Autoliiton mietteitä, saattaa kiinnostaa voorumin autoilijoita:
http://www.autoliitto.fi/?x20043=4845790Uusi hallitus heti autoilijoiden kukkarolla
Suomen uusi hallitus aikoo säästää leikkaamalla kuluja ja lisäämällä verotuloja. Entistä raskaamman verotaakan alle joutuvat hallitusohjelman mukaan liikennepolttoaineet. Kyseessä on tasavero, joka rankaisee erityisesti työmatkansa omalla autolla tekeviä.
Uusi hallitus on kirjannut hallitusohjelmaan muun muassa liikennepolttoaineiden verotuksen kiristämisen entisestään. Pohjalla on edellisen hallituksen ja eduskunnan päättämä dieselpolttoaineen veron korotus, joka tulee voimaan vuoden 2012 alusta ja nostaa kuluttajahintaa noin 10 sentillä litralta. Tämän päälle hallitusohjelmassa on polttoaineverojen korotus 250 miljoonalla eurolla, joka nostaisi tasaisesti liikennepolttoaineille jaettuna bensiinin kuluttajahintaa noin 7,5 senttiä ja dieselin kuluttajahintaa noin 4,5 senttiä/litra. Hinnannousu eri polttoainelaatujen välillä voi muuttua lopullisia painotuksia tehtäessä.
”Normaalit perheelliset palkansaajat asuvat useimmiten kauempana työpaikoista ja palveluista, koska perheasunnot ovat siellä edullisempia. Henkilöauto on monille ainoa mahdollinen vaihtoehto kodin ja työpaikan välisillä matkoilla. Polttoainevero on tasavero, jota moni hallituspuoluekin on puheissaan vastustanut”, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen toteaa.
”Tiestöllä kulkee henkilöliikenteestä 93 prosenttia ja tavaroista 68 prosenttia. Tätä ei Suomessa korvata millään. Polttoaineveron korotus kiihdyttää inflaatiota ja johtaa tavaroiden ja muun muassa joukkoliikenteen matkalippujen hintojen nousuun.”
Lisäksi hallitusohjelman mukaan vuotuista ajoneuvoveroa nostetaan noin kymmenen prosenttia. Ajoneuvovero muodostuu bensiinikäyttöisillä ajoneuvoilla perusverosta ja dieselkäyttöisistä ajoneuvoista kannetaan perusveron lisäksi käyttövoimaveroa. Lisäksi auton hankinnan yhteydessä kannettava autovero on tarkoitus ulottaa matkailuautoihin ja ohjelmassa on myös maininta autoveron uudistamisesta päästöpainotteisesti sen rakennetta tarkemmin määrittelemättä. Hallitus aikoo niin ikään selvittää satelliittipaikannukseen perustuvien tienkäyttömaksujen käyttöönottoa, vaikka ennen vaaleja asia ei saanut ehdokkailta kannatusta.
Hallitusohjelman mukaan väylärahoja leikataan 20 miljoonalla eurolla ja perusväylänpidossa painotetaan rautateitä. Huoli heikentyvästä tiestöstä ja vaalilupaukset riittämättömän tienpidon rahoituksen korjaamiseksi näyttävät unohtuneen hallitusohjelmaa kirjoitettaessa. Jo nyt Suomen tiestön korjausvelka on 1,5 miljardia euroa ja kasvu näyttää jatkuvan. Teiden huono kunto on myös liikenneturvallisuusriski.