Pakokaasuohjattujen diffuusorien suitsiminen

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4390
Niin siis moottori tuottaa pakokaasuja runsaasti vaikka bensiiniä ei moottoriin syötetäkään jos kaasuläppä on auki, ts moottori toimii ilmapumppuna. Kaasuläppää ei noin vain voi tarkasti suunnitellussa moottorissa pistää täysiltä kierroksilta kiinni koska puuttuvien sylinteripaineiden takia moottori ei sitä kestäisi vaan männät ottaisivat kanteen/venttiileihin kiinni / kiertokanget pettäisivät, siis jos moottori on suunniteltu kaasuläppä auki moottorijarrutuksiin.

Mersun systeemi taas käyttää pakokaasujen muodostamaa alipainetta imemään kampikammioon alipaineen ja jos koko pakokaasuvirtaus lopetetaan kampikammion paine nousee ja hajottaa moottorin/työntää öljyt pihalle.
Naukkis, kiitos tästä selvennyksestä!

Mutta spekuloidaan vielä RB:n (Renaultin) kaasuläppä - auki ratkaisu, ei absoluuttisesti ole kaikken tehokkain ratkaisu koska tällöin diffulle ei hyödynnetä pakokaasujen energiaa imemään lisää ilmaa auton pohjan alle, (virtaus on olemassa mutta teho on pienempi koska pelkkä ilma virtaa hitaammin kuin pakokaasut) mutta toisaalta polttoainettakin tarvitsee kuskata vähemmän mukana, blow-doffin yhtälö ei ole aivan yksinkertaisin, kuten ei mikään mukaan F1:ssä. :D
 

VilleH

Banned
Liittynyt
24.6.2010
Viestit
2087
Sijainti
Kuopio
on kyll melkosta pelleilyä FIA:lta jälleen kerran... Ferrarin on lisäksi epäilyttävän hiljaa tässä asiassa ollut :D taitaa heiltä olla lähtösin tämä koko show
 

-Teme-

Vormulaattori
Liittynyt
12.10.2002
Viestit
3436
Sijainti
F1-fanikatsomo
Toivottavasti ensi vuodeksi saadaan sellainen sääntömuutos, joka yksiselitteisesti estää pakokaasujen hyödyntämisen ja tämä asia tulee tallien tietoon mieluummin heti, jotta kukaan ei erehdy ensi kauden autoa suunnittelemaan ko. systeemin varaan.
Tämä on ymmärtääkseni jo päätetty, että ensikaudella Renun innovaatio + diffuun ohjattavat pakokaasut jää unholaan - ainakin nykymuodossa ja pakoputkien sijainti olisi jollakin tasolla määrätty Scarbsf1's Blogin juttu asiasta
 
Viimeksi muokattu:

odetus

Well-known member
Liittynyt
18.10.2006
Viestit
2005
Kyllä tästä on muodostumassa melkoinen farssi... Ainoa tavoite tällä on yksinkertaisesti suitsia Red Bullin ylivoimaa ja saada mm-sarjaa keinotekoisesti tasaisemmaksi, en todellakaan ymmärrä moista. Kyllä tällä tasolla pitäisi muiden kyetä vastaamaan yhden tiimin ylivoimaan muulla tavoin kuin käsittämättömillä sääntötarkennuksilla kesken kauden. Hyötyjiä tästä suitsimisesta on "yllättäen" Mclaren ja etenkin Ferrari. Tällaisia asioita ei pidä alkaa ratkoa kesken kautta, varsinkaan koska tästä ei tietääkseni ole aiheutumassa kenellekään minkäänlaista hengenvaaraa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tämä on ymmärtääkseni jo päätetty, että ensikaudella Renun innovaatio + diffuun ohjattavat pakokaasut jää unholaan - ainakin nykymuodossa ja pakoputkien sijainti olisi jollakin tasolla määrätty Scarbsf1's Blogin juttu asiasta
Jep, eli palataan "periskooppipakoputkiin", jotka tulevat ulos moottorikatteesta. ScrabsF1:n sivulla oleva alempi havainnekuva esittää aiempaa tietoa, joka itse tekstissä on yliviivattu.
 

-Teme-

Vormulaattori
Liittynyt
12.10.2002
Viestit
3436
Sijainti
F1-fanikatsomo
Naurettavaa paskaa tämä pelleily.
Samaa mieltä, säännöt pitäisi olla kiinteät kauden läpi ja säännöt pitäisi lyödä lukkoon ajoissa seuraavaa kautta ajatellen (esim.viimeistään elokuussa)
Jos joku tiimi keksii jotakin mullistavaa ja on ylivoimainen, niin voi voi muille - kehittäkööt perässä tai keksikööt jotakin muuta. Tälläinen keinotekeoinen sääntöjen rukkailu tietynmerkistä moottoria käyttäviä tiimejä vastaan on naurettavaa. Olishan v.2004 FIA voinut keksiä jokin säännön tai sääntö tulkinnan kun yksi tiimi oli dominoiva - ai niin mutta se dominoida tiimihän oli ferrari, niin ei silloin voi mitään sellaista tehdä
nimim.+-2,5mm = +5mm
 
Viimeksi muokattu:

Olaus

Well-known member
Liittynyt
6.7.2000
Viestit
225
Sijainti
Monaco
Mitenköhän tästä lajista saataisiin urheilullisempaa ja vähemmän politisoitua, jotta katsojien huomio saataisiin olennaiseen asiaan eli itse suorituksiin eikä mätään kabinettipeliin?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mitenköhän tästä lajista saataisiin urheilullisempaa ja vähemmän politisoitua, jotta katsojien huomio saataisiin olennaiseen asiaan eli itse suorituksiin eikä mätään kabinettipeliin?
Tekemällä siitä yksityyppiluokan ja siirtämällä autojen hoidon talleilta kisaorganisaatiolle. Kuskitkin voisi korvata tietokoneohjelmilla, niin ei tulisi näitä epäolennaisia lausuntoja ja fanitusjuttuja.
 
Viimeksi muokattu:

VilleH

Banned
Liittynyt
24.6.2010
Viestit
2087
Sijainti
Kuopio
Tekemällä siitä yksityyppiluokan ja siirtämällä autojen hoidon talleilta kisaorganisaatiolle.
ei tuolta wrc:n puolelta kuulu tälläistä riitelyä vähä väliä ainakaan julkisuuteen asti. Mutta tämä ny vaa tuntuu kuuluvan lajiin et aina on jostain puhetta. Tosin säännöistä ei tarvitsisi kesken kauden edes puhua kun eihän niiden kuuluisi kesken kauden muuttua. Tältäkii vältyttäisiin ku FIA ei rupeaisi säätämään mitään yhtä äkkiä vaan muutokset tehtäisiin kausien välissä.
 

-Teme-

Vormulaattori
Liittynyt
12.10.2002
Viestit
3436
Sijainti
F1-fanikatsomo
Tältäkii vältyttäisiin ku FIA ei rupeaisi säätämään mitään yhtä äkkiä vaan muutokset tehtäisiin kausien välissä.
Ei niitä sääntöjä voi kausien välissä voi säätää, sehän on autojen rakenteluaikaa, suunnittelu tapahtuu edellisen kauden aikana
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Mitenköhän tästä lajista saataisiin urheilullisempaa ja vähemmän politisoitua, jotta katsojien huomio saataisiin olennaiseen asiaan eli itse suorituksiin eikä mätään kabinettipeliin?
Sillä, että valitaan FIA:n johtoon joku muu kuin läpeensä korruptoitunut Jean Todt. Ja johan formuloita on vuosikaudet muutettu kohti yksityyppiluokkaa, kun seuraavaksi kaikkien tankkauskieltojen ja vastaavien kylkeen lyödään koppiautomoottorit. Siinä sitä sitten körötellään todellisena "kuninkuusluokkana", vaikka ohi mennään oikealta ja vasemmalta ChampCarien toimesta.
 

Razor

Well-known member
Liittynyt
12.10.2008
Viestit
1230
Ei helvetti mitä pelleilyä. On kyllä niin säälittävää koko lajin kannalta, että sääntöjä muutellaan kesken kauden. Mitenhän olisi jos Ferrari olisi nyt Red Bullin tilalla ja yhtä ylivoimainen. Ainakaan mitään sääntömuutoksia silloin tulisi, mutta nyt on vain liian kova pala kun energiajuomayhtiö johtaa ylivoimaisesti tätä "kuninkuusluokkaa".

Red Bullin ylivoimalle! :thumbup:
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Ei niitä sääntöjä voi kausien välissä voi säätää, sehän on autojen rakenteluaikaa, suunnittelu tapahtuu edellisen kauden aikana
Siis että ne uudet säännöt astuisivat voimaan silloin kausien vaihteessa, päätökset toki tehtäisiin reilusti etuajassa.
 

pitkäpertti

Well-known member
Liittynyt
7.5.2010
Viestit
81
Vaikka päätös on idioottimainen, sais nuo tallipamput katsoa peiliin. Kun päätöksestä ilmoitettiin kuukausi sitten, olivat kommentit tyyliin: "hieman outoa tämä". Ja nyt kun se otettiin käyttöön, alkoi narina. Olis kannattanut alkaa marmattaa ajoissa niin ehkä tältä farssilta olisi säästytty.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Vaikka päätös on idioottimainen, sais nuo tallipamput katsoa peiliin. Kun päätöksestä ilmoitettiin kuukausi sitten, olivat kommentit tyyliin: "hieman outoa tämä". Ja nyt kun se otettiin käyttöön, alkoi narina. Olis kannattanut alkaa marmattaa ajoissa niin ehkä tältä farssilta olisi säästytty.
No eihän narinaa olisi tullut jos säännöt olisivat samat kaikille. Ei toisille voi tosta noin vaan antaa eri vapauksia sääntöjen suhteen.
 
Ylös