Silk Cut Jaguar
Well-known member
- Liittynyt
- 18.6.2007
- Viestit
- 3532
Tuo on muuten Tilken / Tilken firman suunnittelema. Joten käynee argumentin tueksi, että Tilke suunnittelee sitä mitä FIA tilaa.
Kyllä ne sen vuokraa kenelle tahansa. Siellä on paljon ratapäiviä auto- ja moottoripyöräkerhoille. Alueella toimii myös monta firmaa jotka tarjoaa "ajoelämyksiä" rahaa vastaan mm. Donkervoort. Ei se siis eroa mitenkään normaalista moottoriradasta, paitsi kilpailutoiminta puuttuu.Jep, pelkästään jäsenille. Ja jäseneksi pääsee vain, jos joku nykyisistä jäsenistä myy omansa ja muu klubi kaupan hyväksyy.
No ajakoot sitten vaikka Ahvenistolla - siellähän niitä turva-alueita piisaa.... Pitääkö kaikesta tehdä aina niin ylitiö-turvallista? Ymmärtääkseni vaara-momentti on yksi perin olennainen osa niin moottori- kuin muutakin urheilua. Kysykää vaikka Lewis Hamiltonilta.Botniaringille moottoripyöräkisakielto. http://www.bike.fi/uutiset/racebike/kallio-kaipaa-botniaringin-nopeaan-shikaaniin-ja-turva-alueisiin-parannusta
Ajetaanhan Imatrallakin... Lewikseltä on hyvä kysyä mopoasioista.No ajakoot sitten vaikka Ahvenistolla - siellähän niitä turva-alueita piisaa.... Pitääkö kaikesta tehdä aina niin ylitiö-turvallista? Ymmärtääkseni vaara-momentti on yksi perin olennainen osa niin moottori- kuin muutakin urheilua. Kysykää vaikka Lewis Hamiltonilta.
En tiedä mitä Lewis H tietää pärristä mutta hänellä on varmasti painava mielipiteensä m-urheilun ja yltiöturvallisuuden korrelaatiosta (esim. tämä F1:n turvakaari-halo-kiista). Ja tosiaan jos Botniaringillä ei muka voi turvallisuussyistä ajaa, niin miten ihmeessä sittten muilla radoilla?Ajetaanhan Imatrallakin... Lewikseltä on hyvä kysyä mopoasioista.
On mennyt ohi minkä verran, milloin ja pahojakin onnettomuuksia sattunut ko. shikaanissa?
Tuohon lisäksI: http://yle.fi/uutiset/suomen_uuden_moottoriurheilukeskuksen_paasuorasta_tulossa_euroopan_pisin__vauhti_jopa_350_kilometria_tunnissa/8942837Tämänpäiväisessä Kaakkois-Suomen uutisissa oli pitempi juttu KymiRingin alkaneesta rakennustyöstä ja kuvaa alueelta. Itäinen osa pitäisi syksyllä jo olla muodossaan, paitsi asfaltoinnin osalta, joka tehdään vasta ensi vuonna. Käytännössä tuo tarkoittanee motocross- speedway- ja rallicrossratoja, sekä asfalttiradan pohjatöitä.
KymiRing-juttu on ensimmäisenä.
Kaakkois-Suomen uutiset
Paul Ricard'n alkuperäistä Mistral-suoraa ilman sikaania pystyttäneen käyttämään vielä? Vaikkei viralliseen radan profiiliin kuulukaan.Tuohon lisäksI: http://yle.fi/uutiset/suomen_uuden_moottoriurheilukeskuksen_paasuorasta_tulossa_euroopan_pisin__vauhti_jopa_350_kilometria_tunnissa/8942837
...pääsuorasta puhutaan Euroopan pisimpänä (1,2 km, tuokaan totta?), mutta ei toki pisin suora muuten.
Tuo. Olisi tosiaan hyvä tietää mistä kielto kumpuaa ennen kuin ottaa voimakkaammin kantaa suuntaan tahi toiseen. Ehkä ko. shikaani on muuhun rataan nähden poikkeavan vaarallinen?En tiedä mitä Lewis H tietää pärristä mutta hänellä on varmasti painava mielipiteensä m-urheilun ja yltiöturvallisuuden korrelaatiosta (esim. tämä F1:n turvakaari-halo-kiista). Ja tosiaan jos Botniaringillä ei muka voi turvallisuussyistä ajaa, niin miten ihmeessä sittten muilla radoilla?
WEC-testit ainakin ajetaan koko pitkällä ymmärtääkseni. Pisin taitaa kuitenkin olla Nurburgringin Döttinger Höhe eli 2.135 km. Lisäksi Le Mansin Mulsanne-pätkät taitaa mennä johonkin 1-2 km väliin.Paul Ricard'n alkuperäistä Mistral-suoraa ilman sikaania pystyttäneen käyttämään vielä? Vaikkei viralliseen radan profiiliin kuulukaan.
Tuossa uutisessa on myös rataprofiili, joka on jälleen kerran muuttunut useastakin kohtaa. En kyllä tajua miksi vasemmanpuoleisen osaradan ("Klubirata") pääsuoraan yhdistävä pätkä on sijoitettu alkamaan keskeltä mutkaa.
Kymiringin sivuilla kuitenkaan tuota päivitettyä rataa ei ole. Päteeköhän tuohon uuteenkin profiiliin se, että radan oman ilmoituksen mukaan rata voisi kelvata F1:lle kunhan turva-alueita päivitetään?Tuossa uutisessa on myös rataprofiili, joka on jälleen kerran muuttunut useastakin kohtaa. En kyllä tajua miksi vasemmanpuoleisen osaradan ("Klubirata") pääsuoraan yhdistävä pätkä on sijoitettu alkamaan keskeltä mutkaa.]
Tuo Ylen uutisessa oleva näyttää olevan valokuva jostain paperikartasta, joten veikkaan sen olevan oikeampi ja uudempi. Nettisivua ei ole muutenkaan aina niin aktiivisesti päivitetty.Kymiringin sivuilla kuitenkaan tuota päivitettyä rataa ei ole.
Ei kai tuo merkittävästi muutu, mutta tavoite on edelleen Grade 2 ja F1:lle riittää vain Grade 1, jonka hankkimissa ei mitään järkeä.Päteeköhän tuohon uuteenkin profiiliin se, että radan oman ilmoituksen mukaan rata voisi kelvata F1:lle kunhan turva-alueita päivitetään?
Tuo Kymiringin uusi versio on sekoitus Suzukaa ja Silverstonea. Tuon pitkän suoran jälkeiset mutkat musituttavat Suzukan s-mutkia ja toi ykkösmutka muistuttaa Silverstonen Stowea. Joten kyllä rata periaatteessa F1:lle sopisi. Ja Kymiringille on suunniteltu aiemmin kaltevia mutkia.Tuo Ylen uutisessa oleva näyttää olevan valokuva jostain paperikartasta, joten veikkaan sen olevan oikeampi ja uudempi. Nettisivua ei ole muutenkaan aina niin aktiivisesti päivitetty.
Ei kai tuo merkittävästi muutu, mutta tavoite on edelleen Grade 2 ja F1:lle riittää vain Grade 1, jonka hankkimissa ei mitään järkeä.
Eli ei koskaan. Sitä ei kukaan kiellä etteikö olisi paras, kun muut radat on vielä alempaa ja kelpaamatonta luokkaa, mutta idea on monesta muustakin syystä täyttä utopiaa. Onneksi radan rakentajat itse ei F1:stä käytä kuin tarpeellisen määrän markkinoinnissa.Tuo Kymiringin uusi versio on sekoitus Suzukaa ja Silverstonea. Tuon pitkän suoran jälkeiset mutkat musituttavat Suzukan s-mutkia ja toi ykkösmutka muistuttaa Silverstonen Stowea. Joten kyllä rata periaatteessa F1:lle sopisi. Ja Kymiringille on suunniteltu aiemmin kaltevia mutkia.
Niin, F1-kisa kannatta hakea Suomeen vasta sitten, kun se saadaan tarpeeksi halvalla. Ja Kymiring olisi paras paikka F1-kisalle Suomessa.
Käytännössä Grade 2- ja Grade 1-luokituksilla ei radan osalta ole muuta eroa kuin turvallisuus- ja varikkofasiliteetit. Mukaanlukien Media Center ja Medical Center.Ei kai tuo merkittävästi muutu, mutta tavoite on edelleen Grade 2 ja F1:lle riittää vain Grade 1, jonka hankkimissa ei mitään järkeä.
Kun tuonne Kymiringille on mahdollisesti tulossa MotoGP, niin kai Kymiringillä sentään ratasairaala on. Niin, ja fasiliteettien parantaminen ei ole periaatteessa ongelma, mutta se on raha- ja järkevyyskysymys.Eli ei koskaan. Sitä ei kukaan kiellä etteikö olisi paras, kun muut radat on vielä alempaa ja kelpaamatonta luokkaa, mutta idea on monesta muustakin syystä täyttä utopiaa. Onneksi radan rakentajat itse ei F1:stä käytä kuin tarpeellisen määrän markkinoinnissa.
Itse turva-alueiden sun muiden osalta ero Grade 2 ja 1 välillä ei taida olla niin suuri, kun kyse modernista radasta. Enemmän varmaan vaikuttaa varikon VIP-tilat yms. Lisenssiin vaikuttaa muutenkin ilmeisesti moni asia joka ei varsinaisesti kuulu rataan, kuten lähellä olevan majoituksen määrä tai minkä matkan päässä on lähin sairaala ja mitä siellä voidaan operoida. Mutta edelleen Grade 1:n hankkiminen turhaa, koska sitä ei teknisesti tarvitse kuin F1 ja ehkä WEC, joista kumpikaan ei tolle radalle ole tulossa.
Joo, tuonne on karttaan (17/19) merkitty welcome+medical center. Ainakin Brnossa, Sachsenringillä ja Brands Hatchissä oon nähny ihan samanlaisia kiinteitä sairaalarakennuksia kuin f1-radoillakin.Kun tuonne Kymiringille on mahdollisesti tulossa MotoGP, niin kai Kymiringillä sentään ratasairaala on.