Formula 1 – 2011 – Kiina: Kisan jälkimainingit

Crosby-92

Well-known member
Liittynyt
13.11.2008
Viestit
848
Ilahduttavan mielenkiintoinen kilpailu taas. Kilpailussa ei mitään valittamista, paljon hyviä tapahtumia, MUTTA... Aivan käsittämättömän huono suoritus selostajilta. En muista näin surkeaa suoritusta koskaan kuulleeni. Pari kertaa nauroin, kun he lukivat tilanteet totaalisen väärin, mutta muuten lähinnä itketti varsinkin kun sekoilulle ei tullut loppua missään vaiheessa. No palautetta lähti, ei tällainen saa enää toistua. Tämmöisen laitoin menemään:

Moi,

Formuloiden aktiiviseuraajana haluaisin esittää toiveen teidän selostajillenne. Tuntuu, että he keskittyvät liikaa varsinkin viikonlopun huipennuksien, kilpailujen aikana spekuloimaan erilaisia asioita, usein vielä samoja ja jo moneen kertaan kerrattuja. Heidän spekulaationsa ovat usein vielä puuttellisia ja niissä on selviä virheitä. Haluaisin katsojana heidän siis keskittyvän pääasiassa livekuvan ja tilanteiden kommentoimiseen ja erilaisten spekulaatioiden ja muiden tietojen tulisi olla arvojärjestyksessä vasta toisena. Ymmärrän selostajan ja kommentaattorin tehtävien haastavuuden erityisesti GP:eiden aikana, ei se helppo työ ole puhua, ajatella ja katsoa samaan aikaan. Mielestäni parantamisen ei kuitenkaan pitäisi olla mahdotonta. Eilinen Kiinan GP oli pohjanoteeraus, joka kirvoitti minut tästä ongelmasta reklamoimaan. Tätä liiallista sekoilua ja spekulointia on kuitenkin esiintynyt jo pitkään, mutta nyt asia on vaikuttanut kehittyvän vain huonompaan suuntaan. Toivottavasti asiaan tulee muutos ja Kiinan GP jää heidän huonoimmaksi suorituksekseen. Kommentoimista ja tapahtumia kisoissa kuitenkin riittää tänä vuonna kiitettävästi alkukauden perusteella, joten siitä asia ei tänä vuonna ainakaan voi kiikastaa, vaan nyt selostajien ja kommentaattoreiden on keskityttävä paremmin ja suunnattava keskittymisensä sitten oikeisiin asioihin.


Alonson taaperrus on myös ollut hauskaa seurattavaa. Alistettu Massa potkii tänä vuonna pahasti nilkoille, mikä on kyllä erittäin nöyryyttävää El Bancolle. Alonso taitaa myös olla sarjan huonoin lähtijä. Reaktiot ovat nopeita kuin täi tervassa. Tänään tietysti oli upea suoritus, ettei Alfonso törmäillyt kenenkään perään, vaikka kisassa oli paljon kilvanajoa ja kuskien välillä pienet aikaerot. Eiköhän ylistystä siis messiaalle ole taas luvassa, vaikka itse en näekään miehen ottamisessa Ferrarille mitään järkeä vieläkään. Toisaalta, jos kauppakorkeakoulusta paikka aukeaa ja pääsen talousasioita opiskelemaan, ehkä tämä Alonson ''palkkaaminen'' kirkastuu vielä minullekin.
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Kaappaus BBC:n lähetyksestä:



McLarenin pojilla tuli sen verran hoppu tuon Hamiltonin auton ongelman kanssa, että auto piti lähettää takapuoli paljaana liikenteeseen ja kasata loppuun siellä lähtöruudussa.
 

Jonasz

Road Racing
Liittynyt
14.11.2007
Viestit
369
Oli tosiaan ihan sekunneista kiinni, että Hamilton kerkesi varikon portista ajoissa ulos. Kovasti siellä mekaanikot rullasivat kasipaperia ja kuivasivat bensavuotoa. Vika oli ilmeisesti aika pieni, varmaan rikkoutunut letku tai löystynyt liitos. BBC:n selostajien mukaan auto haisi kovasti bensalle tullessaan varikkoruutuun. Varikkoruudussakin autoa ruuvattiin ihan viime sekunneille, kuulemani mukaan ainakin ilmansuodatin vaihdettiin paikalla olleen kastuttua bensaan ja kasattiin loput katteet paikalleen.
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Oli tosiaan ihan sekunneista kiinni, että Hamilton kerkesi varikon portista ajoissa ulos. Kovasti siellä mekaanikot rullasivat kasipaperia ja kuivasivat bensavuotoa. Vika oli ilmeisesti aika pieni, varmaan rikkoutunut letku tai löystynyt liitos. BBC:n selostajien mukaan auto haisi kovasti bensalle tullessaan varikkoruutuun. Varikkoruudussakin autoa ruuvattiin ihan viime sekunneille, kuulemani mukaan ainakin ilmansuodatin vaihdettiin paikalla olleen kastuttua bensaan ja kasattiin loput katteet paikalleen.
Eikös se ongelma ollut ihan vain simppelisti se, että oli tankattu liikaa bensaa ja se lainehti yli, ja kasteli tulpat yms.
 

Jonasz

Road Racing
Liittynyt
14.11.2007
Viestit
369
Eikös se ongelma ollut ihan vain simppelisti se, että oli tankattu liikaa bensaa ja se lainehti yli, ja kasteli tulpat yms.
Okei, taisi mennä tuo vian syy ohi kisaa kuumeessa seuratessa. Muistan vaan sen McLarenin insinöörin haastattelun lähtösuoralla, joka ei vielä syytä tiennyt. Sanoi vaan, että tietyt osat vaihdetaan ja toivoi, että auto toimii kisassa.
 

Maco

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
671
Moi,

Formuloiden aktiiviseuraajana haluaisin esittää toiveen teidän selostajillenne. Tuntuu, että he keskittyvät liikaa varsinkin viikonlopun huipennuksien, kilpailujen aikana spekuloimaan erilaisia asioita, usein vielä samoja ja jo moneen kertaan kerrattuja. Heidän spekulaationsa ovat usein vielä puuttellisia ja niissä on selviä virheitä. Haluaisin katsojana heidän siis keskittyvän pääasiassa livekuvan ja tilanteiden kommentoimiseen ja erilaisten spekulaatioiden ja muiden tietojen tulisi olla arvojärjestyksessä vasta toisena. Ymmärrän selostajan ja kommentaattorin tehtävien haastavuuden erityisesti GP:eiden aikana, ei se helppo työ ole puhua, ajatella ja katsoa samaan aikaan. Mielestäni parantamisen ei kuitenkaan pitäisi olla mahdotonta. Eilinen Kiinan GP oli pohjanoteeraus, joka kirvoitti minut tästä ongelmasta reklamoimaan. Tätä liiallista sekoilua ja spekulointia on kuitenkin esiintynyt jo pitkään, mutta nyt asia on vaikuttanut kehittyvän vain huonompaan suuntaan. Toivottavasti asiaan tulee muutos ja Kiinan GP jää heidän huonoimmaksi suorituksekseen. Kommentoimista ja tapahtumia kisoissa kuitenkin riittää tänä vuonna kiitettävästi alkukauden perusteella, joten siitä asia ei tänä vuonna ainakaan voi kiikastaa, vaan nyt selostajien ja kommentaattoreiden on keskityttävä paremmin ja suunnattava keskittymisensä sitten oikeisiin asioihin.
Tämä on vähän offtopic, mutta noiden pitäs hommata kolmas mies sinne selostamoon, joka seuraisi sitä ulos tulevaa lähetystä ja pystyisi kommentoimaan suoraan selostajien korvaan tilannetta, jotta ne pysyisi edes vähän paremmin mukana kutsuttaisiinko sitä vaikka "spotteriksi".
 

Saara

Faster Than You
Liittynyt
27.3.2008
Viestit
1215
Tämä on vähän offtopic, mutta noiden pitäs hommata kolmas mies sinne selostamoon, joka seuraisi sitä ulos tulevaa lähetystä ja pystyisi kommentoimaan suoraan selostajien korvaan tilannetta, jotta ne pysyisi edes vähän paremmin mukana kutsuttaisiinko sitä vaikka "spotteriksi".
Lähetetään joku foorumilta.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Tämä on vähän offtopic, mutta noiden pitäs hommata kolmas mies sinne selostamoon, joka seuraisi sitä ulos tulevaa lähetystä ja pystyisi kommentoimaan suoraan selostajien korvaan tilannetta, jotta ne pysyisi edes vähän paremmin mukana kutsuttaisiinko sitä vaikka "spotteriksi".
Näin pitäisi olla, olen samaa mieltä. Teatteripuolella sitä kai kutsutaan "kuiskaajaksi"..
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4390
Perustetaan IRC:iin #Maikkarintuki -kanava josta Mustakiikari voi lueskellä foorumilaisten huomioita kisan tapahtumista katsojille. :D

Tai ei ehkä sittenkään, eihän ne pysyis "huomiostreamin" tahdissa sitten millään vaan olisivat sen saman 15 minuuttia edelleen myöhässä...
 

VilleH

Banned
Liittynyt
24.6.2010
Viestit
2087
Sijainti
Kuopio
toivotaan todella että tohon selostuksen tasoon tulee muutosta ja äkkiä. Maikkarilla tuntuu toi touhu olevan vähä muutenkii urheilun puolella pahasti hakusessa. Jääkiekossa harjoitusotteluissa latviaa ja saksaa vastaan kuvat olivat todella surkeita. Nyt on menossa juuri naisten kiekkoa. Lähetys oli poikki kuulema pyöremyrskyn takia :D Pelit on sveitsissä mutta kuva tulee kanadan kautta. Mut kunhan ny toi f1 touhu rupeaisi edes toimimaan ni olisin tyytyväinen
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Ihan vaan sivuhuomiona, niin Cliptheapexin mukaan Shanghain kisa meni sitten historiaan eniten ohituksia sisältäneenä kisana. Kaikkiaan 85 kipaletta. Tämä historia tosin käsittää kisat vain vuodesta -82 eteenpäin, mutta noin niinku kumminkin. Myös tämän vuoden ohitukset/kisa -keskiarvo on hurjat 56,7. Vuonna 2005 samainen luku oli 10,7.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Mahtava määrä kieltämättä. Erityisesti kuivan kelin kisaksi. Pitää laittaa tuo kisan arvostelu tähän toikkiin kun on nähtävästi kaksi toikkia perustettu. Ja hyvin näyttää toimivan.
 

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
Mark Webberiltä erinomainen kisa. Tai itse asiassa hänen taktiikkansa oli erinomainen. Jättäytyi tahallan 18. ruutuun ja näin säästi renkaita. Aloitti kovilla renkailla, jolloin ei menettänyt yhtään aikaa, koska keskikastin tallit ajoivat pehmeillä renkailla yhtä kovaa. Sitten ekan stintin jälkeen pääsi tykittelemään hyvillä pehmeillä renkailla tyhjään rataan. Varsinkin vikalla stintillä, kun muilla oli kovat renkaat, ero oli huima. Webberillä oli tuoreet pehmeät renkaat ja meinasi jopa voittaa kisan.
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Mark Webberiltä erinomainen kisa. Tai itse asiassa hänen taktiikkansa oli erinomainen. Jättäytyi tahallan 18. ruutuun ja näin säästi renkaita. Aloitti kovilla renkailla, jolloin ei menettänyt yhtään aikaa, koska keskikastin tallit ajoivat pehmeillä renkailla yhtä kovaa. Sitten ekan stintin jälkeen pääsi tykittelemään hyvillä pehmeillä renkailla tyhjään rataan. Varsinkin vikalla stintillä, kun muilla oli kovat renkaat, ero oli huima. Webberillä oli tuoreet pehmeät renkaat ja meinasi jopa voittaa kisan.
Niinpä, Webberin esimerkin viitoittamana voidaan nähdä tulevissa aika-ajoissa mielenkiintoisia taktiikoita, joissa jotkut tiimit käyvät ajamassa vain yhden vedon kovilla renkailla ja jättävät siihen.

Ja esimerkiksi Renaultit voisivat säästää renkaita, ja Q3:ssa ajaa yhden vedon kovilla, ja jättäytyä sijoille 9-10. Sitten kisan alkuun pakollinen stintti kovilla, ja sitten säästetyt pehmeät alle ja kisan voittoon.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Mark Webberiltä erinomainen kisa. Tai itse asiassa hänen taktiikkansa oli erinomainen. Jättäytyi tahallan 18. ruutuun ja näin säästi renkaita.
Heh... kovilla renkailla olis pitänyt päästä parempaan ruutuun kyllä. Ei välttämättä top-10, mutta edes jatkoon ekasta. Tuntuu olevan kovasti ratakohtaista miten renkaat toimii. Melbournessa toimi hyvin yhden stopin taktiikkakin.

Mutta siinäpä onkin taktikoille miettimistä, miten paljon kannattaa renkaita uhrata aika-ajoon. Riskejä kannattaa ottaa, eikä varmanpäälle kuluttaa kaikki päästäkseen viimeiseen osioon ja hyville ruuduille.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Mark Webberiltä erinomainen kisa. Tai itse asiassa hänen taktiikkansa oli erinomainen. Jättäytyi tahallan 18. ruutuun ja näin säästi renkaita.
Minkä takia Webber jättäytyi 18. ruutuun, eikö olisi ollut fiksumpaa ajaa vaikka 13. ruutuun kovilla?
 

Alpertti

Well-known member
Liittynyt
17.3.2009
Viestit
519
Jos toi kuvio menee oikeesti edes lähellekään niin, että kannattaa miettiä kannattaako ajaa aika-ajoja säästääkseen renkaita, niin on noi tämänhetkiset renkaat aika pahasti epäonnistuneet, siitäkin huolimatta, että ne tarjoaa paljon arvaamattomia kuvioita, jännittäviä kisoja ja ohituksia.
 
Ylös