Vanhoja kilpailukohtaisia muistoja vuosien varrelta

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15068
Suzuka 13.10.1996

Damon Hill Kukkulan Kuningas ja Maailmanmestari!

Damon Hill otti uransa toistaiseksi viimeisimmän voittonsa ylivoimaisella tavalla ja nousi maailmanmestariksi kaikkien vaikeuksien jälkeen. Jacques Villeneuven kohtalona oli keskeyttää kierroksella 36 pyörän irtoamiseen huonon lähdön ja lähes mahdottoman tehtävän edessä. Joka tapauksessa Villeneuve on kaikkien aikojen tulokas kaikilla mittareilla ja varmasti ensi vuonna maailmanmestari.

Suzuka maailmanmestaruuden ratkaisupaikkana on hieman outo. Viimeksi mestaruus Japanissa ratkaistiin kaudella 1977 ja sitä ennen 1976. Tuolloin Fujissa. Ikävä Adelaidesta ei ole enää niin paha kuin vuoden alussa. Japanissa kulttuuri on kovin erilaista. Se johtuu kovasta työmentaliteetista ja rentoutumistavat ovat erilaiset, mutta kun japanilainen rentoutuu niin juhlat ovat taatut.

Log Cabinin lähiössä olevat baarit lähellä Suzukan rataa tarjosivat mahtavat päättäjäiset kaudelle vaikka Australiassa vain Fostersin maku ja rock-artistien juhlat olivat vain jotain mikä jää uupumaan muista paikoista. Damon Hillin ja Jacques Villeneuven välillä oli ennen kisaa taistelua henkisellä puolella mutta tilanne oli koko ajan Hillin eduksi. Sääli vain että Arrows kiinnosti maailmanmestaria enemmän kun Jordaninkaan tarjous ei miellyttänyt.

Perjantaina Hill oli vaisu mutta lauantain aika-ajossa vaisuus oli tiessään ja paalupaikka taattu. Niin hän ainakin itse uskoi. Lopulta Villeneuve vei paalun 0,461 sekunnin erolla. Schumacher ja Häkkinenkin oli häntä edellä ennen rajua loppupuristusta. Hill oli kuitenkin iloinen. Toiselta paikalta Suzukassa oli helpompi lähteä. Etenkin kun vesisade tuli aika-ajon jälkeen avuksi ja kesti koko yön jolloin paalupaikan puoleinen kumi huuhtoutui pois. Vuosien 1989 ja 1990 Suzukan paalupaikan ongelman myötä kauden 1991 Suzukassa kuljettajilta otettiin pois valta valittaa paalupaikasta ilman äärimmäisen oikeaa ja perusteltua syytä. Syy oli Sennan ja Balestren valtapelin jälkilöylyissä. Kaudella 1992 Berger syytti Mansellia lajin pilaamisesta ja voittojen järjestelystä vaikka edeltävällä kaudella otti lahjavoiton samalla tavalla Sennalta.

Hill oli toinen 0,7 sekunnin erolla Schumacheriin. Villeneuve oli hieman yli sekunnin nopeampi Michaelia. Schumilla oli lisäksi moottorivaurio joka olisi voinut pudottaa hänet jopa kymmenenneksi. Mutkissa ja erityisesti Lusikassa hän menetti paljon aikaa alhaisten kierrosten takia. Irvine oli sekunnin Schumista ja kuudes. Berger oli neljäs 0,3 sekuntia Schumin takana. Se johtui vain viimeisestä rajusta vedosta. Alesi vertasi autoaan puolen tonnin villikarjuun ohjauksen puolesta ja oli 9:s. Flavio ei asiasta pitänyt. Häkkinen oli viides 1,5 sekuntia Hillistä. Nopeutta löytyy, mutta mutkissa auto ei kulje. Yksi sarja arvokkaita D-seoksia meni punaisiin lippuihin.

David oli 8:s vara-autolla kun kisa-auto vaurioitui. Frentzen ajoi Sauberin parhaan aika-ajon kaudella ja oli 7:s. Herbert oli kolmastoista rajun kolarin jälkeen vara-autolla. Nuori Norberto Fontana oli paikan päällä, mutta tuskin olisi saanut osallistua kilpailuun Herbertin jäädessä siitä pois. Herbert ei kuitenkaan jäänyt pois. Brundle oli 10:s Jordanilla ja 11:sta oli Rubens. Molempien ajo meni pieleen. Panis oli 12:sta. Autoa ei ole paljon kehitetty Ranskan kisan jälkeen rahapulan takia ja se näkyy tuloksissa vaikka uusia osia toki on. Ensi kauden alussa tallista tulee suurella varmuudella Prost. Diniz oli sekunnin hitaampi ja 16:sta. Tyrrelin miehistä Katayama oli 14:sta ja Salo 15:sta.

Yamahat joutuivat pois tallista kilpailun jälkeen. Ford tulee ensi kaudella tilalle. Verstappen oli 17:sta ja Rosset 19:sta. Arrows-Footworkista tulee ensi kaudella lopullisesti pelkkä Arrows. Footwork on kummitellut nimessä jo viime kauden lopusta lähtien ja ainut syy pitää se on ilmeisesti Concorde-rahat. Pedro Lamylla oli Lavaggin puolen miljoonan dollarin rahalla hankittu Fordin EV3-evoluutiokone jolla hän oli 18:sta.

Sitä oli tosin käytetty kerran kaudella aiemmin juuri Portugalin testien jälkeen. Lavaggi ei saanut edes käyttää maksamaansa moottoria autossaan ja kun vanha kone hajosi niin vara-autolla hän ajoi ajan 1.46.795 ja karsiutui. 107 % aika oli 1,45,412. Lavaggin viimeinen blues Formula 1:ssä oli toivottavasti tässä.

Villeneuve oli nopein Warm-Upissa kun sunnuntaina olikin aurinkoista jolloin edellisillan sadekelin säädöt muutettiin äkkiä takaisin kuivan kelin vastaaville. Ensimmäisessä lähdössä Coulthard sammutti autonsa ja lähtö keskeytyi. Kilpailua lyhennettiin tuomariston päätöksellä yhden kierroksen verran ja Coulthard joutui viimeiseen ruutuun. Alesi otti joukon takaa hurjan lähdön kun Villeneuven startti oli huono ja Schumin myös. Berger oli toisena huonosta lähdöstä huolimatta ja Häkkinen kolmantena. Schumi ja Irvine olivat neljäs ja viides. Villeneuve oli kuudes ja Frentzen 7:s. Frentzen melkein ohitti Villeneuven, mutta ei aivan.

Frentzen menetti hetkeä myöhemmin pari paikkaa Jordaneille. Alesin kisa oli toisen mutkan jälkeen ohi. Hän oli hetken aikaa ohitettuaan jälleen kuusi autoa ruudusta 9. Sitten hän oli hetken aikaa viidentenä kunnes Ferrarit sulkivat tien ja Alesi ajoi liian ahneesti kanttarin yli ajautuen hiekoille ja keskeyttäen. Berger yritti myös ahnetta ohitusta kierroksella 3. Hän osui Hilliin ja kolmen stopin taktiikka vaikeutui juuri. Kierroksella 4 siivenvaihdon yhteydessä hän vaihtoi D-seokset parempiin. Häkkinen oli Hillistä 4,3 sekuntia ja kierroksella 18 eroa oli Hillin pysähtyessä C-renkaille jo 6 sekuntia. Häkkinen menetti aikaa omalla stopillaan ja Schumi pääsi toiseksi. Schumi ei voinut tehdä mitään Hillin tavoittamiseksi. 1,5 sekuntia oli ero varikolta Hillin tullessa ja sitten ero olikin jo kierroksella 34 toisella stopilla enemmän kuin viisi sekuntia. Jälleen Hill oli silti edellä.

Villeneuve juuttui Irvinen taakse kunnes ohitti hänet shikaanissa kierroksella 12. Sitten kilpailun nopein kierros ja varikolle kierroksella 14. Hän oli neljäntenä stoppien jälkeen edellään Hill, Schumacher ja Häkkinen. Yllättäen Villeneuve pysähtyi kierroksella 32 tärinän takia. Mitään ei ollut ja matka jatkui. Nopeimpia kierroksia tuli ja ero Hilliin alkoi kaventua, mutta kierroksella 36 rengas irtosi ja kaksoisturva-aidan takia ei onneksi lentänyt katsomoon. Villeneuve oli ulkona ja Damon Hill oli maailmanmestari. Hillin oli vaikea keskittyä, mutta silti hän ajoi maaliin ja voitti kilpailun ja mestaruuden.

Schumi oli toinen 1,8 sekuntia Hillin jälkeen taistellen Häkkisen kanssa kun jostakin syystä Ferrari oli hyytynyt ja Häkkisen vauhti vain parantunut kisan loppua kohden. Häkkinen olisi voinut ohittaa Schumin mutta Dennis kielsi Mikaa tekemästä typeryyksiä kun edessä oli Pedro Lamyn Minardi ja kolari olisi kauhea tilanne niin lopussa. Toki Schumilla oli sama juttu kun Todt antoi käskyn olla varovainen. Ron Dennisin mielestä kausi 1997 olisi ensimmäinen todellinen huippukausi McLarenille. Marlboron puna-valkoinen väritys on lähtemässä pois tallista ja tallin pitää löytää uusi sponsori. Ensimmäisen kierroksen jälkeen David oli kolaroinut Dinizin kanssa ja joutunut hakemaan etusiiven. Takariveissä taistelu toi muutaman ohituksen ja sijoitus oli 8:s. Berger oli lopulta neljäs. Se ei riittänyt tallien sarjassa tuomaan toista sijaa. Hillin kolarin jälkeen hän oli 14:sta ja taisteli itsensä kuudenneksi ja lopulta kierroksella 40 pitkään juututtuaan Eddie Irvinen taakse torppasi hänet ulos kilpailusta.

Matti Kyllösen mielestä MTV3:lla Berger ei noudattanut valkoihoista järkiajattelua. Irvine kävi kuumana kolarin jälkeen ja syytti Bergeriä jo Portugalin tapahtumista ja tuomaritkaan eivät pitäneet Bergerin asenteesta tilanteeseen. Tosin Irvinen pitäisi muistaa Suzuka 93. Brundlen viimeinen joutsenlaulu kenties toi viidennen sijan. Yksinäinen kisa meni renkaiden kulumisen takia pilalle. Rubens oli 9:s ja surullinen kun ei voinut palkita uskollista talliaan paremmin. Ensi kaudella paikka on Stewartilla. Frentzen toi pisteen Sauberille olemalla kuudes. Herbert oli 10:s pahan aliohjauksen takia. Panis oli 7:s Ligierin viimeisessä kisassa ja olisi ollut kuudes, mutta luovutti kun ajoi kaksi kertaa ulos ohittaessaan Frentzeniä.

Diniz keskeytti kierroksella 13 rengaskulumisen ja jarruvian aiheuttamaan ulosajoon. Mika Salon moottori hajosi kierroksella 20. Verstappen ajoi sijalle 11:sta yksinäisen kisan jälkeen. Pedro Lamy oli ilmeisesti viimeisessä kisassaan 12:sta. Rosset sai turhan stop-gon blokkaamisesta ja oli 13:sta. Katayamakin sai turhan stop-gon Villeneuven estelystä jota ei tapahtunut. Moottori hajosi varikolle kierroksella 37. Jäähyväiset menivät tuomariston diktaattorille Roger Lane-Nottille joka jäi sivuun ja hänen virhelistansa ja asenne on väärä tähän lajiin. Charlie Whitingista tulee nyt kilpailun virallinen lähettäjä. Turva-autojen puolelta tämä oli jäähyväinen Renaultille ja paikallisille automalleille. Viimeisen kunnian sai Honda NSX Prelude yhdessä Mersun ja Renault Lagunan kanssa. Kausi 1996 oli paketissa ansaitusti.
 
Viimeksi muokattu:

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18489
Benettonilla kävi kuhina, mutta lopulta Jean Alesi ja Gerhard Berger jatkoivat.
Ainakin Monzassa 1996 huhuiltiin Damon Hillin liittyvän Gerhard Bergerin tiimikaveriksi Benettonille 1997. Tosin Briatore painotti että Alesi tulee jatkamaan ja sanoi ettei näe parempaa kaksikkoa vuodeksi 1997 kuin Alesi/Berger. Monzassa kuitenkin Hillin taustavoima Michael Breen oli rupatellut Flavion kanssa jotain.
Melbourne Albert Park 9.3.1997
Mitä mitä, et ollut kommentoinut että Jean Alesi ei halunnut tulla Benettonin varikkotiimin käskystä huolimatta varikolle ja näin ollen kuumapäisen ranskalaisen Benettonista loppui polttoaine kierroksella 34.
 
Viimeksi muokattu:

Timmyh

Formuloita vuodesta -98..
Liittynyt
23.2.2009
Viestit
2933
Sijainti
Tampere
Aika härskiä CCMK:lta, jälleen kerran. Ei nimittäin ollut edes ensimmäinen kerta kun narahtaa. :thumbdown :thumbfh:
Sen takia itsekin kiinnostuin. Kun tätä hänen "faktaa" tulee ketjuun kuin ketjuun silloin tällöin, ja olen asiasta muutaman kerran avautunutkin. Eipä siinä tietenkään mitään pahaa jos kääntää suomeksi F1-juttuja, mutta kyllä se nyt pitää mainita että toistaa toisten kirjoituksia. Ylipäätään näillä hänen "faktoillaan" ei ole mitään lähteitä ikinä.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
No voi nyt hemmetti, mä luulin että CCMK oikeasti tekee vaivalla näitä muistelujuttuja mutta p*skat. Eikä edelleenkään mainitse lähteitä... Meni kyllä arvostus. :thumbdown
Varsinkin kun on vielä Vanhoja kilpailukohtaisia muistoja vuosien varrelta tämän toikin nimi :nope:
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13809
Itse olen koittanut joskus lukea näitä mutta ihan jonkunverran ristiriitoja omiin muistikuviini ja vähän tönkköä tekstiä... Mutta siis käännöksiä. hyvää uuttavuotta kumminkin kaikille :alppu:
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15068
No jaa myönnetään. Virhe oli kyllä minun. Osin nämä jutut kauden 1996 osalta on otettu ja käännetty GPE:n eli Grand Prix Encyclopedian jutuista. Niitä on kuitenkin yhdistelty omien vastaavien muistojen kohdalta ja ei niissä ihan kuitenkaan puhuta turva-autoista eikä rengastiedoista niinkään tarkasti.

Ja tuomariston ongelmat kaudella 1996 olivat ainakin osin uutta tietoa minulle itselleni. Etenkin se miten Amiraali runnoi ainakin osan päätöksistä muista piittaamatta ja miten kuljettajilla oli myös omaa vihasuhdetta häneen oli myös pieni yllätys.

Pitkään harkitsin olla jättämättä koko kausikoosteen teon kaudelta 1996 koska kunnon kisaraportteja ei oikein löytynyt ja muutenkin kausien 1994-1996 osalta teko olisi vaatinut syvempää analyysiä.

Kaudella 1996 tapahtui niin paljon sellaisiakin juttuja mitä ei mainita kovin monessakaan kausikoosteessa. Niitä olisi pitänyt ottaa enemmän kyllä huomioon.:frown:

McLarenin ja Mikan suhteen ja ennen kaikkea uusien tallien tulossa oli paljonkin erilaisia vaikeuksia. Stewartilla budjetti oli lopulta paljon pienempi koska talli ei voinut odottaa suurempaa ja epävarmempaa budjettia.

Lolalla taas kiirehdittiin huonoin seurauksin F1:siin tuloa ja Shannonin ja Fortin taistelusta olisi myös saanut pienen kirjan verran kirjoitettua. Forti voitti tuon oikeusjutun tallin omistuksesta, mutta tallin omistajuus 2 miljoonan dollarin budjetilla kaudella 1997 olisi ollut mahdotonta. Bridgestonen rengastestit olivat myös mielenkiintoisia etenkin kun ohjelma saatiin käyntiin niin nopeasti vaikeuksista huolimatta. Ja kauden 1996 lopulla tuli tuo Q-renkaiden kielto mikä jälkikäteen lopulta kumottiin kun Goodyear ei ehtinyt tuottaa uuden polven sadekelin rengasta riittävän ajoissa. Muutenkin Goodyearilla ja FIA:lla välit heikkenivät johtuen tulevista sääntömuutoksista juurikin kausien 1996-1998 aikana. Kiellon kumoaminenkaan ei saanut Goodyearia pysymään lajissa kun sen ehdoilla ei menty lajissa niin sitten F1:stä tulikin muiden rengasvalmistajien leikkikenttä.

Ja mitä tulee Sawardin koostejuttuun niin siinä vaiheessa huhut olivat pyörineet pitkään paikallaan ja melkein mikä tahansa huhujuttu siinä vaiheessa olisi tuottanut ns. Kopion. Aina tietysti olisi voinut repiä omasta päästään täysin järjettömän jutun jostakin aivan käsittämättömästä kauden 2012 ruudukosta. Itse olen kyllä siitä kovin pahoillani, että niin tapahtui ja se olisi kyllä pitänyt laittaa merkille.:frown:

Ja jos nyt joku oikeasti pahoitti mielensä niin joku muukin voi aloittaa kausikoosteen tekemisen. Olisi välillä mielenkiintoista nähdä muidenkin kirjoittavan pitkiä tarinoita.

Etenkin näiden jälkeen tähän toikkiin ei hetkeen tule tarinaa omalta puolelta vuoden 82 kausikoosteen takia ja lisäksi myös näiden uusien turva-autojen tarinoiden myötä voi kestää jonkin aikaa ennen uutta kautta. Rengastietoja kaudelta 1996 saattaa vielä tulla mutta nähtäväksi jää. Muista tarinoista puheen ollen myös Kyllös Matin tarinoista kaudelta 1996 saisi myös pienen kirjan kirjoitettua kun hänellä oli rankkaa Irvinen ja Badoerin suhteen kaudella ja muutama muukin kuljettaja sai osansa. Berger sai ainakin Japanissa kuulla osansa erikoisista ajolinjoistaan.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15068
Laitetaan sitten vielä kauden 1996 kisojen rengastietoja eri kilpailuista:

Melbourne: Kokonaan uudella radalla testattiin kaikkia mahdollisia seoksia ja aika-ajon D-seosten jälkeen puolet lähtörivistä valitsi lähtörivistä valitsi C-seoksen sunnuntain kilpailuun ja puolet D-seoksen.

Ainoat poikkeukset olivat Schumacher D-seoksella ja Coulthard D-seoksilla Brundlen kolarin jälkeen. Coulthard lähti alunperin matkaan C-seoksilla. Eli Villeneuvesta Saloon asti kaikki valitsivat C-seoksen ja Panisista Diniziin D-seokset.

Interlagos: Harjoituksissa käytettiin kovempia renkaita eli A ja B-renkaita. Aika-ajossa Hill säästi yhden sarjan D-seoksia sunnuntain kilpailuun. Sadekeli pakotti ajajat sadekelin renkaisiin.

Alunperin Damon Hillin piti lähteä kahdella stopilla ja C-seoksilla kisaan. Sateen takia radan kuivuessa useimmat ottivat C-seokset lopuksi kisaa. Coulthard otti D-seokset liian varhain ja ajoi sen takia ulos kisasta. Irvine taas tankkasi ensin ja vaihtoi toisella stopilla renkaat.

Buenos Aires: Harjoituksissa jauhatettiin A ja B-renkaita aika-ajoa varten. Aika-ajossa Williamsit käyttivät jauhettuja A-renkaita ja Schumi käytti D-seoksia ja samoin Irvine. McLarenit ja Martin Brundle yrittivät samaa temppua mitä Williamsit, mutta vaihtoivat renkaat lopulta D-seoksiin. Kisassa Jordanit käyttivät A-renkaita ja suurin osa muista talleista käyttivät B-renkaita.

Nürburgring: Harjoituksissa lähes kaikki jauhoivat kierroksia A tai B-renkailla ja McLaren ajoi D-seoksilla. Aika-ajossa kaikki käyttivät D-seoksia. Kilpailussa suurin osa käytti B-renkaita. Berger tosin vaihtoi renkaat hyvin nopeasti A-seoksiin ja myöhemmin kisassa Hillillä ja Barrichellolla oli samat B-seokset.

Imola: Harjoituksissa oli jälleen raskaita renkaita käytössä eli A ja B-seoksia. Aika-ajossa käytettiin D-seoksia ja kilpailussa C-renkaita käyttivät Williamsit, Brundle, Panis, Verstappen, Herbert, Katayama, Diniz, Lamy, Fisichella, Rosset ja Badoer.

D-seoksia käyttivät Ferrarit, McLarenit, Benettonit, Salo, Barrichello ja Frentzen. Kisassa Hill vaihtoi C-renkaista vahingon seurauksena D-seoksiin ja myöhemmin uudestaan kun kulutuksella ei ollut väliä. Alunperin taktiikka oli yrittää yhdellä pysähdyksellä A tai B-renkailla loppuun asti.

Monaco: Suurin osa ajoi harjoituksissa C-renkailla ja McLarenit ajoivat D-seoksilla. Aika-ajossa Katayama joutui ajamaan parhaimman aikansa C-seoksella. Suurin osa muista ajoi D-seoksella. Kisassa kaikki ottivat sadekelin renkaat alussa poislukien C-seoksella ajavaa Jos Verstappenia. Radan kuivuttua kaikki ottivat alleen D-seokset.

Barcelona: Harjoituksissa käytettiin suurin osin raskaita renkaita ja C-seoksia. Irvine ajoi nopeimman ajan D-seoksella. Aika-ajossa ajeltiin D-seoksella. Kisassa satoi ja kaikilla oli sadekelin renkaat alla ja renkaita vaihdeltiin vain sadekelin renkaisiin.

Montreal: Harjoituksissa ajettiin kovilla renkailla eli A ja B-renkailla. Aika-ajossa käytettiin D-seoksia paitsi Ligier mikä käytti B-renkaita ja vaihtoi aivan aika-ajon lopulla D-seoksiin. Sunnuntain kilpailuun C-seokset ottivat puhtaasti vain viisi ajajaa: Hill, Brundle, Barrichello, Panis ja Salo.

Loput ajajat ottivat B-seokset vaikka alunperin McLarenilla oli valmius käyttää C-seoksia molemmilla kuljettajilla. Williamsilla olisi vaihdettu Hillille B-renkaat loppumatkaksi mutta Hill otti C-renkaat ja Villeneuve ajoi hitailla B-renkailla. Panis otti myös yllättäen C-renkaat alle ennen starttia. Tallikaveri Diniz ajoi B-renkailla.

Magny-Cours: Harjoituksissa kaikki ajoivat A ja B-renkailla poislukien Häkkinen ja Panis. Häkkinen ajoi D-seoksella ja Panis C-seoksella. Aika-ajossa kaikki ajoivat D-seoksella.

Kilpailussa sunnuntaina Dinizillä oli ainoana A-renkaat alla ja muista kilpailijoista Hill vaihtoi renkaat A-seoksiin kilpailun lopulla lähdettyään matkaan C-renkailla. McLarenit käyttivät myös C-renkaita. Jordanitkin käyttivät myös niitä. Muilla kuljettajilla oli vaihtelevasti B ja C-renkaita.

Silverstone: Harjoituksissa ajettiin kovemmilla renkailla eli A ja B-renkailla. Aika-ajossa ajettiin D-seoksilla. Kilpailussa Williamsit, Jordanit, Benettonit ja McLarenit lähtivät matkaan C-seoksilla ja muut ajoivat B-renkailla.

Hockenheim: Harjoituksissa ajettiin B ja C-renkailla ja muutama yritys A-renkailla. Aika-ajossa käytettiin D-seoksia. Sunnuntain kilpailuun kaikki ottivat A-renkaat ja Olivier Panis sai myöhemmin varikolla vahingossa C-seokset alle ja joutui vaihtamaan ne myöhemmin A-renkaisiin.

Hungaroring: Harjoituksissa kaikki paitsi Salo ajoivat A-renkailla. Monikaan ei käynyt radalla ja Salon auto hajosi. Salolla olisi ollut C-renkaat käytössä. Aika-ajossa kaikki käyttivät D-renkaita. Kisassa Coulthard lähti ainoana C-renkailla radalle ja loput lähtivät D-seoksilla.

Spa-Francorchamps: Harjoituksissa kaikki käyttivät A tai B-renkaita. Aika-ajossa käytettiin D-seoksia. Kisassa Häkkinen ja Coulthard ottivat B-renkaat ja muilla oli C-renkaita käytössä. Turva-auton tulo pilasi taktiikat, mutta silti suurin osa käytti C-renkaita loppukierroksilla poislukien McLarenit jotka käyttivät B-renkaita.

Monza: Harjoituksissa ajettiin B ja C-renkailla. Aika-ajossa ajettiin D-seoksilla. Kisassa kaikki kuljettajat ajoivat D-seoksella.

Estoril: Harjoituksissa ajettiin A ja B-renkailla. Aika-ajossa ajettiin D-seoksilla ja vettä tuli aika-ajon lopulla radalle. Kilpailussa Williamsilla, Schumilla ja Alesilla oli C-renkaat alussa, mutta myöhemmin Alesi vaihtoi B-renkaisiin. Berger ja Irvine ajoivat B-renkailla. Muilla ajajilla oli vaihteleva määrä B ja C-renkaita käytössä.

Suzuka: Harjoituksissa ajettiin A ja B-renkailla. Aika-ajossa käytettiin D-seoksia. Kilpailussa Berger joutui vaihtamaan D-seokset C-seoksiin varhaisen kolarin takia. Hillillä oli C-seokset kisassa käytössä. Villeneuven taktiikka oli samanlainen. Irvinella oli B-renkaat kisassa.

Martin Brundlen jäähyväiskisassa C-seokset kuluivat ja niitä piti vaihtaa. Frentzenillä oli vahingossa D-seokset eräässä vaiheessa kilpailua. Ne tosin pilaantuivat Suzukan radalla erittäin nopeasti ja varikolle oli mentävä. Sen jälkeen Frentzen ajelikin C-seoksilla.

Tämän jälkeen ei hetkeen varmaan tule uusia kausikoostejuttuja. Kaudet 1994 ja 1995 voisivat olla seuraavat mielenkiintoiset kaudet tai joku 1990-luvun alun kausista kuten 1990, 1991 tai 1992 olisi myös hyvä kirjoittaa. Tosin näiden juttujen myötä mitä nyt on niin joku muukin voi varmasti kirjoittaa mielenkiintoisia tarinoita.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15068
Kauden 1995 kausikooste on ainakin omalta osaltani sellainen kausi mistä tulevaisuudessa voisi kertoa enemmänkin. Kyseisellä kaudella oli paljon taistelua radalla ja sen ulkopuolella. Alkukaudella vielä uudet polttoainesäännöt ja vaihtelevat sadeolot sotkivat pakkaa kisoissa.

Kaudella 1995 Montrealissa Jean Alesi otti myös erittäin tunteellisen voiton syntymäpäivänsä kunniaksi. Kyseisellä kaudella Ferrarilla Alesi olisi voinut olla voitossa kiinni jopa neljä kertaa Kanadan lisäksi, mutta aina särkyi autosta jotain. Bergerkin julistettiin Brasiliassa jopa voittajaksi vähäksi aikaa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15068
Ja voi joku muukin tähän toikkiin kirjoittaa omat mielenkiintoiset tarinansa yhtä hyvin.:)
 
Ylös