CCMK
Well-known member
- Liittynyt
- 9.11.2009
- Viestit
- 15068
Silverstone 11.7.1993
Graham Hillin unelma oli voittaa kotikilpailunsa Englannissa. Unelma ei toteutunut koskaan, mutta unelma eli vielä uran päätyttyä. Tallipäälikkönä Grahamin toiveet olivat oman tiimin voittamisen ilossa kotikilpailussa ja mahdollisesti jonain päivänä nähdä poikansa Damonin voitto kotikisassa. Vuonna 1975 onnettomuus särki unelmat ja Damon jäi isättömäksi.
Damon Hill varttui vaikeuksien ja monen mutkan kautta kilpa-ajajaksi. Edeltävällä kaudella Hill oli ajanut Brabhamilla ja päässyt Williamsille kaudelle 1993. Kauden aikana Hill oli väläytellyt osaamistaan ja ollut voittajaehdokas jo pitkään. Vastoinkäymiset olivat kiusana. Kilparadalla Fabrizio Barbazzan rahat loppuivat ja ura myöskin. Tilalle otettiin nöyränä häntä koipien välissä Minardille palannut ja käteistä tuonut Pierluigi Martini.
Vielä pari kautta aiemmin hän oli ehdolla jopa Ferrarille. Tämän liikkeen jälkeen Martinilla oli vain Minardi. Alkukaudesta hän oli julistanut, että hän ei ole maksukuski. Totuus puhui toista ja näin kävi. Tyrell oli saanut kaksi uutta 021-autoa käyttöön. Uudet tärkeät paineilmaventtiilit menivät kuitenkin Benettonille ja McLarenille. McLaren testasi myös omarakenteista venttiilijärjestelmää. Ongelma oli kuitenkin aerodynamiikan puuttuminen pitkillä suorilla.
Perjantaina satoi ja rajuin tilanne oli Mark Blundellin raju kolari Abbeyssä. Lauantain aika-ajo oli Hillille kotikisan suurin unelma ja myös taakka. Pitkään näytti siltä, että paalupaikka tulisi. Prost meni kuitenkin edelle ja 1.19 ajan alittaminen olisi vaikeaa mutta mahdollista. Hillillä oli 3 kierrosta aikaa lyödä Prostin aika mutta niin ei käynyt ja 1.19.006 oli nopein aika Silverstonessa. Siinä kilpailun voittaja näytti ratkenneen sillä Silverstonen kisassa aika-ajolla oli iso merkitys.
Prost ja Hill valtasivat eturivin ja Michael Schumacher oli kolmas. Ayrton Senna oli neljäs ja Riccardo Patrese oli viides ja Martin Brundle Ligierillä kuudes. Kymmenen kärjen täydensivät Johnny Herbert, Derek Warwick, Mark Blundell ja Aguri Suzuki. Michael Andretti oli 11:sta ja aika-ajon pettymykset olivat Ferrarit Jean Alesi ja Gerhard Berger sijaluvuilla 12 ja 13.
Kisan viimeiseen ruutuun ajoi Luca Badoer ja kisasta karsiutui Michele Alboreto. Kisa televisioitiin YLE TV2:ssa suorana lähetyksenä kuten myös Eurosportilla. Selostajina toimivat Tapio Suominen ja Mika Sohlberg.
Startissa Hill ohitti Prostin ja yleisö esitti suosiota. Senna meni Schumin ohitse ja Maggotsissa meni myös Prostin ohi. Ensimmäisen kierroksen päätteeksi järjestys oli Hill, Senna, Prost, Schumacher, Patrese ja Brundle. Keskeyttäneitä olivat jälleen ulosajanut Andretti ja vetoakselin särkenyt Erik Comas.
Kierrokseen 7 asti Senna pidätteli Prostia ja Schumacheria ja Prost meni ohi. Siinä vaiheessa Hillillä oli 5 sekuntia etumatkaa. Schumi painosti Sennaa ja kierroksella 13 meni ohi. Järjestys rauhoittui ja tässä vaiheessa Aguri Suzuki oli ajanut ulos kierroksella 8 ja Gerhard Bergerin autosta särkyi jousitus. Myöhemmin Berger ilmoitti auton olevan vaarallinen ajettava ja keskeytys johti myös Ferrarilla jousituksen tarkkailuun.
Kierroksella 24 Karl Wendlinger ajoi ulos. Kisan puolessavälin alkoivat varikkokäynnit sillä useimmat olivat matkalla B-seoksella ja A-seoksellakaan ei Silverstonen radalla ilman varikkokäyntiä pärjännyt. Pierluigi Martini keskeytti fyysisen kivun vuoksi kisan kierroksella 31. Siihen mennessä Prost oli kuronut eron Hillin kanssa 3 sekuntiin ja kierroksella 32 Woodcotessa Luca Badoer oli menettänyt auton hallinan ja kolaroinut.
Umpisurkean auton ohjaus oli särkynyt kesken kisan ja sähkölaitteet olivat myös pettämässä keskeytyshetkellä. Turva-auto tuli radalle ja ero oli nollassa. Turva-auto vetäytyi pian pois ja kilpailu jatkui. Kierroksella 41 kotiyleisö pettyi kun Hillin auton moottori särkyi. Samalla kierroksella päättyivät myös Thierry Boutsenin ja Alessandro Zanardin kilpailut. Boutsenilla meni pyöränlaakeri ja Zanardilla särkyi jousitus mikä aiheutti ulosajon. Prost meni johtoon ja ajoi helppoon voittoon.
Kierroksella 53 Martin Brundle keskeytti moottorin ja vaihteiden hajottua. Keskeyttäessään Brundle oli viidentenä. Kierroksella 56 Christian Fittipaldilta hajosi vaihdelaatikko. Viimeisellä kierroksella Sennalta loppui jälleen polttoaine. Sennalla kaikki keskeytykset kausien 1991-1993 Silverstoneilla osuivat samaan paikkaan. Kaudella 1992 bensan loppuminen ei ollut syynä keskeytykseen vaikkakin bensa höyrystyi ja aiheutti tuhoa autossa.
Lopulta voittajaksi tuli Prost. Toiseksi tuli Michael Schumacher ja Riccardo Patrese. Neljänneksi tuli yllättäen Johnny Herbert Lotuksella mikä aiheutti spekulaation Lotuksen parantuneesta vauhdista ja Murray Walkerkin innostui hienosti sujuneesta kisasta. Senna sai viidennen sijan huolimatta siitä että keskeytys sattui kolmannelta sijalta. Derek Warwick otti pisteen.
Seitsemänneksi tuli Mark Blundell ja JJ Lehto ajoi kahdeksanneksi. Jean Alesi oli yhdeksäs ja Rubens Barrichello oli 10:s. 11:sta sija meni Philippe Alliotille ja 12:sta oli Christian Fittipaldi. Ukyo Katayama oli 13:sta ja viimeinen sijoitus meni Martin Brundlelle. Brundle oli 14:sta.
Andrea de Cesaris ei saanut sijoitusta koska ei ajanut 90 % voittajan kierrosmääristä. Kisan pettynein mies oli Damon Hill. Unelma oli kuitenkin lähellä sillä nyt alkoi näyttää selvältä, että ensimmäinen voitto ei ollut enää kaukana ja se tulisi pian. Voitto kotikisassakin ei näyttänyt enää mahdottomalta. Paalupaikan menetys ei harmittanut sillä jälleen paalustakin huolimatta keskeytys olisi voinut tulla. Harmi vain, että voitto tulikin seuraavana vuonna Schumin hylkäyksen jälkeen. Sinällään Hillkään ei voittanut koskaan ajamalla Silverstonea mikä on varsin mielenkiintoinen juttu.
Graham Hillin unelma oli voittaa kotikilpailunsa Englannissa. Unelma ei toteutunut koskaan, mutta unelma eli vielä uran päätyttyä. Tallipäälikkönä Grahamin toiveet olivat oman tiimin voittamisen ilossa kotikilpailussa ja mahdollisesti jonain päivänä nähdä poikansa Damonin voitto kotikisassa. Vuonna 1975 onnettomuus särki unelmat ja Damon jäi isättömäksi.
Damon Hill varttui vaikeuksien ja monen mutkan kautta kilpa-ajajaksi. Edeltävällä kaudella Hill oli ajanut Brabhamilla ja päässyt Williamsille kaudelle 1993. Kauden aikana Hill oli väläytellyt osaamistaan ja ollut voittajaehdokas jo pitkään. Vastoinkäymiset olivat kiusana. Kilparadalla Fabrizio Barbazzan rahat loppuivat ja ura myöskin. Tilalle otettiin nöyränä häntä koipien välissä Minardille palannut ja käteistä tuonut Pierluigi Martini.
Vielä pari kautta aiemmin hän oli ehdolla jopa Ferrarille. Tämän liikkeen jälkeen Martinilla oli vain Minardi. Alkukaudesta hän oli julistanut, että hän ei ole maksukuski. Totuus puhui toista ja näin kävi. Tyrell oli saanut kaksi uutta 021-autoa käyttöön. Uudet tärkeät paineilmaventtiilit menivät kuitenkin Benettonille ja McLarenille. McLaren testasi myös omarakenteista venttiilijärjestelmää. Ongelma oli kuitenkin aerodynamiikan puuttuminen pitkillä suorilla.
Perjantaina satoi ja rajuin tilanne oli Mark Blundellin raju kolari Abbeyssä. Lauantain aika-ajo oli Hillille kotikisan suurin unelma ja myös taakka. Pitkään näytti siltä, että paalupaikka tulisi. Prost meni kuitenkin edelle ja 1.19 ajan alittaminen olisi vaikeaa mutta mahdollista. Hillillä oli 3 kierrosta aikaa lyödä Prostin aika mutta niin ei käynyt ja 1.19.006 oli nopein aika Silverstonessa. Siinä kilpailun voittaja näytti ratkenneen sillä Silverstonen kisassa aika-ajolla oli iso merkitys.
Prost ja Hill valtasivat eturivin ja Michael Schumacher oli kolmas. Ayrton Senna oli neljäs ja Riccardo Patrese oli viides ja Martin Brundle Ligierillä kuudes. Kymmenen kärjen täydensivät Johnny Herbert, Derek Warwick, Mark Blundell ja Aguri Suzuki. Michael Andretti oli 11:sta ja aika-ajon pettymykset olivat Ferrarit Jean Alesi ja Gerhard Berger sijaluvuilla 12 ja 13.
Kisan viimeiseen ruutuun ajoi Luca Badoer ja kisasta karsiutui Michele Alboreto. Kisa televisioitiin YLE TV2:ssa suorana lähetyksenä kuten myös Eurosportilla. Selostajina toimivat Tapio Suominen ja Mika Sohlberg.
Startissa Hill ohitti Prostin ja yleisö esitti suosiota. Senna meni Schumin ohitse ja Maggotsissa meni myös Prostin ohi. Ensimmäisen kierroksen päätteeksi järjestys oli Hill, Senna, Prost, Schumacher, Patrese ja Brundle. Keskeyttäneitä olivat jälleen ulosajanut Andretti ja vetoakselin särkenyt Erik Comas.
Kierrokseen 7 asti Senna pidätteli Prostia ja Schumacheria ja Prost meni ohi. Siinä vaiheessa Hillillä oli 5 sekuntia etumatkaa. Schumi painosti Sennaa ja kierroksella 13 meni ohi. Järjestys rauhoittui ja tässä vaiheessa Aguri Suzuki oli ajanut ulos kierroksella 8 ja Gerhard Bergerin autosta särkyi jousitus. Myöhemmin Berger ilmoitti auton olevan vaarallinen ajettava ja keskeytys johti myös Ferrarilla jousituksen tarkkailuun.
Kierroksella 24 Karl Wendlinger ajoi ulos. Kisan puolessavälin alkoivat varikkokäynnit sillä useimmat olivat matkalla B-seoksella ja A-seoksellakaan ei Silverstonen radalla ilman varikkokäyntiä pärjännyt. Pierluigi Martini keskeytti fyysisen kivun vuoksi kisan kierroksella 31. Siihen mennessä Prost oli kuronut eron Hillin kanssa 3 sekuntiin ja kierroksella 32 Woodcotessa Luca Badoer oli menettänyt auton hallinan ja kolaroinut.
Umpisurkean auton ohjaus oli särkynyt kesken kisan ja sähkölaitteet olivat myös pettämässä keskeytyshetkellä. Turva-auto tuli radalle ja ero oli nollassa. Turva-auto vetäytyi pian pois ja kilpailu jatkui. Kierroksella 41 kotiyleisö pettyi kun Hillin auton moottori särkyi. Samalla kierroksella päättyivät myös Thierry Boutsenin ja Alessandro Zanardin kilpailut. Boutsenilla meni pyöränlaakeri ja Zanardilla särkyi jousitus mikä aiheutti ulosajon. Prost meni johtoon ja ajoi helppoon voittoon.
Kierroksella 53 Martin Brundle keskeytti moottorin ja vaihteiden hajottua. Keskeyttäessään Brundle oli viidentenä. Kierroksella 56 Christian Fittipaldilta hajosi vaihdelaatikko. Viimeisellä kierroksella Sennalta loppui jälleen polttoaine. Sennalla kaikki keskeytykset kausien 1991-1993 Silverstoneilla osuivat samaan paikkaan. Kaudella 1992 bensan loppuminen ei ollut syynä keskeytykseen vaikkakin bensa höyrystyi ja aiheutti tuhoa autossa.
Lopulta voittajaksi tuli Prost. Toiseksi tuli Michael Schumacher ja Riccardo Patrese. Neljänneksi tuli yllättäen Johnny Herbert Lotuksella mikä aiheutti spekulaation Lotuksen parantuneesta vauhdista ja Murray Walkerkin innostui hienosti sujuneesta kisasta. Senna sai viidennen sijan huolimatta siitä että keskeytys sattui kolmannelta sijalta. Derek Warwick otti pisteen.
Seitsemänneksi tuli Mark Blundell ja JJ Lehto ajoi kahdeksanneksi. Jean Alesi oli yhdeksäs ja Rubens Barrichello oli 10:s. 11:sta sija meni Philippe Alliotille ja 12:sta oli Christian Fittipaldi. Ukyo Katayama oli 13:sta ja viimeinen sijoitus meni Martin Brundlelle. Brundle oli 14:sta.
Andrea de Cesaris ei saanut sijoitusta koska ei ajanut 90 % voittajan kierrosmääristä. Kisan pettynein mies oli Damon Hill. Unelma oli kuitenkin lähellä sillä nyt alkoi näyttää selvältä, että ensimmäinen voitto ei ollut enää kaukana ja se tulisi pian. Voitto kotikisassakin ei näyttänyt enää mahdottomalta. Paalupaikan menetys ei harmittanut sillä jälleen paalustakin huolimatta keskeytys olisi voinut tulla. Harmi vain, että voitto tulikin seuraavana vuonna Schumin hylkäyksen jälkeen. Sinällään Hillkään ei voittanut koskaan ajamalla Silverstonea mikä on varsin mielenkiintoinen juttu.