CCMK
Well-known member
- Liittynyt
- 9.11.2009
- Viestit
- 14197
Toivottavasti otsikko ei ole liian samankaltainen omakohtaisten juttujen kanssa, mutta tässä threadissa tarkoitus olisi melko kattavasti käydä tiettyjä kilpailuja läpi vuosien varrelta. Itselläni olisi kaikkiaan 48 juttua eri kisoista vuosien varrelta tulossa kausilta 1993, 1997 ja 1998. Kauden 1999 jutut ovat työn alla ja tulevat myös julkaistuksi jos thread ottaa tuulta alleen.
Kausi 1993 oli erittäin mielenkiintoinen kausi. Sääntömuutoksina renkaita kavennettiin 18 tuumasta 15 tuumaan ja aika-ajon ja harjoitusten kierroksia rajattiin. Turva-auto tuotiin lopullisesti sääntöihin mukaan ja varikkonopeusrajoitus myös harjoituksiin tuli pakolliseksi ja muihin vailinnaiseksi. Kuljettajarintamallakin tapahtui.
Mansell oli juuri lähtenyt Amerikkaan ja Alain Prostille ei nolla-auto kelvannut ja ensimmäistä kertaa kauden 1973 nolla-autoa F1:ssä sai kunnian ajaa Damon Hill. Patrese oli lähtenyt pois tiimistä ja ehdolla oli Hilliä, Häkkistä, Brundlea ja Blundellia ja lopulta paikan otti Hill.
McLarenilla Senna oli pettynyt ja ajoi kilpailukohtaisella sopimuksella kauden alussa. Suomalaisille pettymys oli Mika Häkkisen joutuminen testikuskiksi. Michael Andretti tuli suurten odotusten saattelemana F1:siin. Ligierillä ajoivat Williamsin paikoista taistelleet Brundle ja Blundell. Eräässä vaiheessa Häkkinenkin oli lähellä Ligier-paikkaa, mutta toisin kävi.
Ferrarilla kaaos jatkui vielä alkukaudesta, mutta valoa tunnelin päässä oli luvassa uuden auton myötä. Gerhard Berger tuli ajamaan Jean Alesin rinnalle. Benettonilla Schumacher oli tähti ja Patrese pääsi tiimiin vain italialaisten tukijoiden kautta. Martin Brundlelle tämä oli suuri tappio. Lotukselle oli tullut lisää tukijoita, mutta Häkkisen menetettyään Collins palkkasi Alex Zanardin ajamaan Herbertin jatkaessa.
Tyrellillä rahat olivat vähissä ja maksukuskit Andrea de Cesaris ja Ukyo Katayama toivat rahaa tiimiin. Jordanilla olivat rahat myös erittäin vähissä ja tiimiin otettiin Rubens Barrichello joka viime kauden lopussa oli testanut Jordania ja Ivan Capelli poispotkittuna Ferrarilta.
Larrousse ajoi ensimmäistä kertaa täysin omilla rungoilla, mutta rahat olivat vähissä ja Erik Comas ja Philippe Alliot ajoivat autoja maksua vastaan. Footwork ei rakentanut kokonaan uutta autoa ja yllätysvalintana Suzukin tallikaveriksi tuli Derek Warwick urheiluautojen puolelta. Scuderia Italia ajoi Lolan rungoilla ajajinaan Michele Alboreto ja Luca Badoer.
Badoeria huhuiltiin jopa Benettonille, mutta tuolloin lupaava nuori mies joutui ajamaan Chesterfieldin väreissä. Minardilla oli talousvaikeuksia, mutta se selvisi niistä ja Pieluigi Martini ja Fabrizzio Barbazza ajelivat valkeita autoja kisoissa. March-tiimistä tuli kauden surullisin tapaus. Rahat loppuivat kesken vaikka vielä Kyalamiin saapuivat Jan Lammers ja Jean-Marc Gounon.
Autotkin tulivat, mutta niiden moottorit jäivät jonnekin minne niiden ei olisi pitänyt jäädä. Ainoa kokonaan uusi tiimi oli Sauber joka toteutti kaudesta 1991 vaalitun unelman ajajinaan JJ Lehto ja Karl Wendlinger.
Seuraavaksi tuleekin varsinainen kisan pointti.:wink:
Kausi 1993 oli erittäin mielenkiintoinen kausi. Sääntömuutoksina renkaita kavennettiin 18 tuumasta 15 tuumaan ja aika-ajon ja harjoitusten kierroksia rajattiin. Turva-auto tuotiin lopullisesti sääntöihin mukaan ja varikkonopeusrajoitus myös harjoituksiin tuli pakolliseksi ja muihin vailinnaiseksi. Kuljettajarintamallakin tapahtui.
Mansell oli juuri lähtenyt Amerikkaan ja Alain Prostille ei nolla-auto kelvannut ja ensimmäistä kertaa kauden 1973 nolla-autoa F1:ssä sai kunnian ajaa Damon Hill. Patrese oli lähtenyt pois tiimistä ja ehdolla oli Hilliä, Häkkistä, Brundlea ja Blundellia ja lopulta paikan otti Hill.
McLarenilla Senna oli pettynyt ja ajoi kilpailukohtaisella sopimuksella kauden alussa. Suomalaisille pettymys oli Mika Häkkisen joutuminen testikuskiksi. Michael Andretti tuli suurten odotusten saattelemana F1:siin. Ligierillä ajoivat Williamsin paikoista taistelleet Brundle ja Blundell. Eräässä vaiheessa Häkkinenkin oli lähellä Ligier-paikkaa, mutta toisin kävi.
Ferrarilla kaaos jatkui vielä alkukaudesta, mutta valoa tunnelin päässä oli luvassa uuden auton myötä. Gerhard Berger tuli ajamaan Jean Alesin rinnalle. Benettonilla Schumacher oli tähti ja Patrese pääsi tiimiin vain italialaisten tukijoiden kautta. Martin Brundlelle tämä oli suuri tappio. Lotukselle oli tullut lisää tukijoita, mutta Häkkisen menetettyään Collins palkkasi Alex Zanardin ajamaan Herbertin jatkaessa.
Tyrellillä rahat olivat vähissä ja maksukuskit Andrea de Cesaris ja Ukyo Katayama toivat rahaa tiimiin. Jordanilla olivat rahat myös erittäin vähissä ja tiimiin otettiin Rubens Barrichello joka viime kauden lopussa oli testanut Jordania ja Ivan Capelli poispotkittuna Ferrarilta.
Larrousse ajoi ensimmäistä kertaa täysin omilla rungoilla, mutta rahat olivat vähissä ja Erik Comas ja Philippe Alliot ajoivat autoja maksua vastaan. Footwork ei rakentanut kokonaan uutta autoa ja yllätysvalintana Suzukin tallikaveriksi tuli Derek Warwick urheiluautojen puolelta. Scuderia Italia ajoi Lolan rungoilla ajajinaan Michele Alboreto ja Luca Badoer.
Badoeria huhuiltiin jopa Benettonille, mutta tuolloin lupaava nuori mies joutui ajamaan Chesterfieldin väreissä. Minardilla oli talousvaikeuksia, mutta se selvisi niistä ja Pieluigi Martini ja Fabrizzio Barbazza ajelivat valkeita autoja kisoissa. March-tiimistä tuli kauden surullisin tapaus. Rahat loppuivat kesken vaikka vielä Kyalamiin saapuivat Jan Lammers ja Jean-Marc Gounon.
Autotkin tulivat, mutta niiden moottorit jäivät jonnekin minne niiden ei olisi pitänyt jäädä. Ainoa kokonaan uusi tiimi oli Sauber joka toteutti kaudesta 1991 vaalitun unelman ajajinaan JJ Lehto ja Karl Wendlinger.
Seuraavaksi tuleekin varsinainen kisan pointti.:wink: