Vanhoja kilpailukohtaisia muistoja vuosien varrelta

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15068
Nürburgring 27.9.1998

Monzassa aika-ajo ja kilpailu olivat McLarenin osalta yhtä sotkua. Nyrrellä päätettiin, että kilpailusta tulee vain McLarenin. McLarenin aika-ajo ei sujunut hyvin ja kilpailun eturiviin starttasivat Ferrarit järjestyksessä Schumacher-Irvine. Häkkinen oli kolmas lähes sekunnin jäljessä. Häkkisen tavoite oli korkeintaan olla kuusi kymmenystä Schumacherin perässä mikäli Schumi ajaisi paalun. David Coulthard oli vieläkin pahemmissa vaikeuksissa ja oli viides. Edelle meni Bridgestonen renkailla Fisichella jonka Benettonin mutkanopeus oli jälleen parannettu ja uudet jarrut vielä tehostivat auton ohjattavuutta mutkissa. Kuudennesta ruudusta starttasi Ralf Schumacher ja Frentzen starttasi seitsemännestä ruudusta.

Kilpailussa Schumi otti sen ajan tavan mukaisesti huonon lähdön joten Irvine meni johtoon ensimmäisessä mutkassa. Schumi tuli nopeasti toiseksi, mutta sitä ennen Irvinen perässä olivat McLarenit, Fisichella ja Wurz joka nousi kahdeksannesta ruudusta viidenneksi. Irvinen kunnia ajaa kärjessä jäi lyhyeksi kun hän teki virheen ja ajoi ulos. Schumi otti kärkipaikan ja tallimääräyksellä Irvine jäi jälleen pidättelemään McLareneita. Joidenkin ilkeämielisten mukaan Irvine ajoi taas vahingossa ulos jotta Schumi saisi johtopaikan tallimääräyksellä. Toisella kierroksella Schumi alkoi kasvattaa eroa ja Irvine hidasteli muita. Eroa oli nopeasti viisi sekuntia. Takana Jarno Trulli ja Pedro Diniz keskeyttivät vaihdelaatikko ja hydrauliikkavikaan kierroksella 6.

Kilpailun ensimmäiset ratkaisunhetket tulivat kierroksella 14. Häkkisen piti päästä Irvinesta ohi tai muuten olisi liian myöhäistä voiton kannalta. Häkkinen teki sen jälkeen rohkean ohitusliikkeen Irvinesta ja meni ohitse. Sen jälkeen Häkkinen alkoi ottaa eroa kiinni Schumiin nähden. Schumin mentyä varikolle Häkkinen aloitti nopeat kierrokset ja 18 kierroksen jälkeen Häkkinen pääsi oman pysähdyksen jälkeen juuri Schumin edelle. Coulthard onnistui pääsemään Irvinen edelle stopeilla ja koko loppukilpailu Irvinella meni taistellessa neljännestä paikasta Frentzenin Williamsin kanssa. 10 seuraavan kierroksen ajan kierroksilla 18-28 Mika Häkkinen ja Michael Schumacher kävivät kaksintaistelua joka päättyi Häkkisen eduksi. Etumatka alkoi kasvaa ja toiset stopit eivät muuttaneet mitään. Kierroksella 36 Ricardo Rossetin moottori hajosi ja seuraavalla kierroksella 37 hajosi myös Herbertin kone.

Kierroksella 38 tapahtui kisan seuraava käänne. Kärjessä taistelu oli ohi. Häkkinen piti 5 sekunnin eroa ja välillä isompaa mutta Schumi ajoi sen kiinni. Coulthard oli kolmantena joten neljäs sija oli taiston alla. Frentzenin kilpailu oli mennyt aluksi hyvin Schumin epäonnen myötä. Sen jälkeen oli selvää, että palkinnoille ei enää pääsisi. Ainoa vaihtoehto oli ottaa mahdollisimman monta pistettä. Onnistuisiko Frentzen siinä? Se jäisi nähtäväksi. Frentzen yritti tavoittaa Irvinea ja onnistui siinä, mutta ei tarpeeksi. Takana tulivat Benettonin Fisichella ja Wurz. Williams oli heikompi mutkissa ja jos he tulisivat ohi Williams jäisi pisteittä. Tallikaveri Villeneuve oli liian kaukana auttaakseen joten ainoa toivo oli vain pysyä edellä. Frentzen onnistui tavoitteissaan ja olisi saattanut saada neljännen paikan, mutta kierrokset loppuivat kesken. Kierroksella 53 Ralf Schumacherin jarrut pettivät ja tuloksena oli keskeytys. Esteban Tueron auton moottori hajosi kierroksella 56 ja hän jäi 11 kierrosta voittajalle mikä tarkoitti tuloksissa hyväksymätöntä ja ilman sijoitusta koska ei ajanut alle 90 % voittajan kierrosmääristä. Vauhti oli Minardissa ennen moottorin hajoamistakin ollut erittäin hidasta joten takeita tuloksen saamisesta ei olisi ollut ennen keskeytystä.

Mika Häkkinen onnistui voittamaan ja saamaan monien mielestä lopullinen aloite kohti mestaruutta. Monet pitävätkin Luxemburgin ja kauden 1998 kisaa Häkkisen uran hienoimpana. Monia paljon hienompiakin kilpailuja kuitenkin oli. Michael Schumacher oli toinen kun Häkkinen löysäsi lopussa, mutta ei päästänyt ohi. Coulthard oli kolmas ja Irvine oli neljäs. Frentzen sai pisteet ja Fisichella oli kuudes. Coulthardin kolmas sija erotti McLarenin vain yhdellä pisteellä valmistajien mestaruudesta.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15068
Sepang 17.10.1999

Malesian rata oli kaikille uusi tuttavuus. Itse asiassa koko kilpailu Kaakkois-Aasiassa oli uusi tuttavuus. Kaakkois-Aasiaan oli haluttu kilpailu jo 80-luvun lopusta ja 90-luvun alusta lähtien. Heti Japanin Suzukan toteuduttua. Malesialla oli vahva perinne ratamoottoripyöräilyn puolelta kilpailujen järjestämisestä. Shah Alamin rataa tarjottiin erittäin houkuttelevaan sopimushintaan kausina 1991-1997. Raha ei ollut ongelma vaan kilpailukalenteri oli täysi. Phoenix ja Kyalami veivät sen paikan Autopoliksen ja sittemmin Doningtonin myötä kausilla 1991-1993. Kaudella 1994 Malesian ratahanke oli saanut kilpailijan Indonesiasta ja Sentulin radasta.

Sentulin kilpailua ei koskaan pidetty, mutta Formula Holdenilla kilpailu ajettiin. Kaudella 1994 korvaava kilpailu Kyalamin suhteen ajettiin Aidassa ja Argentiinan suhteen ajettiin Jerezissä. Kaudella 1995 Indonesia tarjosi Jakartan erittäin ahdasta katurataa korvaavaksi kisaksi Sentulin tilalle. Bernie kieltäytyi. Samalla kaudella Shah Alamin sijaan haluttiin ajaa Johorissa. Lisäksi salaisesti Petronas neuvotteli ensimmäistä kertaa ostavansa konkurssikypsän Larrousse-tallin ja nimeävän sen uusien omistajien mukaan Protoniksi. Sen ajajina olisivat olleet Erik Comas ja Eric Helary, mutta testaajana olisi ollut erittäin nuori Alex Yoong Malesiasta. Larrousse kieltäytyi ja meni mieluummin konkurssiin.

Malesiassa alettiin vakavasti harkita kilpailua. Johorin rata oli liian ahdas ja Shah Alam oli liian vaarallinen. Kiinakin oli myös herännyt mukaan. Aidan kilpailu jäi kauden 1996 aikana pois mikä jätti kysyntää uudelle radalle. Kaudella 1997 Malesiassa aloitettiin rakentamaan uutta rataa Sepangiin. Radan suunnittelijana toimi eräs Hermann Tilke. Petronas oli ryhtynyt myös sponsoroimaan Sauberia ja Malesian kilpailulle oli kysyntää. Tällä välin Indonesia oli luopunut kilpailun haluamisesta. Kiinassa aiottiin ajaa vain Zhuhaissa tai sitten Pekingin katuradalla pääkaupungissa. Malesiassa Bernie järjesti kilpailun kolmesta kisasta ja päätyi lopulta Sepangiin. Shah Alam ja Johor jäivät moottoripyörien radoiksi.

Indonesia yritti vielä saada Sentulin mukaan, mutta Bernie päätyi hienompien katsomoiden kannalle ja Sentul jäi kokeilematta f1-väeltä. Kaudella 1997 Estoril peruttiin ja kauden 1998 paikkeilla käytiin kovaa vääntöä viimeisestä kisasta. Rakennustyöt Sepangissa eivät ehtineet valmiiksi ajoissa ja kilpailu jäi ajamatta vielä siltä kaudelta. Kaudelta 1999 Zhuhain rata peruttiin ja Argentiinan kisa peruttiin myös ja Estoril kieltäytyi lopullisesti kilpailun järjestämisestä. Edellisellä kaudella Etelä-Korea otti myös f1-suunnitelmat takaisin ja alkoi odottaa kautta 2002. Kyalami kieltäytyi myös järjestämisestä liian korkeisiin kustannuksiin vedoten joten Malesian Sepang sai kunnian olla ensimmäinen paikka missä Kaakkois-Aasiassa on ajettu formula 1:llä kilpaa.

Malesiassa kaikki tallit tiesivät sään olevan riski ja Bridgestone ei tiennyt rengasdatoja sillä rata oli uusi ja mitään tietoa ei juuri ollut. Michael Schumacher oli tullut takaisin kisoihin Silverstonen jälkeen ja Mika Salo joutui palaamaan testaustyöhön. Vielä vähän aiemmin näytti siltä, että Salo saisi ajaa kauden loppuun asti. Muutaman viime viikon heikkojen tulosten jälkeen aika-ajossa Schumacher oli palattuaan nopein mies ja toisena tuli Irvine. Schumi oli sekuntia nopeampi kuin McLarenit David Coulthardin ollessa Mika Häkkisen edellä.

Sitten viidenneksi ajoi uutta motivaatiota löytänyt Johnny Herbert ja kuudenneksi ajoi Rubens Barrichello. Ennen kilpailua Schumi joutui ensimmäistä kertaa sitten kauden 1991 toimimaan suorilla tallimääräyksillä tallin toisen kuljettajan hyväksi. Aikoinaan tallimääräykset olivat Nelson Piquetin eduksi ja nyt ne olivat Irvinen eduksi. Schumille tallimääräyksillä ajaminen ei ollut mukavaa, mutta realisti Schumi oli ja hyväksyi sen.

Kilpailussa sattui jo ennen lähtöä. Jarno Trullin moottori hajosi ja hän joutui keskeyttämään jo ennen kisan alkua. Lähdön jälkeen Hill kolaroi ja keskeytti. Schumi sai parhaan lähdön ja Irvine oli toisena mutta vaikeuksissa Coulthardin, Häkkisen ja Barrichellon kanssa. Kierroksella 4 tallimääräyksellä Schumi päästi Irvinen edelle ja ajoi toisena. Coulthard ei moista käytöstä suvainnut ja ohitti pian Schumacherin. Kierroksella 5 Olivier Panisin moottori hajosi ja samoin kierrosta myöhemmin kone petti Ricardo Zontalla. Kierroksella 7 petti Toranosuke Takagin vaihdelaatikko ja vetoakseli ja Ralf Schumacher ajoi ulos.

Kierroksella 14 Coulthard oli haastamassa Irvinea johdosta, mutta bensanpaineet katosivat autosta ja bensapumppu oli vaurioitunut myös joten kisa jäi siihen. Schumi oli jälleen toisena ja hidasteli Häkkistä. Seuraavalla kierroksella Luca Badoer ajoi ulos ja moottori joka oli hajonnut jo ennen ulosajoa särkyi lopullisesti ja kisa jäi siihen. Varikkostopeilla Schumi kiihdytti tahtia johdossa. McLarenin tajuttua Schumin taktiikan se otti riskin.

Mika sai vain puoli tankkia bensaa ja tarkoitus oli päästä Schumin edelle. Ferrarilla ei vielä tuolloin tiedetty Häkkisen taktiikasta. Schumi hidasteli Häkkistä jälleen ja Irvinen ero oli 20 sekuntia. Sepangissa 20 sekuntia ei riittänyt stopilla ja Irvinen huolestuessa Ferrari sai tietää McLarenin taktiikasta ja vakuutti Irvinelle Häkkisen vielä tulevan sisään. Häkkinen tuli ja oli stopin jälkeen neljäntenä Herbertin takana. Häkkinen meni nopeasti ohi ja tilanne rauhoittui.

Kierroksella 30 Pedro de la Rosa oli keskeyttänyt moottorin hajottua ja kierroksella 44 Pedro Diniz ajoi ulos radalta. Kierroksella 48 Jacques Villeneuve keskeytti hydrauliikkavikaan. Toisten stoppien päätyttyä Schumi oli johdossa, mutta luovutti ykköspaikan ennen maalia Irvinelle. Häkkinen oli liian kaukana kärjestä ja ohitti vain Herbertin ja keskittyi maaliin pääsemiseen.

Kilpailun voitti tallimääräyksellä Eddie Irvine ja toinen oli Michael Schumacher. Kolmas oli Mika Häkkinen ja neljäs oli Johnny Herbert. Viides oli Rubens Barrichello ja viimeisen pisteen sai Heinz-Harald Frentzen olemalla kuudes. Kilpailun luultiin päättyneen. Ei aivan. Kabineteissa alkoi raivokas väittely sillä kilpailun tuomaristo totesi yllättäen Ferrarit laittomaksi pohjan rakenteen laittomuuden ja laittomien ilmanohjaimien johdosta. Hylkäys tarkoitti Mika Häkkisen mestaruutta ennen päätöskilpailua. Näiden lisäksi McLaren oli protestoinut Ferraria kohtaan 151c-pykälän nojalla kilpailun laittomasta järjestelystä. FIA hylkäsi syytteen järjestelystä, mutta piti vielä ennallaan muut syytteet.

Häkkinen olisi ollut voittaja ja toinen olisi ollut Johnny Herbert ja kolmas olisi ollut Barrichello. Frentzen olisi ollut neljäs ja Alesi ja Wurz olisivat saaneet vielä pisteitä. Kiusallaan Jackie Stewart ilmoitti McLarenin jarruissa olleen kenties jotain laitonta mikä olisi johtanut hylkäyksellä Johnny Herbertin toiseen peräkkäiseen voittoon. Kolmannella sijalla Herbert olisi ollut hylkäysten ollessa voimassa kilpailun voittaja. Varikolla ymmärrettiin huumorin kukka ja siitä ei piitattu enempää. Minardi halusi mielellään nähdä myös Häkkisen kuvitteelisenkin hylkäyksen sillä se olisi tuonut pisteen Marc Genelle.

Ferrari valitti kilpailun jälkeen tuomioistuimiin ja lopulta FIA kuitenkin luopui kaikista syytteistä ja syyt olivat väärissä mittauksissa. Joidenkin mielestä syyt olivat jälleen Ferraria suosivia. Lisäksi McLarenilla ei ymmärretty sitä, että miksi tallimääräysten lisäpykälä ei täyttynyt vaikka se oli kaiken puolin törkeä ja riittävä syy hylkäykseen. Maailmanmestaruuden ja urheilun viihdearvon puolesta tulosten palautus Ferrarin eduksi oli erittäin hyvä uutinen. Kausi saataisiin ajettua loppuun jännityksessä ja suomalaisittain miljoonayleisöä tv-ruutujen ääreen keränneellä Suzukan radalla.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15068
Laitetaan sitten erinäisiä kilpailun huomioita kaudelta 1998 ja 1999. 18:sta jutuista aion julkaista yhteensä 13. 4 juttua kaudelta 1998 olisivat liian samanlaisia kuin jo aiemmin kerrotut tilanteet. Näihin lukeutuu muun muassa Häkkisen Silverstone, Coulthardin Imolan kilpailu, Wurzin Monacon kisa ja Schumacherin Suzukan ajo. Yksi ylimääräinen juttu eli Brasilian 1999 Alesin tarina laitettiin mukaan jo aiemmin kun Malesian kisan tarina oli vielä kirjoituspöydällä. Kauden 1999 huomiota tulee siis viisi kappaletta ja kauden 1998 juttuja 8.

Niistä Coulthardin ja Wurzin kisoissa ainoat uudet huomiot olisivat olleet Wurzin Benettonin aliohjautuvuuden vaikeudet ja renkaiden kuluminen joiden vahvuus keskeytyshetkellä oli enää vain 50 %. Sama juttu oli myös Coulthardilla Imolassa. Davidin vaikeudet tosin eivät olisi enää vaatineet renkaiden vaihtoa.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15068
A1-Ring 26.7.1998

Giancarlo Fisichella oli saanut uransa ensimmäisen paalupaikan. Sääolosuhteet avustivat tilannetta paljon, mutta se ei haitannut. Ikävä kyllä kilpailupäivänä oli kuivaa ja kun startti meni pieleen ei Fisicolla ollut paljon mahdollisuuksia. Startin jälkeen Fisichella oli kolmantena kunnes turva-auto tuli radalle.

Turva-auton lähdettyä pois radalta kisa jatkui. Fisichella ohitti Schumin tehtyä virheen kierroksella 5. Schumi ohitti Fisicon kierroksella 7. Autot osuivat yhteen, mutta pystyivät jatkamaan.

David Richards kehoitti Fisicoa olemaan ottamatta turhia riskejä. Kierrokselle 16 saakka tilanne pysyi samana. Sen jälkeen Schumi teki uuden ja näyttävän virheen kierroksella 17 joka repi etusiiven. Schumin täytyi mennä varikolle. Fisichella oli toisena, mutta varikko kutsui pian hänetkin sisään.

Kierroksella 21 oli kilpailun ratkaisuhetket käsillä Fisichellan suhteen. Giancarlo oli viidentenä ja pisteille ja hyvällä tuurilla palkinnoille oli vielä mahdollisuudet, mutta Alesi tuli takaa ja näytti siltä että tulisi taistelu. Fisichella ei välittänyt riskeistä ja Remus-mutkassa kolisi ja kilpailu josta olisi voinut tulla Fisichellan osalta hieno päättyi ikävästi pisteittä.

Kilpailun jälkeen tallipalaverissa yritettiin saada Fisichella ymmärtämään että aina ei pidä taistella ja ei etenkään vaikeissa mutkissa. Hienot pisteet jäivät saamatta. Kilpailun voitti Mika Häkkinen ja toiseksi ajoi David Coulthard ja kolmanneksi ajoi Michael Schumacher. Eddie Irvine, Ralf Schumacher ja Jacques Villeneuve saivat jäännöspisteet.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15068
Suzuka 1.11.1998

Damon Hillin kausi oli päättymässä Suzukaan. Aika-ajo oli sujunut tasavahvasti kasipaikalla ja kilpailussa hän oli kuudentena alkuvaiheessa lähdön jälkeen. Schumi meni myös kilpailun aikana edelle ja tallikaveri Ralfin keskeyttäessä Hill aloitti ajamisen. Hänellä oli kaksi vaihtoehtoa. Ajaa kuin riivattu tai valita odotustaktiikka. Hän valitsi ajamisen.

Keskeytyksiä olisi saattanut tulla enemmän, mutta tallipisteet ja omakin ylpeys vaativat ajamisen mieluummin kuin pelkän odottamisen. Aivan kilpailun lopussa Mika Häkkisen jo ollessa mestari Hillillä oli viimeinen keino päästä neljänneksi. Hänen täytyi ohittaa Heinz-Harald Frentzen. Siinä vaiheessa kilpailua Hill oli ollut viidentenä.

Hill onnistui ohittamisessa ja Hill sai neljännen sijan. Kilpailun voitti Mika Häkkinen ja toiseksi tuli Eddie Irvine ja kolmanneksi David Coulthard. Viidenneksi jäi Frentzen ja kuudennen sijan sai vielä Jacques Villeneuve.
 

Laatikkokauha

Well-known member
Liittynyt
7.8.2008
Viestit
1187
Tuolla ohituksella Jordan itse asiassa painoi ohi Benettonista tallipisteissä. Aika viime tippaan jättivät :p
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15068
Monaco 24.5.1998

Eddie Irvinen Monacon kilpailu ei sujunut kovin hyvin vielä aika-ajossa. Tuloksena oli seitsemäs ruutu ja kilpailun alkukin sujui vaisusti. Kierroksella 9 tuli paikka iskeä. Siinä vaiheessa Irvine oli ajanut yhden sijan pudonneen Frentzenin kiinni.

Ikävä kyllä Eddiellä ohitukset eivät aina onnistuneet hyvän maun mukaan ja kolarihan siitä tuli. Williamsin pilttuussa ei oltu tyytyväisiä tilanteeseen, mutta se oli moottoriurheilua.

Irvinen auto ei vahingoittunut niin paljoa kuin olisi voinut ja kilpailu jatkui. David Coulthardin keskeytys toi jälleen paranusta kisaan ja sijoitus oli viidentenä siinä vaiheessa kun David jätti leikin kesken.

Tallikaveri Schumacherin kolaroitua Wurzin kanssa tuli käsky jota Irvine oli odottanut. Irvine saisi nyt ajaa ilman Schumin varmistelua joten Irvine aloitti takaa-ajon Fisichellan suhteen.

Ikävä kyllä Ferrarissa ei vauhtia riittänyt tarpeeksi ja sijoitus pysyi kolmantena loppuun asti. Kilpailun voitti Mika Häkkinen ja Fisichella oli toinen ja Irvine oli kolmas. Kilpailun suurin yllätys oli Mika Salon ajaminen neljänneksi Arrowsilla. Viidentenä maaliin tuli Jacques Villeneuve ja Arrowsin hienon päivän täydensi Pedro Diniz tulemalla kuudenneksi.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15068
Barcelona 10.5.1998

Giancarlo Fisichellan kilpailuviikonloppu Barcelonassa näytti hyvältä. Neljäs ruutu aika-ajossa toi jännitystä kilpailuun. Kilpailun lähdössä Schumi sai huonon lähdön ja kisa sai heti uuden käänteen. Fisichella meni kolmanneksi ja taisteli pitääkseen Irvinen takanaan onnistumatta.

Sen jälkeen taistelu jatkui Irvinen kanssa neljäntenä. Ensimmäisiin stoppeihin asti kilpailu oli samanlaista taistelua. Sen jälkeen Ferrarilla määrättiin Irvine tulemaan varikolle. Fisichellan määräyksiä sanelivat polttoaineen vähyys. Varikolla Schumi meni kolmanneksi. Benettonin taktiikka ei onnistunut.

Sen taktiikka oli yrittää nopeilla stopeilla ohi sillä Barcelonassa on vaikea ohittaa. Kierroksella 29 oli kuitenkin ratkaisun hetket edessä. Irvine oli neljäntenä ja Fisichella viidentenä. Ensimmäisen mutkan jarrutus oli tärkein.

Etäisyys oli Fisicon mielestä oikea ja yritykseen hän myös lähti. Huonoin seurauksin. Eddie Irvinen blokin olisi voinut väistää vain onnella ja siitä seurauksena oli kolari ja kummatkin olivat poissa pelistä. Fisichellan olisi myöhemmin David Richardsin sanojen mukaan kannattanut yrittää vasta seuraavalla kierroksella ohitusta.

Benettonin jarrut olivat säädetty vahvemmalle kuin Wurzin Benettonin ja vauhtia olisi riittänyt vaikka palkintopaikkaan tai edes hyville pisteille. Wurz otti varovaisemmin ja sai pisteet vaikka hänen autonsa jarrut eivät olleet enää kovin kunnossa kilpailun lopussa. Kilpailun voitti Mika Häkkinen ja toiseksi ajoi Coulthard ja kolmanneksi Schumacher. Wurzin lisäksi pisteille pääsivät Barrichello ja Jacques Villeneuve.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15068
Magny-Cours 28.6.1998

Ralf Schumacherin viikonloppu lähti käyntiin hyvin. Aika-ajoista tuli kuudes sija ja tallikaveri Hill jäi taakse. Kilpailun startti uusittiin Jos Verstappenin pysähtymisen myötä ja kilpailua lyhennettiin kierroksella. Toisessa startissa Ralf jäi jälkeen ja Wurz meni ohi. Sen jälkeen Jordanilla tavoite oli ainoastaan päästä pisteille. Kierroksella 17 oli ratkaisun hetket käsillä.

Ralf Schumacher halusi ohittaa Wurzin ja saada edes kuudes sija sillä ohittaminen ei ollut helppoa Magny-Coursin radalla. Hän yritti ja seurauksena oli kolari ja sen jälkeen koko kilpailu oli pilalla. Ripustukset ja jousitus vaurioituivat ja auton hydrauliikkakin meni vaurioille. Tallikaveri Damon Hill keskeytti myös kahden kierroksen kuluttua hydrauliikkavikaan.

Jordanin autoissa oli ollut hydrauliikan kanssa ongelmia suurissa testeissä ennen Magny-Coursin kilpailuviikonloppuakin. Hillin hydrauliikka oli vaurioitunut myös ennen keskeytystä. Sen jälkeen Ralfin loppukilpailu oli vain ajoa häntäpäässä ja muiden keskeytykset nostivat sijoituksia. Lopulta sijoitus oli 16:sta kolme kierrosta isoveli Michaelin takana.

Michael voitti ja Irvine oli toinen. Mika Häkkinen jäi kolmanneksi. Kilpailun muuna huomiona voi todeta, että toisin kuin aiemmin kerrottuna Irvine sai johtaa kilpailua yhden kierroksen ennen varikollemenoa. Neljänneksi ajoi Jacques Villeneuve ja viidenneksi tuli Wurz joka selvisi kolarista ja kuudes oli David Coulthard.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15068
Spa-Francorchamps 30.8.1998

Damon Hill oli ajanut kolmanneksi aika-ajossa. Jordanilla odotettiin hyvää kisaa ja pistesijaa. Sadekelin säädöt olivat viritetty ja aerodynamiikka oli viritetty myös täysin sateelle. Damon Hill ei vielä tuolloin tiennyt mitä oli tulossa. Kaksi vuotta sitten Suzukassa Hill oli saanut viimeksi nauttia voitosta ja edellisenä vuonna Arrowsilla kaikki Unkaria lukuunottamatta oli ollut pettymystä. Toki sitä täydensi myös Yamahan epäluotettavuus. Kilpailun ensimmäisestä lähdöstä tuli romurallia ja osa kuljettajista joutui jäämään pois uusintalähdöstä. Toisessa lähdössä Hill otti johtoaseman ja piti sen hetken. Ralf Schumacher meni kuitenkin ohi.

Sen jälkeen radalle lähetettiin turva-auto ja hetken aikaa kului ennen kuin romut oli saatu siivottua. Sen jälkeen Hill säilytti johtonsa ohitettuaan tiimikaverinsa uudelleen. Isoveli Michael ohitti pian kuitenkin Hillin. Kierroksella 8 Schumi meni ohi Bus Stopissa. Sen jälkeen sade paheni ja sadekelin renkaat laitettiin alle ja vain Villeneuve otti riskin ja meni ulos radalta ja keskeytti. Schumi oli 40 sekuntia edellä kunnes tuli kolari Coulthardin kanssa ja solvauspuhe täytti hetkeksi varikon kun Schumi oli vihainen Coulthardille.

Lopulta muutaman lisäkolarin jälkeen Safety Car tuli uudelleen radalle ja sen jälkeen Hill päätti antaa Eddie Jordanille radioviestin jossa pyydettiin ohjeita varikolta. Varikolta myönnyttiin Hillin ajatukselle jäädyttää kilpailu ja sen jälkeen Eddie antoi tallimääräyksen Ralf Schumacherille. Kierroksella 32 Ralf tallimääräyksestä huolimatta yritti ohitusta jonka Hill torjui. Sen jälkeen välit eivät Jordanilla olleet entisellään.

Samoihin aikoihin David Coulthard ja Shinji Nakano lähetettiin radalle pitkän remontin jälkeen kun autoja oli enää 8. Jonkun keskeyttäessä edellämainitut saattaisivat saada pisteitä ja molemmat kuljettajat ottivat riskin ja ajoivat. Hill kuitenkin voitti kilpailun ja se tulisi olemaan Hillin viimeinen voitto hänen urallaan. Ralf Schumacher oli vihainen tallimääräyksestä ja oli toinen. Kolmas oli loppuvaiheessa lähelle tullut Jean Alesi. Neljänneksi ajoi Frentzen ja viidenneksi Diniz ja kuudentena ajoi Trulli.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15068
A1-Ring 26.7.1998

Michael Schumacherin viikonlopun odotettiin jatkuvan vahvana ja kolmatta peräkkäistä voittoa odotettiin. Silverstonen jälkeinen kohu kuitenkin laantui ja Schumacher sai pitää voittonsa ja Itävallasta piti tulla seuraava voitto. Aika-ajossa satoi, mutta Schumi oli silti neljäs.

Kilpailun startti sujui Schumilta hyvin ja näytti siltä, että kisasta tulee Mikan ja Michaelin taistelu. Kierroksella 5 kilpailu meni pieleen kun Schumi meni leveäksi. Kierroksella 7 tuli kolari Fisichellan kanssa mutta kilpailu jatkui. Kierroksella 17 tuli suurempi virhe sen jälkeen kun Häkkinen oli torjunut Schumin ohitusyrityksen. Schumi ajoi hiekoille ja etusiipi lähti irti.

Sen jälkeen Schumacher meni varikolle. Kilpailun edetessä Michael sai muuta joukkoa kiinni. Velipoika Ralf ei kuitenkaan antanut tietä ja Schumi pyysi Todtia tekemään tilanteen selväksi Eddie Jordanille. Eddie ei suostunut toisten tallien pääliköiden komennuksiin ja Schumin oli ohitettava Ralf vaikka väkisin niinkuin tapahtui.

Eddie Irvine antoi kuitenkin tilaa suosiolla ja varmisti Schumille kolmannen sijan. Kisan voittoon ajoi Mika Häkkinen ja toinen oli David Coulthard. Neljänneksi jäi Eddie Irvine tallimääräyksellä Schumin ottaessa kolmannen paikan. Viidenneksi ajoi Ralf Schumacher ja viimeisen pisteen kuudennella paikalla sai Jacques Villeneuve.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15068
Spa-Francorchamps 30.8.1998

Jean Alesin viikonloppu oli tasainen. 10:s lähtöruutu oli pettymys mutta pisteille silti toivottiin pääsevän. Alesi oli lähdössä kilpailuun luottavaisin mielin. Kilpailun alusta tuli romurallia ja lähtö keskeytettiin. Herbert otti vara-auton. Sen jälkeen Herbert kolaroi Häkkisen kanssa ja radalle tuli turva-auto. Sen jälkeen sade paheni ja tuli Alesille mieluinen keli.

Sadesäällä Alesi oli loistanut ennenkin ja sadetestit Fioranossa olivat antaneet vain lisäpotentiaalia tulevaan. Alesi valitsi Ferrari-aikojen jokaisen kierroksen kaahauksen sijaan odotustaktiikan joka voisi tuottaa tuloksia. Niin tekikin. Kilpailijoita tippui kolarien myötä lisää ja Schumin ja Coulthardin tilanteesta informoitiin kaikkia. Myös Alesi sai siitä tiedon.

Kierroksella 32 Alesi oli kolmantena ja alkoi järjestää itselleen palkintokorokepaikan. Kuuden seuraavan kierroksen ajan Alesi ajoi jatkuvasti Jordaneja nopeammin. Kierroksella 38 Alesilla oli ratkaisun paikat. Alesi olisi voinut tavoittaa Jordanit, mutta Peter Sauber käski suojattiaan ottamaan rauhallisesti ja ottaa vain kolmas paikka kisasta.

Toiseen sijaan oli kuitenkin vielä mahdollisuudet. Jopa voittokin oli mahdollinen. Ainoa mahdollisuus olisi ollut pääst Ralfin ohi seuraavan kahden kierroksen aikana ja ajaa Hill kiinni ja ohittaa viimeisellä kierroksella. Ikävä kyllä Sauberissa ei enää riittänyt vauhtia enää siinä vaiheessa ja kahden kierroksen kuluttua kierroksella 40 Alesi luovutti.

Kolmas sija olisi tavoite ja muu olisi vain bonusta mukaanlukien voitto kilpailusta. Kilpailun voitti Damon Hill ja toinen oli Ralf Schumacher. Alesi oli kuitenkin tyytyväinen kolmanteen paikkaansa. Taakse jäivät Frentzen, Diniz ja Trulli pistemiehistä. Lisäksi Coulthard ja Nakano tulivat maaliin viisi kierrosta jäljessä.

Muita huomioita kilpailussa oli se, että Schumilla oli raivonsa myös tuomareille jotka väittivät Schumin ajaneen vesisumussa itse päin Coulthardia. Siinä vaiheessa Schumi oli vielä kolarin jäljiltä niin vihainen, että oli syyllistyä kilpailun johtavan tuomarin pahoinpitelyyn.

Onneksi tuomarikollegat ja muutama Ferrarin manageripuolen edustaja rauhoitti jo hieman aiemmin Coulthardille nyrkkejä heristelleen Schumin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15068
Imola 2.5.1999

Rubens Barrichellon viikonloppu oli ollut tasainen. Kuudes sija aika-ajossa lupasi tasaista kisaa. Kilpailun kuluessa tasaisuus oli valttia ja Barrichello nousi neljänneksi. Kilpailun piti olla jäädytetty, mutta Eddie Irvinen keskeytys avasi tien palkinnoille.

Kolmannesta paikasta käytiin kuitenkin taistelu. Barrichello taisteli paikasta Frentzenin ja Damon Hillin kanssa. Viimeiselle kierrokselle lähdettäessä Barrichello oli kolmantena ja Hill oli puoli sekuntia takana. Hill olisi ollut aiemmin Frentzenin takana, mutta Frentzen liukasteli Irvinen öljyistä radan sivuun ja sen jälkeen Hill yritti ajaa kolmanneksi.

Taistelu ratkeaisi Tamburellon shikaanissa. Sen jälkeen vain Villeneuven shikaanissa tai Tosa-mutkassa olisivat ainoat kunnolliset ohituspaikat. Barrichello vältti vaaranpaikat ja piti kaikilla muilla alueilla Hillin kurissa. Hillin jääminen palkintojen ulkopuolelle oli pettymys.

Barrichellolle se oli voitto yhdessä Stewartin kanssa. Kisan voitti Michael Schumacher ja David Coulthard oli toinen. Barrichellon ja Hillin jälkeen ajoivat vielä Giancarlo Fisichella ja Jean Alesi.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15068
Monaco 16.5.1999

Monacossa on aina ollut vaikeaa ohittaa. Jotkut kuljettajat ovat kuitenkin erittäin lahjakkaita radasta riippumatta ohittamaan. Kauden 1999 hienoimpia ohituksia teki Monacossa ja radan hitaimmassa paikassa Jean Alesi. Alesi oli urallaan tunnettu monista hienoista ja välillä lähes mahdottomistakin ohituksista.

Aika-ajo oli ollut Monacossa pettymys ja lähtöruutu oli neljästoista. Kilpailussa Alesi oli ohittanut kolme ajajaa ja kierroksella 33 oli sitten todellisen ohituksen vuoro. Edessä ajoi Mika Salo BAR:illa.

Salo oli BAR:illa tuuraamassa loukkaantunutta Ricardo Zontaa ja hänen lähtöruutunsa kilpailuun oli 12:sta. Salolla oli kolmen kilpailun sopimusajo johon Ferrari oli suostunut päästämään kakkostestaajansa. Lähdön jälkeen Salon oli onnistunut parantaa kaksi sijaa.

Alesi tarttui tilaisuuteen ja ajoi Salon kiinni ja Loewsin mutkassa Alesi teki hienon ohituksen Salosta radan hitaimmassa paikassa. Sen jälkeen Alesi pysyi kymmenentenä ja yritti ajaa muitakin kiinni. Salo sen sijaan keskeytti kierroksella 36 jarrujen hajottua.

Alesin hienon päivän pilasi kolarointi Dinizin kanssa ja ripustukset hajosivat. Kierroksella 50 näin kävi kun Dinizin jarrut olivat hajonneet edellisellä kierroksella ja sitten tuli kolari.

Kilpailun voitti Michael Schumacher ja toiseksi sijoittui Eddie Irvine. Mika Häkkinen oli kolmas ja Frentzen oli neljäs. Viides ja kuudes sija menivät Benettonin miehille järjestyksessä Fisichella ja Wurz.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15068
Montreal 13.6.1999

Giancarlo Fisichellan kilpailu Montrealissa oli hieno. Aika-ajot olivat vielä olleet pettymys kun ruutu oli seitsemäs. Sen jälkeen kilpailussa oli sattunut ja tapahtunut. Kolme kertaa radalle oli tullut turva-auto ja Fisichella ajoi kierroksella 41 kilpailun jatkuessa toisena. Hänellä oli ollut joukko hitaampia autoja edessä ja Luca Badoer oli joukon viimeinen ja hitain kuljettaja kierroksella ohitettavien joukossa.

Lisäksi takana tuli Heinz-Harald Frentzen kolmantena. Pystyisikö Fisichella pitämään paikkansa? Se jäisi nähtäväksi. Voittoon Fisichellalla ei ollut enää asiaa, mutta toiseen sijaan oli ja Fisico halusi sen myös saada. Kilpailu näytti olleen ohi kun Frentzen meni kaikesta huolimatta ohi. Badoer oli tehnyt tilaa Fisicolle, mutta liian myöhään.

Sen jälkeen Fisichella oli pysynyt kolmantena. Yllättäen Benettonilla kerrottiin Frentzenin jarruongelmista ja Fisichella sai uutta eloa kilpailuun. Sen jälkeen kierroksella 65 Frentzen ajoi vaarallisen näköisesti ulos.

Heikot jarrut antoivat periksi ja suuren kolarin seuraus oli turva-auto ja kun kilpailu käytiin loppuun turva-auton perässä niin vain viimeisessä mutkassa saisi ohittaa jos turva-auto vetäytyisi radalta.

Näin tapahtui, mutta Fisichella ei yrittänyt ohi Häkkisestä. Mika Häkkinen voitti Fisicon ollessa toinen ja kolmanneksi tuli Eddie Irvine. Ralf Schumacher oli neljäs ja viides oli Johnny Herbert. Viimeisen pisteen sai kuudenneksi tullut Pedro Diniz.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15068
Magny-Cours 27.6.1999

Mika Häkkisen aika-ajo oli mennyt pieleen sadesäässä mikä toi väriä taulukkoon koko viikonlopun ajan. Ainoa myönteinen asia Mikalle oli Eddie Irvinen jääminen vielä huonompaan lähtöruutuun. Häkkisen ruutu oli 14 ja Irvinen 17. Kilpailussa Häkkinen oli noussut takariveistä lähelle kärkisijoja ja ajoi toisena kunnes ajoi ulos radalta ja aloitti jälleen nousun sadesäässä.

Kilpailun kierroksella 43 kilpailun alun yllättäjä Olivier Panis oli ohitettu ja Häkkinen oli kuudentena. Seuraavana vuorossa oli Jarno Trulli. Onnistuisiko Häkkinen ohittamaan Trullin? Se jäisi nähtäväksi. Häkkisen täytyi pian ohittaa sillä etumatka kärkeen oli melkein liian suuri ja kolmanteen paikkaankin oli varsin paljon matkaa.

Trullista Häkkinen pääsi kuitenkin pienen painostuksen jälkeen ohi. Sen jälkeen Häkkisellä oli kohtalokas varikkopysähdys joka lopullisesti maksoi kilpailun voiton. Varikolla hänelle tankattiin liian vähän polttoainetta Rubens Barrichellon tavoin ja voitto meni sivu suun.

Kilpailun voitti Heinz-Harald Frentzen jolle voitto oli uran toinen ja ensimmäinen sitten 1997 Imolan kilpailun. Häkkiselle toinen sija ei ollut niin paha pettymys sillä ajo oli hieno ja Irvine oli vasta kuudes. Schumacher oli viides mikä ei myöskään ollut huono juttu. Kolmanneksi tuli Rubens Barrichello ja neljänneksi ajoi Ralf Schumacher.

Teoriassa Häkkisen ja Barrichellon polttoaineen loppuminen olisi tuonut Prostit pisteille. Molemmat Prostin autot olivat kilpailun edetessä jääneet vauhdista ja tuloksena oli 7:s ja 8:s sija järjestyksessä Trulli-Panis.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15068
Silverstone 11.7.1999

Damon Hill oli ollut myrskyn silmässä. Hänellä oletettiin olevan motivaatiovaikeuksia ja huhut kertoivat Hillin olevan valmis lopettamaan uransa jopa ennen kauden päätöstä. Viimeisessä kotikisassaan hänen oletettiin jo myös lopettavan uransa. Korvaajaksi oletettiin Shinji Nakanoa loppukauden kisoihin. Jopa kakkostestaaja Tomas Engekin vaikutti saavan kisapaikan riittävän rahasumman tullessa Eddie Jordanin pankkitilille.

Hillin vakuutettiin jatkavan ainakin loppuun asti. Eddie Jordan oli myös antanut mahdollisuuden Hillille jatkaa sopimusta kauteen 2000 saakka sillä sopimuksen vuosi 2000 olisi optio. Se olisi ollut Hillin 40-vuotislahja Eddieltä. Hill ja Jordan neuvottelivat. Salaisesti ja yksityisesti Hill päätti lopettaa tähän kauteen. Pian Hill myös julkisti lopettamispäätöksensä.

Hill myös vakuutti huolestuneelle Eddie Jordanille, että korvaajaa ei tarvittu. sillä ulospäin medialle oltiin näytelty kaiken olevan hyvin, mutta kaikki ei ollut. Hill oli joutunut vaikeuksiin ja Eddie ei ollut tyytyväinen ihan kaikkeen mitä Hill oli tallissa saanut aikaan. Vaikea alkukausi ei myöskään parantanut asiaa.

Aika-ajossa Hill oli kuudes ja kilpailu keskeytyi Hillin entisen kiistakumppanin Michael Schumacherin loukkaantumiseen. Uusintalähdössä Hill oli saanut hyvän lähdön ja onnistui pitämään sijoituksensa. Kierrokselle 44 saakka Hillin kisa oli ollut vain ajamista hyvillä sijoilla.

Sen jälkeen kärkikuljettajien mennessä varikolle kierroksella 45 Hillille tarjoutui mahdollisuus johtaa kilpailua. Yhden kierroksen ajan Hill huudatti kotiyleisöä ajamalla kärjessä vaikka voittotaistelussa päivän sankari oli David Coulthard.

Varikolta tultuaankin Hill pysyi vauhdissa ja tallikaveri Frentzen taisteli loppuun saakka kolmospaikasta Ralf Schumacherin kanssa onnistumatta saamaan palkintoja sillä kertaa.

Damon Hill oli kilpailun viides. Voittajaksi ajoi Coulthard ja toiseksi tuli Eddie Irvine. Kolmas oli Ralf ja Frentzen oli neljäs. Viides sija antoi lisämotivaatiota Damonille jatkaa kausi loppuun saakka ja Pedro Diniz oli loistavasti kuudes.

Kilpailun jälkeen Hill oli huojentunut ja jopa vitsaili kilpailun mahdollisesta voitosta jos tankissa olisi ollut enemmän polttoainetta...:D. Huumori ymmärrettiin ja se oli tälle myöhemmin kitaransoittajana ja paljon muuta edustustyötä tehneelle vaikeuksien kautta kilpa-autoilijaksi varttuneelle Graham Hillin pojalle ominaista. Voittoon uskottiin silloinkin kun siihen ei ilman mitään erikoista kelioloa ollut mahdollisuutta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15068
Pitää miettiä jostakin hyvästä seuraavasta formulakaudesta mistä juttua alkaisi tekemään vaikka nyt kun pitkä työ on takanapäin niin ihan heti juttuja ei varmaan tule. 90-luvun alun kaudet ovat varsin hyviä ja kausien 1994-1996 väliltä olisi hyvä myös jonkinlainen kooste tehdä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15068
Laitetaan sitten myös kauden 1997 rengastietoja kilpailuista:

Melbourne: Perjantaina Goodyearin tallit kokeilivat kaikkia mahdollisia seoksia ja Bridgestonen tallit kokeilivat myös kahta seostaan. Aika-ajoissa Bridgestonen tallit käyttivät Optionia ja Goodyearin tallit Ferraria lukuunottamatta käyttivät D-seoksia. Ferrari käytti C-seoksia jotta se säästäisi D-seoksia sunnuntain kilpailuun. Kilpailussa rengasvalinnat olivat samoja molemmilla rengasvalmistajilla, mutta Ferrarin kuskit vaihtoivat varikolla D-seoksiin.

Interlagos: Harjoitukset ajettiin Goodyearin puolelta kaikilla seoksilla ja Bridgestone käytti molempia seoksia. Aika-ajossa Villeneuve, Schumacher ja Irvine ajoivat C-seoksilla. Kaikki muut kuljettajat ajoivat aika-ajoissa D-seoksella Goodyearin kuljettajista. Bridgestone käytti Optionia aika-ajoissa ja kilpailussa. Kilpailuun Jordan, McLaren ja Benetton valitsivat D-seokset.

Ferrari valitsi C-seoksen ja Williamsilla Frentzen otti D-seokset ja Villeneuve C-seokset. Lähtökolarin jälkeen Villeneuve vaihtoi D-seokset autoon. Viimeiselle stopille molemmat Williamsin kuljettajat saisivat Bergerin ohella B-seokset. Sauberilla Larini otti B-renkaat ja sai myöhemmin C-renkaat. Herbert sai C-renkaat ja myöhemmin B-renkaat.

Buenos Aires: Harjoitukset menivät seoksien testeissä molemmilta valmistajilta ja Aika-ajossa Goodyearit McLarenin mokaa lukuunottamatta käyttivät D-seoksia. McLarenit ajoivat C-seoksilla ja tulos oli huono. Bridgestone käytti Optionia. Kisaan Jordanit, Benettonit ja McLarenit lähtivät A-seoksella. Ferrari lähti kisaan B-renkailla ja Williamsit C-renkailla Sauberien tapaan. Bridgestonen tallit lähtivät Optionilla kisaan.

Imola: Harjoituksissa Goodyear käytti taas kaikkia seoksiaan ja Bridgestone myös. Aika-ajossa kaikki käyttivät D-seosta ja Optionia. Kymmenen kärkijoukon Goodyearin miehet valitsivat kilpailuun D-seoksen ja Benettonin ja Tyrrelin miehet valitsivat C-seoksen. Nicola Larini vaihtoi myös C-seoksiin huolimatta sovitusta suunnitelmasta. Bridgestone käytti Optionia.

Monaco: Harjoitukset menivät Goodyearilta testaillessa kaikkia renkaita ja Bridgestone käytti myös molempia renkaita. Aika-ajossa Goodyearin kuskit ajoivat D-seoksella ja Bridgestonen Optionilla. Kilpailussa Jordanit käyttivät raita-D:tä ja niin teki myös David Coulthard. Mika Häkkinen, Pedro Diniz ja Williamsin kuljettajat käyttivät D-seoksia. Michael Schumacher käytti Q-renkaita. Loput kuljettajat valitsivat joko raita-D:n tai Q-renkaan Goodyearilta. Bridgestonella käytettiin Wetiä tai Intermediatea.

Barcelona: Harjoitukset menivät renkaiden testaamisessa molemilta valmistajilta ja lauantaina kaikki käyttivät D-seosta tai Optionia. Kilpailussa Johnny Herbert käytti D-seosta ja Jacques Villeneuve ja Jean Alesi käyttivät D-seosta. Muut kuljettajat käyttivät vaihtelevasti C-renkaita ja D-renkaita Goodyearin puolella. Bridgestone käytti Optionia kilpailussa.

Montreal: Harjoitukset menivät testaillessa molemilta valmistajilta ja Stewartit tuhlasivat yhden seoksen Primea aika-ajoissa. Sen jälkeen Stewart vaihtoi Optioniin. Aika-ajoissa Goodyearin tallit käyttivät D-seoksia. Tyrrell käytti aika-ajoissa Verstappenin toimesta C-renkaita ja D-seoksia. Salo käytti ensin D-seoksia ja sitten C-seoksia mikä oli lopulta virhe. Kisassa molemmat käyttivät D-seoksia.

Arrowsilla Damon Hill käytti Optionia ja parhaalla kierroksella Primea. Pedro Diniz käytti Primea ja myöhemmin Optionia. Kilpailussa Goodyearin tallit käyttivät C-seoksia poislukien Michael Schumacheria joka käytti alussa D-seoksia ja myöhemmin C-seoksia. Bridgestonella kaikki käyttivät Optionia.

Magny-Cours: Perjantaina satoi ja tallit käyttivät sadekelin renkaita. Bridgestone Wetiä ja Goodyear käytti Q-renkaita ja V-renkaita vaihtelevin määrin. Aika-ajossa käytettiin D-seosta Goodyearilla ja Bridgestone käytti Optionia. Kilpailussa satoi ja Michael Schumacher käytti raita-D:tä ja Villeneuve ja Herbert käyttivät Q-renkaita. Muut käyttivät vaihtelevasti Q ja V-seoksia.

Bridgestone käytti Intermediatea ja Wetiä. Villeneuve ja Irvine vaihtoivat myöhemmin raita-D:n seokseen kun David Coulthard käytti kyseistä rengasta jo aiemmin menestyksellä. Viimeisellä kymmenellä kierroksella kuivuvalla radalla kaikilla oli Intermediate tai raita-D renkaanaan.

Silverstone: Harjoitukset menivät testaillessa ja aika-ajoissa käytettiin Optionia ja D-seosta. Häkkinen ja Coulthard käyttivät B-seoksia kilpailussa ja C-seoksia käyttivät Villeneuve, Schumacherit, Fisichella ja Frentzen. Muut käyttivät vaihtelevasti B ja C-seoksia. Bridgestonella kaikki Hilliä lukuunottamatta käyttivät Primea. Hill käytti Optionia.

Hockenheim: Harjoituksissa säästettiin D-seoksia aika-ajoon ja kilpailuun säästettiin A ja B-renkaita. Bridgestone säästi Optioneja aika-ajoa varten joten Goodyear testasi vain C-renkaita. Bridgestone käytti Primea harjoituksissa. Aika-ajoissa kaikki käyttivät Optionia tai D-seosta. Kilpailussa kaikki Goodyearilla käyttivät A-seosta ja Bridgestonella Primea poislukien Damon Hill joka oli Optionilla liikenteessä.

Hungaroring: Harjoituksissa ajettiin kaikilla seoksilla molempien valmistajien toimesta. Aika-ajossa Jordanit ja Frentzen ajoivat C-seoksella. Muut Goodyearilla ajoivat D-seoksella. Damon Hill käytti Optionia ja niin käytti myös Pedro Diniz aika-ajossa. Muut Bridgestonella käyttivät Primea. Kilpailussa Diniz vaihtoi Primeen ja Hill ajeli Optionilla.

Spa-Francorchamps: Harjoituksissa käytettiin A ja B-renkaita ja vältettiin D-renkaiden käyttöä. Bridgestonella käytettiin Primea. Aika-ajoissa käytettiin Optionia ja D-seoksia. Sunnuntain kilpailuun ilman sadetta Arrows, Minardi ja Tyrrell päättivät ottaa uskomattoman riskin. Lähteä matkaan Optionilla ja Tyrrell olisi lähtenyt matkaan D-seoksella. D-seos olisi ollut Span radalla järkyttävän nopea ensimmäisten kierrosten ajan mutta sen jälkeen ne olisivat tuhoutuneet.

Riski perustui pistesijojen saamiseen ja siihen että kilpailun aikana ne vaihdettaisiin Primeen tai A-renkaaseen ja ajettaisiin niillä loppuun saakka. Sade teki suunnitelmat tyhjiksi. Sateelle Ralf Schumacher otti D-seoksen. Sauber otti Wetin ja McLaren otti myös Wetin. Muut jäljelle jääneet Goodyearin kuljettajat ottivat Wetin. V-renkaat otti Fisichella ja Villeneuve, Frentzen, Alesi, Irvine ja Ralf otti jälkijunassa Q-renkaat. Bridgestonen Monsoonia käyttivät kaikki Arrowsia lukuunottamatta. Arrows käytti Wetiä.

Monza: Harjoituksissa Goodyear käytti A-renkaita ja Bridgestone Primea. Aika-ajoissa Jordan käytti D-seoksia ja muut käyttivät myös. Bridgestone käytti Optionia. Bridgestone käytti Optionia kisassa ja Jordan käytti D-seosta. Muut Goodyearilla käyttivät C-renkaita kisassa.

A1-Ring: Harjoitukset menivät renkaiden kanssa testaillessa ja aika-ajossa kaikki käyttivät D-seosta poislukien mekaanikkojen mokasta kärsinyt Michael Schumacher joka ajoi C-seoksella. Bridgestone käytti Optionia. Kilpailuun C-seoksella lähtivät Häkkinen, Villeneuve, Frentzen, Michael Schumacher, Coulthard ja Mika Salo. B-seoksella kisaan lähtivät Ralf Schumacher, Fisichella, Alesi ja Berger. Verstappen, Irvine, Morbidelli ja Herbert lähtivät kisaan D-seoksella. Bridgestone käytti Optionia kisassa.

Nürburgring: Harjoituksissa molemmat valmistajat käyttivät kaikkia renkaitaan ja aika-ajossa kaikki käyttivät D-seoksia ja Optionia. Kisaan Bridgestonella käytettiin Optionia ja Jordan käytti D-seoksia. Arrowsit, Sauberit ja Irvine lähtivät B-seoksella kisaan ja muut käyttivät C-renkaita Goodyearin puolella.

Suzuka: Harjoitukset menivät testaillessa kaikkia muita seoksia paitsi Goodyearin D-seosta. Aika-ajoissa ajettiin D-seoksilla ja Optionilla. Kisaan Frentzen otti A-renkaat ja Benetton otti C-renkaat. Villeneuve käytti myös C-renkaita. McLaren käytti B-renkaita Ferrarin tapaan. Muut Goodyearin tallit käyttivät vaihtelevasti C ja B-renkaita. Bridgestonen tiimeistä Stewart valitsi Primen ja muut valitsivat Optionin.

Jerez: Harjoitukset menivät tuttuun tapaan testaillessa ja aika-ajoissa käytettiin Optionia ja D-seosta. Kisassa Schumacher ja Villeneuve käyttivät C-renkaita kunnes tuli kolari. Muut Goodyearilla käyttivät B-renkaita Alesia lukuunottamatta jolla oli myös C-renkaat. Bridgestonella kaikki käyttivät Optionia.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös