Pakokaasuohjattujen diffuusorien suitsiminen

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Ja nyt sitten MTV 3:n sivujen mukaan Espanjan kisassa uhkaa hylkäyssuma liittyen tuohon pakokaasujuttuun. Saapa nähdä käykö sitten näin.. Tulisi ainakin palkintosija Virginille tai Hispanialle :D
Ei onneks käynyt, mutta nyt Monacoon Hipsania pomo lupailee protestia... Melkosen sopan on FIA taas saanut aikaseks. Systeemi oli kuitenkin käytössä jo viime vuonna ja varmasti osasivat arvata sen yleistyvän kaikkien käyttöön...

Espanjassa kait jotkut tallit (oliko FI ainakin?) kait jo ajoivat ilman systeemiä kisassa. Mitenkähän on Monacossa? Kuka uskaltaa ottaa riskin protesti-hylystä ja kuka ei... :thumbdown

Lotuksen kannalta tietenkin kurja, että just kun saivat systeemin aikaseks, niin sitä aletaan hyllyttään. Vaikka kaippa ahdettudiffu niiden menoa auttaa kuitenkin vaikka ei "tyhjäkäyntiahtoa" saisikaan käyttää enää...paitsi sen 10% maksimista...
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Espanjassa kait jotkut tallit (oliko FI ainakin?) kait jo ajoivat ilman systeemiä kisassa. Mitenkähän on Monacossa? Kuka uskaltaa ottaa riskin protesti-hylystä ja kuka ei... :thumbdown
Vain Virgin ja HRT ajoivat ilman tuota systeemiä. Virginillä sellainen on, mutta talli ei sitä käyttänyt. FI otti viimeisimmän kehitysversionsa pois autosta kun sen toimivuudesta ei oltu varmoja, mutta ahdettu diffuusori kuului vanhoihinkin osiin.
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Kolles ei tule protestoimaan Monacossa, FIAn luvattua tutkia asiaa.

Kolles wrote to FIA president Jean Todt over the Spanish GP weekend asking him for clarification about the situation - with the governing body having declared off-throttle use of the concepts illegal before changing its mind in the build-up to the Barcelona event.

That delay in sorting the situation had angered Kolles, who had suggested a few days ago that if the matter had not been resolved by this weekend's event then he would have no choice but to protest rival cars in a bid to get an answer.

However, with AUTOSPORT understanding that the FIA responded to Kolles making it clear that it was dealing with the matter as quickly as it could, the HRT team principal has said he is now willing to wait until the outcome of the Technical Working Group meeting on June 16.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Hyvä että FIA sai sotkun hoidettua tällä kertaa näinkin nopeasti ja hyvin...

Onko se nyt niin, että ehdotonta systeemin kieltoa ei ehkä tulekaan? Uutisoinnista saanut sellasen kuvan, että nyt ollaan keskustelemassa mitä lopulta tehdäänkään tämän suhteen...
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Onko se nyt niin, että ehdotonta systeemin kieltoa ei ehkä tulekaan? Uutisoinnista saanut sellasen kuvan, että nyt ollaan keskustelemassa mitä lopulta tehdäänkään tämän suhteen...
Mä tulkitsen kyllä yhä, että FIA aikoo kieltää järjestelmän. Aikataulu selviää tuossa kesäkuun kokouksessa ja jos se päätetäänkin sallia kauden loppuun, voisi sääntöjen kuvitella tarkentuvan niin, ettei sama enää ensi vuonna onnistu.

Adrian Newey antoi mielenkiintoisen kommentin aisaa koskien eilen. Renault'n moottorissa venttiilien jäähdytys toimii pitämällä kaasu auki, eli kielto aiheuttaisi luotettavuusongelmia.

Q. (Edd Straw – Autosport) Adrian, there was a lot of talk in Spain about the legality of the exhaust-blown diffuser operating while the driver is off the throttle. What's your interpretation of the legality of that, specifically relating to article 3.15 and could you explain your reasoning behind the position you take on this technology?

AN: Well, I think the key to 3.15 is that it talks about 'driver over-run then the throttle should be closed' then in brackets 'idle speed' so it seems to be implying that the throttle should be closed at idle, which it clearly is. What the throttle does on over-run at other times is not clear in the regulations, not as expected. Certainly, in the case of Renault, then they open the throttle to full open on the over-run for exhaust valve cooling, and that's part of the reliability of the engine. It has been signed off through the years for dyno testing and for them to change that would be quite a big issue, because the engine's not proven that it would be reliable if the throttle remained closed in that situation. Obviously if other people are going further and perhaps firing the engine on the over-run then clearly exhaust valve cooling is not part of that and that would be something that presumably they would need to explain to keep Charlie (Whiting, technical delegate) happy.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Sitä juuri meinasin, että ilmeisesti ehdoton kauden aikana tuleva kielto on muuttunut muotoon kielletään joskus ennen ens kautta...

Lainaus Neweyn jutusta oli mielenkiintoinen.
Näin nopeesti lukemalla en ihan koko juttua kyl ymmärtäny, mutta sanoko Newey, että Renulla on kaasu auki jäähdytystä varten, mutta eivät laita kipinää sekaan (firing the engine). Ja tämä on siis Neweyn mielestä ihan sallittua.
Se jäi mulle epäselväksi, että tarkoittaa "kaasu auki", että moottoriin virtaa pelkästään ilmaa vai myös polttoainetta venttiilien jäähdyttämiseksi...?

Obviously if other people are going further and perhaps firing the engine on the over-run then clearly exhaust valve cooling is not part of that and that would be something that presumably they would need to explain to keep Charlie (Whiting, technical delegate) happy.
Kuullostaa jännältä, kun yleisesti puhutaan, että RB juuri olis näitä "other people" porukkaa tämän suhteen....

Kai se polttoaine syttyy ilman kipinääkin pakosarjassa?
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4390
Adrian Newey antoi mielenkiintoisen kommentin aisaa koskien eilen. Renault'n moottorissa venttiilien jäähdytys toimii pitämällä kaasu auki, eli kielto aiheuttaisi luotettavuusongelmia.
Jäähdyttävät venttiileitä ilma-bensa seoksella ja samalla saavat blow-diffun toimimaan(seos palaa pakosarjassa lämmön takia). Mielenkiintoista vedota luotettavuuteen koska esim. Lotus ei käyttänyt tätä ennen Barcelonaa ja ongelmia ei ollut.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Jäähdyttävät venttiileitä ilma-bensa seoksella ja samalla saavat blow-diffun toimimaan(seos palaa pakosarjassa lämmön takia). Mielenkiintoista vedota luotettavuuteen koska esim. Lotus ei käyttänyt tätä ennen Barcelonaa ja ongelmia ei ollut.
Olet nyt ymmärtänyt väärin. Siis Renaultin koneen normaali ominaisuus on se että kaasuläppä on auki kun kaasupoljinta ei paineta, jolloin ilma virtaa moottorin läpi jäähdyttäen pakoventtiilejä. Siis polttoainetta ei kuitenkaan virtaa sylinteriin (ainakaan suuria määriä). Olisi ainakin todella epätaloudelliseksi suunniteltu kone, jos se käyttäisi polttoainetta moottorijarrutuksessakin. Sivuhuomiona uskoisin että moottorijarrutus on huomattavasti pienempi jos kaasuläppä täysin on auki. Tämä siis oli jo ennen puhallettuja diffuja. Nyt puhallettujen diffujen aikaan on alettu syöttämään polttoainetta sylinteriin myös moottorijarrutuksen aikana, mutta ilman kipinää. Newey ei tuossa vain myönnä että Red Bull tekisi niin.

Puhalletulla diffullahan meinataan diffua, jonka toimintaa tehostetaan ohjaamalla pakokaasut siihen. Se että pakokaasuvirta maksimoidaan myös moottorijarrutuksessa on taas oma juttunsa. Kyllä sitä kaasua virtaa sieltä pakoputkesta vaikka kaasua ei painettaisikaan.
 
Viimeksi muokattu:

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Sitä juuri meinasin, että ilmeisesti ehdoton kauden aikana tuleva kielto on muuttunut muotoon kielletään joskus ennen ens kautta...

Lainaus Neweyn jutusta oli mielenkiintoinen.
Näin nopeesti lukemalla en ihan koko juttua kyl ymmärtäny, mutta sanoko Newey, että Renulla on kaasu auki jäähdytystä varten, mutta eivät laita kipinää sekaan (firing the engine). Ja tämä on siis Neweyn mielestä ihan sallittua.
Se jäi mulle epäselväksi, että tarkoittaa "kaasu auki", että moottoriin virtaa pelkästään ilmaa vai myös polttoainetta venttiilien jäähdyttämiseksi...?


Kuullostaa jännältä, kun yleisesti puhutaan, että RB juuri olis näitä "other people" porukkaa tämän suhteen....

Kai se polttoaine syttyy ilman kipinääkin pakosarjassa?
Siis throttle on kaasuläppä eli se osa moottorista joka määrää kuinka paljon ilmaa moottoriin virtaa. Eli kaasuläppä on auki, mutta polttoaineruiskuista ei tule polttoainetta. Kuulostaisi aika kummalta jos polttoainetta hassattaisiin suuria määriä pelkästään moottorin jäähdyttämiseen.
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Oldeziin viestiin liittyen keskusteluissa pyörii käsiteet hot-blowing ja cold-blowing (mainiot käsitteet muuten, kiva ettei navanalushuumoria ole unohdettu). Se, mitä haluttaisiin suitsia on hot-blowing, eli polttoaineen sytyttäminen kaasuvirran kasvattamiseksi silloin, kun moottoria ei käytetä auton liikuttamiseen.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Oldeziin viestiin liittyen keskusteluissa pyörii käsiteet hot-blowing ja cold-blowing (mainiot käsitteet muuten, kiva ettei navanalushuumoria ole unohdettu). Se, mitä haluttaisiin suitsia on hot-blowing, eli polttoaineen sytyttäminen kaasuvirran kasvattamiseksi silloin, kun moottoria ei käytetä auton liikuttamiseen.
Joop eli kipinä isketään ilmeisesti siinä vaiheessa kun pakoventtiili on jo auki. Luulisi sen huomaavan moottorin äänestä jarrutuksissa.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Joop eli kipinä isketään ilmeisesti siinä vaiheessa kun pakoventtiili on jo auki. Luulisi sen huomaavan moottorin äänestä jarrutuksissa.
Niin luulisi... Mutta niinkin joku on systeemin uumoillut toimivan. Toinen keino on se, johon Newey rivien välissä viittaa, on pistää bensat pakoputkeen, jossa ne palavat kuitenkin...
Jälkimmäinen on varmaan moottorin toiminnan kannalta helpompi vaihtoehto, kun kytkintä tuskin avataan kuitenkaan...

Tuosta jäähdytyksestä vielä, että jäähtyykö pakoventtiili muka jos sitä bensalla jäähdytetään, kun bensa syttyy kuitenkin heti pakoventtiilin jälkeen? Toki ei se venttiilin ympärillä vielä syty/pala, mutta tuli vaan mieleen...
 
Viimeksi muokattu:

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Niin luulisi... Mutta niinkin joku on systeemin uumoillut toimivan. Toinen keino on se, johon Newey rivien välissä viittaa, on pistää bensat pakoputkeen, jossa ne palavat kuitenkin...
Ilmeisesti taitaa olla niin ettei Red Bull kumminkaan sytytä sitä polttoainetta kipinällä vaan antaa sen syttyä itsekseen pakosarjassa. Koska kipinän viivyttäminen tarkoittaa johtaa että pakoventtiilit kuumenevat entisestään ja jos venttiilejä joudutaan muutenkin jo viilentämään pitämällä kaasuläppää auki niin kuulostaa aika oudolta argumentilta ettei moottori kestäisi suljetua läppää. Taitaa pikemmenkin olla niin että Mersu ja Ferrari viivyttävät kipinää. Ainakin jostain olen lukenut että Ferrarin moottori kuulostaa oudolta jarrutuksissa.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Tuosta jäähdytyksestä vielä, että jäähtyykö pakoventtiili muka jos sitä bensalla jäähdytetään, kun bensa syttyy kuitenkin heti pakoventtiilin jälkeen? Toki ei se venttiilin ympärillä vielä syty/pala, mutta tuli vaan mieleen...
Mitä ilmeisemmin jäähtyy. Kun kipinää viivytetään niin kaikki polttoainehan räjähtää juuri siinä pakoventtiilin kohdalla. Tämän vuoksi kuulostaakin oudolta että Renaultin koneet kestäisivät sen jos niitä kerta joudutaan muutenkin jäähdyttämään.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Joop eli kipinä isketään ilmeisesti siinä vaiheessa kun pakoventtiili on jo auki. Luulisi sen huomaavan moottorin äänestä jarrutuksissa.
Mersu!

Viime vuonna Hockella paikan päällä kuultuna Mersu (moottori) piti kyllä kovimman röpinän jarrutuksissa. Välillä pamahti niin, että kansalla nousi tukka pystyyn. Rellun ääni oli hyvin matala ja hiljainen.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Mersu!

Viime vuonna Hockella paikan päällä kuultuna Mersu (moottori) piti kyllä kovimman röpinän jarrutuksissa. Välillä pamahti niin, että kansalla nousi tukka pystyyn. Rellun ääni oli hyvin matala ja hiljainen.
Busted. Eli voi olla että diffujen suitsiminen kolahtaakin kaikki pahiten muihin autoihin kuin red bulliin :p
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Busted. Eli voi olla että diffujen suitsiminen kolahtaakin kaikki pahiten muihin autoihin kuin red bulliin :p
Samaa mietin...

Paitsi jos päätyvät siihen, että kaasu saa olla vain sen 10% auki kun kuski ei hiplaa poljinta, niin Renun jäähdytys menee sekasin...
Tosin ei kai ne sellasta sääntöä voi jäädytetyistä ja itsensä luokittelemista koneista voi muuttaa tai poistaa (ettei siis saisi olla kaasu täysin auki moottorijarrutuksessa)....
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Samaa mietin...

Paitsi jos päätyvät siihen, että kaasu saa olla vain sen 10% auki kun kuski ei hiplaa poljinta, niin Renun jäähdytys menee sekasin...
Tosin ei kai ne sellasta sääntöä voi jäädytetyistä ja itsensä luokittelemista koneista voi muuttaa tai poistaa (ettei siis saisi olla kaasu täysin auki moottorijarrutuksessa)....
Joo kuulostaa aika epätodennäköiseltä :)
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Sportti.com sanoi:
Kansainvälisen autoliiton FIA:n päätös F1:n kohuhutun pakokaasujärjestelmän kieltämisestä voi olla paha takaisku alkukauden hallitsijalle Red Bullille. Red Bull on saanut Renault-moottoristaan paljon kilpailuetua, kun pakokaasut ohjataan auton takaosassa olevaan diffuusoriin. Tällöin pito paranee.

Auto Motor und Sport-lehden mukaan pakokaasujärjestelmän kieltäminen voi maksaa Renaultin moottoreita käyttäville talleille jopa kahdeksan kymmenystä kierroksella. Myös Ferrarille lehti povaa tappioita. McLaren ja Mercedes eivät menettäisi yhtä paljon kilpailuetua.

FIA:n on määrä kieltää kohutut pakoputkijärjestelmät ensi viikonlopun Kanadan Montrealin osakilpailun jälkeen.
Ihan en jaksa uskoa kokonaisuudessaan...

Mutta siis nyt on ilmeisesti päätetty, että Kanadan jälkeen tämä kielletään...

Kenenkähän lobbaus on ollut voittoisinta?
Onko RB, Neweyn haastattelun perusteella, saanut moottorinjäähdytyspykälän mukaan ja vie muita kuin litran mittaa (koska heillä kaasu pitää olla jäähdytyksen takia auki ja vähintään jotain virtaa pakoputkiston läpi silloin) vai onko MC/Mersu-Ferrari akselilta lähtöisin tämä koko juttu, että taas puoltoista vuotta vanha ja hyväksyttynä ollut systeemi kielletään kesken kauden...
 
Viimeksi muokattu:
Ylös