CCMK
Well-known member
- Liittynyt
- 9.11.2009
- Viestit
- 15068
Nürburgring 27.9.1998
Monzassa aika-ajo ja kilpailu olivat McLarenin osalta yhtä sotkua. Nyrrellä päätettiin, että kilpailusta tulee vain McLarenin. McLarenin aika-ajo ei sujunut hyvin ja kilpailun eturiviin starttasivat Ferrarit järjestyksessä Schumacher-Irvine. Häkkinen oli kolmas lähes sekunnin jäljessä. Häkkisen tavoite oli korkeintaan olla kuusi kymmenystä Schumacherin perässä mikäli Schumi ajaisi paalun. David Coulthard oli vieläkin pahemmissa vaikeuksissa ja oli viides. Edelle meni Bridgestonen renkailla Fisichella jonka Benettonin mutkanopeus oli jälleen parannettu ja uudet jarrut vielä tehostivat auton ohjattavuutta mutkissa. Kuudennesta ruudusta starttasi Ralf Schumacher ja Frentzen starttasi seitsemännestä ruudusta.
Kilpailussa Schumi otti sen ajan tavan mukaisesti huonon lähdön joten Irvine meni johtoon ensimmäisessä mutkassa. Schumi tuli nopeasti toiseksi, mutta sitä ennen Irvinen perässä olivat McLarenit, Fisichella ja Wurz joka nousi kahdeksannesta ruudusta viidenneksi. Irvinen kunnia ajaa kärjessä jäi lyhyeksi kun hän teki virheen ja ajoi ulos. Schumi otti kärkipaikan ja tallimääräyksellä Irvine jäi jälleen pidättelemään McLareneita. Joidenkin ilkeämielisten mukaan Irvine ajoi taas vahingossa ulos jotta Schumi saisi johtopaikan tallimääräyksellä. Toisella kierroksella Schumi alkoi kasvattaa eroa ja Irvine hidasteli muita. Eroa oli nopeasti viisi sekuntia. Takana Jarno Trulli ja Pedro Diniz keskeyttivät vaihdelaatikko ja hydrauliikkavikaan kierroksella 6.
Kilpailun ensimmäiset ratkaisunhetket tulivat kierroksella 14. Häkkisen piti päästä Irvinesta ohi tai muuten olisi liian myöhäistä voiton kannalta. Häkkinen teki sen jälkeen rohkean ohitusliikkeen Irvinesta ja meni ohitse. Sen jälkeen Häkkinen alkoi ottaa eroa kiinni Schumiin nähden. Schumin mentyä varikolle Häkkinen aloitti nopeat kierrokset ja 18 kierroksen jälkeen Häkkinen pääsi oman pysähdyksen jälkeen juuri Schumin edelle. Coulthard onnistui pääsemään Irvinen edelle stopeilla ja koko loppukilpailu Irvinella meni taistellessa neljännestä paikasta Frentzenin Williamsin kanssa. 10 seuraavan kierroksen ajan kierroksilla 18-28 Mika Häkkinen ja Michael Schumacher kävivät kaksintaistelua joka päättyi Häkkisen eduksi. Etumatka alkoi kasvaa ja toiset stopit eivät muuttaneet mitään. Kierroksella 36 Ricardo Rossetin moottori hajosi ja seuraavalla kierroksella 37 hajosi myös Herbertin kone.
Kierroksella 38 tapahtui kisan seuraava käänne. Kärjessä taistelu oli ohi. Häkkinen piti 5 sekunnin eroa ja välillä isompaa mutta Schumi ajoi sen kiinni. Coulthard oli kolmantena joten neljäs sija oli taiston alla. Frentzenin kilpailu oli mennyt aluksi hyvin Schumin epäonnen myötä. Sen jälkeen oli selvää, että palkinnoille ei enää pääsisi. Ainoa vaihtoehto oli ottaa mahdollisimman monta pistettä. Onnistuisiko Frentzen siinä? Se jäisi nähtäväksi. Frentzen yritti tavoittaa Irvinea ja onnistui siinä, mutta ei tarpeeksi. Takana tulivat Benettonin Fisichella ja Wurz. Williams oli heikompi mutkissa ja jos he tulisivat ohi Williams jäisi pisteittä. Tallikaveri Villeneuve oli liian kaukana auttaakseen joten ainoa toivo oli vain pysyä edellä. Frentzen onnistui tavoitteissaan ja olisi saattanut saada neljännen paikan, mutta kierrokset loppuivat kesken. Kierroksella 53 Ralf Schumacherin jarrut pettivät ja tuloksena oli keskeytys. Esteban Tueron auton moottori hajosi kierroksella 56 ja hän jäi 11 kierrosta voittajalle mikä tarkoitti tuloksissa hyväksymätöntä ja ilman sijoitusta koska ei ajanut alle 90 % voittajan kierrosmääristä. Vauhti oli Minardissa ennen moottorin hajoamistakin ollut erittäin hidasta joten takeita tuloksen saamisesta ei olisi ollut ennen keskeytystä.
Mika Häkkinen onnistui voittamaan ja saamaan monien mielestä lopullinen aloite kohti mestaruutta. Monet pitävätkin Luxemburgin ja kauden 1998 kisaa Häkkisen uran hienoimpana. Monia paljon hienompiakin kilpailuja kuitenkin oli. Michael Schumacher oli toinen kun Häkkinen löysäsi lopussa, mutta ei päästänyt ohi. Coulthard oli kolmas ja Irvine oli neljäs. Frentzen sai pisteet ja Fisichella oli kuudes. Coulthardin kolmas sija erotti McLarenin vain yhdellä pisteellä valmistajien mestaruudesta.
Monzassa aika-ajo ja kilpailu olivat McLarenin osalta yhtä sotkua. Nyrrellä päätettiin, että kilpailusta tulee vain McLarenin. McLarenin aika-ajo ei sujunut hyvin ja kilpailun eturiviin starttasivat Ferrarit järjestyksessä Schumacher-Irvine. Häkkinen oli kolmas lähes sekunnin jäljessä. Häkkisen tavoite oli korkeintaan olla kuusi kymmenystä Schumacherin perässä mikäli Schumi ajaisi paalun. David Coulthard oli vieläkin pahemmissa vaikeuksissa ja oli viides. Edelle meni Bridgestonen renkailla Fisichella jonka Benettonin mutkanopeus oli jälleen parannettu ja uudet jarrut vielä tehostivat auton ohjattavuutta mutkissa. Kuudennesta ruudusta starttasi Ralf Schumacher ja Frentzen starttasi seitsemännestä ruudusta.
Kilpailussa Schumi otti sen ajan tavan mukaisesti huonon lähdön joten Irvine meni johtoon ensimmäisessä mutkassa. Schumi tuli nopeasti toiseksi, mutta sitä ennen Irvinen perässä olivat McLarenit, Fisichella ja Wurz joka nousi kahdeksannesta ruudusta viidenneksi. Irvinen kunnia ajaa kärjessä jäi lyhyeksi kun hän teki virheen ja ajoi ulos. Schumi otti kärkipaikan ja tallimääräyksellä Irvine jäi jälleen pidättelemään McLareneita. Joidenkin ilkeämielisten mukaan Irvine ajoi taas vahingossa ulos jotta Schumi saisi johtopaikan tallimääräyksellä. Toisella kierroksella Schumi alkoi kasvattaa eroa ja Irvine hidasteli muita. Eroa oli nopeasti viisi sekuntia. Takana Jarno Trulli ja Pedro Diniz keskeyttivät vaihdelaatikko ja hydrauliikkavikaan kierroksella 6.
Kilpailun ensimmäiset ratkaisunhetket tulivat kierroksella 14. Häkkisen piti päästä Irvinesta ohi tai muuten olisi liian myöhäistä voiton kannalta. Häkkinen teki sen jälkeen rohkean ohitusliikkeen Irvinesta ja meni ohitse. Sen jälkeen Häkkinen alkoi ottaa eroa kiinni Schumiin nähden. Schumin mentyä varikolle Häkkinen aloitti nopeat kierrokset ja 18 kierroksen jälkeen Häkkinen pääsi oman pysähdyksen jälkeen juuri Schumin edelle. Coulthard onnistui pääsemään Irvinen edelle stopeilla ja koko loppukilpailu Irvinella meni taistellessa neljännestä paikasta Frentzenin Williamsin kanssa. 10 seuraavan kierroksen ajan kierroksilla 18-28 Mika Häkkinen ja Michael Schumacher kävivät kaksintaistelua joka päättyi Häkkisen eduksi. Etumatka alkoi kasvaa ja toiset stopit eivät muuttaneet mitään. Kierroksella 36 Ricardo Rossetin moottori hajosi ja seuraavalla kierroksella 37 hajosi myös Herbertin kone.
Kierroksella 38 tapahtui kisan seuraava käänne. Kärjessä taistelu oli ohi. Häkkinen piti 5 sekunnin eroa ja välillä isompaa mutta Schumi ajoi sen kiinni. Coulthard oli kolmantena joten neljäs sija oli taiston alla. Frentzenin kilpailu oli mennyt aluksi hyvin Schumin epäonnen myötä. Sen jälkeen oli selvää, että palkinnoille ei enää pääsisi. Ainoa vaihtoehto oli ottaa mahdollisimman monta pistettä. Onnistuisiko Frentzen siinä? Se jäisi nähtäväksi. Frentzen yritti tavoittaa Irvinea ja onnistui siinä, mutta ei tarpeeksi. Takana tulivat Benettonin Fisichella ja Wurz. Williams oli heikompi mutkissa ja jos he tulisivat ohi Williams jäisi pisteittä. Tallikaveri Villeneuve oli liian kaukana auttaakseen joten ainoa toivo oli vain pysyä edellä. Frentzen onnistui tavoitteissaan ja olisi saattanut saada neljännen paikan, mutta kierrokset loppuivat kesken. Kierroksella 53 Ralf Schumacherin jarrut pettivät ja tuloksena oli keskeytys. Esteban Tueron auton moottori hajosi kierroksella 56 ja hän jäi 11 kierrosta voittajalle mikä tarkoitti tuloksissa hyväksymätöntä ja ilman sijoitusta koska ei ajanut alle 90 % voittajan kierrosmääristä. Vauhti oli Minardissa ennen moottorin hajoamistakin ollut erittäin hidasta joten takeita tuloksen saamisesta ei olisi ollut ennen keskeytystä.
Mika Häkkinen onnistui voittamaan ja saamaan monien mielestä lopullinen aloite kohti mestaruutta. Monet pitävätkin Luxemburgin ja kauden 1998 kisaa Häkkisen uran hienoimpana. Monia paljon hienompiakin kilpailuja kuitenkin oli. Michael Schumacher oli toinen kun Häkkinen löysäsi lopussa, mutta ei päästänyt ohi. Coulthard oli kolmas ja Irvine oli neljäs. Frentzen sai pisteet ja Fisichella oli kuudes. Coulthardin kolmas sija erotti McLarenin vain yhdellä pisteellä valmistajien mestaruudesta.
Viimeksi muokattu: