Pakokaasuohjattujen diffuusorien suitsiminen

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Sääntöjä muutettiin taas .

The exhaust war continues. The FIA ​​allows Renault and Red Bull so well when a special exhaust tip. Renault may open the throttle to 50 percent. This also benefits the aerodynamics. The Mercedes team were thrown to the short notice into cold water.

http://www.auto-motor-und-sport.de/formel-1/eklat-im-auspuffkrieg-sonderbehandlung-fuer-red-bull-3892402.html
Aikamoista kapulakieltä toi käännös. Tarkoittaako toi nyt että muilla saa olla kaasuläppä vain 10% ja Relluilla 50%.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4390
Mikä mahtaa olla Mersun mainittu moottorin ominaispiirre josta saadaa etua blow diffulle vrt Renaultin mylly kun kaasuläppä on kummassakin kiinni?

Maalaisjärki ja ymmärrys menee nyt yli hilseen.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Mikä mahtaa olla Mersun mainittu moottorin ominaispiirre josta saadaa etua blow diffulle vrt Renaultin mylly kun kaasuläppä on kummassakin kiinni?

Maalaisjärki ja ymmärrys menee nyt yli hilseen.
Eikun taitaa olla niin että koska Renaultin moottorit on suunniteltu sellaisiksi että niissä täytyy kaasuläpän olla auki niin se heiltä sallitaan.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4390
MTV3 : Red Bullin moottorintoimittaja Renault onnistui saamaan Kansainvälisen autoliiton FIA:n muuttamaan sääntötulkintaa perjantaiaamuna, koska McLarenin käyttämän Mercedes-moottorin neljään sylinteriin syötetään moottorijarrutuksen yhteydessä bensaa ja tuotetaan näin pakokaasuja, jotka eivät kuulu rajoituksen piiriin.
Tästähän tämä Renaultin 50% tulee... 4/8 sylinteriä = 50%
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Red Bull on tähän asti käyttänyt 45 %:n kaasua, eli tämän suitsimisen myötä se itse asiassa saa luvan kanssa hyödyntää off-throttle pakokaasuja enemmän kuin on tähän asti tehnyt. :eek:
 

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16942
Se on vaan niin että Adrian Newey on jumala ja mikään ei estä hänen autoaan voittamasta. :ahem:
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Toi saksasta käännetty englannos ja mtv3:n suomennos ovat molemmat niin perseestä että odottelen kunnollista lähdettä ennen kuin muodostan kuvan siitä mitä on tapahtunut.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
http://www.autosport.com/news/report.php/id/92941

Red Bull Racing has been handed a boost in its hopes of minimising the performance loss caused by the ban on the off-throttle use of blown diffusers, after it emerged that the team has won a concession on how it uses its Renault power unit.

Amid ongoing discussions between engine manufacturers and the governing body about how much teams are allowed to continue blowing their exhausts, Red Bull Racing's supplier Renault has been allowed to keep 50 per cent of its exhaust flow when the driver is off throttle because of reliability reasons.

The original intention had been to limit teams to just 10 per cent - but that was then increased marginally to 20 per cent at 18,000rpm after preliminary discussions with teams.

However, following lobbying from Renault, the engine manufacturer argued that it needed even more throttle use for engine reliability related to the exhaust valves.

The new limit counters a concession handed to rival Mercedes-Benz ahead of Silverstone - which has been allowed to keep firing half its cylinders as engine over run in a bid to ease crank case pressure.

The FIA's decision has provided a dramatic twist to the blown diffuser saga, and could have significant implications on the competitive order because it is understood that Red Bull Racing had only been running at 45 per cent throttle flow before the rules clarification was made by the FIA.

In the wake of teams being informed about the concession to Renault during first practice, Red Bull Racing team principal and McLaren boss Martin Whitmarsh clashed in public during Friday's FIA press conference at Silverstone.

Both believe they were being handicapped by the FIA's ruling on their opposition - with Horner adamant Mercedes-Benz was benefiting from the over-run, while Whitmarsh was sure Red Bull Racing would be helped by the 50 per cent allowance.

Horner said: "There was a technical directive which effectively turned it all off. That was obviously with reticence by the manufacturers and it has been very much a manufacture issue.

"Certain teams were then allowed to have fired overrun, to fuel their overrun, of which there are also, obviously, secondary benefits through the exhaust plumes and thrusts that that creates, But that was permitted."

He added: "It would be unfair to allow fire overrun and not allow the same parameters for another engine manufacturer. I think it's a very very difficult job for the FIA to pick their way through this and I think all credit to them, they've looked to try and be as fair, balanced and equitable as they decreed that they would be through the technical directive, to come up with the solutions that they have.

"We're not totally happy with the solution that we have, that's for sure. I'm sure Martin isn't with his and I'm sure there are a lot of conspiracies in the paddock that these are the reasons why Red Bull is performing or McLaren is performing, or some cars aren't performing. That's just circumstantial at the end of the day. The fundamentals are that the engine manufacturers have been treated in a fair and equitable manner."

Whitmarsh responded: "When the goalposts are moving partway through a practice session, then I think it makes it quite difficult. I think that with the benefit of hindsight, it would have been better to make changes at year end which I think Christian would agree.

"I think that to do this and to do it a fairly cloudy and ambiguous and changing way inevitably, in a competitive environment, every team feels that it's been hard done by. At the moment, I think potentially a lot of teams will end up making an argument to cold blow. Renault have been in that domain for some time, other teams haven't and don't have that experience but we're talking about a very substantial performance benefit here..."

He added: "It's messy and I think the intention people believed was that we were going to stop exhaust blowing when the driver didn't have his foot on the throttle. I think that was the simple concept but that concept has been deflected and therefore it hasn't been clear. And the fact that these things were only coming out during the course of today is fairly extraordinary.

"But nonetheless, I'm sure we will remain calm and pick our way through but I think it's probably better to make changes to the regulations between seasons, not in season and also make changes to regulations which are clear and unambiguous.

"I think at the moment, a lot of people are clearly getting emotional about the situation and I can understand why: it's frustrating for the engineers not to know what it is that we're allowed to do, because these changes... by cold blowing you're getting 30, 40 points of extra rear downforce in braking and that's quite an attractive thing so if you can do it, then you're going to try and do it aren't you?"

Renault team principal Eric Boullier said that it would be almost impossible for the FIA to please all the manufacturers and ensure that no single team was given an advantage.

"I think if Charlie tries to please every engine manufacturer it will be very difficult to make a level playing field," he said when asked by AUTOSPORT about the situation.

The matter was discussed at length in the drivers' briefing, with several drivers unhappy about the 50 per cent limit being introduced mid-session.

FIA technical delegate Charlie Whiting is meeting with the engine manufacturers tonight to discuss the situation.

Mercedes GP team principal Ross Brawn said in the build-up to the British Grand Prix that he hoped the FIA allowances would not benefit an individual engine manufacturer, but said there was a chance it could.

"It is possible," he explained. "I think the FIA is aware of that. Even referencing the old engine maps, if they see some things which are contrary to what they want to achieve, so if for some other reason people were using engine maps in 2009 with a lot of throttle opening, then the FIA will still ask for some explanation of why they are doing it.

"But it is not likely people were doing it because it does use more fuel and does create heat in the system, so you would not do it unless there was some benefit."
 

SOKO

Well-known member
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
4037
Itse kannatin sääntötulkinnan selkiyttämistä, koska liikkuvat aerodynaamiset osat on kerran kielletty. Tässä tapauksessa lopputulos on kaukana siitä, mitä alunperin tavoiteltiin. Pakokaasujen ohjaaminen diffuusoriin pitäisi kieltää kokonaan, mutta sääntöjä ei voi noin radikaalisti muuttaa kesken kautta. Toivottavasti ensi vuodeksi saadaan sellainen sääntömuutos, joka yksiselitteisesti estää pakokaasujen hyödyntämisen ja tämä asia tulee tallien tietoon mieluummin heti, jotta kukaan ei erehdy ensi kauden autoa suunnittelemaan ko. systeemin varaan.

Tallipäälliköiden välinen sanailu osoittaa, että tunteet käyvät kuumina. Tässä mielessä jännitettä näyttää olevan yllättävänkin paljon ottaen huomioon sen, että mestaruustaistelu alkaa olla jo taputeltu.

Sen arvioiminen, miten muutos vaikuttaa lienee toivoton tehtävä. Esim. siitä on ollut todella vähän kirjoituksia, miten Renaultin moottoria käyttävien tallien järjestelmät eroavat toisistaan. Voi olla, että kierrosajoista ei muutosta pysty erottamaan, kun muutkin tekivät ovat tässä välillä muuttuneet.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Nyt siis Mercedeksen ja Renaultin koneille myönnettiin lievennystä. Entäs Ferrari ja Cosworth?
 

SOKO

Well-known member
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
4037
Nyt siis Mercedeksen ja Renaultin koneille myönnettiin lievennystä. Entäs Ferrari ja Cosworth?
Itse tulkitsin Autosportin uutisen niin, että 20 % koskee Ferraria ja Cosworthia.

Siis tämä kohta:
The original intention had been to limit teams to just 10 per cent - but that was then increased marginally to 20 per cent at 18,000rpm after preliminary discussions with teams.
Ferrarin ja Cosworthin edustajat eivät siis olleet mukana lehdistötilaisuudessa, eikä vielä ole sattunut silmään yhtäkään heidän kommenttia tilanteesta.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Itse tulkitsin Autosportin uutisen niin, että 20 % koskee Ferraria ja Cosworthia.
Niin, mutta Renault ja Mercedes saivat 50 %/puolet sylintereistä.

-Edit- OK, ScrabsF1 selittää tilannetta. 50 % kaasu tai bensasyöttöinen moottorijarrutus (Mercedeksen ratkaisu) on sallittu kaikille moottoreille. Mutta vain joko tai, ei molempia.

Tuo ScrabsF1:n juttu on muutenkin valaiseva, varsinkin moottoreista jotain ymmärtäville (joihin minä en lukeudu).
 
Viimeksi muokattu:

Doijjooda

...
Liittynyt
16.8.2007
Viestit
19
Itse kannatin sääntötulkinnan selkiyttämistä, koska liikkuvat aerodynaamiset osat on kerran kielletty. Tässä tapauksessa lopputulos on kaukana siitä, mitä alunperin tavoiteltiin. Pakokaasujen ohjaaminen diffuusoriin pitäisi kieltää kokonaan, mutta sääntöjä ei voi noin radikaalisti muuttaa kesken kautta. Toivottavasti ensi vuodeksi saadaan sellainen sääntömuutos, joka yksiselitteisesti estää pakokaasujen hyödyntämisen ja tämä asia tulee tallien tietoon mieluummin heti, jotta kukaan ei erehdy ensi kauden autoa suunnittelemaan ko. systeemin varaan.
Mikä siinä pakokaasujen käyttämisessä on niin kamalaa? :D Ja minkä takia tämmöinen sääntö ylipäätään tehtiin? Oliko FIAn oma idea vai onko joku valittanut kun ei pärjää? :D
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Niin siis moottori tuottaa pakokaasuja runsaasti vaikka bensiiniä ei moottoriin syötetäkään jos kaasuläppä on auki, ts moottori toimii ilmapumppuna. Kaasuläppää ei noin vain voi tarkasti suunnitellussa moottorissa pistää täysiltä kierroksilta kiinni koska puuttuvien sylinteripaineiden takia moottori ei sitä kestäisi vaan männät ottaisivat kanteen/venttiileihin kiinni / kiertokanget pettäisivät, siis jos moottori on suunniteltu kaasuläppä auki moottorijarrutuksiin.

Mersun systeemi taas käyttää pakokaasujen muodostamaa alipainetta imemään kampikammioon alipaineen ja jos koko pakokaasuvirtaus lopetetaan kampikammion paine nousee ja hajottaa moottorin/työntää öljyt pihalle.

Turha niitä sääntöjä on kesken kauden muutella kun kaikki on suunniteltu aikaisempien sääntöjen mukaan.....
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Niin siis moottori tuottaa pakokaasuja runsaasti vaikka bensiiniä ei moottoriin syötetäkään jos kaasuläppä on auki, ts moottori toimii ilmapumppuna. Kaasuläppää ei noin vain voi tarkasti suunnitellussa moottorissa pistää täysiltä kierroksilta kiinni koska puuttuvien sylinteripaineiden takia moottori ei sitä kestäisi vaan männät ottaisivat kanteen/venttiileihin kiinni / kiertokanget pettäisivät, siis jos moottori on suunniteltu kaasuläppä auki moottorijarrutuksiin.

Mersun systeemi taas käyttää pakokaasujen muodostamaa alipainetta imemään kampikammioon alipaineen ja jos koko pakokaasuvirtaus lopetetaan kampikammion paine nousee ja hajottaa moottorin/työntää öljyt pihalle.

Turha niitä sääntöjä on kesken kauden muutella kun kaikki on suunniteltu aikaisempien sääntöjen mukaan.....
Joo aivan naurettavaa pelleilyähän tämä on ollut. Moottorit on suunnteltu toimimaan tietylla mappauksella ja ei sitä voi tosta vaan mennä muuttamaan.
 

2Lman

Well-known member
Liittynyt
13.2.2000
Viestit
500
Sijainti
Jarvenpaa
Kuten Naukkis kirjoitti "kylmä puhallus" on toteutettu niin, että moottori toimii kuin kompressori, jolloin yksi sylinteri pystyy pumppaamaan lähes iskutilavuuden joka kierroksella. Tottakai imu- ja pakokanavissa tapahtuu virtausvastusta. Männän laskeutuessa on imuventtiili auki ja pakoventtiili kiinni ja männän noustessa imuventtiili kiinni ja pakoventtiili auki, kurkun läpän ollessa täysin auki.

Kuumassa puhalluksessa ilman joukkoon ruiskutetaan bensaa.

Ja kun mutkassa ajetaan osateholla osa sylintereistä toimii pumppuna ja osa normaalisti nelitahtisena ja kurkun läpällä säädetään bensan ja ilman seos oikeaksi. Todennäköisesti yksi sýlinteri toimii kahden kampiakselin kierroksen ajan nelitahtisesti ja kolmannen (tai jopa useamman) kampiakselin kierroksen pumppuna, jotta lämpötilojen vaihtelu säilyy tasaisena koko moottorissa.

Mercedes ensimmäisenä on jo lähes kymmenisen vuotta käyttänyt ilman (ja ilmeisesti myös bensan) pumppaamista moottorin jäähdytykseen tyhjäkäynnillä ja muistaakseni ainakin kaksi minuuttia jo tuolloin säilyi ehjänä auto paikallaan. Eikä muutkaan moottorivalmistajat varmasti kauan odotellut oman järjestelmän mäppäämisessä.
 

Teoderik

Banned
Liittynyt
14.12.2008
Viestit
1032
Nyt se Charlie W onkin sitten perunut Rellumoottoreilta niiden eilen saaman "armahduksen". Mersut saisivat silti pitää oman etunsa. Melkoista sählinkiä.
 

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
Vielä puuttuu sellainen moottori, jossa männät työskentelevät täysin itsenäisesti :) Eli tavallaan yksisylinterisistä lohkoista koostuva kasi.

Saisi pumpun kierrokset pidettyä tasaisen korkeana riippumatta voimantuoton tarpeesta. :)

Periaatteessa F1:ssä pitäisi sallia täysin vapaat moottorit ja rajoittaa tehoa energia määrällä. Näin siviilipuoli saisi nauttia kehityksestä aikanaa.
 
Ylös