Pakokaasuohjattujen diffuusorien suitsiminen

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Jaaha, tämä voi kyllä iskeä Red Bulliin aika lailla. Kisavauhdissahan McLaren ja Ferrari ovat suunnilleen tasoissa RB:n kanssa, jopa edellä ajoittain. Nimenomaan Q3:ssa on RB:llä ollut jokin tekninen etu, ilmeisesti liittyen juuri näihin pakokaasuihin ja moottorin ohjaukseen, mutta sitä on voitu käyttää vain Q3:ssa. Nyt mitä ilmeisimmin tämänkin etu poistuu, joten RB:n auto saattaa pudota rankkauksessa kolmanneksi. Tämä on kai tarkoituskin, bisnekselle kun olisi parempi että eräät muut kuin RB/Vettel voittaisivat.

No, katsotaan käykö näin todellisuudessa. Ja RB:llä on kuitenkin Vettel, tätä etua eivät voi säännöt viedä.
 

Sam the Man

Registered Yes-man
Liittynyt
21.9.2009
Viestit
1351
Jaaha, tämä voi kyllä iskeä Red Bulliin aika lailla. Kisavauhdissahan McLaren ja Ferrari ovat suunnilleen tasoissa RB:n kanssa, jopa edellä ajoittain. Nimenomaan Q3:ssa on RB:llä ollut jokin tekninen etu, ilmeisesti liittyen juuri näihin pakokaasuihin ja moottorin ohjaukseen, mutta sitä on voitu käyttää vain Q3:ssa. Nyt mitä ilmeisimmin tämänkin etu poistuu, joten RB:n auto saattaa pudota rankkauksessa kolmanneksi. Tämä on kai tarkoituskin, bisnekselle kun olisi parempi että eräät muut kuin RB/Vettel voittaisivat.

No, katsotaan käykö näin todellisuudessa. Ja RB:llä on kuitenkin Vettel, tätä etua eivät voi säännöt viedä.
Kuten aiemminkin todettu tämä vaikuttaa kaikkiin huipputalleihin mutta tuo RB:n Q3-dominanssi saanee pahan iskun. Ei se kuitenkaan vie RB:tä kokonaan pois paalu taistelusta - vähintään talli on edelleen toisessa rivissä. Jos Vettel ei ala keskeyttämään useammassa kisassa ja voitot ala kumuloitumaan jollekin yhdelle muulle kuljettajalle niin Vettelin kiinni saaminen on kyllä hankalaa. Yksittäiset kisat tosin voivat tulla jännemmiksi.

Koskapa mielestäni sääntöjen muuttaminen kesken kauden on aivan sieltä itsestään niin olisi hienoa nähdä kuinka tämän muutoksenkin jälkeen RB painelee menemään muilta karkuun.
 
Viimeksi muokattu:

-Teme-

Vormulaattori
Liittynyt
12.10.2002
Viestit
3436
Sijainti
F1-fanikatsomo
Koskapa mielestäni sääntöjen muuttaminen kesken kauden on aivan sieltä itsestään niin olisi hienoa nähdä kuinka tämän muutoksenkin jälkeen RB painelee menemään muilta karkuun.
Eipä voisi enää paremmin sanoa
Se että joku talli saa kehitettyä kauden alkuun erinomaisen auton on mahtava etulyöntiasema koko kautta ajatellen, koska uusien innovaatioiden tuominen kauden aikana autoon on haastavaa testikiellon vuoksi.
Toisinsanoen FIA on itse aiheuttanut tämän idioottimaisen tilanteen, jossa järjestö on pakotettu rukkaamaan sääntöjä rankaistaakseen parhaita.
Tämähän on sama kun koulussa rangaistaisiin kokeista kympin saaneita hylkäämällä kokeista tarkastuksen jälkeen vaikeimmat tehtävät, jotta keskiluokka pääsisi näiden "hikareiden" kanssa samoihin numeroihin :wall:
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
http://www.autosport.com/news/report.php/id/92494

Myös moottorin mappausta rajoitetaan siten, että aika-ajoissa käytetyn pitää olla sama kuin kilpailussa (teoriassa ensimmäiseen stoppiin asti).
Mulle ei oikein aukea tämä rajoitus. Mäppäystä on tähän asti saanut vaihtaa ensimmäisen kierroksen jälkeen vapaasti (lähtöön on ollut yksi ja sama asetus kaikille), ja mm. McLarenilla on ratissa yksi viiksipari näihin vaihtoihin, joita tehdään useita kierroksessa vääntökäyrän muuttamiseksi kuhunkin mutkaan sopivaksi. Mahtaakohan olla niin, ettei tämäkään enää onnistu?
 

Sam the Man

Registered Yes-man
Liittynyt
21.9.2009
Viestit
1351
Kansainvälisen autoliiton FIA:n mukaan F1-tallit ovat kiertäneet sääntöjä muuttamalla moottoreidensa säätöjä aika-ajon ja kilpailun välissä.

Tämähän jo tuttu juttu sinänsä, mutta silmiini pisti alla oleva kohta artikkelista:

FIA on ilmoittanut talleille, että seitsemän ensimmäisen GP:n perusteella joidenkin autojen kohdalla moottorien suorituskyvyssä huomattiin hämmästyttäviä eroja
Lähinnä olisi siis pyritty saamaan itse koneesta enemmän tehoja aika-ajossa kuin itse kilpailussa - hieman niinkuin aika-ajo moottori vs. kilpailumoottori. Tämä ei niinkään viittaisi RB:n mahdollisesti käyttämään aerodynamiikan parantamiseen. Toki on mahdollista että samalla kiellolla sivutuotteena rajoitetaan myös RB:n aika-ajojen Q3:ssa saamaa etua. Mahdollista on myös että RB:kin on "virittänyt" konettaan Q3:lle mutta luultavasti se ei ole ainoa, joka näin on tehnyt.

Vaikea sanoa kuinka tämä muutos tulee vaikuttamaan voimasuhteisiin Valenciassa kun tuo blown diffusorin käyttöä ei vielä rajoiteta.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Kansainvälisen autoliiton FIA:n mukaan F1-tallit ovat kiertäneet sääntöjä muuttamalla moottoreidensa säätöjä aika-ajon ja kilpailun välissä.

Tämähän jo tuttu juttu sinänsä, mutta silmiini pisti alla oleva kohta artikkelista:



Lähinnä olisi siis pyritty saamaan itse koneesta enemmän tehoja aika-ajossa kuin itse kilpailussa - hieman niinkuin aika-ajo moottori vs. kilpailumoottori. Tämä ei niinkään viittaisi RB:n mahdollisesti käyttämään aerodynamiikan parantamiseen. Toki on mahdollista että samalla kiellolla sivutuotteena rajoitetaan myös RB:n aika-ajojen Q3:ssa saamaa etua. Mahdollista on myös että RB:kin on "virittänyt" konettaan Q3:lle mutta luultavasti se ei ole ainoa, joka näin on tehnyt.

Vaikea sanoa kuinka tämä muutos tulee vaikuttamaan voimasuhteisiin Valenciassa kun tuo blown diffusorin käyttöä ei vielä rajoiteta.
Ööö onko tämä muka jotain uutta? Eiköhän aika-ajossa koneesta oteta kaikki mahdollinen teho irti mikä siitä on vain saatavissa. Kisassa taas ajetaan nopeimmalla kompromissiratkaisulla polttoaineen kulutuksen (ja kestävyyden) suhteen. Polttoainetta kun saa aika-ajossa polttaa niin paljon kuin haluaa. Kisassa taas joutuu miettimään että kumpi ratkaisu on kisamatkalla nopeampi enemmän polttoainetta ja enemmän tehoa vai vähemmän polttoainetta ja kevyempi auto.
 

Sam the Man

Registered Yes-man
Liittynyt
21.9.2009
Viestit
1351
Ööö onko tämä muka jotain uutta? Eiköhän aika-ajossa koneesta oteta kaikki mahdollinen teho irti mikä siitä on vain saatavissa. Kisassa taas ajetaan nopeimmalla kompromissiratkaisulla polttoaineen kulutuksen (ja kestävyyden) suhteen. Polttoainetta kun saa aika-ajossa polttaa niin paljon kuin haluaa. Kisassa taas joutuu miettimään että kumpi ratkaisu on kisamatkalla nopeampi enemmän polttoainetta ja enemmän tehoa vai vähemmän polttoainetta ja kevyempi auto.
Ei varmastikaan ole uutta F1:n historiassa mutta jonkin asteisena yllättyksenä se on FIA:lle kuitenkin tullut nykysääntöjen puitteissa. Lisäksi tämänkin muutoksen on automaattisesti katsottu rankaisevan RB:tä pahiten mutta tämä ei ehkä ole aivan niin suoraviivaista.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Ei varmastikaan ole uutta F1:n historiassa mutta jonkin asteisena yllättyksenä se on FIA:lle kuitenkin tullut nykysääntöjen puitteissa. Lisäksi tämänkin muutoksen on automaattisesti katsottu rankaisevan RB:tä pahiten mutta tämä ei ehkä ole aivan niin suoraviivaista.
Jotenkin en usko että Red Bull kärsisi kaikesta tästä sen enempää kuin muutkaan. Red Bullin vahvuudet ovat olleet jo pitkään aerodynamiikka- ja alusta-puolella.
 

Sam the Man

Registered Yes-man
Liittynyt
21.9.2009
Viestit
1351
Jotenkin en usko että Red Bull kärsisi kaikesta tästä sen enempää kuin muutkaan. Red Bullin vahvuudet ovat olleet jo pitkään aerodynamiikka- ja alusta-puolella.
Aivan, ellei sitten samalla tulla ikään kuin sivutuotteena rajoittamaan jotenkin RB:n tapaa hyödyntää blown diffusoria...
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Mulle ei oikein aukea tämä rajoitus. Mäppäystä on tähän asti saanut vaihtaa ensimmäisen kierroksen jälkeen vapaasti (lähtöön on ollut yksi ja sama asetus kaikille), ja mm. McLarenilla on ratissa yksi viiksipari näihin vaihtoihin, joita tehdään useita kierroksessa vääntökäyrän muuttamiseksi kuhunkin mutkaan sopivaksi. Mahtaakohan olla niin, ettei tämäkään enää onnistu?
Engine mapping ja engine mode ovat eri asioita ja jälkemmäistä pystyy ratista vaihtamaan,mutta mappingia ei.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Kuten aiemminkin todettu tämä vaikuttaa kaikkiin huipputalleihin mutta tuo RB:n Q3-dominanssi saanee pahan iskun. Ei se kuitenkaan vie RB:tä kokonaan pois paalu taistelusta - vähintään talli on edelleen toisessa rivissä. Jos Vettel ei ala keskeyttämään useammassa kisassa ja voitot ala kumuloitumaan jollekin yhdelle muulle kuljettajalle niin Vettelin kiinni saaminen on kyllä hankalaa. Yksittäiset kisat tosin voivat tulla jännemmiksi.

Koskapa mielestäni sääntöjen muuttaminen kesken kauden on aivan sieltä itsestään niin olisi hienoa nähdä kuinka tämän muutoksenkin jälkeen RB painelee menemään muilta karkuun.
Samaa mieltä! :ahem:

Jos kuvitellaan tilanne, että RB putoaa kokonaisuudessa tasoihin Ferrarin ja Mäkkärin kanssa tai jopa niiden taakse. Vettel ajanee silti keskimäärin neljäntenä maaliin ja Alonso jakaa kärkisijat Buttonin ja Hamiltonin kanssa. Tasaisella jaolla nämä kolme saavuttaisivat silti Vetteliä noin seitsemällä pisteellä per kisa pitkässä juoksussa.
Vettelin kaula on nyt Buttoniin 60, Hamiltoniin 76 ja Alonsoon 92 pistettä.
Voitaneen myös olettaa, että pitkässä juoksussa Hamilton ja Alonso ottaa enemmän pisteitä kuin Button, joten tällä matikalla Vettelin johto kestää huonossakin tilanteessa kymmenisen kisaa, siis ilman että Vettel voittaa kilpakumppaneitaan yhdessäkään kisassa (mitä en itse usko)... Kautta on jälkellä 12 kisaa...

Näemmä siis joko "Brawn-Button" tyyppisen loppukauden tai Vettelin dominoivan loppukauden tai jotain muuta... :alppu:
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Engine mapping ja engine mode ovat eri asioita ja jälkemmäistä pystyy ratista vaihtamaan,mutta mappingia ei.
Eiköhän ne ole ihan sama asia. Vai mikä on tämä moodi mitä siinä vaihdetaan? Mappausta siinä vaihdetaan.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Hamilton epäili, että se olisikin Mäkkäri joka kärsii eniten tästä muutoksesta. Jos näin, niin meidän toive toteutuu ja tämä kesken kauden tehtävä sääntöpelleilly kopsahtaa FIAn omaan nilkkaan, kun Alonsosta tulee Vettelin ainoa mahdollinen uhkaaja ainakin muutaman kisan ajaksi... Ja se piste-erohan kestää jo vaikka mitä melkein...
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Hamilton epäili, että se olisikin Mäkkäri joka kärsii eniten tästä muutoksesta. Jos näin, niin meidän toive toteutuu ja tämä kesken kauden tehtävä sääntöpelleilly kopsahtaa FIAn omaan nilkkaan, kun Alonsosta tulee Vettelin ainoa mahdollinen uhkaaja ainakin muutaman kisan ajaksi... Ja se piste-erohan kestää jo vaikka mitä melkein...
Voi olla Ferrarikin kärsii...
 

Sam the Man

Registered Yes-man
Liittynyt
21.9.2009
Viestit
1351
Exhaust clampdown set to benefit Red Bull

Hornerin mukaan muut voivat menettää enemmän kilpailukykyä kuin RB!

Sanokaas arvoisat palstan tekniikka nerot, kuinka on selitettävissä että RB olisi käyttänyt vain kylmänilman puhallusta diffusoriin kun taas muut lämmintä ilmaa. Luulisi moottorista aina tulevan enemmän tai vähemmän lämmintä ilmaa...
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Exhaust clampdown set to benefit Red Bull

Hornerin mukaan muut voivat menettää enemmän kilpailukykyä kuin RB!

Sanokaas arvoisat palstan tekniikka nerot, kuinka on selitettävissä että RB olisi käyttänyt vain kylmänilman puhallusta diffusoriin kun taas muut lämmintä ilmaa. Luulisi moottorista aina tulevan enemmän tai vähemmän lämmintä ilmaa...
Niin kuin Bobbis aiemmin mainitsi niin cold-blowing meinaa sitä ettei bensaa sytytetä kipinällä, vaan se syttyy itsekseen ja hot-blowing meinaa että bensa sytytetään kipinällä pakoputkessa..
 

VilleH

Banned
Liittynyt
24.6.2010
Viestit
2087
Sijainti
Kuopio
red bull on siis seuraavassa kisassa 2 sekunttia kieroksella autoa joka on toiseksi nopein ? ;)
 
Ylös