Robert Kubican onnettomuus ja toipuminen

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Pointtini oli se että kun ottaa asiakseen jonkun se on mahdollista tehdä. Pelkän ajatuksen hylkääminen realismiin vedoten on hieman ennen aikaista kun asiaa ei ole millään tavalla tutkittu.
En minä ajatusta hylkää, minä pidän sitä epärealistisena toteuttaa (paitsi ehkä MM-tasolla). Mutta saa kyllä kokeilla.
Rallia on turha ajaa jossain kallion reunalla ilman vain siksi että siellä on ennenkin ajettu. Joko rahat löytyy tai sitten ajetaan toisaalla. Maailmasta löytyy miljoonia kilometrejä tietä ja niistä on toiset turvallisempia ja toiset vähemmän turvallisia.
Tästä olen pitkälti samaa mieltä, että Monte Carlon ja IRCin muiden vastaavien vuorenkylkierikoiskokeet ovat liian vaarallisia. Mutta niillä ajetaan nimenomaan taloudellisista syistä: kuvaus on helppoa ja näyttävää valitulla kahden helikopterin tekniikalla.

Olisivatko perinteiset kisajärjestäjät tai edes rallifanit halukkaita luopumaan legendaarisista pätkistään? Eivät varmasti. Onhan tuota vastaavaa siirtymää turvallisemmille radoille kritisoitu F1-puolellakin.
Rallista turvallista ei saa tekemälläkään, mutta ei kai turvallisuuden parantamisesta kannata sen vuoksi luopua.
Ei tietenkään, mutta homma pitää toteuttaa taloudellisesti järkevällä tavalla. Ei siten, että ensin järjestetään ralli ja sitten tulee joku rallieläkeläinen ja luettelee sata paikkaa jotka pitää viime hetkellä korjata. Turvallisuustekijät tulee ottaa huomioon jo siinä vaiheessa kun mietitään missä rallin yleensä voi järjestää.
Niin nimenomaan MM-ralleistahan oli kyse.
Hirvosen kommentissa kyllä, muuten tämä turvallisuuskeskustelu kyllä lähti otsikon mukaisesti Kubican onnettomuudesta.
 
Viimeksi muokattu:

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Hirvosen kommentissa kyllä, muuten tämä turvallisuuskeskustelu kyllä lähti otsikon mukaisesti Kubican onnettomuudesta.
Ja Hirvonen oli sitä mieltä että tommoset tiet ja kaiteet on vaarallisia ja pitäis korjata. Toisin kuin jotkut voorumistit täällä, jotka nousivat jo barrikaadeille puolustamaan italialaisia teitä, kun jotkut kehtasivat väittää että turhan vaarallisia tommoset ja pitäis korjata.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ja Hirvonen oli sitä mieltä että tommoset tiet ja kaiteet on vaarallisia ja pitäis korjata. Toisin kuin jotkut voorumistit täällä, jotka nousivat jo barrikaadeille puolustamaan italialaisia teitä, kun jotkut kehtasivat väittää että turhan vaarallisia tommoset ja pitäis korjata.
Kuka niitä on puolustanut?

Mutta mitä korjaamiseen tulee, niin minun mielipiteeni on se, että jos sitä edellytetään, se ei johda niiden korjaamiseen, vaan siihen, ettei sillä tiellä enää rallia ajeta. Ainakin tuolla Rondo di Andorassa vastaavia oli sen verran paljon, että pyyntö on taloudellisesti mahdoton rallijärjestäjille. Tapahtuu vasta, kun paikallinen tiehallinto korjaa koko kaiteistuksen.
 
Viimeksi muokattu:

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Tästä olen pitkälti samaa mieltä, että Monte Carlon ja IRCin muiden vastaavien vuorenkylkierikoiskokeet ovat liian vaarallisia. Mutta niillä ajetaan nimenomaan taloudellisista syistä: kuvaus on helppoa ja näyttävää valitulla kahden helikopterin tekniikalla.
No ei se ralli ikinä mikään tv-laji ole ollutkaan, joten ei turvallisuudesta kannattaisi tinkiä helpon televisioinnin vuoksi.

Olisivatko perinteiset kisajärjestäjät tai edes rallifanit halukkaita luopumaan legendaarisista pätkistään? Eivät varmasti. Onhan tuota vastaavaa siirtymää turvallisemmille radoille kritisoitu F1-puolellakin.
Niin no mitkä niitä legendaarisia pätkiä ovat sitten? Ei niitä kansainvälisesti taida kovin montaa olla. Kyllähän nyt suomalaiset tuntevat tietysti jyskälän ouninpohjan ja muut, mutta onko muka sellasia pätkiä, jotka ovat kaikkien kansainvälisten rallifanien tuntemia.

Ykkösissä turvallisuus on kyllä ollut kakkossijalla kun ratavalintoja on tehty. Kyllä se on raha mikä on kisat siirtänyt Tilkedromeille. Toki radat ovat turvallisempia, mutta ei se missään nimessä ole ollut syy siirtää kisoja toisaalle.

Ei tietenkään, mutta homma pitää toteuttaa taloudellisesti järkevällä tavalla. Ei siten, että ensin järjestetään ralli ja sitten tulee joku rallieläkeläinen ja luettelee sata paikkaa jotka pitää viime hetkellä korjata. Turvallisuustekijät tulee ottaa huomioon jo siinä vaiheessa kun mietitään missä rallin yleensä voi järjestää.
No eihän kukaan pakota menemään perse edellä puuhun. Voi ne asiat hoitaa järkevästikin. Kun aletaan suunnittelematta tekemään asioita niin silloin ne kustannukset nousevat liian suuriksi.

Hirvosen kommentissa kyllä, mutten tämä turvallisuuskeskustelu kyllä lähti otsikon mukaisesti Kubican onnettomuudesta.
Eikös tämä keskustelu lähtenyt nimenomaan Hirvosen turvamieskommentista.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Ja Hirvonen oli sitä mieltä että tommoset tiet ja kaiteet on vaarallisia ja pitäis korjata. Toisin kuin jotkut voorumistit täällä, jotka nousivat jo barrikaadeille puolustamaan italialaisia teitä, kun jotkut kehtasivat väittää että turhan vaarallisia tommoset ja pitäis korjata.
Onko viikonloppu alkanut jo? :alppu:
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Kuka niitä on puolustanut?
Nämä jäi päällimmäisinä mieleen:

No voe herran lettas sentään... onko siellä kaide, onko siellä jyrkänne... näenkö oikein, onko asfaltti peräti kostea? :eek!:

Aivan kuin nykyinen pullamössö formulakansa alkaisi avautua. :wink:

Miten olisi jos kiellettäisiin kaikki kaiteet, kaikki puolta metriä syvemmät ojat, märät asfaltit, reitin varren puut ja kivet jne. :wink:
Tuo tie on paikallisille sama kun meille 9-tie Tampereelle. Eli ei mitään ihmeellistä. Useasti olen jutellut eurooppalaisten rallikuskien kanssa ja heidän mielestään on paljon turvallisempaa ajaa tuonlaisilla teillä kuin suomen huippunopeilla sorateillä. He eivät uskalla tulla tänne ajamaan koska vauhdit ovat niin kovat ja täysillä ajaminen näissä olosuhteissa pelottaa. Ihan sama asia toimii myös toisinpäin eli meidän mielestä noilla teillä on hengenvaarallista ajaa rallia... Loppujen lopuksi todella vakavia onnettomuuksia sattuu suhteessa varmaan yhtä paljon kummassakin päässä eurooppaa...
Kuten aiemmin kirjoitin tuonlaiset tiet ovat paikallisille ihan normaaleja teitä. Ja jos noita teitä ei käytetä niin sitten rallia ei ajeta ollenkaan. Tuo kun ei ole mikään yksittäis tapaus vaan ihan normaalia italialaista "maalaisjärkeä" ja joka ainoa tie on täynnä vastaavia paikkoja. Nyt tähdet olivat väärässä asennossa ja huonosti kävi. Puoli metriä suuntaan tai toiseen ja ei olisi käynyt kuinkaan.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Nämä jäi päällimmäisinä mieleen:
Mickeyn viesti nyt on selvä provo. Delorean taas toteaa sen, minkä minäkin, että rallia ajetaan yleisillä teillä ja Italiassa se tarkoittaa (myös) tuollaisia teitä. Ei se sitä vaarallisuutta puolusta, vaan toteaa vain asiantilan, että näin on eikä tässä Kubican kohdassa ollut mitään erityisen poikkeuksellisen vaarallista muuhun paikalliseen rallitiestöön verrattuna.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
No ei se ralli ikinä mikään tv-laji ole ollutkaan, joten ei turvallisuudesta kannattaisi tinkiä helpon televisioinnin vuoksi.
Kerro se Eurosportille. Mutta samaahan minäkin sanoin, että jos turvallisuusvaatimuksia nostetaan se tarkoittaa IRCin kuolemaa. Toki myös kaikkien muiden pikkurallien, joihin vaatimus ulottuu. Turvallisuuden parantaminen vaatii lisäinvestointeja, eikä ylimääräistä rahaa löydy kuin Arabian niemimaalta. Sinne siis, siellä ei ole puita eikä niin paljon rotkojakaan. ;)
Niin no mitkä niitä legendaarisia pätkiä ovat sitten? Ei niitä kansainvälisesti taida kovin montaa olla. Kyllähän nyt suomalaiset tuntevat tietysti jyskälän ouninpohjan ja muut, mutta onko muka sellasia pätkiä, jotka ovat kaikkien kansainvälisten rallifanien tuntemia.
Monte Carlon Col de Turini nyt on maailmanlaajuisesti tunnetuin, mutta jokaisessa perinteikkäämmässä MM-osakilpailussa on varmasti omansa, paikallisille legendaariset pätkät. Ralli-ihmiset tietää paremmin.
Ykkösissä turvallisuus on kyllä ollut kakkossijalla kun ratavalintoja on tehty. Kyllä se on raha mikä on kisat siirtänyt Tilkedromeille. Toki radat ovat turvallisempia, mutta ei se missään nimessä ole ollut syy siirtää kisoja toisaalle.
Välillisesti kyllä. Osa radoista on tippunut turvallisuussyistä pois. Tai ainakaan niille paluu ei turvallisuussyistä ole nykyään mahdollista. Kohonnut turvallisuusajattelu ja uusien ratojen turvallisuustaso tekevät sen mahdottomaksi. Tietenkin uusia rakennettaessa otetaan viimeisimmät turvallisuustekijät huomioon.
Eikös tämä keskustelu lähtenyt nimenomaan Hirvosen turvamieskommentista.
Riippuu mikä on "tämä keskustelu". Kubican onnettomuuden aiheuttaneesta kaiteesta ja italialaisesta turvallisuusajattelusta on keskusteltu sivukaupalla ennen Hirvosen kommenttia. Laskin Hirvosen ehdotuksen vain osaksi sitä keskustelua.
 
Viimeksi muokattu:

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Mickeyn viesti nyt on selvä provo. Delorean taas toteaa sen, minkä minäkin, että rallia ajetaan yleisillä teillä ja Italiassa se tarkoittaa (myös) tuollaisia teitä. Ei se sitä vaarallisuutta puolusta, vaan toteaa vain asiantilan, että näin on eikä tässä Kubican kohdassa ollut mitään erityisen poikkeuksellisen vaarallista muuhun paikalliseen rallitiestöön verrattuna.
Joten jätetään kaiteet vituralleen, onhan se vaarallista mutta mitäpä tuosta. Vaarallisia paikkoja on liikaa, joten turha lähtä edes yhtä korjaamaan. Yhtä vaarallistahan on ajaa 9-tietä Tampereelle, kuin vetää rallia törröttävien kaiteiden seassa, joten se siitä. Jätetään homma ylempien voimien käsiin, ja toivotaan että tähtien asennot on kohdallaan.

Tämä selvä. Lähdenpä tästä nielemään partateriä, ja toivon ettei mitään satu. Pitäisi olla suurinpiirtein yhtä vaarallista kuin mehun juonti. Palaillaan, tai sitten ei.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3546
Sijainti
JKL
Nämä jäi päällimmäisinä mieleen:
En minä niitä teitä sen kummemmin puolusta kuin syytäkkään. Tahdoin näillä kommenteillani vain tuoda esille sen että siellä ajatellaan asioista erilailla kuin täällä pohjolassa. Samaa voisi verrata vaikka Ouninpohjaan jos tuo ysitie vertaus ei käy. Meidän mielestä Ouninpohja on maailman legendaarisin erikoiskoe jossa erotellaan pojat miehistä. Italian pojat(Gallia lukuunottamatta...) ovat varsin vakuuttuneita siitä että tuo tie on hengenvaarallinen eikä sitä missään olosuhteissa saisi käyttää rallissa. Se on heidän mielestään yhtä vaarallinen kuin meidän mielestä tuo Kubican turmaksi koitunut ek. Ja toisinpäin sama eli heidän mielestä tuo vuoristotie on vain normaali paikallinen ek vaikka meidän mielestä se on niin vaarallinen ettei siellä voi ajaa. Tämä asioiden ajatteleminen eri näkökulmista on muutamalta palstaveljeltä päässyt unohtumaan. Tuijotetaan vain yhtä kaiteen päätä ja kauhistellaan että ompa vaarallista...

Ralli on vaarallista. Aina.

Rallissa tapahtuu paljon onnettomuuksia. Itse ole ollut saattamassa kaveria ambulanssiin pahan kaadon jälkeen ja ollut korjaamassa useampaakin auton raatoa jotka ovat osuneet puihin, kiviin tai muuten vain maapalloon. Jokaisessa onnettomuudessa on ollut elkeet pahempaankin. Tuurilla on selvitty. Niitä ulos-ajoja sattuu niin ihmeellisissä paikoissa ettei kukaan usko. Jos yhteen paikkaan laitetaan pehmustetta niin seuraava jää laittamatta ja joku jo siihenkin joskus osuu. WebSlaven kanssa olen samaa mieltä siitä että pienten rallien järjestäjien on taloudellsesti mahdotonta korjata tuonlaista tietä täysin turvalliseen kuntoon. Idealismi ei auta kun perse on auki. Eikä se niille kuulukkaan vaan paikallisille tienhoidosta vastaaville tahoille. Ja kun kaikki muutkin käyttökelpoiset tiet ovat yhtä vaarallisessa/turvallisessa kunnossa niin vaihtoehtoja jää tasan kaksi. Joko ajetaan tai ei. Tässä kisassa päättivät ajaa...

Ja kaiken tämän jeesustelun alle jää se seikka eli miksi Kubica ajoi ulos. Syy lienee se sama, miksi Kiminkin on niin vaikea pärjätä rallissa. Pito vaihtelee pienellä matkalla niin paljon että seurauksena oli arvointivirhe ja jarrutus myöhästyi. Puuttuu rallissa ehdottoman tärkeä ominaisuus lukea tietä ja sen pitoa ja sitä ei saa muulla kuin kokemuksella. Radalla ei koskaan ole sellaisia pidon vaihteluita kun rallissa. Ja se lienee perimmäinen syy ulosajolle...

Mutta kippis kaikesta huolimatta...
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8267
Kun radalla ampuu jonkun mutkan pitkäksi niin siitä ei nykyään seuraa useimmiten juuri muuta kuin parin sekunnin ylimääräinen kiekka siellä ulosajoasvaltin puolella ja ylimääräisten hileiden ravistelu renkaista, ja taas mennään. Kun rallissa vedät mutkaan ylikovaa yli omien rajojen niin seuraavaksi ei ravistella muuta kuin autonraatoa petäjän kyljestä. Eli rallissa se ylikovaa vetämisen hinta on edelleen yhtä karu kuin silloin aikojen alussakin, radalla ei enää niinkään, varsinkaan Tilke-radoilla. Eli ei olisi lainkaan ihme mikäli uuden sukupolven ratakuskeilta puuttuisi tervettä kunnioitusta lajien/ratojen/reittien riskejä kohtaan, jos tosiaan osa motorsportin faneistakin alkaa olla sitä mieltä että moottoriurheilussa kaikki paha pitäisi olla aina absoluuttisesti ennaltaehkäistävissä eikä mitään pahaa saisi tapahtua missään olosuhteissa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Joten jätetään kaiteet vituralleen, onhan se vaarallista mutta mitäpä tuosta. Vaarallisia paikkoja on liikaa, joten turha lähtä edes yhtä korjaamaan. Yhtä vaarallistahan on ajaa 9-tietä Tampereelle, kuin vetää rallia törröttävien kaiteiden seassa, joten se siitä. Jätetään homma ylempien voimien käsiin, ja toivotaan että tähtien asennot on kohdallaan.

Tämä selvä. Lähdenpä tästä nielemään partateriä, ja toivon ettei mitään satu. Pitäisi olla suurinpiirtein yhtä vaarallista kuin mehun juonti. Palaillaan, tai sitten ei.
Mikä hemmetin tarve on lukea kommentteja kuin piru Raamattua ja lisätä sisältöön merkityksiä joita siinä ei ole?

En ole sitä mieltä ettei mitään tulisi tehdä, mutta olen pessimisti sen suhteen, että mitään merkittävää tullaan tekemään. Syy: raha (ja osin perinteet). Minun puolestani vuorenkylki-EK:t voidaan kieltää kokonaan, mutta tiedän ettei niin tule tapahtumaan.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24288
Sijainti
lappeen Ranta
Helpointa luulis olevan tehdä auton tulipelti sen verran kestäväksi, ettei kaide menisi siitä läpi. Tai ei ainakaan sen mahdottomampaa kuin vetää yhtenäiset kaiteet kaikille pikataipaleille.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Helpointa luulis olevan tehdä auton tulipelti sen verran kestäväksi, ettei kaide menisi siitä läpi. Tai ei ainakaan sen mahdottomampaa kuin vetää yhtenäiset kaiteet kaikille pikataipaleille.
Voihan se kaide tulla läpi kyljestä ja ikkunastakin :p
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24288
Sijainti
lappeen Ranta
Voihan se kaide tulla läpi kyljestä ja ikkunastakin :p
:ahem: Sit laitetaan kylkiinkin hiukan panssaria ja ikkunat samasta materiaalista kuin on siinä paavin autossa. Siis se semmonen pömpeli siinä pick-upin lavalla tms.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Helpointa luulis olevan tehdä auton tulipelti sen verran kestäväksi, ettei kaide menisi siitä läpi. Tai ei ainakaan sen mahdottomampaa kuin vetää yhtenäiset kaiteet kaikille pikataipaleille.
Ongelmahan on siinä, että tuollainen kaiteen pää on pahin mahdollinen "vihollinen" auton turvarakenteille. Se on ikäänkuin keihään kärki. Ohut poikkipinta-ala ja vahva materiaali tekee tuhoista jälkeä. Autosta pitäisi tehdä eräänlainen panssarivaunu, jotta se kestäisi tuollaisen iskun. Vielä kun ottaa huomioon miten suurella voimalla nopeasti liikkuva auto tuollaisen esteen kohtaa, niin pelkkä tulipellin vahvistaminen ei vaan yksinkertaisesti riitä. Yleensäkin tuollaista kaiteen päätä vastaan suojautuminen on vaikeaa, koska sehän voi tunkeutua sisään melkein mistä kohdasta tahansa.
 

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6760
Sijainti
Täällähä mä
Ihmiset niin vaahtosuussa täällä jauhaa kaiteista , puista , eläkekuskeista ja italialaisten tiestöistä , että kukaan ei kiinnittänyt huomiota siihenkään uutiseen ,että kubica pääsi pois teholta.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24288
Sijainti
lappeen Ranta
Oikeastaan vois rakentaa erityisiä rallihalleja, joissa on pehmustetut radanvierustat. Tai jotain.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Ihmiset niin vaahtosuussa täällä jauhaa kaiteista , puista , eläkekuskeista ja italialaisten tiestöistä , että kukaan ei kiinnittänyt huomiota siihenkään uutiseen ,että kubica pääsi pois teholta.
Joutuu sinne taas seuraavien leikkausten aikaan, oliko se maanantaina.
 
Ylös