomannut juuri tuota kaidetta mihin Kubica ajoi. Oma veikkaus on, että ei. (Paitsi en tiiä oliko siinä kaiteessa metrin vai 10 cm rako, kuvia oli molemmista versioista)
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Ihan ok idea, ei siinä.

Nyt tietysti tulee vääntöä siitä, olisiko se "tarkastaja" huomannut juuri tuota kaidetta mihin Kubica ajoi. Oma veikkaus on, että ei.
Luulisi, että nimenomaan ulkokurvien kaiteisiin kiinnitettäisiin erityishuomiota. Kaiteiden giljotiinit ovat olleet kuskien surmina jo ainakin 70-luvulta lähtien.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24288
Sijainti
lappeen Ranta
Sitten kun jossain rallissa joku ajaa itsensä kuoliaaksi puun kylkeen (näin on varmaan jo tapahtunutkin) niin "turvamies" vaatisi kaikki erikoiskokeiden varsilla olevat puut kaadettaviksi. Ihan hyvä idea kai kyllä sinänsä tuo "turvamies".
 

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6760
Sijainti
Täällähä mä
Sitten kun jossain rallissa joku ajaa itsensä kuoliaaksi puun kylkeen (näin on varmaan jo tapahtunutkin) niin "turvamies" vaatisi kaikki erikoiskokeiden varsilla olevat puut kaadettaviksi. Ihan hyvä idea kai kyllä sinänsä tuo "turvamies".
Enpä usko , että tuon turvamiehen ideana on se että sen sanomisien perusteella karsitaan puita vaan se , että osaa erikseen ilmoittaa järjestäjille niistä paikoista. Ja sen perusteella ne voidaan sitten merkitä joko nuotteihin tai erillisellä lisäkilvellä ennen vaarallista paikkaa
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Sitten kun jossain rallissa joku ajaa itsensä kuoliaaksi puun kylkeen (näin on varmaan jo tapahtunutkin) niin "turvamies" vaatisi kaikki erikoiskokeiden varsilla olevat puut kaadettaviksi. Ihan hyvä idea kai kyllä sinänsä tuo "turvamies".
Hyvä pointti, puiden turvaamiseksi kaiteet on siis asennettava ja jätettävä vituralleen.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ei nyt ensi ajattelemalta ihan kakka idea, vai?
Ei teoriassa, käytännössä johtaisi erikoiskokeiden ja rallien peruuttamiseen, koska esim. tuolla Rondo di Andorassa olisi pitänyt uudelleenkaiteistaa kymmeniä kilometrejä tietä. Maksaa liikaa -> peruutetaan.
 

Suggestiivi

Kusihousunörtti
Liittynyt
4.10.2009
Viestit
1050
Sitten kun jossain rallissa joku ajaa itsensä kuoliaaksi puun kylkeen (näin on varmaan jo tapahtunutkin)
Niin on. Markko Märtinin kartanlukija Michael Park kuoli auton suistuttua kylki edellä puuhun Iso-Britannian MM-rallissa 2005.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Ei teoriassa, käytännössä johtaisi erikoiskokeiden ja rallien peruuttamiseen, koska esim. tuolla Rondo di Andorassa olisi pitänyt uudelleenkaiteistaa kymmeniä kilometrejä tietä. Maksaa liikaa -> peruutetaan.
Kuhan nyt paikkaisi edes ne pahimmat paikat ja reiät. Eikä se työ tarvitse tehdä kuin kerran. Seuraavana vuonna ei luulisi enää olevan niin paljon hommaa.
 

Teoderik

Banned
Liittynyt
14.12.2008
Viestit
1032
Kuhan nyt paikkaisi edes ne pahimmat paikat ja reiät. Eikä se työ tarvitse tehdä kuin kerran. Seuraavana vuonna ei luulisi enää olevan niin paljon hommaa.
Juuri näin. On järjetöntä ajatella ettei mitään kannata tehdä, sen vuoksi että moottoriurheilussa on aina riski loukkaantua tai kuolla. Totta kai riskien minimoimiseksi pitäisi tehdä kaikki mahdollinen ja varsinkin itsestään selvät ongelmat, kuten nuo italialaiset aidat esimerkiksi, pitäisi korjata. Vaikka niitä puita ei teiden varsilta kaadettaisikaan ym.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3546
Sijainti
JKL
Kuhan nyt paikkaisi edes ne pahimmat paikat ja reiät. Eikä se työ tarvitse tehdä kuin kerran. Seuraavana vuonna ei luulisi enää olevan niin paljon hommaa.
Kuten joku aiemmin kirjoitti se kaiteiden korjaminen juuri on aloitettu jollain Italian pää moottoritiellä. Joten kunhan kaikki päätiet on korjattu siirrytään pikkuhiljaa pienemmille teille ja niin edespäin, kunnes joskus vuonna 2030 ollaan noilla pienillä, ralleissa käytettävillä teillä. Raha se jyllää sielläkin ja tuon tien kaiteiden korjaaminen yhtä rallia varten tuskin on ensimmäisenä listalla. Mikko on toki ammatti mies sitä ei varmaan kukaan kiistä mutta tuskin hän on tuota tietä ajanut tai incaria siitä katsonut. Lähes joka mutkassa on tuossa alkuosalla on juuri samanlainen kohta eli kaiteessa on katkos. Millä perusteella se pahin paikka sieltä valitaan? Joka kaiteen päähän sitä heinäpaalia ei voi laittaa. Ja kun kyseessä oli paikallis kisa. MM-ralli on hieman eri juttu ja siellä tuota tietä ei olisi ikinä ajettu...
 
Ylös