Formula 1 – 2011 – Australia: Kisa ja jälkiseuranta

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9342
Perezillä oli tuo takasiipi auki joskus kun ajoi "yksin" pääsuoraa mutta edelläajava meni juuri siinä vaiheessa varikolle. Taisi olla Massan viimeinen stoppi. Button meni ohi radalla ja Perezkin oli ihan iskuetäisyydellä.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Tuntuuhan se vähän hupaisalta seurata näitä karkeloita heti sen jälkeen, kun oli tuijotellut aussien veekaseja samalla radalla - usein kolme autoa vierekkäin samaan mutkaan mennen. Ykkösissä? Takasiipi täysin hyödytön, KERS juuri niin naurettava budjetinmurskaaja kuin kaksi vuotta sittenkin, ja myös Pirelleillä voi päästä maaliin yhdellä stopilla... zzz.

Mutta Brundle-DC selostuskopissa on jotain niin paljon parempaa kuin ennen.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Tuntuuhan se vähän hupaisalta seurata näitä karkeloita heti sen jälkeen, kun oli tuijotellut aussien veekaseja samalla radalla - usein kolme autoa vierekkäin samaan mutkaan mennen. Ykkösissä? Takasiipi täysin hyödytön, KERS juuri niin naurettava budjetinmurskaaja kuin kaksi vuotta sittenkin, ja myös Pirelleillä voi päästä maaliin yhdellä stopilla... zzz.
Kehtaan olla vähän eri mieltä. Ei F1 ole koskaan ollut mitään kolme rinnan mutkaan -tyyppistä kolistelua, eikä sen minusta pitäisi sitä ollakaan. Uusi siipi jäi vähän pimentoon, joskaan ratakaan ei ollut kovin erikoinen toimivuuden kannalta. Mitä Pirelleihin tulee, niin itse olen innoissani - juuri näinhän sen pitää ollakin, että oikea kuski ja auto saattaa kyetä yhteen stoppiin samalla kun toiset joutuvat tekemään jopa kolmea. Oma pelkoni oli nimenomaan se, että kaikki tekevät taas saman määrän stoppeja, nyt vain enemmän.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Kehtaan olla vähän eri mieltä. Ei F1 ole koskaan ollut mitään kolme rinnan mutkaan -tyyppistä kolistelua, eikä sen minusta pitäisi sitä ollakaan. Uusi siipi jäi vähän pimentoon, joskaan ratakaan ei ollut kovin erikoinen toimivuuden kannalta. Mitä Pirelleihin tulee, niin itse olen innoissani - juuri näinhän sen pitää ollakin, että oikea kuski ja auto saattaa kyetä yhteen stoppiin samalla kun toiset joutuvat tekemään jopa kolmea. Oma pelkoni oli nimenomaan se, että kaikki tekevät taas saman määrän stoppeja, nyt vain enemmän.
Samaa mieltä. Uusi siipi tulee varmaan paremmin esiin myöhemmissä kisoissa. Australian ensimmäinen mutka ei ole välttämättä radan paras paikka ohittaa. Hienoa miten Pirellit toimivat. Hieman hämärän peittoon tosi jäi kovan ja pehmeän renkaan välinen suorituskykyero. Eivät osanneet selostajat tästä mainita juuri mitään. Muutenkin jaksoivat pauhata siitä kuinka renkaita ei erota toisistaan. Kuinka hemmetin vaikeata se muka on? Keltainen näkyi tosi hyvin. Jos ei näy keltaista niin voi olettaa että on harmaata. Lisäksi selostajat olivat ihan pihalla siiven käytöstä. Seurasivat vain grafikkaa, jossa siiven käyttö ei ilmeisesti aina näkynyt, mutta sen sijaan kuvassa näky selkeästi kuinka siipi aukesi ja sulkeutui.
 

VilleH

Banned
Liittynyt
24.6.2010
Viestit
2087
Sijainti
Kuopio
Pirellin renkaat toimivat tässä kisassa mielestäni loistavasti ! Yhdelläkii stopilla on mahdollista ajaa kisa jos vaan OSAAT ! Eräs maksukuski näyttikii muille mallia oikein hienosti, sääli toi hylkäys. Mielestäni tälläisten pitää renkaiden olla. Jos osaat ajaa nopeasti ja hellästi selviät esim. yhdellä stopilla. Jos taas et onnistu siinä et voi syyttää kuin itseäsi siitä !
Onhan tämä rengasasia nyt paremmalla mallilla kuin edellisillä kausilla. Kisoihin lähdettäessä tiedettiin aina oikeastaan kuinka monta kertaa vastustaja tulee pysähtymään. Nyt sopivalla ajotyylillä voit säästää stopin tai jopa kaksi kisan aikana. Kelpaa minulle oikein hyvin !!

Mäkki oli mukava nähdä kärkitaisteluissa mukana. Vaikka testeissä oltiin "hukassa", ni sieltä sitä vaan taas hopeiset autot tulivat ja taistelivat ihan kunnon sijoituksista. Osa oli tarjoamassa testien jälkeen mäkille sijoja 8-14? tj
Itse kyllä uskoin kokoajan, että sielä tiedetään mitä ollaan tekemässä.Alonso taitoi kanssa tietää tämän. Ainakii muistelen että olisi jotain sellaista kommenttia heittänyt ulospäin.
 

Eetoss

Aloittelija
Liittynyt
28.7.2009
Viestit
113
Mistähän voisi vertailla kisan kierrosaikoja jälkikäteen?
 

-Sentteri-

Well-known member
Liittynyt
27.8.2009
Viestit
466
Mietin vaan semmoista salaliittoteoriaa foliohattu päässä, että tilanteessa, jossa Button oikaisi ja Ferrari järjesteli tilannetta, niin ajattelivatkohan, että Buttonin pitäisi kuitenkin oikaisunsa takia jättäytyä Massan taakse, niin ei tartteisi Alonson taistella enää ohi..

No ehkä liian nopea tilanne, tai tiedä häntä.
En usko, koska tilanne oli vaan niin nopea. Tuntuu epätodennäköiseltä, että talli olisi tämmöistä etukäteen suunnitellut. Itse ajattelen niin, että Massa vaan sai huonot vauhdit kiihdytykseen, koska tuli mutkaan niin poikkeuksellisella linjalla ja jo valmiiksi lähellä ollut Alonso pääsi vaan kuittaamaan.
 

rkantos

Well-known member
Liittynyt
26.3.2010
Viestit
58
Perezillä oli tuo takasiipi auki joskus kun ajoi "yksin" pääsuoraa mutta edelläajava meni juuri siinä vaiheessa varikolle. Taisi olla Massan viimeinen stoppi. Button meni ohi radalla ja Perezkin oli ihan iskuetäisyydellä.
Itsekkin huomasin tämän.. Mutta ilmeisesti ihan sallittua, eikä hylkäys todellakaan tullut siitä?
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Kehtaan olla vähän eri mieltä. Ei F1 ole koskaan ollut mitään kolme rinnan mutkaan -tyyppistä kolistelua, eikä sen minusta pitäisi sitä ollakaan. Uusi siipi jäi vähän pimentoon, joskaan ratakaan ei ollut kovin erikoinen toimivuuden kannalta. Mitä Pirelleihin tulee, niin itse olen innoissani - juuri näinhän sen pitää ollakin, että oikea kuski ja auto saattaa kyetä yhteen stoppiin samalla kun toiset joutuvat tekemään jopa kolmea. Oma pelkoni oli nimenomaan se, että kaikki tekevät taas saman määrän stoppeja, nyt vain enemmän.
Yesh, juuri näin. Ohittamisen pitää olla haastavaa, ei mitään tusinakamaa. Ja todellakin renkaiden suhteen nyt nähtiin selvästi eroja, muttei menty naurettavuuksiin asti. Tästä on hyvä jatkaa.
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Heidfeld kyllä kyykytetty TÄYSIN. Surkea suoritus!
Sama. Nickin paikka oli kyllä viime kaudella just siellä missä sen pitäisikin olla. Ei ole asiaa ykkösiin tuolla suorituksella. Vaikka eipä silti, Viipurin pojan suoritus oli hyvä, jollei jopa loistava. Mutta turpaan tuli silti samalla kalustolla vaikka jeesusparta Nickiltä lähtikin, ei auttanu sekään. Tosin olen aikasemminkin arvostellut Rellun valintaa, mutta tämä oli kai sitten paras joka oli saatavana. Huono on.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Itsekkin huomasin tämän.. Mutta ilmeisesti ihan sallittua, eikä hylkäys todellakaan tullut siitä?
Jos ratissa palaa vihreä ja siipi avautuu, sitä saa käyttää. Muissa kuin toimintahäiriöitilanteissa kuski ei edes voi avata takasiipeä ilman FIA:n lupaa.
 

TIMOMIES

Well-known member
Liittynyt
8.5.2006
Viestit
1189
Sama. Nickin paikka oli kyllä viime kaudella just siellä missä sen pitäisikin olla. Ei ole asiaa ykkösiin tuolla suorituksella. Vaikka eipä silti, Viipurin pojan suoritus oli hyvä, jollei jopa loistava. Mutta turpaan tuli silti samalla kalustolla vaikka jeesusparta Nickiltä lähtikin, ei auttanu sekään. Tosin olen aikasemminkin arvostellut Rellun valintaa, mutta tämä oli kai sitten paras joka oli saatavana. Huono on.


'nuff said
 

Frentsen

Well-known member
Liittynyt
27.3.2011
Viestit
159
Mutta Brundle-DC selostuskopissa on jotain niin paljon parempaa kuin ennen.
Omaan korvaan kuulostaa tuo Skottiaksentti niin kammottavalta, että teki mieli hiljentää kajarit aina kun DC avasi suunsa.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Olipahan hyvä kisa. Pirellin renkaat oli ihan loistavat. Nähtiin monenmoisia taktiikoita eikä pehmeätkään gummit sulaneet heti alle. Takasiipi jätti vähän kylmäksi, mutta nähtiin tuolla silti hyvää taistelua. Valittajia riittää aina.

Red Bull ei ollut niin ylivoimainen kuin etukäteen pelkäsin. Vettel ajoi hienosti. Webberin suoritus on mysteeri, ja viides sija radan nopeimmalla autolla on heikko suoritus. McLaren oli yllättävän vahva koko viikonlopun. Hamilton kiusasi jopa Vetteliä, ja Buttonkin ajoi hyvän kisan Massan kanssa hölmöilyä lukuunottamatta.

Ferrari oli huonompi kuin mitä etukäteen odottelin. Alonso ajoi kumminkin hyvän kisan. Massa taisteli alussa mukavasti, mutta hyytyi pahasti kisan vanhetessa. Mikään ei ole muuttunut viime kaudesta, paitsi että enää ei tarvita koodikieltä Alonson ohipäästämiseen.

Petrov! Perhanan hieno kisa ja ainakin itselleni todella suuri yllätys. Oli nopea ja ajoi taktisesti viisaasti pitäen renkaansa hyväkuntoisina loppuun asti. Näitä lisää. Heidfeld oli todella suuri pettymys. Aika-ajot meni pipariksi, eikä kisa sujunut yhtään sen paremmin. Pakko parantaa tai tulee monoa.

Harmi jos Sauberin loistava kisa meni nyt pilalle takasiiven mittailujen takia. Auto on nopea ja ilmeisen hellä renkaille. Kobayashi oli hyvä, mutta Perezin debyytti oli suorastaan hämmentävä. Yhdellä stopilla ja silti erittäin nopea. Buemilta ihan ok suoritus. Alguersuari kohelsi kisansa pilalle jo ensimmäisellä kierroksella. Force Indiat otti pari säälipistettä Sauberien hylkäämisen takia, mutta noin muuten aika heikko suoritus. di Resta pysyi kohtuullisesti Sutilin kyydissä.

Olipas paska kisa Mersulta. Okei, kumpikin keskeytys johtui muiden koheltamisesta, mutta kisavauhtikin oli aika heikkoa. Williamsilta sysimusta kauden avaus. Rubens vaikutti suht nopealta kisan alussa, mutta meni sitten sähläämään.

Lotus ja Virgin olivat kertakaikkiaan surkeita. Heikki otti ihan hyvän lähdön ja ajeli kohtalaista kyytiä sen aikaa kun vedet pysyi katiskassa. Trulli oli hidas, ja jopa Glock painoi ohi varikolla. Ilo jäi lyhkäseksi kun mekaanikot eivät pistäneet kaikkia renkaita kunnolla kiinni.
 

arzipuppy

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1460
Sijainti
Helsinki
Tuntuuhan se vähän hupaisalta seurata näitä karkeloita heti sen jälkeen, kun oli tuijotellut aussien veekaseja samalla radalla - usein kolme autoa vierekkäin samaan mutkaan mennen. Ykkösissä?
Karrikoidusti olen vähän samaa mieltä.
Itsekin oon fiilistellyt noita Suomen rata-sm-skaboja.

En ole ymmärtänyt kerssin etuja koskaan. Järjettömät kustannukset ja päätöksentekokyvyttömyys, ainainen jossittelu ja veivaaminen.
Kerssi toimii niin kauniisti noissa ohitustilanteissa - kun kaveri takana yrittää saada takasiiven läpyskää auki hirveesti rattiaan sohien ja samalla kerssiä räpläten, niin edessäajava painaa vaan urun auki. Ja sit selostajat huutelee et häh mitä täh, miksei Buttoni jokaisessa mahdollisessa paikassa muista hyödyntää siipeä.

Komppaan vanhanaikaisesti Matti Kyllöstä: miehet ajavat, eivät autot.


Toisaalta.

Noi uudet vimpaimet toi kilpailuun aivan älyttömän paljon mielenkiintoista seurattavaa ja pientä perspektiiviä kuljettajien omaksumiskykyyn ja ajotapaan. Mun mielestä taistelu Buttonin ja Massan välillä oli kilpailun suurinta antia. Ja vielä antaumuksellisempaa se oli, kun pystyi härskisti tirkistelemään kaikkea, mitä kuljettaja teki; miten nimenomaan hyödynsi varavirran, onnistuiko hoksaamaan uuden tekniikan tuomat edut oikeissa kohdissa.
Olin harmissani kun Button lipsahti väärälle linjalle, koska olisin ollut itsekin varsin tiedoton siinä tilanteessa, kun sekä Alonso että Massa vilkkuivat peileissä.

Ja se nopeus, herranjumala. :thumbup:
Vettel on mulle pieni jumalankuva, jonka herkkyys ja vauhtisokeus on ihan omaa luokkaansa. Kaiken kaikkiaan suosikkini tulivat kiitettävässä järjestyksessä: Vettel ja Hamilton.

En tosin vieläkään pidä Hamiltonin piiiikkkuisen feikahtavasta tavasta esiintyä median edessä.
Kisa oli biutiful.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Red Bull ja Vettel tulevat avauskisan perusteella ottamaan omansa tälläkin kaudella. McLaren ja Ferrari voivat tarjota ajoittain kohtalaista vastusta, mutta ilman merkittäviä luotettavuusongelmia ei mestarista tule olemaan epäselvyyttä.

Eihän kisa parasta Melbournea tarjonnut, mutta ei nyt kaikkein huonointakaan. Buttonin ja Massan taistelu oli varsin viihdyttävä ja kisan loppukierroksilla oli jännitystä ilmassa.

+ Vettel ja Red Bull
+ Petrov
+ Di Resta

+/- Sauber

-- HRT
- Mercedes GP
- Ferrari
 

Alpertti

Well-known member
Liittynyt
17.3.2009
Viestit
519
Niin, että energiajuoma-autolla ei ollu kerssiä ollenkaan käytössä. Tämä osoittaa sen, että kaiken maailman rajoitukset pois kerssistä, kaikki vaan irti kapistuksesta minkä irti saavat. Tai sitten dumbataan ne härvelit sinne Albert Park:n keskelle järveen.
 
Ylös