Suzuka 1.11.1998
Kauden 1998 loppu häämötti. Se olisi kahden kauppa. Joko Mika Häkkinen tai Michael Schumacher olisi maailmanmestari. Häkkinen lähti Luxemburgin voiton jälkeen neljän pisteen johdossa. Schumacherilla toivo oli lähinnä Häkkisen ollessa huonompi kuin toinen tai Häkkisen keskeyttäessä Schumin pitäisi saada vähintään 5 pistettä eli oltava voittaja tai toinen saadakseen mestaruuden.
Suzukan aamuherätystä ja kauden viimeistä kilpailua jännitti noin miljoona katsojaa. Startissa Jarno Trullin auto sammui ja lähtö uusittiin. Seuraava startti meni myös pieleen kun Michael Schumacher joutui heiluttamaan käsiään ja lähtemään takarivistä. Kilpailua lyhennettiin kaksi kierrosta sääntöjen mukaan.
Kilpailu lähti käyntiin kolmannella yrityksellä vaikka mielenkiintoista olisi ollut nähdä kenties jopa neljäs lähtö, mutta tunnelmat olivat siinä vaiheessa jännityksen kanssa katossa.
Schumacherin ainoa toivo saada mestaruus olisi ajaa kuin riivattu sijalta 21 takaisin johtoon tai ainakin lähelle Häkkistä. Onnistuisiko mahdoton temppu vai ei? Se olisi monesta asiasta kiinni. Ruutu oli viimeinen koska Tyrellin viimeisessä kilpailussa Ricardo Rosset oli jälleen karsiutunut kilpailusta.
Kierroksilla 3-5 Schumacherin olisi pitänyt olla kärjessä erittäin kevyellä autolla sillä varikkotaktiikka oli erilainen kuin Mika Häkkisellä. Aloituskierroksella Schumacher oli 12:sta. Edessä Mika Häkkinen ja Eddie Irvine kisailivat kärkisijasta. Coulthard oli huonon lähdön seurauksena jumittunut Frentzenin taakse eikä päässyt ohi.
Kierroksella 5 Schumacher oli seitsemäntenä Jacques Villeneuven ollessa viidentenä ja Damon Hill oli kuudentena. Hill pidätteli ja Schumi ei päässyt ohi ennen kuin kierroksella 13 kun Hill meni varikolle. Teoriassa Schumin ollessa johdossa hänen vauhtinsa olisi riittänyt jo hitaasti etenevien Minardien ja Tyrellin kiinnisaamiseen, mutta hän ei ollut kärjessä.
Schumin onneksi vaikka auto oli kevyempi kuin Häkkisellä niin kahden pysähdyksen taktiikkaan joka olisi ollut kierroksella 10 ja 35 ei turvauduttu vaan Schumi pysyi radalla. Silloin jo kierroksella 9 Schumacher olisi joutunut hidastamaan ja kierroksella 10 tulemaan sisälle.
Sen jälkeen ja kaiken onnistuessa Schumacherin olisi vain tarvinnut ohittaa Häkkinen ja pysyä edellä edellyttäen tietenkin, että mestaruuden varmistavat 5 pistettä pysyisivät lähellä.
Ikävä kyllä Schumacherin päiväunesta ei tullut totta. Kierroksella 28 tapahtui tilanne josta olisi voinut tulla roskien takia turva-auto tilanne sillä Esteban Tuero Minardilla ja Toranosuke (Tora) Takagi Tyrelillä ajoivat kolarin ja siitä tuli romua radalle. Schumacher ajoi rojuista yli jo heti ja mitään ei pitänyt tulla.
Kierroksella 31 se tapahtui. Renkaisiin oli tullut viilto ja lopullisesti rengas meni rikki ja Schumacher ajoi hetken ja lopulta keskeytti. Jälkeen päin Schumacher olisi pian joutunut toki tulemaan varikolle tankkaukseen ja ennen keskeytystä hän oli kolmantena, mutta sillä ei ollut enää väliä. Kierroksella 35 olisi ollut Schumin varikolle menemisen aika, mutta se oli historiaa.
Mika Häkkinen oli nyt maailmanmestari. Kyllösen riemuhuudot kaikuivat Maikkarilla ja kotisohvilla oli kenties yhtä suuri liikutus ellei jopa suurempi kuin Häkkisen voittaessa ensimmäisen voittonsa Jerezissä vuotta aiemmin. Lisäksi Häkkinen oli ensimmäinen kaiken kansan ihannoima ja hyväksytty mestari.
Keke Rosberg 16 vuotta aiemmin kaudella 1982 oli toki hyväksytty mestari mutta mestaruus ja Rosbergin oma asenne herättivät valtaisan ja ristiriitaisen vastaanoton. Sitä pahensi vielä urheilutoimittajien oma tietämättömyys ja monet muutkin seikat kuten se, että moottoriurheilua ja ammattilaisurheilua pidettiin vieraana ja amatööriurheilua ja muuta perinteistä urheilua pidettiin hyvänä.
Lopulta Häkkinen valittiin Rosbergin tavoin Vuoden Urheilijaksi ja se herätti kansallistunteen suureen arvoon. Rosbergin valinnan myötä moottoriurheilua alettiin vihdoin ja viimein kohdella samanlaisena urheiluna, mutta asenteet pysyivät ristiriitaisina ja sitä ei helpottanut se että monet urheilutoimittajat edelleen olivat ja pysyivät happamina tilanteesta.
Vaikka tämä kuuluisi Keken Kauden puolelle niin kuitenkin ilmapiiri oli huomattavasti erilainen kaudella 1982 kuin kaudella 1998. Kaudella 1982 saattoi olla asiasta kiinnostuneita ja uraansa vakiinnuttamassa olevia urheilutoimittajia kuten Matti Kyllönen ja sitten niitä jotka olivat seuranneet ja kirjoittaneet F1:stä jo 1950-luvulta lähtien, mutta joiden lajitietämys olisi ollut yhtä hyvää kuin viiden pennin pelimannin soittotaito sinfoniaorkesterissa.
Kaudella 1998 lähetykset olivat parempia kuin koskaan ja tietämys oli valtaisa niin tavallisella kansalla kuin selostajillakin. Lähetysten tekeminen oli ammattimaista ja sujuvaa ja kaikki oli yksinkertaisesti parempaa kuin kaudella 1982. Kaudella 1982 etenkin alkukaudesta Kekeä kohtaan tavallinen kansa ei paljoa tuntenut mitään muutakuin, että mies on ikuinen keskeyttäjä tai muuta vastaavaa.
Kauden edetessä mielipiteet olivat muuttuneet, mutta tietämys ei ennen mestaruutta mitenkään noussut hirveästi. Mestaruuden jälkeen taas ihmeteltiin Keken lausuntoja ja hänen jotenkin negatiivista asennetta kahvipöydissä. Kaudella 1982 radiosta tuli kisoja ja tv-lähetykset ja etenkin niiden toteutukset olivat mitä olivat. Ainoa edes jotenkin perillä asioista oleva YLE:n toimittaja Juha Jokinen onnistui hankkimaan Keisarin Palatsin kisoissa itselleen nolauksen vaikka oli oikein vielä paikan päällä kun Keke varmisti mestaruuden.
Kyllönenkin ja eräs Erkki Mustakari olivat vasta rakentamassa tietämystään ja englannissa tankeroiva Timo Pulkkinenkin vielä oli vain asiasta kiinnostunut nuori mies. Kaudella 1982 kilpailut olivat kuitenkin jännittävämpiä ja kausi oli kenties historian poikkeuksellisin. Se haluttiin silloin tapahtumahetkellä unohtaa, mutta viimeistään Keken lopettaessa tilanteen ainutkertaisuus tajuttiin ja myös se että kaikki olisi voinut käydä huonomminkin ja Mika Häkkisestä kenties huonoimmalla tuurilla olisi tullut vain hitsaaja.
Kilpailussa kaudella 1998 Häkkinen ajoi loppuun ja vielä voitti sen mikä täyndensi mestaruuden. Eddie Irvine pysyi toisena loppuun asti ja David Coulthard oli kolmas. Damon Hill ohitti vielä kisan lopussa Heinz-Harald Frentzenin ja varmisti Jordanille neljännen sijan valmistajien kilpailussa. Jacques Villeneuve sai viimeisen pisteen. Goodyear vetäytyi kauden päätteeksi ja Tyrell lähti pois ja sen tilalle tuli BAR.
BAR olisi tullut jo kaudella 1998, mutta kausirahasyistä ja muista riippumattomista syistä Tyrellin nimi pysyi vielä kuluvan kauden ajan voimassa. Shinji Nakanolle, Esteban Tuerolle ja Ricardo Rossetille kisa oli viimeinen F1:ssä. McLaren sai ensimmäisen tiimimestaruuden sitten kauden 1991 ja kilpailu oli viimeinen marraskuussa ajettu kilpailu ennen kauden 2008 Brasilian kilpailua.
Kauden 1998 loppusanoiksi voisi sanoa sen, että kausi oli erittäin hieno ja päätyi ansaitusti Mikan maailmanmestaruuteen. Huonoja puolia olivat vain se että monet Mikan ja Schumin voitoista olivat kuitenkin jo tallimääräyksellä hieman avustettuja. Vain harvoin David Coulthardilla tai Eddie Irvinella oli todellista mahdollisuutta kisailla ja olla parempia.
McLarenilla tallimääräykset olivat hieman lievempiä kuin Ferrarilla. McLarenilla paremman startin ottanut kuljettaja sai usein voittaa kilpailun ja muutenkin paremmin kisassa ajanut kuljettaja sai myös voittaa kilpailun. Tallimääräykset aiheuttivat päänvaivaa ja FIA:n lisäpykälä ei merkittävästi vähentänyt tallimääräyksiä sillä kovin usein pykälä ei täyttynyt ja sijoituksen vaihdon olisi pitänyt olla törkeä.
Ennen kauden 2001 ja 2002 Itävallan kilpailuja FIA:lla oli korkeintaan kymmenkunta tilannetta missä sääntötulkinta olisi tullut sellaisenaan täyteen ja silloinkaan rangaistuksia ei tullut. Toki valvonta sentään parantui ja lopulta tulikin tämä tallimääräysten täyskielto.
Ferrarilla taas palvottiin Schumia ja Irvine oli nöyrä käskyläinen poislukien teoreettista tilannetta jossa Schumin kausi olisi mennyt penkin alle ja vain siinä tapauksessa Schumi olisi joutunut auttamaan tallikaveriaan eli vain pakon edessä Ferrari olisi auttanut kakkoskuljettajaansa.
Kilpailullisesti hienoin ilman sinivalkolaseja oli Span kilpailu missä monien mielestä ennen Jenson Buttonia kenties aliarvostetuin ja alipalkatuin modernin aikakauden kuljettaja Damon Hill otti mestaruuden. Toki voisi sanoa, että tämäkin voitto oli tallimääräysvoitto, mutta yleensäkin se oli Hillille suuri moraalipaukku ja piriste sillä kilpailut olivat alkaneet maistua puulta.
Huonoin kilpailu oli Silverstone sillä sellainen tuomaripelleilly kuuluisi vain alasarjoihin ja yleensäkin kilpailun jälkiselvittelyt loivat katkeran maun ja se vain lisäsi Schumin toivoa taistelussa Häkkistä vastaan. Kilpailullisesti tylsin oli Ranskan kilpailu joka kuului myös sarjaan tallimääräyskilpailut.
Huonoa kaudessa olivat myös uudet säännöt ja renkaat jotka rajoittivat ohittamista entisestään. Kaikkiaan kausi 1998 oli kuitenkin hieno kausi ja suomalaismenestystä oli lupa odottaa jatkossakin. Tässä vaiheessa voisi kysyä näin ennen kauden 1999 kilpailujuttuja, että pitäisikö formaattia vaihtaa? Näistä uusista kilpailuista ei kovin paljoa ole tullut kommenttia mikä on myös vähän huono juttu...