Suomen radat

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1402
Eli Kymiringin MotoGP testeihin tulee 6 kuljettajaa, kuten myös kaikki 6 valmistajaa: Honda, Ducati, Suzuki, Yamaha, KTM ja Aprilia. Kuusi kaveria siellä rataa silti vain kiertää.

SPA 24h viikonlopun varikkopassi (oikeuttaa toki kaikkiin katsomoihinkin) maksaa 70 euroa.
F1- kisoihin rinneliput ehkä 150 euroa.
Maalimanluokan Rock bändien-keikoille 60 - 90 euroa.
Ja tuosta testipöristelystä pitää maksaa kahdelta päivältä melkein 100 euroa, seisomalla säästää parikymppiä?
Onko tässä jotain mitä en ymmärrä?
 

inox

Well-known member
Liittynyt
26.8.2017
Viestit
265
SPA 24h viikonlopun varikkopassi (oikeuttaa toki kaikkiin katsomoihinkin) maksaa 70 euroa.
F1- kisoihin rinneliput ehkä 150 euroa.
Maalimanluokan Rock bändien-keikoille 60 - 90 euroa.
Ja tuosta testipöristelystä pitää maksaa kahdelta päivältä melkein 100 euroa, seisomalla säästää parikymppiä?
Onko tässä jotain mitä en ymmärrä?
Näkisin Kymiringin hinnoittelun ikäänkuin vakuutusmaksuna. Varmastikin homma on melkoisen rauhallista, kenties jopa pitkäveteistä. Mutta vaikka valitsisi kahden päivän lipun istumapaikoilla ja kävisi vain yhtenä päivänä, niin 100 euron hinta on silti kilpailukykyinen, mikäli todella haluaa nähdä sekä MotoGP pyörän livenä että tutustua samalla uuteen moottorirataamme. Voi nimittäin käydä niinkin, että Kymiring hanke kaatuu MotoGP:n osalta ja näin ollen tuo jää ainutlaatuiseksi tilaisuudeksi. En sitten tiedä mikä on minimibudjetti jos lähtee ulkomaille katsomaan pyöriä, mutta huomattavasti kalliimmaksi se kuitenkin tulee ja vaatii myös paljon enemmän järjestelyjä.

Itseä tosiaan kiinnostaa nähdä sekä rata että pyörät, mutta ymmärrän toki, että suurille massoille liput pitäisi myydä pyörien avulla. Nyt täytyy kuitenkin myös muistaa se, että tapahtuma järjestetään arkipäivinä. Kovin suurta massaa en sen vuoksi tapahtumaan odota, koska osallistuminen vaatii töistä/koulusta poissaoloa. Näin, ollen rahastavat tilaisuudesta niitä, jotka todella haluavat osallistua tapahtumaan.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4593
Sijainti
Salo
Näkisin Kymiringin hinnoittelun ikäänkuin vakuutusmaksuna. Varmastikin homma on melkoisen rauhallista, kenties jopa pitkäveteistä. Mutta vaikka valitsisi kahden päivän lipun istumapaikoilla ja kävisi vain yhtenä päivänä, niin 100 euron hinta on silti kilpailukykyinen, mikäli todella haluaa nähdä sekä MotoGP pyörän livenä että tutustua samalla uuteen moottorirataamme. Voi nimittäin käydä niinkin, että Kymiring hanke kaatuu MotoGP:n osalta ja näin ollen tuo jää ainutlaatuiseksi tilaisuudeksi. En sitten tiedä mikä on minimibudjetti jos lähtee ulkomaille katsomaan pyöriä, mutta huomattavasti kalliimmaksi se kuitenkin tulee ja vaatii myös paljon enemmän järjestelyjä.

Itseä tosiaan kiinnostaa nähdä sekä rata että pyörät, mutta ymmärrän toki, että suurille massoille liput pitäisi myydä pyörien avulla. Nyt täytyy kuitenkin myös muistaa se, että tapahtuma järjestetään arkipäivinä. Kovin suurta massaa en sen vuoksi tapahtumaan odota, koska osallistuminen vaatii töistä/koulusta poissaoloa. Näin, ollen rahastavat tilaisuudesta niitä, jotka todella haluavat osallistua tapahtumaan.
Osuit oikeaan. Tässähän on nimenomaan sekin pointti, että mikäli Kymen GP ei toteudu, testi kuitenkin on osa suomalaisen moottoriurheilun historiaa. Suomalainenhan rakastaa sellaista "melkein breikattiin" -lopputulosta (Torino 2006 lätkäturnaus ym.)

Omalta kohdaltani voin sanoa, että lippu tuonne on hankittuna, mutta euroakaan ei ole siinä kiinni sans bensarahat. Itse lipun ostin Smartumin kulttuurisaldolla, jota muuten ei tule käytettyä ja työsopparissa on ns. pekkaspäivät eli paikalla olo ei edellytä palkatonta vapaata.

Ei tarvitse ainakaan jossitella, kuten omalla kohdallani kävi Helsinki Thunderin suhteen.
 
Viimeksi muokattu:

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Itse luulen, että testien korkea lipun hinta johtuu myös siitä, että pyritään rakennuskustannuksia jotenkin paikkaamaan. Ja Lahti Eventsin tyypin mukaan lippuja oli haastatteluhetkellä myyty muutamia tuhansia. Eilen Kymiringin sivuilla julkaistussa uutisessa väitettiin, että MotoGP-testeihin muualle ei pääse yleisöä, mutta Kymiringin testeistä haluttu tehdä yleistötapahtuma.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1402
Ei tarvitse ainakaan jossitella, kuten omalla kohdallani kävi Helsinki Thunderin suhteen.
Ei kai jengi nyt noin epätoivoinen ole MotoGP:n suhteen:yuck:
Puukkoa haavoihin: olin ekassa Thunderissa "sponssipimu", eli hostasin joitakin VIP- vieraita pitkin varikkoja ja tietysti itse kisa meni aitiopailkalla:thumbup:
Seuraava meni sitten omalla rahalla:)
 

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2217
Eilen Kymiringin sivuilla julkaistussa uutisessa väitettiin, että MotoGP-testeihin muualle ei pääse yleisöä, mutta Kymiringin testeistä haluttu tehdä yleistötapahtuma.
Sepangin testeihin pääsee ilmaiseksi. Thaimaan ja Qatarin testeihin näyttää pääsevän ilmaiseksi edeltävän kisan lipulla. En löytänyt tietoa mitä maksaa ilman lippua.
 

inox

Well-known member
Liittynyt
26.8.2017
Viestit
265
Kyllähän Kymiringin testien hinnoittelu on kansainvälisesti katsoen korkea. Se tässä tietysti maksaa, että siellä ei ole yleisötiloja vielä valmiina, eli nekin pitää rakentaa testejä varten. Ymmärrän kyllä, että kun tapahtumaa ollaan järjestämässä ensi kertaa ja infra/fasiliteetit ovat vielä täysin vaiheessa, ei ole kovin järkevää alkaa hinnoittelemaan pakettia massatapahtuman mukaisesti. Ja oletan että Suomen hintatasoa ei saada kisoissakaan samalle tasolle keskieuroopan kanssa.

Itse kävin hommaamassa kahden päivän istumapaikkalipun tänään. Aion tosin käydä vain yhtenä päivänä, mutta halusin vähän järjestelyvaraa säiden/töiden suhteen.

Liput ovat muuten myynnissä enää viikon (sunnuntaihin 4.8. asti). Arvatenkin pysäköintiliput tulevat saataville vasta sen jälkeen. Toivottavasti niistä ei sentään revitä kiskurihintaa tai täytyy ottaa varasuunnitelma käyttöön.
 

inox

Well-known member
Liittynyt
26.8.2017
Viestit
265
Mittailin Google Earthin kanssa Suomen moottoriratojen pisimpien suorien pituuksia tarkoituksena selvittää millä radoista on (tai oli) mahdollista saavuttaa suurimmat nopeudet. Keimolan jäänteistä sai vielä joten kuten suoritettua tarvittavat mittaukset. Motoparkin osalta suoraan kuuluvaksi kelpuutin takasuoran (ainakin teoriassa) kaasu pohjassa ajettavat kolmoistaitemutkat. Koska suoran pituus ei vielä kerro kaikkea saavutettavista nopeuksista, mittasin myös etäisyydet suoraa edeltävän mutkan apexista suoraa seuraavan mutkan apexiin. Sen lisäksi mittasin ehkä parhaiten saavutettavaa nopeutta kuvaavan etäisyyden suoraa edeltävän ja suoraa seuraavan mutkan ajolinjojen uloimmista pisteistä.

Rata, Suoran pituus, Apexista apexiin, Ajolinjasta ajolinjaan:

Kymiring, 1100 m, 1160 m, 1170 m
Keimola, 1000 m, 1150 m, 1150 m
Motopark, 990 m, 1060 m, 1120 m

Suoran pituudessa Kymiring siis pesee Keimolan ja Motoparkin noin 100 metrin eroilla, mutta jälkimmäisissä radoissa suoraa seuraava mutka on paljon Kymiringin tiukkaa mutkaa loivempi, joten jarrutus voi tapahtua huomattavasti myöhemmin. Varsinkin Keimolan Apex- ja ajolinjamitat ovat siis yllättävänkin lähellä Kymiringiä. Motoparkin ajolinjamittaus jää myös vain noin 50 metrin päähän Kymiringistä, mutta ottaen huomioon, että Motoparkin taitemutkat väkisinkin laskevat nopeutta (varsinkin moottoripyörillä), Kymiringillä pitäisi saavuttaa selvästi suurempi loppunopeus.

Eihän nämä nyt absoluttisia totuuksia asiasta olleet, mutta suuntaa antavia kuitenkin. Kymiringin suoralla saavutetaan Keimolaa ja Motoparkkia suuremmat nopeudet, vaikka erot eivät ammattikuskien käsissä lienekään kovin merkittäviä. Harrastekuljettajilla ero voi olla hiukan suurempikin Kymiringin eduksi.
 

inox

Well-known member
Liittynyt
26.8.2017
Viestit
265
Palaan vielä edelliseen viestiini. Tarkemmin asiaa mietittyäni, suoralla saavutettavaa nopeutta paremmin arvioiva vertailumittaus pitää tehdä suoraa edeltävien ja seuraavien mutkien pisteistä, jotka ovat ajolinjalla 45° asteen kulmassa suoraan.

Rata, Suoran pituus, Vertailumittaus (suoran pituus mukaanlukien 45° edellistä ja seuraavaa mutkaa ajolinjalla):

Kymiring, 1100 m, 1150 m
Keimola, 1000 m, 1120 m
Motopark, 990 m, 1100 m

Motoparkin lukemat on siis mitattu suoralla olevien kolmoistaitemutkien ajolinjaa pitkin. Taitemutkat hidastavat jonkin verran nopeuksia, joten käytännön ero huippunopeuksissa jää kärkikaksikosta enemmän kuin vertailumittauksen perusteella voisi ennakoida. Matkallisesti Kymiringin suoralla saa siis ajaa kaasu pohjassa noin 5% kauemmin kuin Motoparkissa (olettaen että on uskallusta ajaa Motoparkin taitemutkat hanat auki).
 

inox

Well-known member
Liittynyt
26.8.2017
Viestit
265
https://www.bike.fi/kymiring-valmiina-motogp-testeihin-valmistelut-aikataulussa/

Jaaha. Ovat ilmeisesti pidentämässä lipunmyyntiaikaa.

Ja legenda 1,2 kilometrin suorasta elää edelleen vahvana:
Lisämaustetta KymiRingin testiajoihin tuo KymiRingin uuden GP-radan 1,2 kilometrin mittainen pääsuora, joka on pisin GP-ratojen suora Euroopassa. Ducatilla ajava Italian Andrea Dovizioso saavutti toukokuussa Italian Mugellon MotoGP-osakilpailun yhteydessä nopeuden 356,5 km/h, mikä on toistaiseksi nopein GP-radalla mitattu huippunopeus MotoGP-pyörillä.

– Teknisesti on täysin mahdollista, että ennätysnopeusksia voidaan rikkoa KymiRingin GP-radalla ja näin pitkällä suoralla saadaan MotoGP-pyöristä vieläkin enemmän vauhtia irti, KymiRingin toimitusjohtaja Markku Pietilä toteaa innostuneesti.
Sanoisin, että "teknisesti" on hyvin epätodennäköistä, että Kymiringillä rikottaisiin nopeusennätyksiä, niin kauan kun Mugello on kalenterissa. Mugellon suorahan on oikeastikin 1,2 km kun Kymiringin lukema on kaikkien karttalähteiden ja ratakarttojen perusteella hyvinkin tarkalleen 1,1 km. Mugellossa suoraa myös edeltää selvästi vauhdikkaampi, säteeltään tuplasti pidempi mutka. Asiaa ei myöskään auta, että Kymiringin suoran loppuosa on loivaa ylämäkeä.

Tosin, onhan Mugellossakin omat ongelmansa:
https://www.crash.net/motogp/news/921282/1/mugello-jump-limit-motogp
 

inox

Well-known member
Liittynyt
26.8.2017
Viestit
265
Tässä vielä Kymiringin vertailumittauksia Mugellon ja Barcelonan ratoihin.

Rata, Suoran pituus, Suoran pituus mukaanlukien 45° suoraa edeltävää ja seuraavaa mutkaa ajolinjan kohdalta mitattuna, Suoran korkeusero:

Mugello, 1220 m, 1340 m, +20 m (ylämäkeä)
Kymiring, 1100 m, 1150 m, +3 m (ylämäkeä)
Barcelona, 1050 m, 1140 m, -11 m (alamäkeä)

Kymiringin suora on siis nousuvoittoinen (ensin 1,5 m nousua, sitten 4 m laskua ja lopuksi 5,5 m nousua).
Mugellon maalisuora onkin yllättäen kohtalaisen suurta nousua. TV kuvista jotenkin jäänyt mieleen, että olisi pikemminkin alamäkeä. Luotan kuitenkin Google Earthin lukemiin. Mutta kuten suoran pituuslukemista nähdään, Mugellossa on suoran pituuden puolesta mahdollista ajaa selvästi kovempaa. Nopeudet Kymiringin suoralla tulevat olemaan Barcelonan tasoa, kenties jopa alle koska Barcelonassa mennään alamäkeä.
 

inox

Well-known member
Liittynyt
26.8.2017
Viestit
265
Itse asiassa MotoGP pyörien jarrutusmatka on jopa 300 m, kuten Austinissa:
https://www.brembo.com/en/company/news/austin-circuit-formula1-versus-motogp

Näin ollen Kymiringilläkin jarrutusmatka on samaa luokkaa. Se taas tarkoittaa ettei Kymiringillä ehditä ajamaan ylämäkeä kuin 100 metriä kaasu pohjassa (jolloin nousua on n. 1-2 m) ja sitten on jo aloitettava jarrutus. Näin ollen loppuosa ylämäen jyrkemmästä osuudesta (n. 200 m) mennään jarruttaen. Barcelonassa taas jarrutus tapahtuu alamäkeen (jolloin laskua on n. 5 m). Ainakin teoriassa Kymiringillä jarrutus ylämäkeen on hieman tehokkaampaa ja näin ollen suoralla on mahdollista saavuttaa jopa hieman Barcelonaa suurempi huippunopeus.
 

inox

Well-known member
Liittynyt
26.8.2017
Viestit
265
Ote taannoisesta artikkelista:
https://www.bike.fi/kymiring-valmiina-motogp-testeihin-valmistelut-aikataulussa/
Varikkorakennukseen valmistuu 12 varikkopilttuuta MotoGP-tiimien käyttöön testejä varten. Loput 24 pilttuuta tehdään testien jälkeen ja samalla rakennetaan valmiiksi myös rakennuksen toinen kerros.

Tuo tekee mielestäni yhteensä 36 pilttuuta.

Mitäköhän tapahtui alkuperäiselle suunnitelmalle, kun piti tulla 44 tiimitallia ja lisäksi 4 teknisen tarkastuksen tallia?
https://www.kymiring.fi/moottoriurheilu/varikkorakennus/
 

inox

Well-known member
Liittynyt
26.8.2017
Viestit
265
Laitetaan nyt vielä tuo drone video heinäkuun 22. päivältä, jos joku ei ole siihen vielä törmännyt. Kyllä on tehty hienoa jälkeä Kymiringillä ja videon lopun perusteella näyttää siltä, että siellä on jo kutakuinkin koko varikkorakennuksen perustukset työn alla.

https://youtu.be/FDlrgHfupWI
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Toivottavasti Kymiringillä tehdään yleisöalueista sujuvat.
 

inox

Well-known member
Liittynyt
26.8.2017
Viestit
265
Toivottavasti Kymiringillä tehdään yleisöalueista sujuvat.
Kovin ihmeellistä en testiajoihin odota, mutta kenties porukkaakaan ei ole niin paljon, että järjestelyt olisi ongelma.

Hauska sitten nähdä mitä tulee varsinaisiin kisoihin. Alueella kuitenkin on potentiaalia kun keskellä rataa on tuo suuri avoin alue.

Mielestäni hanke on nyt kuitenkin edennyt siihen pisteeseen, että uskottavuutta alkaa löytyä. Kenties tästä nyt oikeasti saadaan momentum päälle ja MotoGP Suomeen.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1402
Jokohan tässä vaiheessa ne isoimmatkin Kymiring -skeptikot syövät sen kuuluisan hatullisen
Olen itse ollut hiljaa hieman skeptinen, mutta todella iloisena huomaan olleeni väärässä:ahem::ahem::ahem:
Yhdellä tutulla vaihteistovaihtojumppa menossa...jotta saadaan kuudes vaihde suoralle:thumbup:
Mitenkähän nuo Affenistofanit...?
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4593
Sijainti
Salo
Toivottavasti Kymiringillä tehdään yleisöalueista sujuvat.
Kirjoittelen tänne sitten raporttia paikan päältä. Tietenkään en odota mahdottomia, mutta perusasiat kuten jonkunlaiset opasteet ja liikenteenohjaus sopisi olevan kunnossa.

Alueella olen kerran käynyt vuosi sitten, ainakin se levennetty 12(?) tie on loistava.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Kirjoittelen tänne sitten raporttia paikan päältä. Tietenkään en odota mahdottomia, mutta perusasiat kuten jonkunlaiset opasteet ja liikenteenohjaus sopisi olevan kunnossa.

Alueella olen kerran käynyt vuosi sitten, ainakin se levennetty 12(?) tie on loistava.
Twitteristä napattu kuva.



Kyllähän tuolla vt12:lla ja lähiteillä MotoGP-viikonloppuna (ja teoreettisena F1-viikonloppuna) joudutaan tekemään erikoisliikennejärjestelyjä, vaikka tietyöt ovat tehty isoja kisoja varten. Jospa tuolla sujuisi liikenne paremmin kuin Hungaroringilla, jossa olin viime viikonloppuna.
 
Ylös