Suomen radat

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Tuosta kerrottiin myös lyhyesti YLE:n Kaakkois-Suomen alueuutisissa (17.06 tulleessa lyhyemmässä uutislähetyksessä, pidemmässä sitä ei ollut mukana). Löytyy Areenasta.

Samoissa uutisissa kerrottiin myös, että Iitti vaihtaa Kymenlaakson maakunnasta Päijät-Hämeeseen vuoden 2019 alusta. Näin kaakkois-suomalaisesta näkökulmasta KymiRing siis lakkaa olemasta paikallinen projekti ja siirtyy muuhun Suomeen. ;)
Sittenhän se on lähempänä pk-seutua eli päästiin siitäkin "ongelmasta" :rolleyes:
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Tuosta kerrottiin myös lyhyesti YLE:n Kaakkois-Suomen alueuutisissa (17.06 tulleessa lyhyemmässä uutislähetyksessä, pidemmässä sitä ei ollut mukana). Löytyy Areenasta.

Samoissa uutisissa kerrottiin myös, että Iitti vaihtaa Kymenlaakson maakunnasta Päijät-Hämeeseen vuoden 2019 alusta. Näin kaakkois-suomalaisesta näkökulmasta KymiRing siis lakkaa olemasta paikallinen projekti ja siirtyy muuhun Suomeen. ;)
Sitten siitä tulee Tavastiaring tosta Kymiringistä. ;):D
Noh, eiköhän tuon radan nimi tule olemaan Kymiring maakuntavaihdoksesta huolimatta.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Tekee hyvää kun Alastarollekin saadaan FIA-luokiteltu rata. Kymiringin (tai mikä sen nimi nyt sitten virallisesti tulee olemaankin...) luokitukset mahdollistaa Moto GP:n ja kait ainakin F3 Eurosarjan tasoiset kisat, Botniaringin FIA-luokitus on samaa tasoa kuin Alastarollakin. Kemoralle vielä FIA-luokitus, niin alkaa hommat oleen vuosikymmenen vaihteessa viimeistään hyvällä mallilla. Sitten ei puutu kuin kilpailijat. Suomi kun on käytännössä saari, jonne ei keski-Euroopasta kilvanajajat ihan hevillä eksy ellei ole kyseessä joku arvosarja.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4547
Sijainti
Salo
Sitten ei puutu kuin kilpailijat. Suomi kun on käytännössä saari, jonne ei keski-Euroopasta kilvanajajat ihan hevillä eksy ellei ole kyseessä joku arvosarja.
Meillähän se pääasiallinen ongelma on muiden lajien (eli F1/WRC-kuvion ulkopuolisten) todella ohut fanipohja. Rallicross ja kiihdytysautoilu sinnittelevät jotenkin, mutta muuten fanipohja on ohut. Ja ymmärtäähän sen, Pariisin metropolialueella asuu kaksi kertaa sen verran väkeä kuin meillä koko maassa.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Meillähän se pääasiallinen ongelma on muiden lajien (eli F1/WRC-kuvion ulkopuolisten) todella ohut fanipohja. Rallicross ja kiihdytysautoilu sinnittelevät jotenkin, mutta muuten fanipohja on ohut. Ja ymmärtäähän sen, Pariisin metropolialueella asuu kaksi kertaa sen verran väkeä kuin meillä koko maassa.
Sekin fanipohja riippuu suomalaisten osanotosta ja menestyksestä kyseisissä lajeissa.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Kymiringin (tai mikä sen nimi nyt sitten virallisesti tulee olemaankin...) luokitukset mahdollistaa Moto GP:n ja kait ainakin F3 Eurosarjan tasoiset kisat,
Kymiring tulisi olemaan FIA Grade 2, ja se kyllä riittää kaikkiin muihin autoluokkiin, paitsi aivan nopeimpiin, eli F1, LMP1 ja mitähän muita nyt olisi... ne nyt olisi joka tapauksessa utopiaa muutenkin.

...tälle vuodelle tuo luokittelu muuttui kg/hv kaavaksi, aiemmin oli yksinkertaisesti listattu kategoriaan sallittavat luokat, ja ykkösessä ainoastaan F1.

http://i.imgur.com/ydEKn1W.png (2016)
http://i.imgur.com/GAoexbh.png (2015)
 
Viimeksi muokattu:

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4547
Sijainti
Salo
Sekin fanipohja riippuu suomalaisten osanotosta ja menestyksestä kyseisissä lajeissa.
Sekin. Lähinnä autistin leiman saa jos kertoo olevansa oikeasti kiinnostunut autojen/pyörien tekniikasta ja seuraavansa lajeja monipuolisesti. Ei, sinne mennään vetämään kännit (mielellään joku muu maksumiehenä) ja katsomaan kun suomalainen voittaa.
 

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
Sekin fanipohja riippuu suomalaisten osanotosta ja menestyksestä kyseisissä lajeissa.
En ole kyllä huomannut, että esim. kiinnostus F3 kohtaan olisi kasvanut niinä vuosina, kun suomalainen on ollut mukana. Eihän mitään moottoriurheilua edes näytetä suorana ilmaiskanavilla tänä päivänä. Siksi pidän epätodennäköisenä, että FIAn F3-kisa keräisi edes kohtaista yleisöä Suomessa.
Ainoastaan oikeanlaisella markkinoinnilla yleisö löytää perille, kuten "Näe Räikkönen/Häkkinen/Bottas kart-radalla" tms.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4547
Sijainti
Salo
En ole kyllä huomannut, että esim. kiinnostus F3 kohtaan olisi kasvanut niinä vuosina, kun suomalainen on ollut mukana. Eihän mitään moottoriurheilua edes näytetä suorana ilmaiskanavilla tänä päivänä. Siksi pidän epätodennäköisenä, että FIAn F3-kisa keräisi edes kohtaista yleisöä Suomessa.
Ainoastaan oikeanlaisella markkinoinnilla yleisö löytää perille, kuten "Näe Räikkönen/Häkkinen/Bottas kart-radalla" tms.
Jotain viimeisen tyyppistä tarvittaisiin myös siihen että valtakunnallisen median juttukynnys ylittyisi. Palttalat, Krohnit ja kumppanit eivät sitä ylitä.

Mitä tulee F3-luokkiin, olisi mielenkiintoista tietää kuinka paljon esim. perinteisesti kovatasoinen Englannin F3-sarja oikeasti kerää yleisöä. Luokkiahan ajaa British GT-konseptin mukana, onko F3-lähtöjen aikana oikeasti kansaa lehtereillä vai käydäänkö silloin sankoin joukoin wc-asioilla.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26885
Luokkiahan ajaa British GT-konseptin mukana, onko F3-lähtöjen aikana oikeasti kansaa lehtereillä vai käydäänkö silloin sankoin joukoin wc-asioilla.
Mä olen kokenut noissa tapahtumissa olevan sen verran taukoja, että niiden aikana ehtii hoitaa syömiset ja varikkovierailut ja ihmiset kyllä katsoo kaikki lähdöt. Joissain kerhokisoissa voi olla päivän aikana toistakymmentä lähtöä ihan peräkkäin, silloin jää joku väliin. Itsellä on kisoissa levottomat jalat ja paikkaa pitää vaihtaa koko ajan, mutta iso osa yleisöstä leiriytyy usean lähdön tai koko päivänkin ajaksi samaan paikkaan.

Yleisömäärät kisoissa riippuu paljolti siitä minkälainen tarjonta radalla on kauden aikana. Isoimmilla radoilla joissa ajaa F1 ja monia muita kansainvälisiä luokkia, yleisöä on pienemmissä kisoissa vähemmän. Silti yllätyin, että Formula Renaulteja oli Hungaroringillä katsomassa huomattavasti enemmän yleisöä kuin Barcelonassa. Molemmat on vilkkaita ratoja ja jokseenkin saman etäisyyden päässä kaupungista. En keksinyt selitystä tuolle ilmiölle.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tuli vain mieleen, että jos KymiRing ja Alastaron laajennus toteutuvat, Suomessa on yhtä monta yli neljäkilometristä pysyvää moottorirataa kuin Saksassa. Toki Hocken, Nürren ja Lausitzringin fasiliteetit ovat hieman toista luokkaa, mutta noin puhtaasti pituuden puolesta.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4547
Sijainti
Salo
Yleisömäärät kisoissa riippuu paljolti siitä minkälainen tarjonta radalla on kauden aikana. Isoimmilla radoilla joissa ajaa F1 ja monia muita kansainvälisiä luokkia, yleisöä on pienemmissä kisoissa vähemmän.
Joko sitä on vähemmän, tai sitten havaitset yleisömäärän suhteellisena. Sama ilmiö, kun aikoinaan HJK:n pelatessa olympiastadionilla. Esim. 2000-luvun alussa ALMS-kisoja ajettiin muutaamaan otteeseen valtavilla NASCAR-ovaaleilla. Silloin näytti, että ajeltiin täysin tyhjille lehtereille vaikka siellä olisi muutama tuhat katsojaa ollutkin. Tosin Las Vegasissa ei ollut, muutama kymmenen lienee todennäköisempi https://www.youtube.com/watch?v=Wz7VzLh6No4
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Alastaron pidentäminen on hieno asia, mutta olisi hyvä pidentää myös pääsuoraa. Pisin suora jää pidennyksen jälkeenkin alle 500 metriin. Jos pääsuoraa voisi jatkaa edes 200 m, olisi sekin jo hyvän.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Alastaron pidentäminen on hieno asia, mutta olisi hyvä pidentää myös pääsuoraa. Pisin suora jää pidennyksen jälkeenkin alle 500 metriin. Jos pääsuoraa voisi jatkaa edes 200 m, olisi sekin jo hyvän.
Pitkän suoran uupuminen onkin ollut radan piirteissä suurimpia ongelmia. Rata on myös melko hidas vaikka tuohon maastoon olisi saanut helposti huippunopean, mutta samalla turvallisehkon radan.

Tehtiin ikäänkuin Hungaroring vanhan Hockenheimin tontille :eek:


Nyt tulee pari suorantapaista lisää, mutta nykyisellä pääsuoralla otettaneen edelleen kovimmat huiput?
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Tuli vain mieleen, että jos KymiRing ja Alastaron laajennus toteutuvat, Suomessa on yhtä monta yli neljäkilometristä pysyvää moottorirataa kuin Saksassa. Toki Hocken, Nürren ja Lausitzringin fasiliteetit ovat hieman toista luokkaa, mutta noin puhtaasti pituuden puolesta.
Onhan tuolla Saksassa myös tämmöinen yli neljä kilometriä pitkä Bilster-Berg, mutta ei taida olla yleiseen käyttöön tarkoitettu.
 

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4289
Sijainti
Maalla
...Nyt tulee pari suorantapaista lisää, mutta nykyisellä pääsuoralla otettaneen edelleen kovimmat huiput?
Noin kun ratakarttaa katsoo ja ja muistelee että LasPalmasiin tulee jo hyvät vauhdit niin olisin sitä mieltä että tuolla uudella jatkeella tulee melkein kovemmat vauhdit kuin nytky pääsuoran päähän. Sinällään hyvä juttu.

Mutta tosiaan Tupalata hienoa toimintaa. Jälleen kerran hatun noston arvoista tekemistä. :)
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Onhan tuolla Saksassa myös tämmöinen yli neljä kilometriä pitkä Bilster-Berg, mutta ei taida olla yleiseen käyttöön tarkoitettu.
Jep, pelkästään jäsenille. Ja jäseneksi pääsee vain, jos joku nykyisistä jäsenistä myy omansa ja muu klubi kaupan hyväksyy. Kilpa-radoille ominaisen varikkorakennuksen sijaan siellä on kolmisenkymmentä pienempää autotallia. Katsomoita luonnollisestikaan ei ole.
 
Ylös