WRC:Ruotsin ralli 2011

Ouninpohja

Well-known member
Liittynyt
14.11.2003
Viestit
111
Mitenköhän Petter olisi toiminut viimeisellä pätkällä, jos hän olisi ollut kilpailun johdossa ennen sitä?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Itse asiassa Loebilta OTETTIIN kortti pois, mutta tällöin asioita ja lakeja sovellettiin niin, että ajokiellon katsottiin koskevan vain siirtymiä, EK-ajamisen olevan asia erikseen. Eihän nämä kuskit kortilla aja, vaan jollain FIA:n lapulla. Kait. En tunne tätä asiaa senkään vertaa.
Ei kai Suomessa muutenkaan suljetulla alueella ajamiseen korttia vaadita (vrt. peltoautoilu tai alaikäiset pikkuformuloissa), yleisessä liikenteessä vain.
 

Timmyh

Formuloita vuodesta -98..
Liittynyt
23.2.2009
Viestit
2933
Sijainti
Tampere
Eihän nämä kuskit kortilla aja, vaan jollain FIA:n lapulla. Kait. En tunne tätä asiaa senkään vertaa.
Tuli mieleen että kun Hamilton, oliko 2009 Australia, siviiliajossa söhelsi jotakin ja sai muistaakseni sakkoja (anivei, sivuseikka), niin FIA linjasi että kuskeilla pitää olla voimassaoleva siviiliajokortti, koska ovat ns. esikuvia kaikille maailman kuskeille. Mutta koskeeko tämä vain F1-kuskeja vai muitakin en muista. Josko joku osaisi kertoa tarkemmin.
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8277
Petter.. siis Patterson antoi Loebille maali-AT:n jälkeen vauhtia jotta Loeb saisi auton käyntiin ja pois sieltä maalipäästä, noinkohan se sekään meni sitten ihan pykälien mukaan? Pätkillä esim. Safarissa on tiimikavereille annettu työntöapua mutta mitenkäs sitten pätkien ulkopuolella, katsojat ei ainakaan saa työntää autoa erikoiskokeiden ulkopuolella, ainoastaan kuskipari itse.
Tässä vielä pidempää videota Loebin ongelmista maalipäässä:
http://www.youtube.com/watch?v=jelQXiBiYbg

Eikö tän pitäis olla aika yksiselitteistä, kuskipari työntää auton kaksistaan pois muiden edestä koska muut ei saa auttaa siinä, ja sitten tulee toinen DS3 ja pukkaa auton liikenteeseen ja käyntiin. Mutta kai tähän löytyy Pariisista joku viva la France force majeure -pykälä jonka mukaan tää on ihan ok.
 

VilleH

Banned
Liittynyt
24.6.2010
Viestit
2087
Sijainti
Kuopio
jospa se tuomarista veisi loebiltä pisteet pois ! ;) Ei sillä liikaa kummiskaan noit 0 pisteen ralleja tule olemaan, ni nythän se ois hyvä sauma antaa yksi sellainen :)
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Mutta kai tähän löytyy Pariisista joku viva la France force majeure -pykälä jonka mukaan tää on ihan ok.
:D:D

Taatusti, siitä on yllin kyllin esimerkkejä historian hämärissä jo entuudestaan.
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8277
Ilmeisesti on niin että jos jonkun auto tukkii tien muilta maali-AT:n jälkeen niin sen saa muutkin kuin kuskipari itse avustaa siitä tien sivuun pois muiden edestä. Mutta tuossahan ei tehdä niin vaan tökätään auto käyntiin, jos se olisi rullattu tien sivuun niin sinnehän se olisi jäänyt. Ja juuri tuon tulkinnallisuuden takia Seb 1.0 saa varmasti pitää pisteensä, sehän vaan tökättiin muiden edestä tien sivuun jne.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Loeb ja Elena näkivät kovasti vaivaa, että saivat auton työnnettyä kohtaan jossa se varmasti blokkasi takanatulijoilta väylän. Videon alussahan Citroen lepäsi paikassa, jossa ohi olisi mahtunut. :D
 

teppoil

Well-known member
Liittynyt
9.12.2008
Viestit
2603
WRC.comin pistetaulukoiden mukaan noita Power stagen pisteitä ei ilmeisesti lasketa valmistajien pisteisiin ollenkaan?
 

Late

Peugeot 205 T16
Liittynyt
3.10.2003
Viestit
2114
WRC.comin pistetaulukoiden mukaan noita Power stagen pisteitä ei ilmeisesti lasketa valmistajien pisteisiin ollenkaan?
Joo ei lasketa, siitä tuleekin mielenkiintoo miten riskillä kuskit ajelee
 

mjh1010

Well-known member
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
53
Huikea kisa! Onnittelut Mikolle ja Foortin tiimille. :alppu: Olipas mielenkiintoinen tuo Loeb-incidentti. Mielenkiinnolla odotan (tai en jos olen pessimistinen kuten pitäisi) mitä FIA tuosta sanoo.
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8277
Loeb ja Elena näkivät kovasti vaivaa, että saivat auton työnnettyä kohtaan jossa se varmasti blokkasi takanatulijoilta väylän. Videon alussahan Citroen lepäsi paikassa, jossa ohi olisi mahtunut. :D
Jepa, nerokas veto. Se olis pisteiden viemisen sijaan varmaan lisäpisteiden antaminen tuosta työstä, tuohan se varsinainen power stage on kun kahteen pekkaan autoa raahaavat.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4390
Säännöt sallivat auton työntämisen apuvoimaa käyttäen turvallisempaan paikkaan mutta käynnistäminen apuvoimaa käyttäen on kielletty, odotellaan FIA:n kommetteja.. Onko kukaan tehnyt asiasta protestia?
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3897
Hylkäyksen paikka mielestäni.

Hyvin Loeb tosin pelasi, teki ainankin voitavat ja nyt odotellaan ja katsotaan mitä tapahtuu.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Sain juuri katsottua ensimmäisen Super-EK:n... Eiku TV-EK:n... Eiku Golden Stage - erikoiskokeen... Eiku mikä ikinä tämän nimi nyt mahtoikaan olla.

Yleisvaikutelmaksi jäi, että hirveää hypetystä neljän kilometrin pätkälle. Pakostahan tätä on verrata Eurosportin IRC-televisiointiin. Eurosport televisioi kokonaisia erikoiskokeita, joiden pituus saattaa olla parikymmentäkin kilometriä, joten sikäli tämä jäi erittäin vaisuksi. Kameroita toki oli näin lyhyelle pätkälle saatu paljon ja siksi muutamat pimeät kohdat vaikuttivat enemmän katseluun.

Helikopterikamera jäi pelistä pois melko aikaisessa vaiheessa. Syyksi mainitsivat kameran jäätymisen. Sanomattakin lienee selvää, että helikopterilla olisi saatu paikattua niitä muutamia älyttömiä leikkauksia, joihin ohjaajan oli tyydyttävä, kun vaihtoehtona ei ollut ajokuvaa.

In-car-toteutus laahaa suorassa lähetyksessä edelleen jossain 2000-luvun alussa. Kauden 2003:n päätöserikoiskokeeltakin tuli sen aikaisella tekniikallakin enemmän kuvaa autojen sisältä. Eurosportille menee siis myös tämä taisto.

Kansainvälisen feedin selostus sen sijaan menee lähinnä kunnioituksen ja tottumuksen takia North Onelle. Paul King ei todellakaan ole mikään selostaja, mutta hänelle kieltämättä kuuluu ralliautoilun ääni. PK suoriutui ensimmäisestä suorasta lähetyksestään mielestäni erinomaisesti ja häntä kuulisi tällaisessä käsikirjoittamattomassa ympäristössä mieluusti lisääkin. Kyllä hän Kirbyn ja Hokkasen hakkaa vuoden jokaisena päivänä.

WRC-lähetysten yleisilme on jokseenkin samaa tasoa kuin Eurosportin IRC-ohjelmat. Kumpikaan ei vaikuta suurelta urheilutuotannolta, mikä tietenkin WRC:n kohdalla on suurempi miinus. Parin vuoden välein tapahtuva "kehitys" näkyy lähinnä erilaisena graafisena ulkoasuna sisällön pysyessä kuitenkin muuttumattomana.

Parhautta on kuitenkin tarttua samaan asiaan kuin josta IRC:tä on kritisoitu: Power Stagella keskityttiin ja näytettiin vain kymmenen parasta autoa. :D

Joka tapauksessa on minusta erittäin positiivista, että WRC on nyt palannut vuoden 1988 Jyväskylän Suurajojen tasolle televisioinnissaan. Tuolloin YLE tosin oli niin edistyksellinen, että se sai kuljettajilta jopa haastatteluja lähetykseensä. Nyt jäi vielä jonkin verran petrattavaa, jotta edes jollakin tavalla voitaisiin noiden ylimääräisten pisteiden jakoa perustella.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3610
Sijainti
JKL
Suomessa molemmilta kuljettajilta vaaditaan voimassa oleva ajokortti.
 
Ylös