Buenos Aires 13.4.1997
Argentiinan kilpailu meni Goodyearilla erinomaisesti. Kärkikolmikkokin oli erikoinen. Siitä lisää pian. Argentiinalaiset ovat hauskaa väkeä. Ilmaisutaidossa harvoin löytää parempitaitoista väkeä. Pienikin asia voi tuottaa hurrauksia kuten vaikka lentokoneen onnistunut laskeutuminen. Köyhät alueet voivat näyttää kurjilta, mutta Buenos Aires on kuin Etelä-Amerikan paratiisi ja Pariisi näöltään. Gauchot ovat kovia ja karskeja otteiltaan. Sisimmältään kuitenkin rehtejä.
Jalkapalloa Argentiinassa osataan pelata ja Diego Armando Maradona on todellinen supertähti maassa. Joidenkin huhujen mukaan Maradona on jo lopettamassa uraansa huumesotkujen myötä. Gauchoja ei juuri näy kaupunkialueilla ja hienon makuista viiniä saa ostettua monista Pariisin putiikkeja muistuttavilta viinialueilta. Alueet ovat samanlaisia kuin Pampan Gauchojen lihavalikoima. Jostain syystä rata ei ole kuskien mieleen ja olosuhteet ovat tukalat ja vaihtelevat.
Joinakin vuosina rata on erittäin pölyinen ja kun se ei ole niin se on tuskallisen röykkyinen ja pomppuinen nykyaikaiseksi f1-radaksi. Lisäksi erilaiset pöpöt iskevät usein. Damon Hill kärsi viime kaudella ripulistam mutta voitti silti kisan ja tällä kaudella Frentzen kärsi kuumeesta ja flunssasta. Villeneuve meni Hillin tapaan viikonloppuna usein vessaan sillä löysämahaisuus vaivasi.
Kilpailuviikonloppuna Frentzeniä ja Irvinea arvosteltiin huonoista otteista ja villeimmät huhut kertoivat Williamsilla Patrick Headin haluvan Frentzenin tilalle Jean-Christophe Boullionin nopeasti mikäli otteet eivät parane ja Ferrarin väitettiin lähestyneen Nicola Larinia kohtaan joka syrjäyttäisi tarvittaessa Eddie Irvinen. Toinen vaihtoehto olisi ollut Gianni Morbidelli Ferrarilla. Otteet torjuttiin nopeasti, mutta Headin Frentzenin vastaisuus paljastui myöhemmin kauden aikana todeksi.
Eric Broadley Lolalta olisi valmis tuomaan erittäin suuria sponsorirahoja jotta talli saataisiin Imolaan tai viimeistään Monacoon mennessä takaisin kisailemaan. Kaikki tiesivät totuuden. Lola oli jo konkurssissa eikä sillä ollut edellisen kisan autojen lennätyksen jälkeen rahaa yhtään mihinkään Mastercardin kieltäydyttyä sponsoroimasta tallia. Tyrell kehitti uudet X-siivet joiden piti lisätä aerodynamiikkaa. Harjoituksissa Williamsit ajoivat sijoille 1-2 järjestyksessä Villeneuve ja Frentzen.
Aika-ajoissa Villeneuve ajoi D-seoksilla uskomattoman ajan joka oli 6 sekuntia Damon Hillin edelliskauden paaluaikaa nopeampi ja 6,2 sekuntia Schumin edelliskauden aikaa nopeampi. Syy oli siinä, että Hill oli ajanut edelliskaudella aika-ajoissa harjoituksissa käytetyillä A-seoksilla ja Schumi oli ajanut B-renkailla jotka olivat myös käytettyjä. Aika-ajossa Villeneuve kärsi nestehukasta ja oli pyörtyä autoonsa ajon aikana ja sen jälkeen. Eroa Frentzeniin oli 0,798 sekuntia ja Frentzenillä kolmanneksi tulleeseen Olivier Panisiin 0,220 sekuntia. Olivier Panisin Prostin autossa oli Bridgestonen renkaat ja auto oli luotettava.
Tallikaveri Shinji Nakano oli vasta 20:s ja koko tilanne oli Panisin eduksi. Panisia ennustettiin jopa kilpailun voittajaksi koska renkaat olivat erittäin vakuuttavat. Michael Schumacher ajoi neljänneksi ja käytti samoja renkaita kuin Williamsit eli D-seoksia ollen silti liikaa jäljessä. Viidenneksi aika-ajossa tuli Rubens Barrichello joka oli osoitus Bridgestonen renkaan kunnosta. Jordanilla ajajat olivat eksyksissä Ralf Schumacherin ollessa kuudes ja yhdeksäs oli Fisichella. Harjoituksissa Ralf oli ajanut kourallisen verran ulosajoja. Eddie Jordania harmitti siinä vaiheessa varmasti, että hän oli torjunut Damon Hillin tulon talliin.
Kahdeksanteen ruutuun ajanut Johnny Herbert oli huolissaan starttikaveri Irvinesta sillä kolarit kummittelivat mielessä ja radan ulkopuolellakin miehet olivat ottaneet matkan varrella sanallisesti yhteen. Nicola Larini oli 14:sta ja sekunnin Herbertiä jäljessä. Tällä kertaa sija oli ymmärrettävä sillä Larini ajoi ensimmäistä kertaa Buenos Airesin radalla. McLarenille aika-ajo oli täydellinen katastrofi.
Viime vuonna mediassa oli luonehdittu katastrofiksi sijoja 8 ja 9. Nyt sijat olivat 10 ja 17. Aika-ajossa tiimi mokasi ajamalla ratkaisevat hyvät kierrokset C-renkailla mikä johti todella heikkoihin kierrosaikoihin. Ron Dennisin mielestä autossa oli silti potentiaalia. Benettonilla oli myös vaikeuksia uskoa aika-ajoa. Vielä Sao Paulossa Flavio Briatore säteili kehuja ja sepitti Bergerillä olleen kytkinongelmia jotka estivät voiton. Buenos Airesissa Briatore ei suostunut antamaan kommentteja edes lähimmille tutuille lehtimiehille. Kuskipalaverissa Alesi sai kuulla kunniansa Bergerin ohella. Sijoitukset olivat 11 ja 12.
Arrowsilla Damon Hill oli kolmastoista huolimatta Bridgestonen renkaista. Autosta puuttui downforcea ja hevosvoimia. Lisäksi auton ohjaus ei riittänyt Buenos Airesin kaltaisilla radoilla. Pedro Diniz oli viimeinen mies ja oli 1,5 sekuntia hitaampi kuin Hill. Tyrelillä heitettiin kolikkoa siitä, että kumpi saa yhden ainoan uuden evoluutiomallin moottorin kilpailuun. Salo valitsi kruunan ja Jos klaavan. Klaava tuli ja Verstappen sai evoluutiokoneen ja Salo sai ajaa vanhalla moottorilla. Vara-auto vietiin pois testejä varten takaisin Eurooppaan. Minardilla Jarno Trulli oli 18:sta ja 21:s oli Ukyo Katayama. Trulli on saamassa uuden käänteen uralleen joka on vielä lyhyt. Samaa ei voi sanoa Katayamasta.
Sunnuntain kilpailussa lämmittelyn jälkeen tilanne näytti siltä, että Williams voittaisi kisan. Pehmeillä renkailla lähteville kuljettajille ei tulisi olemaan helppoa. Frentzenillä oli polttoaineputki heikoilla lämmittelyssä ja se vaihdettiin toiseen ennen kilpailua. Ensimmäinen mutka oli erittäin vaikea ja kolari tulisi pian. Näin ainakin uskottiin. Frentzen lähti liikkeelle hitaammin kuin muut ja Hill otti hienon lähdön ja Irvine myöskin. Michael ja Olivier melkein kolaroivat, mutta Panis antoi tilaa ja jätti sijansa Schumille mieluummin kuin kolaroi. Prostin varikolla Cesare Fiorio ei puolustanut Schumia vaan piti tilannetta vaarallisena.
Panisin ohjaus oli huonontunut hieman mutta muuta vikaa ei ollut. Schumi sai öljyt Frentzenin autosta ja ei nähnyt Barrichelloa. Se aiheutti kolarin ja peli oli siinä. Järjestys oli Villeneuve, Frentzen, Irvine ja Panis. Coulthard kolaroi Ralfin kanssa ja menetti vasemman eturenkaan ja Verstappen ja Magnussen kolaroivat. Takarivin kuljettajat ajoivat hiekoille välttääksen kolaroimasta.
Järjestys oli turva-auton tullessa radalle Villeneuve, Frentzen, Irvine, Panis, Fisichella, Hill ja Herbert. Ensimmäisessä mutkassa joku ratavalvojista otti ohjat omiin käsiinsä ja heilutti punaista lippua mikä herätti hämmennystä katsojissa. Kilpailutoimenjohto piti järjestyksen radalla ja kilpailua ei keskeytetty vaikka Jean Todt yritti saada kilpailua liputettu poikki jotta Schumi pääsisi vara-autolla mukaan. Kolmen stopin miehille 4 kierroksen turva-auton kesto oli virhe ja 1-2 stopin miehille odottamaton bonus. Kierroksella 5 Frentzen keskeytti ja Panis oli toisena. Kilpailussa näytti siltä, että Villeneuve pysähtyisi bensan takia kolme kertaa ja kaksi kertaa pysähtyisi Panis. Panis olisi saattanut voittaa kilpailun ilman keskeytystä kierroksella 18 kaasuttimen sähköjen kadottua.
Varikolla eroa oli 19 sekuntia, mutta juuri ja juuri Irvine ei päässyt Villeneuven ohi. Irvine oli ollut kolmen stopin miehiä, mutta Ferrari vaihtoi taktiikkaa kahden stopin taktiikaksi. Se oli oikea ratkaisu. Irvine alkoi saada kilpailussa loppuvaiheessa Villeneuvea kiinni. Heikosta olosta kärsinyt Villeneuve oli vain ajanut ja voitettuaan kilpailun oli varsin loppu. Kolmanneksi ajoi kilpailussa Ralf Schumacher jonka kolmas sija nosti Eddie Jordanilla toiveita Peugeotin moottoreiden jatkosta.
Kilpailu olisi voinut olla parempikin, mutta kierroksella 24 Jordanit kolaroivat ja Fisichellan kilpailu jäi siihen. A-seoksilla Jordanit ajoivat yhdellä pysähdyksellä ja ilman kuluneita sekunteja ja eron ollessa varikolla vain 20 sekuntia Ralf olisi saattanut päästä jopa Villeneuven ohi. Mahdollisuudet jättiyllätykseen olivat olemassa. Kolarointi aiheutti valtavan keskustelun ja Gary Andersson oli varsin raivona kilpailun jälkeen. Kuitenkin palkintosija auttoi hieman. Herbertin kahden erittäin lyhyen stopin stintti auttoi ja hän haastoi Irvinea kilpailun puolivälissä. Lopulta sijoitus oli neljäs Häkkisen ja Bergerin edellä.
Häkkinen käytti myös A-renkaita ja niin tekivät Benettonitkin. Se auttoi vaikka kilpailun alussa erittäin hitaasti lämpenevät renkaat eivät tuoneet vauhtia tallin autoille. Bergerin mennessä varikolle sijoitus oli seitsemäs ja taistelun jälkeen sijoitus oli kuudes. Jean Alesi oli lopulta 7:s menetettyään liikaa aikaa Hillin perässä. Kierroksella 33 Damon Hill oli keskeyttänyt moottorin hajottua. Hill oli liikkeellä yhdellä stopilla ja pehmeillä Bridgestonen renkailla. Kierroksella 37 Ukyo Katayama oli keskeyttänyt kaasuttimen jumiuduttua ja aiheutettua ulosajon. Shinji Nakanolla päivä meni keskikastissa ja kilpailu päättyi moottorin hajoamiseen kierroksella 53. Startissa Stewartit tulivat varikolle kolaroituaan Schumin ja Larinin kanssa.
Magnussen keskeytti moottorin hajoamiseen kierroksella 66. Saaden sijoituksen 10 taulukossa. Pedro Dinizillä oli särkynyt vaihdelaatikko kierroksella 50 ja Jos Verstappenilla olivat kadonneet bensanpaineet. Mika Salo ajoi hienosti 8:lle paikalle ja Jarno Trulli oli fiksulla yhden stopin taktiikalla 9:s. Kilpailun kärkikolmikko oli Goodyearin miehiä ja he käyttivät seuraavia seoksia: Villeneuve ajoi kolme pysähdystä ja C-renkailla. Irvine käytti kaksi stoppia ja B-renkaita ja kaikkien aikojen kolmanneksi ajanut kuljettaja siinä vaiheessa eli Ralf Schumacher käytti A-seoksia ja yhtä pysähdystä. Palkintokorokkeella liputettiin Irvinelle Irlannin lippua ja hetken aikaa sekaannus johti Irvinelle ongelmia Ulsterissa. FIA määräsi myös 10 000 dollarin sakon rataviranomaisille oman käden oikeutta käyttäneen ratavalvojan päästämisestä radalle.