Vanhoja kilpailukohtaisia muistoja vuosien varrelta

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14197
Toivottavasti otsikko ei ole liian samankaltainen omakohtaisten juttujen kanssa, mutta tässä threadissa tarkoitus olisi melko kattavasti käydä tiettyjä kilpailuja läpi vuosien varrelta. Itselläni olisi kaikkiaan 48 juttua eri kisoista vuosien varrelta tulossa kausilta 1993, 1997 ja 1998. Kauden 1999 jutut ovat työn alla ja tulevat myös julkaistuksi jos thread ottaa tuulta alleen.

Kausi 1993 oli erittäin mielenkiintoinen kausi. Sääntömuutoksina renkaita kavennettiin 18 tuumasta 15 tuumaan ja aika-ajon ja harjoitusten kierroksia rajattiin. Turva-auto tuotiin lopullisesti sääntöihin mukaan ja varikkonopeusrajoitus myös harjoituksiin tuli pakolliseksi ja muihin vailinnaiseksi. Kuljettajarintamallakin tapahtui.

Mansell oli juuri lähtenyt Amerikkaan ja Alain Prostille ei nolla-auto kelvannut ja ensimmäistä kertaa kauden 1973 nolla-autoa F1:ssä sai kunnian ajaa Damon Hill. Patrese oli lähtenyt pois tiimistä ja ehdolla oli Hilliä, Häkkistä, Brundlea ja Blundellia ja lopulta paikan otti Hill.

McLarenilla Senna oli pettynyt ja ajoi kilpailukohtaisella sopimuksella kauden alussa. Suomalaisille pettymys oli Mika Häkkisen joutuminen testikuskiksi. Michael Andretti tuli suurten odotusten saattelemana F1:siin. Ligierillä ajoivat Williamsin paikoista taistelleet Brundle ja Blundell. Eräässä vaiheessa Häkkinenkin oli lähellä Ligier-paikkaa, mutta toisin kävi.

Ferrarilla kaaos jatkui vielä alkukaudesta, mutta valoa tunnelin päässä oli luvassa uuden auton myötä. Gerhard Berger tuli ajamaan Jean Alesin rinnalle. Benettonilla Schumacher oli tähti ja Patrese pääsi tiimiin vain italialaisten tukijoiden kautta. Martin Brundlelle tämä oli suuri tappio. Lotukselle oli tullut lisää tukijoita, mutta Häkkisen menetettyään Collins palkkasi Alex Zanardin ajamaan Herbertin jatkaessa.

Tyrellillä rahat olivat vähissä ja maksukuskit Andrea de Cesaris ja Ukyo Katayama toivat rahaa tiimiin. Jordanilla olivat rahat myös erittäin vähissä ja tiimiin otettiin Rubens Barrichello joka viime kauden lopussa oli testanut Jordania ja Ivan Capelli poispotkittuna Ferrarilta.

Larrousse ajoi ensimmäistä kertaa täysin omilla rungoilla, mutta rahat olivat vähissä ja Erik Comas ja Philippe Alliot ajoivat autoja maksua vastaan. Footwork ei rakentanut kokonaan uutta autoa ja yllätysvalintana Suzukin tallikaveriksi tuli Derek Warwick urheiluautojen puolelta. Scuderia Italia ajoi Lolan rungoilla ajajinaan Michele Alboreto ja Luca Badoer.

Badoeria huhuiltiin jopa Benettonille, mutta tuolloin lupaava nuori mies joutui ajamaan Chesterfieldin väreissä. Minardilla oli talousvaikeuksia, mutta se selvisi niistä ja Pieluigi Martini ja Fabrizzio Barbazza ajelivat valkeita autoja kisoissa. March-tiimistä tuli kauden surullisin tapaus. Rahat loppuivat kesken vaikka vielä Kyalamiin saapuivat Jan Lammers ja Jean-Marc Gounon.

Autotkin tulivat, mutta niiden moottorit jäivät jonnekin minne niiden ei olisi pitänyt jäädä. Ainoa kokonaan uusi tiimi oli Sauber joka toteutti kaudesta 1991 vaalitun unelman ajajinaan JJ Lehto ja Karl Wendlinger.

Seuraavaksi tuleekin varsinainen kisan pointti.:wink:
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14197
Kyalami 14.3.1993

Kauden avauskilpailu Kyalamissa aloitti F1-kauden 1993.

Alain Prost näytti, että sapattivuosi ei ollut vienyt terää pois ja ajoi paalupaikalle. Prostin ainoa uhka oli lähinnä uudet aika-ajon ja harjoitusten säännöt. Toiseksi ajoi Ayrton Senna ja kolmanteen ruutuun ajoi Michael Schumacher. Neljännestä ruudusta starttasi Damon Hill ja viidennestä ruudusta starttasi Jean Alesi.

Aika-ajon ja kisan yllätyksen aiheutti JJ Lehto ajamalla kuudenneksi Sauberilla. Aika-ajon kärkikymmenkön täydensivät Riccardo Patrese, Mark Blundell, yllättäen heikosti ajanut Michael Andretti ja Karl Wendlinger.

Kilpailu näytettiin aikoinaan MTV3:lta suorana lähetyksenä mikä oli tuolloin hieno juttu. Häkkinen joutui kisaan Keken ja Matin seuraksi.

Kisan startti oli Prostille huono ja Senna ujuttautui kärkeen. Schumi meni toiseksi Damon Hillin spinnattua Prostin edessä. Tyrelille kisa oli sysimusta sillä de Cesarikselta ja Katayamalta pettivät vaihdelaatikko. Ivan Capelli kolaroi ja pian myös Andretti kolaroi. JJ ilostutti suomalaisia olemalla neljäntenä takanaan Wendlinger ja Jean Alesi.

Hillin kisa päättyi kolariin ja niin myös Zanardin. Hill oli ennen kolaria noususuhdanteessa. Prost yritti ohittaa Schumacherin ja yritys palkittiin ohituksella kierroksella 13 jolloin Prost nousi toiseksi. Sitten alkoi Sennan takaa-ajo. Kierroksella 18 Senna puolusti raivokkaasti ohitusta. McLarenin Ford ei vain ollut niin kova kuin Renault ja kierroksella 25 Prost pääsi ohi ja meni horisonttiin.

Badoer oli keskeyttänyt ja samoin Suzuki ja Barbazza. Alliot ja Alesi keskeyttivät myös kisan. Rubensin ensimmäinen kilpailu päättyi kierroksella 31 vaihdelaatikon petettyä. Sauberilla Wendlingerin kone petti ja JJ:n moottorin kestävyydestäkään ei ollut takeita. Herbertillä bensanpaineet pettivät ja sitten Schumi joka oli ajanut Sennan kiinni yritti ohitusta vain spinnatakseen. Kisa päättyi siihen.

Varikkokäyntien aikana Sennalle vaihdettiin B-renkaat ja Schumille C-renkaat mikä johti Schumin kasvaneeseen nopeuteen. Ja ennen pitkää keskeytykseen. Patrese oli ajamassa kolmanneksi, mutta spinnasi ja Flaviolle kauden avaus oli huono. Erittäin vahvaa kisaa ajoivat Mark Blundell kolmannella paikalla ja 13:sta ruudusta startannut Christian Fittipaldi Minardilla.

Alboreto ja Comas keskeyttivät vielä moottorien petettyä ja Brundle ajettuaan ulos radalta. 67:n kierroksen kohdalla tapahtui se mitä oli ennustettu koko viikonlopun. Kaatosade tuli yllättäen. Aluksi erittäin vähän ja kierroksella 69 pikkuripauttelusta oli tullut lopullinen kaatosade. JJ:llä ja Derek Warwickilla oli kisan jännittävin taistelu edessä.

Ennen kaikkea kysymys oli, että pystyisikö JJ ottamaan edes pisteen? Taistelu alkoi lähtösuorasta ja jännitys eli aina siihen asti kunnes märällä radalla Warwick ajoi ulos ja keskeytti. Bonusta antoi myös Gerhard Bergerin keskeytys moottoririkkoon. JJ:n nopeat kierrokset paikoin erittäin märällä radalla kuivan kelin renkailla antoivat kisaan klassikon ainekset. Ja myös mahdollisti pisteet.

Tosin potti olisi ollut molemmin puoleinen ilman Warwickin ulosajoa. Ilman sitä taistelu olisi voinut kestää aivan loppuun asti. Siinä vaiheessa Prost oli ohitellut myös kierroksella ajajia. Renkaita ei kukaan enää kisan lopussa vaihtanut. Lopulta JJ otti Tuplapotin kotiin ajamalla kaksi pistettä.

Kisan päätteeksi järjestys oli Prost, Senna, päivän yllätysmies Blundell, päivän hienoimman ajon järjestänyt ja osittain muiden keskeytyksistä hyötynyt Fittipaldi, kisan timantinkova taistelija JJ, moottoririkon kärsinyt ja kuitenkin pisteitä saanut Gerhard Berger ja kisan eniten hävinnein ja kisan alussakin autoaan särkenyt Derek Warwick. MTV3:lla Kyllönen vain halusi Mikalta vähän kommentia kilpailun päätteeksi.:D Kaikkiaan kilpailu oli mielenkiintoinen lähtölaukaus kaudelle 1993.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14197
Interlagos 28.3.1993

March vetäytyi ennen kilpailua F1:stä ja näin lama oli vaatinut uuden uhrin f1-piireissä. Aika-ajoon ja kisaan vetäytyminen ei vaikuttanut paljoakaan. Aika-ajossa Senna teki kaikkensa, mutta kotiyleisön tukikaan ei riittänyt Williamseille jotka valtasivat eturivin parivaljakolla Prost-Hill. Senna starttasi kolmannesta ruudusta seuranaan Michael Schumacher.

Michael Andretti ajoi loistavasti viidenteen ruutuun. Riccardo Patrese starttasi kuudennesta ruudusta ja JJ Lehto lähti ruudusta 7. Kärkikymmenikön täydensivät Karl Wendlinger, Jean Alesi ja Mark Blundell Ligierillä.

Ennen lähtöä Ivan Capelli vetäytyi kisasta ja ilmeisesti karsiutui kisasta ja hänen uransa oli ohi. Seuraavasta kisasta eteenpäin hänet korvasi ilman tallipaikkaa jäänyt Thierry Boutsen. Kilpailu Suomessa nähtiin koosteena MTV3:lla klo 20-21.

Startissa Prost meni kärkeen ja Senna pääsi toiseksi. Vaikeuksia ja romua radalle toivat huonon lähdön myötä tippumaan päin ollut Andretti ja Gerhard Berger. Martin Brundle ja Fabrizio Barbazza kolaroivat myös ja jäivät keskeyttäneiden listalle.

Ensimmäisen kierroksen päättyessä järjestys oli Prost, Senna, Hill, Schumacher, Patrese ja Lehto. Patrese keskeytti kierroksella neljä jousituksen hajottua. Prost teki eroa ja Sennaa painosti Hill.

Kierroksella 11 Hill ohitti Sennan ja järjestys säilyi muuttumattomana. Kierroksella 25 kilpailun tuomaristo antoi Sennalle 10 sekunnin stop-go penaltyn keltaisilla ohittelusta ja Senna meni kärsimään rangaistustaan. Syy oli kierroksella ohitettavan auton ohittaminen keltaisilla lipuilla.

Sillävälin Rubens Barrichello oli keskeyttänyt kisassa vaihdelaatikon petettyä. Schumi meni Sennan ohi. Sade alkoi juuri sen jälkeen kun Senna pääsi uudelleen radalle ja kaatosade vesitti kisataktiikan.

Japanilaiset Aguri Suzuki ja Ukyo Katayama kolaroivat ja pääsuora oli täynnä romua. Varikolla kaikki vaihtoivat sadekelin renkaisiin. Schumilla oli viivästyksiä ja Prost ei kuullut radioviestiä.

Hetkeä myöhemmin hän törmäsi Christian Fittipaldin kanssa ja tässä vaiheessa ensimmäistä kertaa sitten kauden 1973 turva-auto lähettiin virallisesti radalle. Automallina toimi Fiat Tempra.

Tässä vaiheessa järjestys oli Hill, Senna, Schumacher, Alesi, Lehto ja Wendlinger. Muutaman kierroksen jälkeen turva-auto vetäytyi ja kisan ratkaisuhetket olivat käsillä.

Alesi oli ohitellut turva-auton ollessa radalla ja ohitteli myös turva-auton lähtiessä radalta joten siitä oli tulossa rangaistus. Kierrokset 38-43 olivat ratkaisevat. Kisan voitosta taistelivat tuolloin Hill, Senna ja Schumacher. Sennan ainoa toivo voittaa kilpailu oli saada Hillin 3,3 sekunnin ero kiinni ja välttää nuoren Kerpenin miehen yritykset 0,7 sekuntia takaapäin ohittamista varten.

Myös onnistunut varikkokäynti oli tarpeen, sillä rata alkoi jo kuivua ja turva-auto häipyi pois radalta. Ensimmäisenä pysähtyi Johnny Herbert Lotuksella ja oli järjestämässä itselleen merkittävää etua. Sitten pysähtyivät muut ja Senna. Hill jatkoi vielä ja pysähtyi liian myöhään sillä Senna sai eroa kurottua umpeen.

Senna olisi menettänyt voiton, jos Hill olisi pysähtynyt aiemmin. Schumin voitto olisi myös ollut lähellä, mutta stop-go penalty oli langetettu niinkuin Alesille keltaisilla ohittelusta. Varikkokäynti meni myös pieleen.

Kierroksella 43 Senna otti Hillin kiinni ja meni ohitse kuuden kierroksen hienon takaa-ajon ja oikeaan aikaan ajoitetun renkaanvaihdon myötä.

Herbert oli kolmantena järjestämässä Lotukselle palkintopaikkaa ja Mark Blundell oli neljäntenä. Schumi oli pudonnut rangaistusten myötä viidenneksi ja Alesi peräti yhdeksänneksi.

Schumi aloitti raivokkaan takaa-ajon ja ohitti kisan loppuun mennessä Blundellin ja hyvin tiukille menneinä viimeisillä kierroksilla Herbertin ja vei siten kenties Lotuksen viimeisen todellisen mahdollisuuden palkinnoille.

Schumi oli kieltämättä tähti kilpailussa ja olisi hyvinkin voinut voittaa kilpailun. Alesin ajot olivat ajettu ja mies ohitti vain Derek Warwickin ja nousi kahdeksanneksi. Andrea de Cesaris täydensi Tyrellin ahdinkoa keskeyttämällä polttoaineen järjestelmän petettyä ja valitettavasti JJ ja Karl Wendlinger keskeyttivät myös kisassa sähköjen ja moottorin petettyä.

Senna otti toisen voittonsa Brasiliassa ja palkinnoille ajoi Hill ja Schumacher. Loppupisteet saivat kisan onnistujat Herbert ja Blundell ja yllättäen uransa ainoan pisteen ansainnut Alessandro Zanardi. Lotukselle se oli viimeinen kerta kuin molemmat autot saivat pisteitä.

Alliot ei saanut viimeistä pistettä ja muut maaliin päässeet olivat Comas, Alboreto ja Badoer. Pointti oli se, että McLaren sai 100:nen voittonsa ja Ford alkoi jakaa McLarenille myös evoluutiomallin koneita kisoihin. Senna sai siitä arvokasta voimaa jatkaa taisteluja tuulimyllyjä vastaan. Hillin varikkotaktiikka meni pieleen, mutta palkinnoille mies pääsi silti. Schumi ajoi raivokkaan taistelun ja osoitti Benettonissa olevan potentiaalia tuleviin kisoihin.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9186
Mä muistelisin, että ihan loppuosa kisasta olisi tullut suorana. Olisiko niin, että kisa alkoi Suomen aikaa kello 19. Alkuosaa näytettiin suhteellisen tiiviisti, loppua ei niinkään. Aika pian sen jälkeen kun Senna ohitti Hillin ja meni johtoon, hypättiinkin jo viimeiselle kierrokselle.

Capelli tosiaan karsiutui. Marchin vetäydyttyä oli ajateltu, että joitain kuskeja pitää karsia, joten päädyttiin että 24 pääsee mukaan. Myöhemmin päätettiin kuitenkin, että jotta kaikki tallit saavat auton viivalle, vain yksi karsiutuu. Näin mentiin sitten, kunnes Hockenheimilta alkaen kaikki päästettiin taas mukaan.

1993 oli mulle ensimmäinen täysi kausi jota tuli seurattua, joten sikäli ihan mielenkiintoista lukea näitä juttuja.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13717
Minardilla oli talousvaikeuksia, mutta se selvisi niistä ja Pieluigi Martini ja Fabrizzio Barbazza ajelivat valkeita autoja kisoissa.
Kauden Minardilla aloitti kuitenkin Fittipaldi.

Marchin vetäydyttyä oli ajateltu, että joitain kuskeja pitää karsia, joten päädyttiin että 24 pääsee mukaan. Myöhemmin päätettiin kuitenkin, että jotta kaikki tallit saavat auton viivalle, vain yksi karsiutuu.
Tätä en ollut kuullutkaan :)
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14197
Donington 11.4.1993

Euroopan kisa ajettiin Doningtonissa vaikka kisan olisi voinut antaa vaikka Jereziin. Autopoliksen kisan suunnitelma romahti ja Tom Wheatcroftin unelmat toteutuivat.

Perjantaina riesana oli sää, mutta lauantaina kuivassa säässä Prost ja Hill ajoivat eturiviin. Lähtöruudukko meni järjestyksessä Senna, Schumacher, Wendlinger, Andretti, Berger, Alesi ja Patrese kärkikymmenikön osalta. Footworkilla ja Benettonilla oli uudet mallit alla.

Boutsenin tulo Jordanille vahvistettiin ja mies oli 19:sta. YLE näytti Suomessa kisan jälkilähetyksenä klo 16.50-18 selostajana Tapio Suominen ja Mika Sohlberg. Kisan näytti myös Eurosport suorana. Kisa oli YLE:lle ensimmäinen ja tuolloin alettiin puhua YLE:n vetäytymisestä viimeistään kauden 1994 jälkeen, mutta mahdollisesti jo kauden 1993 päätyttyä. MTV3 panosti lähetyksiin ja oli tarjonnut parempaa summaa kisoista.

Lähdössä Schumi blokkasi Sennaa ja radalla alkoi sataa. Senna jäi viidenneksi startissa, mutta sitten Senna teki tempun josta puhuttiin pitkään. Redgatessa Senna ohitti Schumin ja Cranerissa oli Wendlingerin rinnalla ja ohitti Old Hairpinissa. Coppicessa Senna ohitti Hillin ja Melbourne Hairpinissa Senna meni Prostin ohi ja oli kärjessä.

Coppicessa romua tuli Andrettin ja Wenlingerin toimesta. McLarenilla alettiin ruveta pohtimaan ensimmäistä kertaa kisan jälkeen Häkkisen mahdollista ajamista. Nuori Rubens Barrichello oli neljäntenä toisen kierroksen loppuun mennessä lähdettyään ruudusta 12 kilpailuun. Jordanilla oli ollut kaksi kautta F1:ssä vuosina 1991 ja 1992. Ensimainittu oli mennyt hyvin ja jälkimainittu huonosti. Kauden 1992 lopulla Barrichello oli testannut autoa ja tullut kisakuljettajaksi.

Järjestys oli Senna, Prost, Hill, Barrichello, Schumacher ja varikolta kisaan lähtenyt JJ Lehto. Kisassa Brundle ajoi ulos. Rata alkoi kuivua ja autot menivät varikolle. Lehto ajoi viidentenä, mutta ohjaus oli huono ja kisa oli pakko keskeyttää. Katayama oli keskeyttänyt kytkinvikaan. Senna kävi varikolla kierroksella 18.

Prost ajoi hetken kärjessä pysähtyen kierroksella 19. Berger keskeytti jousituksen petettyä. Sade alkoi uudestaan ja Prost teki uuden pysähdyksen ja Hill seurasi perässä ja Senna ajoi neljä kierrosta kuivan kelin renkailla märällä radalla.

Schumi ei kuunnellut Flavion neuvoja ja kieltäytyi renkaanvaihdosta. Siitä rangaistiin ulosajolla. Samaa riskiä yritti myös Mark Blundell samalla tuloksella. Prost meni uudestaan varikolle ja samoin Senna ja Hill. Sennalla oli ongelmia ja pysähdys kesti 20 sekuntia. Prost oli johdossa perässään Senna, Hill, Barrichello, Derek Warwick ja Johnny Herbert.

Sade alkoi jälleen ja Prost ja Hill menivät varikolle. Senna ei mennyt ja pysyi kärjessä. Kierrokset 34-40 olivat ratkaisevat. Rubens Barrichello ajoi elämänsä kisaa. Hänellä oli teoreettiset mahdollisuudet voittoon, mutta edessä Sateen Kuninkaan Ayrtonin ajaessa mahdollisuus voittoon oli olematon. Palkintokorokepaikka oli sen sijaan täyttä totta.

Kuivan kelin kisaankin Eddie Jordanilla oli ratkaisu. Goodyear oli tuonut kisaviikonloppuna paikalle 2 sarjaa erikoiskovia C-renkaita joilla ei olisi tarvinnut pysähtyä kisassa lainkaan. Erikoiskovilla C-renkailla ja niin kevyellä polttoainelastilla kuin mahdollista Jordan saisi aikaan ihmeitä. Goodyear oli tuonut vain kaksi erikoiskovaa C-seoksen sarjaa ja toisen sarjaan sai käyttöönsä Peter Collins. Lotuksella ajoi Johnny Herbert samalla idealla. Sade vesitti suunnitelman, mutta Rubensin sadetaidot häikäisivät.

Alainilla auto pysähtyi ja hän putosi neljänneksi jääden kierroksen hurmiossa ajaneelle Sennalle. Rubensin ainoa keino oli ajaa seuraavat kuusi kierrosta niin kovaa kuin pääsisi siten, että ero riittäisi pysähdykseen. Ja Alain Prost tai Damon Hill eivät missään tapauksessa saisi päästä edelle.

Yksi pysähdys riitti, mutta toinen ei. Sade alkoi uudestaan ja Rubens joutui uudelleen varikolle. Siinä vaiheessa Hill ja Prost menivät edelle. Tässä vaiheessa kisaa Alliot oli kolaroinut ja Suzuki, Alesi ja de Cesaris keskeyttivät vaihdelaatikkovikaan. Andrea de Cesaris keskeytti tosin kierroksella 55.

Kierroksella 57 Senna ajoi nopeimman kierroksen varikon kautta. Miehistö ei ollut valmiina ja Senna ajoi tuhatta ja sataa varikon läpi. Seuraavalla kierroksella sade rauhoittui ja Senna kieltäytyi varikollemenosta.

Kierroksella 60 Barrichellon Jordan alkoi pätkiä. Kisa jatkui kuitenkin. Tallikaveri Boutsen keskeytti hetkeä myöhemmin kaasuttimen juututtua. Derek Warwick keskeytti myös muutamaa kierrosta myöhemmin vaihdelaatikkovikaan.

Hill ohitti Sennan päästen samalle kierrokselle. Sade alkoi vielä kerran. Senna pysähtyi ja Hill ja Prost tulivat heti perään. Barrichello oli kolmantena ja aloittamassa riskitaktiikkaa jossa hän ei enää olisi mennyt varikolle lainkaan.

Ikävä kyllä bensansyöttö teki 10 kierroksen pätkimisen jälkeen lakon ja Rubens keskeytti. Kisa oli kuitenkin huomattu ja Rubensin lahjat olivat uskomattoman korkealla.

Pettymys oli toki suuri, mutta mahdollisuudet olivat avoinna hienon shown jälkeen. Senna voitti kenties kauden 1993 hienoimman kisan Brasilian kisan jälkeen Prostin ollessa toinen ja Hillin ollessa kolmas. Johnny Herbert ajoi riskitaktiikalla neljänneksi.

Hänellä oli rengaspeli Rubensin tapaan. Sade vesitti suunnitelman, mutta hän vaihtoi renkaat vain kerran kisan aikana kun voittaja Senna vaihtoi 4 kertaa, Prost vaihtoi peräti 7 kertaa ja Hillkin 6 kertaa. Muut maaliinpäässeet kuljettajat vaihtoivat renkaita 3-4 kertaa kisan aikana.

Fabrizio Barbazza ajoi viimeiselle pisteelle Patresen ollessa viides. Barbazza yhdessä Fittipaldin ja Zanardin kanssa kuuluivat keskeytyksistä hyötyneisiin kuljettajiin. Erik Comas oli 9:s ja viimeisenä maaliin pääsi Michele Alboreto. Rubens sai 10:n paikan tuloksissa. Samalla hän ajoi itsensä maailman tietoisuuteen tuona märkänä huhtikuun sunnuntaina.:thumbup:
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14197
Imola 25.4.1993

Doningtonin voiton jälkeen McLarenilla kuohui. Senna oli saanut kuulla, että Ford ei anna evoluutiomallin koneita McLarenille. Benettonille ja Flaviolle Fordin miehet vahvistivat Imolan alla toimittavansa loppukauden 1993 evoluutiomallin koneita Benettonille ja tarvittaessa optiona myös kaudelle 1994. Flavio hyväksyi tarjouksen.

Senna uhkasi jättää ajamatta Imolan kilpailun ja tarvittaessa lopettaa jopa koko loppukauden, koska hän ajoi kisa-kisalta sopimuksella kisoja. MTV3:llakin kuohui. Kekellä ja Kyllösellä oli ilmeisesti sopimusperäinen välirikko sillä Keke ei ollut tyytyväinen Kyllösen kyselyihin ja Kyllönen taas ei ollut tyytyväinen f1-lähetysten rajoittamiseen. Virallisesti miehillä oli vain aikatauluongelmia. Imolan kisaan tulivatkin Erkki Mustakari ja Erkki Vanhanen Kyllöselle apulaiseksi. Kisa nähtiin Suomessa MTV3:lla suorana.

F1-rintamalla Senna päätti kuitenkin racing-miehenä jatkaa ajamista kaikesta huolimatta ja lähti myöhään torstai-iltana Brasiliasta Roomaan. Roomassa hän ajoi tuhatta ja sataa ja otti käyttöönsä McLarenin yksityisjetin ja lensi sillä Bolognaan ja lensi sieltä helikopterilla Imolan radalle. Järkyttynyt Ron Dennis tavoitti kuljettajansa moottoripyörän kyydistä vain 5 minuuttia ennen harjoitusten alkua. Dennis hillitsi itsensä ja pyysi Sennalta neuvottelua kilpailun jälkeen. Neuvottelussa oli panoksena loppukausi.

Sennalla oli omia tilanteita harjoituksissa ja aika-ajossa. Aika-ajossa järjestys meni siten, että Prost otti paalun ja eturivin täydensi Hill. Schumacher ajoi juuri Sennan edelle kolmanneksi. Nelospaikan otti Senna ja viidenneksi tuli Wendlinger ja Andretti ajoi jälleen hyvän aika-ajon kritiikistä huolimatta. Sijoitus oli kuudes.

Kärkikymmenikön täydensivät Mark Blundell, Gerhard Berger, Jean Alesi ja Martin Brundle. Sunnuntaina klo 12 alkoi vesisade jonka takia lämmittely-ajot ajettiin märällä kelillä. Kisan starttiin mennessä sade oli lakannut, mutta rata oli märkä. Kisasta oli karsiutunut Michele Alboreto.

Kisan lähdössä Prost otti huonon lähdön ja Senna ja Hill menivät edelle. Berger oli viidentenä. Tosa-mutkassa Blundell ajoi ulos ja Patrese lähti myös Blundellin matkaan.

Ensimmäisen kierroksen päätteeksi myös Boutsen oli keskeyttänyt vaihdelaatikkorikkoon ja järjestys oli Hill, Prost, Senna, Schumacher, Wendlinger ja Andretti.

Prost ahdisti Sennaa ja meni kierroksella 8 ohi. Samalla hetkellä Berger keskeytti vaihdelaatikon hajottua. Kisan ratkaisuhetket olivat käsillä radan alkaessa kuivua. Pääkysymys oli, että kuka hyötyy eniten? Takarivin ja kisan viimeisestä ruudusta startannut Fabrizio Barbazza ajoi elämänsä kisaa. Hän oli noussut viimeisestä ruudusta sijalle 17 ajamalla. Sittemmin rata alkoi kuivua ja edessä meni paljon nopeampia kuljettajia.

Aguri Suzuki oli vaarallisin vastustaja. Varikkokäynnistään huolimatta Barbazza järjesti 4 seuraavan kierroksen ajan Minardilla melkoisen ohitusshown. Kierroksella 11 Barbazza oli 13:sta ja ajoi kohti pistesijoja. Kärjessä Senna oli tällä välin vaihtanut renkaat ja Prost ja Hill myös.

Hill menetti hienon johtonsa liian hitaaseen varikkokäyntiin. Sennalla vain onnistuneet varikkokäynnit ja raaka tahdonvoima oli ainoa keino voittaa. Paljon riippui myös Williamsien kestävyydestä.

Tosa-mutkassa Prost meni ohi Sennasta ja Hillistä ja Senna meni myös pian Hillin ohi. Kierroksella 17 Barrichello keskeytti spinnaukseen ja seuraavalla kierroksella Comas ja de Cesaris olivat myös ulkona vaihdelaatikon ja moottorin hajottua. Kierroksella 21 Hillin jarrut pettivät ja kisa jäi siihen. Schumi oli kolmantena.

Wendlinger ajoi neljäntenä ja Andretti viidentenä ja Alesi oli kuudentena. Katayaman moottori hajosi seuraavalla kierroksella ja Warwick ajoi ulos kierroksella 31. McLarenin Andretti ajoi jälleen ulos kierroksella 32. Fittipaldin ohjaus petti kierroksella 36. Alesi keskeytti vitospaikalta kytkinvikaan kierroksella 40.

Sennan loistava kisa päättyi kierroksella 43 hydrauliikkamurheeseen. Schumi oli toisena ja Wendlingerin kone alkoi pätkiä. JJ oli saamassa pisteitä ja hurjaa kisaa ajoivat Philippe Alliot jonka kisa oli myös taistelua ja ohituksia täynnä ja Barbazza. Wendlingerin kone hajosi ja viimeinen palkintosija oli menossa vahvaa kisaa ajaneelle Brundlelle.

Zanardi spinnasi kierroksella 53. Herbert keskeytti moottorivikaan ja sai sijoitukseksi luvun 8. Kisa päättyi kierroksella 61 Prostin ottaessa voiton. Schumi oli toinen, Brundle oli hienosti kolmas, JJ pääsi neljänneksi, Jättipotin sai Philippe Alliot ajamalla viidenneksi ja uransa parhaimman sijoituksen. Päivän taistelijan Superjättipotin sai hienon ohitusshown järjestänyt Barbazza joka sai viimeisen pisteen.

Barbazza keräsi Minardille toista kertaa peräkkäin pisteitä ja alkoi kerätä myös noteerauksia tallipomojen silmissä. Luca Badoer ajoi Lolalla parhaimman kisansa ja jäi harmittavasti pisteittä. Mahdollisuudet olivat kuitenkin tuolloin vielä auki nuorelle italialaiselle. Aguri Suzuki sai lähinnä kierroksella ohitettavan maineen kisapäivänä vaikka alku olikin hyvä. JJ keskeytti lopussa, mutta sai pitää nelossijan kun yksikään takanatuleva ei ollut samalla kierroksella. Barbazzan lyhyellä uralla San Marinon Imolan kisa ja huhtikuun 25:s päivä mallia 1993 oli varmasti uran hienoimpia hetkiä ja tuon mukavan italialaisen pitkätukan uran hienoin kisa. Monet asiantuntijat ovat pitäneet Imolan kilpailua hienoimpana vaikkakin Doningtonin kisa meni myös hienosti ja sielläkin show minkä Barbazza järjesti oli hieno, mutta jäi Rubensin vastaavan varjoon. Barbazza kuitenkin oli Indy 500:n ajoissa 1987 kolmas ja CART-sarjan vuoden tulokas kaudella 1987.

Toinen mahtimies oli Philippe Alliot joka sai uransa parhaat pisteet sitten kauden 1987. Tuolloin hän ajoi kolme kuudetta sijaa. Viimeinen kysymysmerkki oli Senna joka lopulta Ronin kanssa hierottuaan yli vuorokauden sopimustaan sai mahtavat 16 miljoonaa dollaria ja loppukauden kisasopimuksen. Lisäksi Senna lupasi olla menemättä Indycariin Penskelle ja ilmoitti jatkavansa McLarenilla lopullisesti. Häkkiselle se oli suuri pettymys. Kuitenkin erään Andrettin paikka oli liipaisimella. Jatkoa seuraa.
 
Viimeksi muokattu:

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9186
En nähnyt tätä kisaa suorana, mutta olin kuitenkin nauhoittanut kisan. Olin kuitenkin saanut sen verran tietoa, että Alesi ja Senna olivat keskeyttäneet. Ainakin sen ajan kisaksi muistelisin kisan tv-ohjauksen olleen aika hyvä. Siinä mielessä, että varsinkin kisan puolesta välistä eteenpäin seurattiin lähes koko ajan juuri noita kamppailuja, kärjessä yksinään ajaneet Prost, Senna ja Schumacher jäivät taka-alalle, kun Wendlinger, Alesi, JJ ja kumppanit ajoivat alemmista pistesijoituksista.
 

Krikke

Yleinen höntsäilijä
Liittynyt
25.1.2006
Viestit
755
Sijainti
Selostuskopin katossa
Nää on loistavia juttuja, suuret kiitokset CCMK! Varsinkin nuo taustatiedot on harvinaisia näin suomeksi. Suosittelisin melkein laittamaan näitä myös tonne wikipedian puolelle, on sen verran kovaa kamaa! :ahem:

Varsinkin tuota JJ:n ja Sauberin suhdetta on mielenkiintoinen seurata. Monacon GP:n jälkeen JJ:llä ainakin kiehui yli, ja kaveri haukkui Wendlingerin Ruutulipussa maanrakoon. Ja kun talli pisti syyt JJ:n niskoille, niin parin viikon ajan ruutulipuissa kelattiin tuota onnettomuutta monta kertaa... :D

Tuo tv-ohjauksen taso on kyllä aikoinaan vaihdellut aivan käsittämättömän paljon, kiitos sen aikaisen politiikan että oman maan tv-yhtiö hoiti ohjauksen. Parhainta ne on ollut ns. puolueettomissa maissa, joissa ei ollut oman maan f1-kuskeja (esim. Etelä-Afrikka -93), kun taas kotiinpäinvedon mestarit Ranskassa kuvasi -93 kisassa lähestulkoon vain Prostia. Kollokin huomautteli tästä lähetyksessä...

Onneksi tuokin juttu on nykyään hoidettu FOM:n toimesta paremmaksi, vaikka edelleen TMC kummittelee Monacon GP:n ohjaajana...
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14197
Barcelona 9.5.1993

Espanjan Circuito de Catalunya Montmelo ei tarjonnut paljoakaan jännitystä edes kaudella 1993. Aika-ajossa nähtiin jo ratkaisut. Damon Hill oli ajanut ajan 1.18.351 ja peittosi Alain Prostin ajan 1.19.5. Eroa oli 1,2 sekuntia Hillin eduksi. Prostilla oli vain 4 kierrosta aikaa ajaa paalupaikka. Hillin onneksi edes hänen kierroksiensa kompastuskivi keskisektori ei kuluttanut niin paljon renkaita ja siten Prost oli lopulta nopeampi. Se mitä luultavammin ratkaisi kisan voiton.

Hillin saadessa paalun Damon olisi saattanut juhlia ensivoittoaan. McLarenille olivat tällä välin kuitenkin Fordin miehet pistäneet loput haaveille evoluutiomallin koneista ja McLaren hyväksyi ehdot ja tilanteen. Hill paransi marginaalisesti 5 tuhannesosaa kierrostaan ja Prost sen sijaan ajoi lopulta paaluun oikeuttavan ajan 1.17.809. Prostin ja Hillin jälkeen takaa tulivat Senna, Schumi, Patrese ja Wendlinger. Kymmenikön täydensivät Andretti, Alesi, Lehto ja Johnny Herbert. Michele Alboreto karsiutui jälleen ja Barbazza selvisi viimeisenä mukaan kilpailuun.

Kuivassa kelissä Barbazza ei olisi mahtanut mitään paremmilleen. MTV3:lla ei tullut Kekeä selostuskoppiin ja tässä vaiheessa HS jopa julkaisi artikkelin ja kyselyn Matin ja Keken tilanteesta. Siinä vaiheessa ei vielä osattu arvata, että milloin Keke tulee seuraavan kerran kisoihin. MTV3 televisioi kilpailun kuitenkin suorana.

Kisan startissa lämmittelykierroksella Herbertin auto sammui ja hän joutui lähtemään joukon hänniltä. Startti olikin melkoinen show. Vihreän valon sijasta syttyivätkin oranssit valot ja startti olisi pitänyt ottaa uusiksi. Ei kuitenkaan otettu ja kisa alkoi kaikesta huolimatta. Herbertin kisa päättyi nykivän aktiivijousituksen takia jo kahden kierroksen jälkeen. Kärjessä Hill ja Prost tekivät eroa.

Hill oli ohittanut Prostin. Senna seurasi perässään Schumacher, Patrese, Andretti, Wendlinger, Alesi, Lehto, Berger ja lähdön jälkeen kolme sijaa noussut Alliot. Kierroksella 11 Prost ohitti Hillin ja Katayama ja Brundle keskeyttivät. Katayama spinnasi ja Brundlella räjähti rengas. Kierroksella 26 Alliot keskeytti vaihdelaatikkovikaan. Kierroksella 37 Barbazza spinnasi. Varikkokäynnit eivät muuttaneet mitään.

Prostin ja Hillin ero kasvoi ja Sennan ja Schumacherin heikkeni. Schumi aloitti rajun takaa-ajon mikä oli uhka Sennalle. Hill ajoi kisan edetessä Prostia jatkuvasti kiinni sillä Williamsiin iski teknisiä murheita. Lopulta kierroksella 41 eroa ei enää ollut kuin kaksi sekuntia ja Hillin moottori hajosi. Se oli katkera pala ensimmäistä voittoaan halunneelle Damonille.

Tekninen murhe olisi aina voinut paalustakin huolimatta iskeä joten sinällään jossitelut eivät olisi paljoa auttaneet. Seuraava kierros olisi luultavasti ollut viimeinen johtokierros Prostille kisassa. Andrea de Cesarikselle heilutettiin mustaa lippua työntölähdöstä joten hänet oli hylätty. Wendlingerin kisa päättyi bensanpaineiden mentyä ja Badoerin kisa päättyi moottorin ylikuumenemisen ja kytkimen hajottua.

Kymmenkunta kierrosta myöhemmin JJ:n kone meni rikki ja tuloksena oli keskeytys. Schumi oli myös ajamassa eron Sennan kanssa umpeen, mutta Schumin piti yllättäen väistää savuavan koneen kanssa ajanutta Zanardia ja auto meni 15 sekunnin ajaksi hiekoille. Schumi pääsi pian radalle ja kituvan koneensa kanssa ajanut Zanardi keskeytti lopullisesti kierroksella 60 moottorin hajottua lopullisesti.

Kisan voitti Prost ja Senna oli toinen. Schumi oli aloittamassa uutta nousua, mutta kierrokset loppuivat kesken. Prostinkin auto alkoi olla hajoamassa kisan loputtua. Jälkeenpäin auto olisi enää kestänyt korkeintaan kierroksen. Schumi oli kolmas perässään Patrese, ensimmäiset pisteet saanut ja McLarenilla siirtohuhuja siten tukahduttanut Andretti ja Gerhard Berger. Kisan muut maaliintulijat olivat Blundell, Fittipaldi, Comas, Suzuki, Boutsen, Barrichello ja Warwick. Zanardi sai vielä sijoituksen ollen 14:sta.

Kisasta on jälkikäteen tullut maailmanmestarien korokekisa sillä kaikilla mestareilla on eniten mestaruuksia ja tuolloinkin niitä oli 6. Maailmanmestaruus näytti olevan menossa neljälle josta vahvimmin kiinni olivat Prost ja Senna. Toisen sijan näyttivät saavan Hill tai Schumacher. Paremmilla sijoituksilla mahdollisesti myös mestaruuden. Kolmas sija oli vielä auki ja siinä vaiheessa kiinni siinä oli neljän kärjen lisäksi myös Mark Blundell.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14197
Kiitoksia. Jutut näyttäisivät kelpaavan joten pitää ruveta pikkuhiljaa sitten kirjoittamaan noita kauden 1999 juttujakin.:alppu:
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9186
Barcelonan kisa taisi olla kauden ainoa, jossa voittaja ei käynyt varikolla kertaakaan. Hockenheimilla Prost ei vaihtanut renkaita, mutta kävi kärsimässä stop/go-rangaistuksen, mistä varmasti myöhemmin lisää. Jotenkin muistuisi mieleen, että selostajat puhuivat aivan älyttömästä ajasta (oliko peräti 40 sekuntia) mikä kuluisi varikkokäyntiin. Tuo nyt ei voi millään pitää paikkaansa, ja täytyy muistaa että tuohon aikaan ei ollut varikolla edes nopeusrajoitusta.

Sen muistan, että Katayama kävi jo ihan alkukierroksilla sen verran hiekoilla viimeistä edellisessä mutkassa, että joutui tekemään pitkän varikkokäynnin. Taisi olla keskeyttäessään sellaiset 10 kierrosta kärjestä. Alliotin keskeytystä ei ruudussa näkynyt sellaisenaan, joskus muutama vuosi sitten katsoin kisan uudestaan ja auto näkyi kyllä radan varressa yhdessä vaiheessa kisaa Renault-, ja Repsol-mutkien välissä.
 

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
4084
Suuret kiitokset CCMK, on ilo lukea näinkin tarkkoja kuvauksia kisoista. Itseäni on kovasti kiehtonut suuresti 90-luvun alun kaudet kun olen ollut itse liian nuori seuraamaan edes koko Fykkösiä, ja tämä antaa taas yhteen mielenkiintoiseen kauteen mukavasti lisätietoutta. :)
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14197
Monaco 23.5.1993

Monaco oli kasinon ja ruletin tyyssija. F1:ssä se oli Timanttia. Rakkaalle lapselle oli monta nimeä ja Monacon voitto oli haluttu. Viime kaudella Nigel Mansell ja Ayrton Senna olivat järjestäneet lopputaistelun vertaansa vailla olevan. Tällä kaudella Mansellia ei enää ollut ja tunnelma oli odottava.

Williams oli dominoiva, mutta Senna oli lopullisesti julistettu Monacon Mestariksi ja hänen odotettiin voittavan kilpailu kaikesta huolimatta. Jännitys oli myös Graham Hillin ennätyksen sivuunsiirrossa. Onnistuisiko Senna? Se riippuisi monesta asiasta.

Torstaina Senna ajoi pahasti ulos St. Devotessa ja mustelmia tuli käsiin ja peukalo vahingoittui. Tästä huolimatta Senna oli nopein. Aika-ajossa lauantaina Sennan aktiivijousitus temppuili. Ilman sitä paalupaikka olisi ollut tosiasia.

Paalulle ajoi Alain Prost ja toiseksi tuli B193B:n uudella aktiivijousituksella ja luistonestolla varustettu Michael Schumacher. Senna joutui tyytymään kolmanteen ruutuun.

Damon Hill tuli neljänneksi perässään yllätysviitonen Alesi, kuudentena Patrese, seitsemäntenä Berger, kahdeksantena Wendlinger, yhdeksäntenä Andretti ja kymppipaikalla komeili Larrouksen vahvan aika-ajon ajanut Erik Comas. Kisasta karsiutui Luca Badoer.

Kisa näytettiin Suomessa YLE:llä kokonaisena jälkikäteen. Selostajina toimivat Tapio Suominen ja Mika Sohlberg. Eurosportilla kisa tuli suorana.

Startissa Senna vaiensi lähtökriitikot kotisohvilla ottamalla hyvän lähdön ja pysyen Schumin ja Prostin perässä. Kisan kriitikot ajattelivat Sennan häviävän kipeän peukalon ja huonon lähtöpaikan vuoksi. Monacon perinteisellä radalla ei ollut helppoa ohittaa.

Prostia epäiltiin välittömästi varaslähdöstä ja Berger pääsi Patresen edelle. Kierroksen päätteeksi järjestys oli Prost, Schumacher, Senna, Hill, Alesi ja Berger. Kisasta keskeytti kierroksella 3 Mark Blundell jousituksen aiheuttamaan ulosajoon.

Prost tuli kärsimään kierroksella 12 hetkeä aiemmin saamansa stop-go penaltyn. Auto sammui varikolle ja auto käynnistyi vasta kierrosta myöhemmin jolloin Prost oli jo 22:lla sijalla.

Thierry Boutsen keskeytti myös jousituksen hajoamiseen. Schumacher siirtyi johtoon ja Alesi siirtyi Bergerin ohi. Prost aloitti hurjan ohitusshown. Kierroksella 23 kotisohvilla tuli pettymys kun JJ kolaroi tiimikaveri Wendlingerin kanssa. JJ ei asiasta pitänyt ja kahden seuraavan viikon ajan Ruutulipussa kolarin analysointi tuli tutuksi.

Kierroksella 28 Michele Alboreto keskeytti vaihdelaatikkovikaan. Kierroksella 31 alkoivat kisan ratkaisuhetket. Siinä vaiheessa Prost oli ohittanut 8 autoa ja oli 14:sta. Prost oli myös käynyt varikolla ja vaihtanut C-renkaat alle joka tarkoitti sitä, että Prostin pysähdykset oli pysähdytty. Monacossa käytettiin C ja D-seoksia joista D-seos kesti 39-40 kierrosta ja vaati kenties 1 tai korkeintaan 2 stoppia. C-seos ei vaatinut kuin korkeintaan teoriassa yhden pysähdyksen ja senkin vain jos oli lähtenyt matkaan kilpailun alussa niillä. B ja A-renkaita ei yksikään järkevä kuljettaja Monacossa käyttänyt niiden kovuuden vuoksi.

Ukyo Katayama keskeytti öljyvuotoon ja moottorin hajoamiseen. Kierrokset 31-37 olivat ratkaisevat. Uusien renkaiden myötä Prostin piti tehdä mahdoton temppu. Ohittaa 8 autoa Monacossa ja nousta pisteille. Teoriassa kaikki oli mahdollista, mutta käytännössä ei. Vaarallisin vastustaja oli vahvaa kisaa ajanut Riccardo Patrese kuudennella paikalla.

Kisaa johtava Schumi keskeytti yllättäen johdosta kierroksella 32 hydrauliikkavikaan ja johtoon siirtyi Senna. Sennalla oli 15 sekunnin johto Hilliin. 4 kaveria Prost ohittikin ja kolmen muun siirtyessä varikolle niin Prost oli saanut yhdessä kierroksessa 10:ltä paikalta sijoituksekseen 7:n tilan.

Patrese oli nopeampi ja teki nopeamman pysähdyksen ja Prostin pisteet näyttivät olevan haave. Derek Warwick oli keskeyttänyt kierroksella 43 kaasuttimen hajottua ja kolmea kierrosta myöhemmin Aguri Suzuki keskeytti myös kolariin.

Erik Comasin moottori hajosi kierroksella 51. Kierroksella 53 Patresen pisteet menivät ilmaan moottorin myötä ja tavoite Prostilla oli onnistunut kohtalon suosiollisella avustuksella.

Kierroksen sisään Prost ohitti Christian Fittipaldin siirtyen viidenneksi. Johnny Herbert keskeytti ulosajoon kierroksella 61. Vaihteet eivät menneet päälle ja kolari tuli. Kierroksella 71 Berger oli ulkona kisasta yritettyään ohittaa Hilliä. Kolari tuli ja Berger oli ulkona. Hill kieltäytyi menemästä varikolle ja näin lopputulos oli selvä.

Ayrton Sennan oli lopulta suhteellisen helppo työ ajaa uransa kuudenteen Monacon voittoon ja ennätykseen. Toiseksi tuli Damon Hill ja Jean Alesi ajoi kolmanneksi. Neljäntenä tuli radan nopein mies ja ohitusten kuningas Prost. Viidenneksi tuli Minardilla Christian Fittipaldi ja kuudenneksi tuli Martin Brundle.

Alessandro Zanardi oli seitsemäs perässään surkean kisan ajanut Michael Andretti, Rubens Barrichello oli yhdeksäs ja Tyrellin Andrea de Cesaris oli kymmenes. Fabrizio Barbazza oli yhdestoista, Philippe Alliot oli kahdestoista ja viimeinen maaliin ajanut oli Karl Wendlinger. Sijoituksen sai myös Gerhard Berger joka oli 14:sta lopputuloksissa ulosajosta huolimatta.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9186
Mulla oli jotenkin mielikuva, että Williamsit eivät vaihtaneet renkaita kisan aikana. Samoin se, että kisa olisi tullut kyllä suorana. Tosin jossain vaiheessa loppukisaa näytettiin kooste olisiko ollut motorcross-kisasta. Herbertin kolarin muistan YLE:n lähetyksestä ja Monacoon palattiin pian sen jälkeen kun Berger ja Hill olivat kolaroineet. Tuota ei siis näkynyt suorana. Välillä tuli kurkittua Eurosportia tuon takia, samoin kun muutenkin moneen kertaan MTV3:n kisoissa kun Maikkari meni mainoskatkolle omissa kisoissaan.

Itselläni oli jotain muuta menoa tuona päivänä ja missasin alkuosan kisasta. Sauberien kolarin näin sitten jo suorana, mutta Prostin ongelmia varikolla en.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14197
Montreal 13.6.1993

Kanadassa MTV3 palasi jälleen lähetyksiin. Kisa tuli suorana illalla, mutta Kekeä ei kuulunut selostamossa. Siinä vaiheessa lehdistössä Kekekin puuttui puheisiin ja sanoi manageroinnin ja oman kilpailemisen vievän aikaa niin paljon etteivät selostukset onnistuisi. Sen jälkeen Imolasta asti pyörinyt kohu laantui. Totuutta asiasta ei vielä tänä päivänäkään tiedetä ja mitä luultavammin Kyllösellä ja Rosbergilla oli omat ongelmansa joita ei vain voitu sittemmin julkisuuteen kertoa.

Poliittisesti Kanadassa FIA oli määrännyt tarkistuksia ja todennut aktiivijousituksen ja luistoneston laittomaksi. Se herätti ankaraa vastustusta ja kannanottoa. Muitakin sääntöjä kuten välitankkausken mukaantulo ensi kaudelle oli esillä. Karsinnat haluttiin myös ottaa esille.

Välitankkausta vastustivat kaikki Minardia ja Scuderiaa lukuunottamatta. Takeita ei ollut alle 10 sekunnin tankkauksesta ja siitä, että miten paljon erikokoiset moottorit kuluttaisivat bensiiniä. Pahimmassa tapauksessa vain Lolan autot olisivat olleet laillisia. Lopulta uusi kokous määrättiin pidettäväksi 1-3 kilpailun kuluttua.

Radalla aika-ajot menivät Nooan Arkkimaisesti siten, että ylin rivi oli varattu Alain Prostille ja Damon Hillille, toinen rivi oli varattu Michael Schumacherille ja Riccardo Patreselle ja kolmas rivi Ferrari-kuljettajille Gerhard Bergerille ja Jean Alesille. Martin Brundle vei Ligierillä 7:n ruudun ja Ayrton Senna oli aika-ajon pettymys ollen 8:s.

Perjantaina Sennan McLaren ei totellut ohjausta ja lauantaina Senna teki virheen ottaessaan D-seokset aika-ajoon Montrealin polttavan kuumalle asvaltille. Kärkikuusikko ajoi C-seoksilla ja Martin Brundle yllättäen B-seoksella. Karl Wendlinger ja Mark Blundell täydensivät kympin kärjen. Kisasta karsiutui Michele Alboreto.

Kisan mielenkiintoisin seurattava oli Michael Schumacher. Saksalainen oli näyttänyt vahvoja otteita ennenkin ja nyt oli mielenkiintoista seurata, että miten Kerpenin nuori mies pystyisi ohittamaan.

Montrealin radan ensimmäinen kolmannes oli tärkeä sillä Saksan tv:n haastattelussa Michael sanoi, että ainoa mahdollisuus palkinnoille ja jopa voittoon olivat onnistuminen startissa ja radan ensimmäisellä kolmanneksella ensimmäisen kolmen kierroksen ajan.

Startissa Hill otti parhaimman lähdön ja ohitti Prostin. Benettonin Schumacher etsi raivoisasti pykälää jolla auto lähtisi liikkeelle. Ei lähtenyt. Vaihteet ja kytkin eivät toimineet ja jos Schumacher ei olisi pitänyt kierroksia korkealla niin auto olisi sammunut siihen. Se olisi ollut katastrofi. Patresen lähtö ei ollut paljoa parempi, mutta auto sentään liikkui.

Schumi joutui Bergerin, Sennan, Patresen ja Brundlen ohittamaksi ja oli 7:s. Sennan ensimmäinen kierros oli hurmioajelua. Hän oli ohittanut Brundlen ja Alesin ja ahdisteli Bergeriä. Schumi ja Patrese oli myös ohitettu. Alesin ohitus tapahtui nopeissa mutkissa ennen pitkää takasuoraa ja myöhemmin varikkoa.

Schumin tavoite oli päästä neljänneksi ja Gerhard Bergerin ohi millä hinnalla hyvänsä. Onnistuisiko se? Benettonilla ensimmäinen sektori oli ollut aika-ajon paras ja radan ensimmäinen kolmannes oli elintärkeä paikka iskeä.

Ensimmäisen kierroksen päätteeksi järjestys oli Hill, Prost, Berger, Senna, Schumacher ja Patrese. Kierroksella kaksi Senna ohitti Bergerin. Kierroksen 3 lopulla Schumi saavutti tavoitteensa ja alkoi väijyä Bergeriä surkeasta startista huolimatta.

Hill johti ensimmäiset 6 kierrosta ja sitten Prost meni ohitse. Kierroksella 8 Philippe Alliot keskeytti moottoririkkoon. Senna yritti ohittaa Hillin, mutta radan ensimmäinen kolmannes oli McLarenille vaikea pala ja muutenkin ohitukset eivät onnistuneet edes pitkällä takasuoralla eikä lähtösuoralla paikan jälkeen joka myöhemmin tulisi saamaan nimen Mestarien Muuri.

Samaan aikaan Schumi meni Bergerin ohitse ja Patrese väijyi Bergeriä. Kierroksella 10 Rubens Barrichello keskeytti sähkövikaan. Kierroksella 11 Schumi meni jo Bergeriin tekemään eroa sen verran, että ohituksilta mies oli jo hieman turvassa ilman virhettä. Sen jälkeen Patrese ohitti Bergerin. Järjestys oli sen jälkeen Prost, Hill, Senna, Schumacher, Patrese ja Berger.

Kierroksella 13 Mark Blundell spinnasi ja ajoi ulos. Kierroksella 23 Jean Alesin kone hajosi ja kisa oli hänen osaltaan ohi. Kierroksella 33 Fabrizio Barbazzan vaihdelaatikko särkyi ja kisa jäi siihen. Kierroksella 35 alkoivat kisan puolenvälin varikkokäynnit. Melkein kaikki olivat liikkeellä C-renkailla ja ne jotka eivät pysähtyneet ollenkaan olivat matkalla A-renkailla. Varikolla Hillin pysähdys meni pieleen ja Senna ja Schumi menivät edelle. Kierroksella 45 Andrea de Cesaris ajoi ulos radalta ja keskeytti kolariin.

Edeltävällä kierroksella Patrese jolle viides sija oli melkein varma niin ajoi ulos ja muutamaa kierrosta myöhemmin keskeytti kierroksella 52. Syytä on epäilty aina ajajan omasta ongelmasta aina tekniseen vikaan asti. Kierroksella 62 Senna keskeytti sähkövikaan ja auton laturin hajottua. Lisäksi jälkeenpäin selvisi, että ennen keskeytystä Sennan auton moottori oli hajoamassa kuumuuden aiheuttaman paineen takia.

Schumacher kiitti ja kuittasi ajamalla toisella sijalla. Kisa loppui kierroksella 69. Järjestys oli se että Prost voitti, Schumi oli toinen, Hill oli kolmas, Berger neljäs, Brundle viides ja Wendlinger kuudes.

JJ Lehto jäi ilman pisteitä mikä oli harmin paikka. Muut maaliintulleet kuljettajat olivat Erik Comas, Christian Fittipaldi, Johnny Herbert, Alessandro Zanardi, Thierry Boutsen, Aguri Suzuki, jälleen umpisurkean kisan ajanut Michael Andretti, Luca Badoer, Derek Warwick ja Ukyo Katayama. Viimeisen sijoituksen sai juuri ja juuri keskeyttänyt Ayrton Senna.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14197
Surullisin uutinen oli kuitenkin se, että James Hunt kuoli hädin tuskin 2 päivää Kanadan kilpailun jälkeen. Vuodesta 1980 lähtien Murray Walkerin aisaparina ollut Hunt kuoli sydänkohtaukseen nukkuessaan.:frown: Kanadan kilpailu 1993 jäi James Huntin uran viimeiseksi kisaksi. Siitä eteenpäin hänet korvasi Jonathan Palmer kommentaattorina vaikkakin aluksi BBC järjesti kommentaattorikisan joissa oli muitakin ehdokkaita kuin Palmer.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14197
Magny-Cours 4.7.1993

Kolmen viikon tauko Montrealin ja Magny-Coursin välillä antoi talleille ja FIA:lle aikaa lisäneuvotteluihin teknisten apuvälineiden kieltämisestä kaudelle 1994. Muut jutut kuten karsiutuminen ja välitankkaus jätettiin Hockenheimin kisaan mikä myös julistettiin seuraavan suuren neuvottelun pitopaikaksi. Camel ja Canon myös vetäytyivät F1:stä päättyvän kauden jälkeen. Williams suostutteli Rothmansin rallipuolelta sponsoroimaan autoja kaudella 1994.

Senna sai myös kuulla Prostin tulevan tiimikaveriksi kaudella 1994 ja se aiheutti kiistoja sekä herrojen välillä että asiasta päättäneen Frank Williamsin välillä. Amerikan puolella Mansellia ei kiinnostanut mahdollinen paluu F1:siin Williamsille kaudeksi 1994 mikäli Senna ja Prost eivät tulisi toimeen ja Senna jatkaisi McLarenilla. Prost alkoi julistaa ensimmäisen kerran myös lopettamispäätöksen.

Senna julkaisi myös lopullisen virallisen loppukauden tiedotteen McLarenilla jossa hän vakuutti jatkavansa tiimissä. Senna oli kuitenkin tarvittaessa valmis ajamaan vielä yhden optiokauden McLarenilla eli vuoden 1994 sillä ehdolla että minimipalkka tulisi tavalliseen palkkaan lisäksi jolloin Senna olisi saanut 21 miljoonaa dollaria ja myös sillä, että Ford antaisi evoluutiomallin ja tehtaan koneet McLarenin käyttöön niinkuin antoi Benettonille.

Michael Andrettin korvaushuhut Mika Häkkisellä tyrmättiin, mutta tallin sisällä Andrettin lähtölaskenta oli alkanut. Aika-ajossa Damon Hill otti uransa ensimmäisen paalupaikan ja Prostin oli pakko tyytyä kakkosruutuun. Ligierit olivat yllättäen kolmansia ja neljänsiä järjestyksessä Martin Brundle-Mark Blundell. Ligierillä oli kotikisaan käytössä myös Renaultin evoluutiomallin hieman heikompi tehdasversio joka sekin oli jo riittävän tehokas.

Senna oli aika-ajon viides ja Alesi oli yllättäen kuudes ja Schumacher oli seitsemäs. Kahdeksanneksi ajoi Rubens Barrichello ja kympin kärjen täydensivät Erik Comas ja Philippe Alliot. Riccardo Patrese oli pettymys sijallaan 12:sta ja Gerhard Bergerin auton murheiden takia sijoitus oli vasta 14:sta.

Todellisen kritiikin ja tässä vaiheessa viimeistään myös Suomessa alettiin laajasti arvostella Michael Andrettin umpisurkeaa ajamista sijalla 16. Kisasta karsiutui Michele Alboreto. MTV3 näytti kilpailun suorana. Kisassa debytoi myös Ferrarin uusi tallipäälikkö Jean Todt.

Kilpailun startissa kärkiviisikko pysyi samana, mutta Schumi pääsi Alesin edelle. Kierroksen päätteeksi järjestys oli Hill, Prost, Brundle, Blundell, Senna ja Schumacher. Kierroksella 9 Alessandro Zanardi keskeytti jousituksen hajottua. Kierroksella 4 Alesi joutui luovuttamaan paikkansa Barrichellolle. Kierroksella 12 Ukyo Katayaman auto syöksi öljyä radalle ja vaihdelaatikko hajosi.

Kärjessä Williamsit menivät menojaan ja perässä pysyi myös Martin Brundle. Mark Blundell hidasteli selvästi nopeampaa menneitä Sennaa ja Schumacheria. Kierroksella 16 Fabrizio Barbazza ja Johnny Herbert keskeyttivät. Ensimainitulla hajosivat vaihteet ja jälkimainittu ajoi ulos. Kierroksella 20 sattui kisan vaaratilanne. Kierroksella ohitettava Andrea de Cesaris torppasi Mark Blundellin Ligierin ulos radalta ja takana jo tuleva Ayrton Senna kiitti ja meni ohi. Samoin meni myös Schumi.

Vajaa kaksi kierrosta myöhemmin JJ:n kisa oli ohitse. Vaihdelaatikko petti alta. Samoin kävi tiimikaveri Wendlingerille 3 kierrosta myöhemmin. Hill lähti kisaan C-renkailla ja varikolla kierroksella 26 muut autot estelivät ja Prost pääsi ohitse. Hillillä oli varikkokäynnin jälkeen puolen minuutin johto Brundleen ja siitä alle 2 sekunnin sisään peräkkäin Sennaan ja Schumiin.

Kierroksella 28 Luca Badoerin jousitus petti. Toisilla pysähdyksillä Prost pysyi aivan juuri ja juuri Hillin edellä. Ainoastaan kaksi kymmenystä edellä. Senna ja Schumi menivät toisilla stopeilla Brundlen edelle. Kierroksella ohitettavat autot olivat riesa kisassa ja näin kävi, että Senna joutui Derek Warwickin kolaroimaksi ja Schumi pääsi ohi ja katosi horisonttiin. Senna alkoi kuitenkin ottaa kiinni Schumia ennen kisan loppua.

Tällä välin kisasta olivat keskeyttäneet Jean Alesi kierroksella 47 moottorin hajottua ja kierroksella 66 särkyi myös Erik Comasin vaihdelaatikko. Kisan lopun näytelmän muodostivat kuutospaikasta taistelleet Michael Andretti, Rubens Barrichello ja Philippe Alliot. Mukaan tunki myös Christian Fittipaldi. Kierroksella 69 Andretti oli tehnyt loistavan kisan.

Hän oli surkean aika-ajon jälkeen jälleen ajamalla ja muiden keskeytyksistä hyötymällä noussut sijalle 8. Riittäisivätkö kierrokset pisteille? Paineet kasautuivat Michaelin harteille. Ron Denniksen yksi ehto säästää tallipaikka oli ajaa säännöllisesti pisteille ja auttaa McLarenia ja Sennaa saamaan niin paljon pisteitä kuin mahdollista. Kuljettajien mestaruus oli jo takanapäin ja tuolloin kauden puolivälissä McLaren siirsi tavoitteensa kohti tiimimestaruutta. Jokainen piste olisi elintärkeä.

Alle kierrokseen hän ohitti Alliotin jonka auto alkoi olla aivan loppu ja pian hänen ohitseen meni myös Fittipaldi. Viimeiset kaksi kierrosta Andretti taisteli Rubensin kanssa. Lopulta viimeisessä mahdollisessa ohituspaikassa Andretti pääsi ohi ja sai pisteen ja pelasti tallipaikkansa toistaiseksi.

Maalissa voittajana oli kotikisan sankarina Prost, toiseksi tuli Hill ja kolmanneksi tuli Schumacher. Neljäntenä tuli Senna ja viidentenä tuli Brundle ja päivän ajon järjestänyt Andretti tuli kuudentena perässään Barrichello, Fittipaldi ja Alliot. Riccardo Patrese tuli kymppipaikalle. Thierry Boutsen oli 11:sta perässään Aguri Suzuki, Derek Warwick joka joutui de Cesariksen kanssa myös pieneen puhutteluun kilpailun jälkeen, Gerhard Berger ja Andrea de Cesaris. Viimeisen sijoituksen sai Erik Comas keskeytyksestään huolimatta.

Mestaruus näytti tuossa vaiheessa olevan menossa Williamsille kuljettajien ja tallien puolella ja tässä vaiheessa mitalit olivat menossa Prostille, Hillille, Sennalle ja Schumacherille. Muut kuljettajat saivat kerätä jäännöspisteitä. Siltä ainakin näytti. Jonathan Palmer vahvistettiin BBC:llä kommentaattoriksi loppukauden kisoihin ja YLE näyttäisi Suomessa kaksi seuraavaa kilpailua.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13717
Monaco 23.5.1993

Monaco oli kasinon ja ruletin tyyssija. F1:ssä se oli Timanttia. Rakkaalle lapselle oli monta nimeä ja Monacon voitto oli haluttu. Viime kaudella Nigel Mansell ja Ayrton Senna olivat järjestäneet lopputaistelun vertaansa vailla olevan. Tällä kaudella Mansellia ei enää ollut ja tunnelma oli odottava.

Williams oli dominoiva, mutta Senna oli lopullisesti julistettu Monacon Mestariksi ja hänen odotettiin voittavan kilpailu kaikesta huolimatta. Jännitys oli myös Graham Hillin ennätyksen sivuunsiirrossa. Onnistuisiko Senna? Se riippuisi monesta asiasta.

Torstaina Senna ajoi pahasti ulos St. Devotessa ja mustelmia tuli käsiin ja peukalo vahingoittui. Tästä huolimatta Senna oli nopein. Aika-ajossa lauantaina Sennan aktiivijousitus temppuili. Ilman sitä paalupaikka olisi ollut tosiasia.
Ei kai torstain 4-5 sekkaa lauantain a-a aikoja hitaammilla vielä kuuhun lennetä... Prost oli lopulta sekunnin nopeampi.

Startissa Senna vaiensi lähtökriitikot kotisohvilla ottamalla hyvän lähdön ja pysyen Schumin ja Prostin perässä. Kisan kriitikot ajattelivat Sennan häviävän kipeän peukalon ja huonon lähtöpaikan vuoksi. Monacon perinteisellä radalla ei ollut helppoa ohittaa.
Oliko Sennan startteja kritisoitu... Hyvin pian Prost-Schumacher lähtivät karkuun. 8krs ajettu ja tilanne oli Prost, Schumi +1,8, Senna +8,3.

Montreal 13.6.1993

Ensimmäisen kierroksen päätteeksi järjestys oli Hill, Prost, Berger, Senna, Schumacher ja Patrese.
Alesi Schumin tilalla.

Noi nyt pikaisesti pisti silmään, sori :)
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9186
Tuli itsellekin mieleen että Montrealin kisa oli Huntin viimeinen, mutta CCMK tosiaankin mainitsi sen. Andrettin auto jäi lähtöruutuun lämmittelykierroksella jonkun teknisen vian takia, ja pääsi siten matkaan vasta kauan muiden jälkeen.

Ranskan kisasta sen verran, että tuohon aikaan talleilla oli yksi rata, missä heillä oli lupa testata kauden aikana. Seitsemällä brittitallilla se oli tietysti Silverstone, kolme italialaista käyttivät Monzaa, kuten myös Sauber. Ranskalaistallit Ligier ja Larrousse ajoivat testinsä Magny-Coursissa, ja se auttoi varmasti kaikki tallien kuskit hienoihin aika-ajosuorituksiin. Kun kyseinen kisa oli ajettu, siellä sai sitten vapaasti testata.
 
Ylös