Taka-alalle jääneet rallilupaukset

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8222
Ranskan Sebeistä, eikös Ogier ollut jo Citroenille merkitty mies JWRC-kautenaan?
Eikös molemmat Sebit ole sen Ranskan liiton ja Citikan kuskiohjelman tuotoksia, ainakin Ogierin juniorikaudella 2008 ilmoittajana kisoihin oli FFSA. En tiedä onko se kuskiohjelma kirjaimellisesti kansallisen liiton ja Citikan yhteinen projekti, mutta tuskin siinä on ollut hirveästi vaihtoehtoja että millä merkillä Ogier tulisi WRC-luokassa debytoimaan, kai se Citikka-kuvio oli aika itsestäänselvä homma.
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1349
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Pentti Airikkala kuuluu minusta tähän kastiin. Ainakaan -80 luvun alussa hänelle ei vakituista tehdaspaikkaa herunut, vaikka olisi ehkäpä sellaisen ansainnut. B-ryhmän aikakausi jäi häneltä melkeimpä kokematta.
Mitsulla hän teki aika hyvää kehitystyötä. Voitto vuonna -89 RAC:ssä lienee ollut yllätys?
70-luvulla ajoi kuitenkin kisoja tehtaan peleillä, eli pääsi kyllä ns. näyttämään vauhtinsa. Niin vanhoista jutuista en sitten tiedä tarkemmin, että mistä kiikasti. Alla oli sentään 131 Mirafioria, Chevetteä ja 80-luvulla 037.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
1989 "montessa "pätkällä"5. Fiorio menetti autonsa hallinnan n.150km/h vauhdista,sillä seurauksella,että auto syöksyi väki joukkoon tuohoisalla tavalla, kaksi katsojaa kuoli ja viisi muuta katsojaa loukkaantu,joista kaksi loukkaantunutta oli vieläpä Lars-Erik Torph ja
hänen karturinsa Bertil-Rune Rehnfeldt. Jotka olivat seuraamassa rallin kulkua tuolla kyseisellä EK:lla.
Torph oli yksi kuolleista tuossa onnettomuudessa.

EDIT* Rehnfeldt meni samalla:
Wiki sanoi:
At the 1989 Monte Carlo Rally, Torph was not competing but only doing the reconnaissance (recce) to help fellow Swedish rally driver Fredrik Skoghag regarding pacenotes on icy surface. While taking a break from recce duties, Torph and his co-driver Bertil-Rune Rehnfeldt went to spectate the fifth stage of the rally. Italian driver Alex Fiorio lost control of his Lancia Delta Integrale, and then regained it only to go off the road and down an embankment on the other side. At about 145 km/h (90 mph), the car crashed into Torph and Rehnfeldt, killing both. Fiorio and his co-driver Luigi Pirollo were unhurt. Witnesses said that hitting a bump had caused Fiorio to lose control of his car. Skoghag withdrew from the event, and Lancia's factory team Martini Lancia took a triple win with drivers Miki Biasion, Didier Auriol and Bruno Saby.
 
Viimeksi muokattu:

kosmi

Well-known member
Liittynyt
28.2.2009
Viestit
214
Airikkala muuten liputti kovasti vaihteiston perinteisen H- kaavion puolesta. Jonkun kanssa se kävi vääntöä siitä mediassa 2000- luvulla, olisko ollu Grönholmin?
En tiedä sit kumpi on parempi, Airikkala meinas että H- kaavio on nopeampi käyttää tietyissä tilanteissa. Kyllähän sen nykyään huomaa, kuinka kauan menee hakee pakki, kun vaikka on spinnannu. Taas toisaalta vanha voimansiirto systeemi toimi varmaan paremmin H- kaaviolla. Esimerkiksi nopea 4 -> 2 vaihto...
Airikkalan koulussa kävi monia nimekkäitä kuskeja oppeja hakemassa. Harmi kun Penttikin on nykyään poissa. Veikkaan, että suomessa ei varmaan ikinä arvostettu Airikkalaa yhtä paljon kuin britanniassa?
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2357
Airikkala muuten liputti kovasti vaihteiston perinteisen H- kaavion puolesta. Jonkun kanssa se kävi vääntöä siitä mediassa 2000- luvulla, olisko ollu Grönholmin?
En tiedä sit kumpi on parempi, Airikkala meinas että H- kaavio on nopeampi käyttää tietyissä tilanteissa. Kyllähän sen nykyään huomaa, kuinka kauan menee hakee pakki, kun vaikka on spinnannu. Taas toisaalta vanha voimansiirto systeemi toimi varmaan paremmin H- kaaviolla. Esimerkiksi nopea 4 -> 2 vaihto...
Airikkalan koulussa kävi monia nimekkäitä kuskeja oppeja hakemassa. Harmi kun Penttikin on nykyään poissa. Veikkaan, että suomessa ei varmaan ikinä arvostettu Airikkalaa yhtä paljon kuin britanniassa?
Eikös jossain muussa hävitä jo paljon aikaa siinä kohtaa kun yritetään sitä pakkia saada päälle, ettei sen takia kannata suuremmin H-kaavion puolesta liputtaa :rolleyes:

Ainakin itse pidän arvossa Airikkalan ralliuraa, unohtamatta toki sitäkään mitä ralliuran jälkeen sai aikaan ralliautoilun saralla. Muutenkin olen saanut sen käsityksen, että rallia enemmän seuranneet niin suomessa kuin maailmallakin kyllä osasivat antaa arvoa Pentille. Valtamediassa sitä arvostusta ei sitten siinä määrin herunutkaan.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14683
Sijainti
Tampereen lenkki
Pentin urakin painottui paljolti brittein rallisarjalle, jolla ei ollut niin suurta näkyvyyttä Suomessa, samaan aikaan kun toiset suomikuskit hallitsivat MM-sarjaa. Varmasti todellakin arvostetumpi kuski sumuisella saarella.
 

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
1700
Antony Warmbold ei suoranaisesti kuulu tähän aiheeseen, mutta miehen tuore blogi, jossa hän valaisee yksityiskuskina ajamisen taustoja on varsin mielenkiintoista luettavaa. Suosittelen aloittamaan kronologisesti eli kaivamaan arkistosta ensimmäisen viestin ja jatkamaan siitä.

http://wrcbehindthestages.blogspot.com/
 

Ouninpohja

Well-known member
Liittynyt
14.11.2003
Viestit
111
Melkosen moinen joukko kuskeja on jäänyt "paitsioon".

Jo mainittujen lisäksi mieleeni tulee lisäksi ainakin seuraavat. Olisivat paremmalla tuurilla & taustajoukoilla voineet / voisivat saavuttaa enemmän (ainakin jos mittarina pidetään esim. M Wilsonin kaltaisia "isin poikia"):

  • Anton Alen - Jouhkin yms. suojissa saattaisi ura vielä nousta
  • PG Andersson - ehdotonta mm-tasoa, toivottavasti vielä natsaa
  • Janne Tuohino - väläytteli joskus
  • Lasse Lampi - jäi testikuskin asemaan
  • Philippe Bugalski - assulla suksi luisti, sorala ei
  • Pierro Liatti - veteli subbella aika railakkaasti
  • Matti Rantanen - kohta tulee ikä vastaan, olisi hyvää kakkoskuski kamaa
  • Esa Saarenpää - huhun mukaan tallipaikka (pari kisaa) kaatui olemattomaan kielitaitoon
  • Andrea Aghini - olisi luullut, että italiaanona olisi saanut ajaa enemmänkin
  • Andrea Navarra - ei aghinin veroinen
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1394
Tästäpä tulikin mieleen, että Vesa "Hannun poika" Mikkola on myös ajellut rallia. Ilmeisesti ei enää?
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3214
Sijainti
JKL
Tästäpä tulikin mieleen, että Vesa "Hannun poika" Mikkola on myös ajellut rallia. Ilmeisesti ei enää?
Ajoi kyllä mutta aloitti varsin vanhana ja liian myöhään... Taisi olla yli parikymppinen ennenkuin edes kokeili autolla lujaa ajamista missään olosuhteissa. Vauhti oli paikoitellen varsin hyvää kokemukseen nähden. Muistaakseni työ asiat lopetti ajamisen ja vaikuttaa tällä hetkellä käsittääkseni amerikassa...

Garden kartturina pitkään olleen Paavo Lukanderin poika(nimi hukassa) ajeli kanssa muutaman vuoden mutta taisi loppua inspiraatio...
 

tenutappi

Well-known member
Liittynyt
25.4.2002
Viestit
598
Sijainti
Jämijärven Snägäri
Ajoi kyllä mutta aloitti varsin vanhana ja liian myöhään... Taisi olla yli parikymppinen ennenkuin edes kokeili autolla lujaa ajamista missään olosuhteissa. Vauhti oli paikoitellen varsin hyvää kokemukseen nähden. Muistaakseni työ asiat lopetti ajamisen ja vaikuttaa tällä hetkellä käsittääkseni amerikassa...

Garden kartturina pitkään olleen Paavo Lukanderin poika(nimi hukassa) ajeli kanssa muutaman vuoden mutta taisi loppua inspiraatio...
Toni Lukander, -06 Astralla Nuorten SM:ää ja siitä muutama vuos eteenpäin SM:iä Suomessa ja jotai Viron kisoja muistaakseni

Mikkolan Vesakin tais briteissä ajaa vielä jonkin aikaa sitten
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4723
Sijainti
Event horizon
Anton Alen MM-tasolla 6 kisaa, parhaana sijoituksena N4-luokan voitto ja yleiskisan 11s vuoden 2006 NORF:ssa

Vesa Mikkola MM-tasolla 2 kisaa, paras sijoitus A6:n 2n sija Japanissa 2004 S1600 Sukisukilla

Kim Vatanen, joitain kansallisia kilpailuja Suomessa ja Ranskassa

Olli Kankkunen, 2sti Tunturirallissa EM-tasolla ja kerran Hollannissa sikäläisen mestaruussarjan kisassa, josta N:n 9s sija Evolla

Harri Toivonen 9 esiintymistä MM-tasolla, ainoa maaliin asti ajettu kisa 1986 1000 Lakes, jossa yleiskilpailun 8s Metro 6R4:lla. 1987 Tunturissa yleiskilpailun 3s A-ryhmän Maksalaatikolla.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11180
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Kim Vatanen, joitain kansallisia kilpailuja Suomessa ja Ranskassa
En edes muista että olis ajanut Suomessa (on siis voinut mutta ei kaikkiin kisoihin itte pääse..), mutta menestys tullut enempikin golfissa ja Ogierin manageroinnissa.

Meni reissun ajan tallennukset vituralleen joten en ole nähnyt millaisen haastattelun Maikkari ajoi ulos Portugalin rallin aikana. Satuttiin perjantain huoltoparkkiin paikalle kun Anette haastatteli Kim Vatasta. Ja kuten aina, parhaat palat tuli kun kamera oli jo laskettu alas ja mikrofoni pakattu...
 
Ylös