Suomen radat

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Tuo on muuten Tilken / Tilken firman suunnittelema. Joten käynee argumentin tueksi, että Tilke suunnittelee sitä mitä FIA tilaa.
 

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2215
Jep, pelkästään jäsenille. Ja jäseneksi pääsee vain, jos joku nykyisistä jäsenistä myy omansa ja muu klubi kaupan hyväksyy.
Kyllä ne sen vuokraa kenelle tahansa. Siellä on paljon ratapäiviä auto- ja moottoripyöräkerhoille. Alueella toimii myös monta firmaa jotka tarjoaa "ajoelämyksiä" rahaa vastaan mm. Donkervoort. Ei se siis eroa mitenkään normaalista moottoriradasta, paitsi kilpailutoiminta puuttuu.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tämänpäiväisessä Kaakkois-Suomen uutisissa oli pitempi juttu KymiRingin alkaneesta rakennustyöstä ja kuvaa alueelta. Itäinen osa pitäisi syksyllä jo olla muodossaan, paitsi asfaltoinnin osalta, joka tehdään vasta ensi vuonna. Käytännössä tuo tarkoittanee motocross- speedway- ja rallicrossratoja, sekä asfalttiradan pohjatöitä.

KymiRing-juttu on ensimmäisenä.

Kaakkois-Suomen uutiset
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
No ajakoot sitten vaikka Ahvenistolla - siellähän niitä turva-alueita piisaa.... Pitääkö kaikesta tehdä aina niin ylitiö-turvallista? Ymmärtääkseni vaara-momentti on yksi perin olennainen osa niin moottori- kuin muutakin urheilua. Kysykää vaikka Lewis Hamiltonilta.
Ajetaanhan Imatrallakin... Lewikseltä on hyvä kysyä mopoasioista.

On mennyt ohi minkä verran, milloin ja pahojakin onnettomuuksia sattunut ko. shikaanissa?
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Ajetaanhan Imatrallakin... Lewikseltä on hyvä kysyä mopoasioista.

On mennyt ohi minkä verran, milloin ja pahojakin onnettomuuksia sattunut ko. shikaanissa?
En tiedä mitä Lewis H tietää pärristä mutta hänellä on varmasti painava mielipiteensä m-urheilun ja yltiöturvallisuuden korrelaatiosta (esim. tämä F1:n turvakaari-halo-kiista). Ja tosiaan jos Botniaringillä ei muka voi turvallisuussyistä ajaa, niin miten ihmeessä sittten muilla radoilla?
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Tämänpäiväisessä Kaakkois-Suomen uutisissa oli pitempi juttu KymiRingin alkaneesta rakennustyöstä ja kuvaa alueelta. Itäinen osa pitäisi syksyllä jo olla muodossaan, paitsi asfaltoinnin osalta, joka tehdään vasta ensi vuonna. Käytännössä tuo tarkoittanee motocross- speedway- ja rallicrossratoja, sekä asfalttiradan pohjatöitä.

KymiRing-juttu on ensimmäisenä.

Kaakkois-Suomen uutiset
Tuohon lisäksI: http://yle.fi/uutiset/suomen_uuden_moottoriurheilukeskuksen_paasuorasta_tulossa_euroopan_pisin__vauhti_jopa_350_kilometria_tunnissa/8942837

...pääsuorasta puhutaan Euroopan pisimpänä (1,2 km, tuokaan totta?), mutta ei toki pisin suora muuten.
 
Viimeksi muokattu:

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4545
Sijainti
Salo

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
En tiedä mitä Lewis H tietää pärristä mutta hänellä on varmasti painava mielipiteensä m-urheilun ja yltiöturvallisuuden korrelaatiosta (esim. tämä F1:n turvakaari-halo-kiista). Ja tosiaan jos Botniaringillä ei muka voi turvallisuussyistä ajaa, niin miten ihmeessä sittten muilla radoilla?
Tuo. Olisi tosiaan hyvä tietää mistä kielto kumpuaa ennen kuin ottaa voimakkaammin kantaa suuntaan tahi toiseen. Ehkä ko. shikaani on muuhun rataan nähden poikkeavan vaarallinen?

Turvallisuus on tärkeä aihe. Viime viikonlopun mopomittelöissä kuoli ainakin 4 kisaajaa, autopuolella luultavasti vähemmän.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Paul Ricard'n alkuperäistä Mistral-suoraa ilman sikaania pystyttäneen käyttämään vielä? Vaikkei viralliseen radan profiiliin kuulukaan.
WEC-testit ainakin ajetaan koko pitkällä ymmärtääkseni. Pisin taitaa kuitenkin olla Nurburgringin Döttinger Höhe eli 2.135 km. Lisäksi Le Mansin Mulsanne-pätkät taitaa mennä johonkin 1-2 km väliin.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Tuossa uutisessa on myös rataprofiili, joka on jälleen kerran muuttunut useastakin kohtaa. En kyllä tajua miksi vasemmanpuoleisen osaradan ("Klubirata") pääsuoraan yhdistävä pätkä on sijoitettu alkamaan keskeltä mutkaa.]
Kymiringin sivuilla kuitenkaan tuota päivitettyä rataa ei ole. Päteeköhän tuohon uuteenkin profiiliin se, että radan oman ilmoituksen mukaan rata voisi kelvata F1:lle kunhan turva-alueita päivitetään?

Tämä uusittu profiili vaikuttaa nopeammalta, kuin edellinen profiili.
 
Viimeksi muokattu:

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Kymiringin sivuilla kuitenkaan tuota päivitettyä rataa ei ole.
Tuo Ylen uutisessa oleva näyttää olevan valokuva jostain paperikartasta, joten veikkaan sen olevan oikeampi ja uudempi. Nettisivua ei ole muutenkaan aina niin aktiivisesti päivitetty.

Päteeköhän tuohon uuteenkin profiiliin se, että radan oman ilmoituksen mukaan rata voisi kelvata F1:lle kunhan turva-alueita päivitetään?
Ei kai tuo merkittävästi muutu, mutta tavoite on edelleen Grade 2 ja F1:lle riittää vain Grade 1, jonka hankkimissa ei mitään järkeä.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Tuo Ylen uutisessa oleva näyttää olevan valokuva jostain paperikartasta, joten veikkaan sen olevan oikeampi ja uudempi. Nettisivua ei ole muutenkaan aina niin aktiivisesti päivitetty.


Ei kai tuo merkittävästi muutu, mutta tavoite on edelleen Grade 2 ja F1:lle riittää vain Grade 1, jonka hankkimissa ei mitään järkeä.
Tuo Kymiringin uusi versio on sekoitus Suzukaa ja Silverstonea. Tuon pitkän suoran jälkeiset mutkat musituttavat Suzukan s-mutkia ja toi ykkösmutka muistuttaa Silverstonen Stowea. Joten kyllä rata periaatteessa F1:lle sopisi. Ja Kymiringille on suunniteltu aiemmin kaltevia mutkia.

Niin, F1-kisa kannatta hakea Suomeen vasta sitten, kun se saadaan tarpeeksi halvalla. Ja Kymiring olisi paras paikka F1-kisalle Suomessa.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Tuo Kymiringin uusi versio on sekoitus Suzukaa ja Silverstonea. Tuon pitkän suoran jälkeiset mutkat musituttavat Suzukan s-mutkia ja toi ykkösmutka muistuttaa Silverstonen Stowea. Joten kyllä rata periaatteessa F1:lle sopisi. Ja Kymiringille on suunniteltu aiemmin kaltevia mutkia.

Niin, F1-kisa kannatta hakea Suomeen vasta sitten, kun se saadaan tarpeeksi halvalla. Ja Kymiring olisi paras paikka F1-kisalle Suomessa.
Eli ei koskaan. Sitä ei kukaan kiellä etteikö olisi paras, kun muut radat on vielä alempaa ja kelpaamatonta luokkaa, mutta idea on monesta muustakin syystä täyttä utopiaa. Onneksi radan rakentajat itse ei F1:stä käytä kuin tarpeellisen määrän markkinoinnissa.

Itse turva-alueiden sun muiden osalta ero Grade 2 ja 1 välillä ei taida olla niin suuri, kun kyse modernista radasta. Enemmän varmaan vaikuttaa varikon VIP-tilat yms. Lisenssiin vaikuttaa muutenkin ilmeisesti moni asia joka ei varsinaisesti kuulu rataan, kuten lähellä olevan majoituksen määrä tai minkä matkan päässä on lähin sairaala ja mitä siellä voidaan operoida. Mutta edelleen Grade 1:n hankkiminen turhaa, koska sitä ei teknisesti tarvitse kuin F1 ja ehkä WEC, joista kumpikaan ei tolle radalle ole tulossa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ei kai tuo merkittävästi muutu, mutta tavoite on edelleen Grade 2 ja F1:lle riittää vain Grade 1, jonka hankkimissa ei mitään järkeä.
Käytännössä Grade 2- ja Grade 1-luokituksilla ei radan osalta ole muuta eroa kuin turvallisuus- ja varikkofasiliteetit. Mukaanlukien Media Center ja Medical Center.

Argentiinalainen Velociudad-rataprojekti kertoo millaisia vaatimuksia FIA:lla on Grade 1:lle. Ilmeisesti heiltä on näitä luokitusta kysyttäessä edellytetty.
 
Viimeksi muokattu:

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Eli ei koskaan. Sitä ei kukaan kiellä etteikö olisi paras, kun muut radat on vielä alempaa ja kelpaamatonta luokkaa, mutta idea on monesta muustakin syystä täyttä utopiaa. Onneksi radan rakentajat itse ei F1:stä käytä kuin tarpeellisen määrän markkinoinnissa.

Itse turva-alueiden sun muiden osalta ero Grade 2 ja 1 välillä ei taida olla niin suuri, kun kyse modernista radasta. Enemmän varmaan vaikuttaa varikon VIP-tilat yms. Lisenssiin vaikuttaa muutenkin ilmeisesti moni asia joka ei varsinaisesti kuulu rataan, kuten lähellä olevan majoituksen määrä tai minkä matkan päässä on lähin sairaala ja mitä siellä voidaan operoida. Mutta edelleen Grade 1:n hankkiminen turhaa, koska sitä ei teknisesti tarvitse kuin F1 ja ehkä WEC, joista kumpikaan ei tolle radalle ole tulossa.
Kun tuonne Kymiringille on mahdollisesti tulossa MotoGP, niin kai Kymiringillä sentään ratasairaala on. Niin, ja fasiliteettien parantaminen ei ole periaatteessa ongelma, mutta se on raha- ja järkevyyskysymys.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26885
Kun tuonne Kymiringille on mahdollisesti tulossa MotoGP, niin kai Kymiringillä sentään ratasairaala on.
Joo, tuonne on karttaan (17/19) merkitty welcome+medical center. Ainakin Brnossa, Sachsenringillä ja Brands Hatchissä oon nähny ihan samanlaisia kiinteitä sairaalarakennuksia kuin f1-radoillakin.
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
846
Kupla! Ei ole rahoitusta, ei ole ympäristölupaa. Suomessa ei ajeta ikinä Motogp kisaa.
 
Ylös