Don Vito
Sekakäyttäjä
Toisin kuin tuossa aiemmin linkatussa Alastaron ympäristölupaa koskevassa jutussa oli mainittu, niin Truck EM loppui Alastarolta siksi, että radan oheisfasiliteetit eivät olleet (eivätkä ole kyllä vieläkään) lähelläkään FIA:n EM-tason radalta edellyttämää tasoa. Pitäisi löytyä katetut katsomot, kunnon VIP-tilat, mediasentteri ja ennen muuta liki TYKS:in tasoa olevat lääkintäfasiliteetit. Asiasta oli erään radan aiemman omistajan kanssa puhetta ja hän totesi, että ilomielin luopuvat EM-skaban järjestelyoikeuksista sillä FIA:n vaatima taso vs. yleisötulot eivät ole lähelläkään kohtaamista. Yhden EM-kisan vuoksi olisi totaalisen järjetöntä ryhtyä moisiin investointeihin. Eritoten se lääkinnällinen puoli ei olisi mitenkään helposti järjestettävissä. Sen kun pitäsi olla liki samaa tasoa kuin F1:ssa (ja ilmeisesti Moto GP:ssä myös). En tiedä miten meinaavat sen asian hoidella Iitissä.Käytännössä Grade 2- ja Grade 1-luokituksilla ei radan osalta ole muuta eroa kuin turvallisuus- ja varikkofasiliteetit. Mukaanlukien Media Center ja Medical Center.
Argentiinalainen Velociudad-rataprojekti kertoo millaisia vaatimuksia FIA:lla on Grade 1:lle. Ilmeisesti heiltä on näitä luokitusta kysyttäessä edellytetty.