Pakokaasuohjattujen diffuusorien suitsiminen

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Ihan vaan mielenkiinnosta kysymystä paremmin perilläoleville. Aina epäsäännöllisin väliajoin, muutamia talleja kohtaan on isketty sääntömuutoksilla kesken kauden, (esim. Mclaren, Renault, Brawn (koko tupla diffuusori keskustelu, ei tosin muuttunut kesken kauden mutta kuitenkin), ja nyt) niin onko ikinä vastaavaa tapahtunut Ferrarin suuntaan?
Ainakin pohjan taipumistestejä koskeva sääntötarkennus jokunen kausi sitten tulee mieleen.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
2) Millähän FIA olisi säännön noudattamista valvonut? Mielestäni tämä on mahdotonta koska tämän voi kiertää yksinkertaisesti vain "moottorin tyhjäkäyntiä nostamalla"
2) Standardoitu ECU mahdollistaa valvonnan. Autosportin jutun mukaan pakokaasujen virtaus olisi saanut olla korkeintaan 10 prosenttia maksimista.
Edelleen olen itse siinä uskomuksessa, että formuloissa käytetään täydellistä moottorijarrutusta eikä kytkintäkään käytetä kuin lähdöissä ja varikoilla. Jos tämä pitää kutinsa, niin tyhjäkäynnin tasolla ei ole oikein mitään merkitystä. Tai no tokihan moottorijarrutusta voidaan vähentää antamalla moottorille ruokaa vaikka kaasu olisi kokonaan kiinni...

Mitä tähän systeemiin muuten tulee, niin jos kielletään kokonaan, vaikutus lienee suurin aika-ajossa, jossa RB:n uskotaan hyötyvän omasta systeemistään eniten. Eli jatkossa Vettel ottaa paalun vain alle puolen sekan erolla, kun se nyt on sekunnin verran... :D

Jos on edellistä tai Kovista uskominen, niin edes RB ei tätä systeemiä kisassa voi käyttää koko aikaa tai ainakaan täydellä teholla, koska A) bensaa ei riitä loputtomiin ja B) auton pohja ei kestä täyttä/korotettua lämpökuormaa loputtomiin.
Tätähän tukee hyvinkin tälläkin kaudella nähdyt voimasuhteet kisoissa. RB on selkeästi vahvempi aika-ajoissa (diffun "tyhjäkäynti" ahtaminen täysillä) kuin kisoissa (diffun "tyhjäkäynti" ahtaminen minimillä tms.)...
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Ainakin pohjan taipumistestejä koskeva sääntötarkennus jokunen kausi sitten tulee mieleen.
Totta muutes. :thumbup:

Ainahan kauden kesken tehdyt sääntötulkinnat puree tai ainakin suuntautuu eniten kärjessä olevaa kohti...tai ainakin ne julkisesti suunnataan sinne päin. :rolleyes:
Ja sen takiahan ne osittain tehdään. Jos kustannuksia halutaan laskea tai lajin kannalta turhaksi todettua kehityssuuntaa suitsia, niin sieltä ruokaketjun kärkipäästä sitä on lähdettävä. Kaikki kykenevät kuitenkin haluavat kehittää sellaiset lelut kuin mitä parhaassa autossa on...
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Ihan vaan mielenkiinnosta kysymystä paremmin perilläoleville. Aina epäsäännöllisin väliajoin, muutamia talleja kohtaan on isketty sääntömuutoksilla kesken kauden, (esim. Mclaren, Renault, Brawn (koko tupla diffuusori keskustelu, ei tosin muuttunut kesken kauden mutta kuitenkin), ja nyt) niin onko ikinä vastaavaa tapahtunut Ferrarin suuntaan?
Se taas johtuu ihan täysin siitä ettei Ferrari ole kunnostautunut innovaatioiden alalla siinä missä muut tallit ovat.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Se taas johtuu ihan täysin siitä ettei Ferrari ole kunnostautunut innovaatioiden alalla siinä missä muut tallit ovat.
Mikä "se"?

Onhan noita Ferrariin kohdistuneena nimittäin enemmänkin nyt kun miettii. Toinen oli nämä etusiiven ylemmät profiilit, joissa oli keulan puoleisessa osassa "tapit", jotka mahdollistivat jouston. Tämänkin ratkaisun FIA oli ensin hyväksynyt, ja muiden tiimien valittaessa päätyi kieltoon.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Hyvä selvitys juu.
Now the FIA have stepped in to limit this effect. Although initially scheduled to be in effect from this weekends Spanish GP the change will now take effect after Canada. This clarification is based on Charlie Whitings changing opinion of how these mappings are used. At first some mapping was allowed, but these increasingly aggressive and fuel hungry mappings are changing the engines primary purpose. Effectively when off throttle the engine is being used purely to drive the aerodynamics, this contradicts the regulation on movable aerodynamic devices. Although this is a vague interpretation it can be justified.

Now with the throttle closed to 10%, the amount of fuel that can be burnt will be limited and thus the blown effect will be reduced. so drivers see will a bigger variation in downforce as they modulate the throttle pedal, making the car less predictable to drive.
Oli jutussa myös maininta Ferrarin parantuneesta vauhdista:
At the Turkish GP several people pointed out the engine note on the overrun on Alonso’s Ferrari during FP2. Teams have clearly started to drive the engine quite hard when off throttle, to keep the diffuser fed with a constant exhaust flow.
 

Sam the Man

Registered Yes-man
Liittynyt
21.9.2009
Viestit
1351
Jos oletetaan että RB:llä on paras blown diffusor systeemi ja muut ovat vasta enemmän tai vähemmän kehittämässä omia toki jo toimivia versioitaan niin väliaikaisesti tämä saattaa jopa parantaa RB:n kilpailukykyä jos muut lopettavat kalliin kehitystyön tällä saralla. Olisi mieletöntä tuhlaamista panostaa kehitystyöhön, jonka tuloksia ei saa käyttää enään kuin muutamassa kisassa... Toki F1:ssä kaikki on mahdollista.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Jos oletetaan että RB:llä on paras blown diffusor systeemi ja muut ovat vasta enemmän tai vähemmän kehittämässä omia toki jo toimivia versioitaan niin väliaikaisesti tämä saattaa jopa parantaa RB:n kilpailukykyä jos muut lopettavat kalliin kehitystyön tällä saralla. Olisi mieletöntä tuhlaamista panostaa kehitystyöhön, jonka tuloksia ei saa käyttää enään kuin muutamassa kisassa... Toki F1:ssä kaikki on mahdollista.
Niin meinaat, että Kanadaan asti RB juhlii siis entistäkin enemmän ja sen jälkeen ehkä kärsii sitten eniten? Ihan järkeenkäypää mainitulla oletuksella.

Tai sitten RB voi keskittyä parhaiten jo Kanadan jälkeiseen aikaan, kun niillä on jo toimiva systeemi, ja pärjää senkin jälkeen ongelmitta hyvin valmistautuneena...
 

Sam the Man

Registered Yes-man
Liittynyt
21.9.2009
Viestit
1351
Niin meinaat, että Kanadaan asti RB juhlii siis entistäkin enemmän ja sen jälkeen ehkä kärsii sitten eniten? Ihan järkeenkäypää mainitulla oletuksella.

Tai sitten RB voi keskittyä parhaiten jo Kanadan jälkeiseen aikaan, kun niillä on jo toimiva systeemi, ja pärjää senkin jälkeen ongelmitta hyvin valmistautuneena...
Jotenkin noin juuri. Selvä asia on että RB kärsii ja jos sillä on paras sovellus niin silloin se kärsii eniten mutta ei se takaa että muut saavat sen kiinni. RB:llä on muutenkin aerodynaamisesti loistava auto. Lisäksi blown diffun takia on kannettu mukana enemmän polttoainetta ja riippuen toki siitä kuinka paljon enemmän sitä kullakin on ollut saadaan tämän painon poistuessa päinvastainen parannus autojen suorituskyvyssä. Lopullinen vaikutus on jonkinasteinen netto useasta eri tekijästä ja niiden yhteisvaikutus lienee negatiivinen mutta mikä vaikutus on autojen keskinäiseen järjestykseen ei ole kovinkaan selvää.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Juu ja kisapituudella vaikutus ei välttämättä ole ihan kauhea. Jos se pitää paikkansa, ettei edes RB systeemiään voisi käyttää vaikka haluaisi täysillä koko kisaa (jos siis ei bensan kulutusta oteta huomioon), niin tuskin tällä systeemillä on kisoissa ainakaan merkittävää roolia ollut...

Renaulthan ilmoitti, että 10% viime vuotista enemmän olisi Melbournessa käytetty bensaa. Eli aika suoraa tuo 10% varmaan sit poltettiin vain diffun ahtamiseen. Onko 10% paljon vai vähän kisamatkalla, en tiedä...

Toinen asia on, että jos ajatellaan RB:n olevan numero 1 nykyisien ahdettujen diffujen tapauksessa, niin varmaan se on numero 1 myös ilman "tyhjäkäynti" ahtoakin ja selviää siten toisaalta kenties parhaiten myös tästä kiellosta...
Pointtina, että jokuhan voi tarvita systeemiä, että oma ahdettu diffu toimii yleensäkään... Ekana tulee mieleen puheet Mersun konetta käyttävien ongelmista ahdetun diffun suhteen... Mersun oma talli käytä vieläkään varsinaista ahdettua diffua...
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Williams sääntömuutoksen takana? Huhuilevat, jotta Cosworthin moottoreita käyttävät tallit olisivat kaikkein tyytymättömimpiä näihin pakokaasudiffuihin, ja siihen ettei Cossu ole tilanteen tasalla ECU:n ohjelmoinnin suhteen.
 

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4642
Sijainti
Kokkola
Ja nyt sitten MTV 3:n sivujen mukaan Espanjan kisassa uhkaa hylkäyssuma liittyen tuohon pakokaasujuttuun. Saapa nähdä käykö sitten näin.. Tulisi ainakin palkintosija Virginille tai Hispanialle :D
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4390
Juu ja kisapituudella vaikutus ei välttämättä ole ihan kauhea. Jos se pitää paikkansa, ettei edes RB systeemiään voisi käyttää vaikka haluaisi täysillä koko kisaa (jos siis ei bensan kulutusta oteta huomioon), niin tuskin tällä systeemillä on kisoissa ainakaan merkittävää roolia ollut...
Vähän spekulointia, puhdasta faktaa tuskin täällä ei kenelläkään ole... :)

Kisapituudella bensaa palaa radasta riippuen about 280-300 litraa (70-75l/100km) joka vastaavasti painaa 200-218 kiloa (0.715 kg/l), tuohon 10% lisää diffun takia niin kierrosaikoihin luokkaa 0.2-0.3 sekkaa lisää painon takia ja ero laskee tankin tyhjentyessä. Jos vastaavasti Lotuksen pävityksestä voidaan päätellä että ahdetun diffun etu on 0.5 sekkaa kierroksella niin bensan kantaminen on kannattavaa.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Kisapituudella bensaa palaa radasta riippuen about 280-300 litraa (70-75l/100km)..
Melkoinen matikkakettu. Josko kuitenkin 210-225 l :)

Oikeasti bensakuorma on siellä noin 150 kilon paikkeilla, mihin 10% lisää tekee 15 kg. Koska painoero pienenee lineaarisesti kisan aikana ja on lopussa nolla, saa lisäpainon käytännön vaikutuksen puolittamalla alun lisäkuorman. Kahdeksan kilon lisäpaino taas hidastaa vauhtia hieman radasta riippuen noin kaksi kymmenystä per kierros.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4390
Melkoinen matikkakettu. Josko kuitenkin 210-225 l :)

Oikeasti bensakuorma on siellä noin 150 kilon paikkeilla, mihin 10% lisää tekee 15 kg. Koska painoero pienenee lineaarisesti kisan aikana ja on lopussa nolla, saa lisäpainon käytännön vaikutuksen puolittamalla alun lisäkuorman. Kahdeksan kilon lisäpaino taas hidastaa vauhtia hieman radasta riippuen noin kaksi kymmenystä per kierros.
Mun kisamatkan pituus on 400 km.. :D
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Onhan noita Ferrariin kohdistuneena nimittäin enemmänkin nyt kun miettii. Toinen oli nämä etusiiven ylemmät profiilit, joissa oli keulan puoleisessa osassa "tapit", jotka mahdollistivat jouston. Tämänkin ratkaisun FIA oli ensin hyväksynyt, ja muiden tiimien valittaessa päätyi kieltoon.
Joo siis onhan noita ollut. Osa varmaan muistaa vuoden 99 sählingin barge boardien kanssa. Sit oli myös taipuvan takasiiven kanssa jotain juttua samoihin aikoihin. Mutta tosiaan ei niitä varsinaisia innovaatioita ole ollut. Ferrari on vaan tehnyt kokonaisuuden niin viimeisen päälle että ovat pärjänneet.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Melkoinen matikkakettu. Josko kuitenkin 210-225 l :)

Oikeasti bensakuorma on siellä noin 150 kilon paikkeilla, mihin 10% lisää tekee 15 kg. Koska painoero pienenee lineaarisesti kisan aikana ja on lopussa nolla, saa lisäpainon käytännön vaikutuksen puolittamalla alun lisäkuorman. Kahdeksan kilon lisäpaino taas hidastaa vauhtia hieman radasta riippuen noin kaksi kymmenystä per kierros.
Edelleen jos mennään sillä mitä tietoja lehdistä saa, esim. Heikin kertomana ja viime kauden "faktojen" pohjalta, niin "tyhjäkäyntiahtoa" ei käytetä 100%:sti kisassa, joten olettaa sopii, että tämä ylimääräinen bensa käytetään ainakin osittain alussa pois. Tällöin lisäpainon määrä putoaa vielä nopeammin pois.
 
Ylös