Le Mans 2011

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Odottelisin kumminkin vielä. Eihän se nyt ole edes sillä tasolla että voisi alkaa huolehtimaan kierrosajoista.

“We won’t be pushing the car to its maximum potential this weekend, as we need to build up to that. It’s a three year programme; we’re in the early stages of the car’s birth so it will be nice if we can run reliably; the performance will come later.”

http://www.astonmartinracing.com/news?a=f130344b-5c77-47a0-88bd-be331a356926
 
Viimeksi muokattu:

Laatikkokauha

Well-known member
Liittynyt
7.8.2008
Viestit
1187
Hainevät pitäisi kieltää kaikissa luokissa lajiin katsomatta. Todella rumia! :thumbdown
Käsittääkseni turvallisuuden takia nuo on laitettu?


Kyllä harmittaa että toinen 24 tunnin urakka odottaa minua juuri samana viikonloppuna Le Mansin kanssa ja käytännössä koko kisa jää katsomatta. Tai no, kyllähän minä ehkä kerkeän nähdä viimeiset puoli tuntia....
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18474
Tuossapa lähtöruudukko kisaan:

1. LMP1 Fassler/Lotterer/Treluyer Audi R18 TDI 3m25.738s
2. LMP1 Bernhard/Dumas/Rockenfeller Audi R18 TDI 3m25.799s
3. LMP1 Lamy/Bourdais/Pagenaud Peugeot 908 3m26.010s
4. LMP1 Montagny/Sarrazin/Minassian Peugeot 908 3m26.156s
5. LMP1 Capello/Kristensen/McNish Audi R18 TDI 3m26.165s
6. LMP1 Gene/Wurz/Davidson Peugeot 908 3m26.272s
7. LMP1 Lapierre/Duval/Panis ORECA Peugeot 908 Hdi-FAP 3m30.084s
8. LMP1 Jani/Prost/Bleekemolen Rebellion Lola-Toyota 3m32.883s
9. LMP1 Collard/Tinseau/Jousse Pescarolo-Judd 3m33.066s
10. LMP1 Belicchi/Boullion/Smith Rebellion Lola-Toyota 3m34.573s
11. LMP1 Monteiro/Moreau/Ragues Oak Pescarolo-Judd 3m34.933s
12. LMP1 Ickx/Martin/Leinders Kronos Aston Martin 3m36.551s
13. LMP1 Amaral/Pla/Hughes Quifel-ASM Zytek 3m37.393s
14. LMP2 Mailleux/Ordonez/Ayari Signatech ORECA-Nissan 3m41.458s
15. LMP1 Hein/Nicolet/Yvon Oak Pescarolo-Judd 3m41.908s
16. LMP2 Leventis/Watts/Kane Strakka HPD ARX-01d 3m42.615s
17. LMP2 Premat/Hallyday/Kraihamer Oreca-Nissan 3m43.098s
18. LMP2 Perez Companc/Russo/Kaffer Pecom Lola-Judd 3m43.223s
19. LMP2 Nakano/De Crem/Charouz Oak Racing Pescarolo-BMW 3m43.479s
20. LMP2 Ojjeh/Kimber-Smith/Lombard Greaves Zytek-Nissan 3m43.812s
21. LMP2 Frey/Meichtry/Rostan Race Performance ORECA-Judd 3m44.294s
22. LMP1 Mucke/Turner/Klien Aston Martin AMR-One 3m45.918s
23. LMP2 Erdos/Newton/Collins RML HPD ARX-01d 3m47.308s
24. LMP1 Zacchia/Lammers/Elgaard Hope ORECA 3m47.691s
25. LMP1 Primat/Fernandez/Meyrick Aston Martin AMR-One 3m48.355s
26. LMP2 Rosier/Haezbrouck/Fournoux Extreme Limite Norma-Judd 3m48.420s
27. LMP2 Barlesi/Da Rocha/Lafargue Oak Pescarolo-Judd 3m48.665s
28. LMP2 Tucker/Bouchut/Barbosa Level 5 Lola-Honda 3m48.863s
30. GTE P Farfus/Muller/Werner BMW M3 3m57.592s
29. GTE P Fisichella/Bruni/Vilander AF Corse Ferrari 3m58.040s
31. GTE P Priaulx/Muller/Hand BMW M3 3m58.426s
32. GTE P Gavin/Magnussen/Westbrook Corvette C6 ZR1 3m59.519s
33. GTE P Farnbacher/Simonsen/Keen Farnbacher Ferrari 3m59.519s
34. GTE P Beretta/Milner/Garcia Corvette C6 ZR1 3m59.633s
35. GTE P Lieb/Lietz/Henzler Felbermayr-Proton Porsche 3m59.662s
36. GTE P Ortelli/Makowiecki/Melo Luxury Racing Ferrari 3m59.901s
37. GTE P Goossens/Holzer/Van Lagen Prospeed Porsche 3m59.962s
38. GTE P Dolan/Hancock/Buncombe Jota Aston Martin 4m00.747s
39. GTE P Bell/Sugden/Maasen JMW Ferrari 4m00.890s
40. GTE P Bergmeister/Long/Luhr Flying Lizard Porsche 4m01.024s
41. GTE P Beltoise/Jakubowski/Thiret Luxury Racing Ferrari 4m01.176s
42. GTE A Perazzini/Cioci/Breslin AF Corse Ferrari 4m01.282s
43. GTE P Al Faisal/Tandy/Miller Felbermayr-Proton Porsche 4m01.752s
44. GTE P Kauffman/Waltrip/Aguas AF Corse Ferrari 4m02.216s
45. GTE P Pilet/Narac/Armindo IMSA Performance Porsche 4m02.548s
46. GTE A Felbermayr/Felbermayr/Ried Felbermayr-Proton Porsche 4m03.532s
47. GTE A Niemen/Law/Pumpelly Flying Lizard Porsche 4m03.648s
48. GTE A Bourret/Gibon/Belloc Larbre Porsche 4m03.918s
49. GTE A Rodrigues/Menahem/Marroc JMB ORECA 4m04.640s
50. GTE A Giroix/Goethe/Wainwright Gulf Aston Martin 4m04.825s
51. GTE A Krohn/Jonsson/Rugulo Krohn Ferrari 4m05.211s
52. GTE A Bornhauser/Canal/Gardel Larbre Porsche 4m05.955s
53. GTE A Ehret/Lynn/Wills CRS Ferrari 4m07.236s
54. GTE P Hirschi/Rossiter/Mowlem Jetalliance Lotus Evora 4m07.465s
55. GTE A Robertson/Robertson/Murry Robertson Racing Ford-Doran 4m08.208s
56. GTE P Rich/Slingerland/Hartshorne Jetalliance Lotus Evora 4m12.569s
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3397
Sijainti
Lahti
Minun mielestäni lähes kaikki nämä eri GT-luokkien autot, prototyypit, miksi niitä nyt sitten kutsutaankin, ovat tosi hienon näköisiä. Hainevien kanssa ja ilman.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Tsemppiä, Toni!

1. LMP1 Fassler/Lotterer/Treluyer Audi R18 TDI 3m25.738s
2. LMP1 Bernhard/Dumas/Rockenfeller Audi R18 TDI 3m25.799s
3. LMP1 Lamy/Bourdais/Pagenaud Peugeot 908 3m26.010s
4. LMP1 Montagny/Sarrazin/Minassian Peugeot 908 3m26.156s
5. LMP1 Capello/Kristensen/McNish Audi R18 TDI 3m26.165s
6. LMP1 Gene/Wurz/Davidson Peugeot 908 3m26.272s
7. LMP1 Lapierre/Duval/Panis ORECA Peugeot 908 Hdi-FAP 3m30.084s
8. LMP1 Jani/Prost/Bleekemolen Rebellion Lola-Toyota 3m32.883s
9. LMP1 Collard/Tinseau/Jousse Pescarolo-Judd 3m33.066s
10. LMP1 Belicchi/Boullion/Smith Rebellion Lola-Toyota 3m34.573s
11. LMP1 Monteiro/Moreau/Ragues Oak Pescarolo-Judd 3m34.933s
12. LMP1 Ickx/Martin/Leinders Kronos Aston Martin 3m36.551s
13. LMP1 Amaral/Pla/Hughes Quifel-ASM Zytek 3m37.393s
14. LMP2 Mailleux/Ordonez/Ayari Signatech ORECA-Nissan 3m41.458s
15. LMP1 Hein/Nicolet/Yvon Oak Pescarolo-Judd 3m41.908s
16. LMP2 Leventis/Watts/Kane Strakka HPD ARX-01d 3m42.615s
17. LMP2 Premat/Hallyday/Kraihamer Oreca-Nissan 3m43.098s
18. LMP2 Perez Companc/Russo/Kaffer Pecom Lola-Judd 3m43.223s
19. LMP2 Nakano/De Crem/Charouz Oak Racing Pescarolo-BMW 3m43.479s
20. LMP2 Ojjeh/Kimber-Smith/Lombard Greaves Zytek-Nissan 3m43.812s
21. LMP2 Frey/Meichtry/Rostan Race Performance ORECA-Judd 3m44.294s
22. LMP1 Mucke/Turner/Klien Aston Martin AMR-One 3m45.918s
23. LMP2 Erdos/Newton/Collins RML HPD ARX-01d 3m47.308s
24. LMP1 Zacchia/Lammers/Elgaard Hope ORECA 3m47.691s
25. LMP1 Primat/Fernandez/Meyrick Aston Martin AMR-One 3m48.355s
26. LMP2 Rosier/Haezbrouck/Fournoux Extreme Limite Norma-Judd 3m48.420s
27. LMP2 Barlesi/Da Rocha/Lafargue Oak Pescarolo-Judd 3m48.665s
28. LMP2 Tucker/Bouchut/Barbosa Level 5 Lola-Honda 3m48.863s
30. GTE P Farfus/Muller/Werner BMW M3 3m57.592s
29. GTE P Fisichella/Bruni/Vilander AF Corse Ferrari 3m58.040s :thumbup:
31. GTE P Priaulx/Muller/Hand BMW M3 3m58.426s
32. GTE P Gavin/Magnussen/Westbrook Corvette C6 ZR1 3m59.519s
33. GTE P Farnbacher/Simonsen/Keen Farnbacher Ferrari 3m59.519s
34. GTE P Beretta/Milner/Garcia Corvette C6 ZR1 3m59.633s
35. GTE P Lieb/Lietz/Henzler Felbermayr-Proton Porsche 3m59.662s
36. GTE P Ortelli/Makowiecki/Melo Luxury Racing Ferrari 3m59.901s
37. GTE P Goossens/Holzer/Van Lagen Prospeed Porsche 3m59.962s
38. GTE P Dolan/Hancock/Buncombe Jota Aston Martin 4m00.747s
39. GTE P Bell/Sugden/Maasen JMW Ferrari 4m00.890s
40. GTE P Bergmeister/Long/Luhr Flying Lizard Porsche 4m01.024s
41. GTE P Beltoise/Jakubowski/Thiret Luxury Racing Ferrari 4m01.176s
42. GTE A Perazzini/Cioci/Breslin AF Corse Ferrari 4m01.282s
43. GTE P Al Faisal/Tandy/Miller Felbermayr-Proton Porsche 4m01.752s
44. GTE P Kauffman/Waltrip/Aguas AF Corse Ferrari 4m02.216s
45. GTE P Pilet/Narac/Armindo IMSA Performance Porsche 4m02.548s
46. GTE A Felbermayr/Felbermayr/Ried Felbermayr-Proton Porsche 4m03.532s
47. GTE A Niemen/Law/Pumpelly Flying Lizard Porsche 4m03.648s
48. GTE A Bourret/Gibon/Belloc Larbre Porsche 4m03.918s
49. GTE A Rodrigues/Menahem/Marroc JMB ORECA 4m04.640s
50. GTE A Giroix/Goethe/Wainwright Gulf Aston Martin 4m04.825s
51. GTE A Krohn/Jonsson/Rugulo Krohn Ferrari 4m05.211s
52. GTE A Bornhauser/Canal/Gardel Larbre Porsche 4m05.955s
53. GTE A Ehret/Lynn/Wills CRS Ferrari 4m07.236s
54. GTE P Hirschi/Rossiter/Mowlem Jetalliance Lotus Evora 4m07.465s
55. GTE A Robertson/Robertson/Murry Robertson Racing Ford-Doran 4m08.208s
56. GTE P Rich/Slingerland/Hartshorne Jetalliance Lotus Evora 4m12.569s
 

burb

.
Liittynyt
19.2.2002
Viestit
46199
GTR Pro alkaa jo vähän kutkuttelemaan, paitsi Vilanderin takia myös muiden tuttujen nimien ansiosta ja siksikin että näyttää mukavan tasaiselta luokalta.
Toki myös Audin ja Pösön kierrosajat on ihastuttavan lähellä toisiaan.

Spämmätään nyt vielä sen verran että se Eurosportin tekstarihomma menee näin:
Kirjoittamalla tekstiviestikenttään: ESP [välilyönti] tähän viestisi Ja lähettämällä viestin numeroon 17163 saavat selostajamme viestisi selostamoon. Viesti maksaa 0,50 euroa.
 

burb

.
Liittynyt
19.2.2002
Viestit
46199
Muutamia mieleen tulleita kysymyksiä studiotiimille...

Le Mansissa on useampia aika pitkiä suoria jotka varmaan täytyy ottaa auton säädöissä huomioon, kuinka paljon ja millä tavalla auton säädöt eroavat muihin kestävyyskisojen ratoihin verrattuna, esim. Spa tai Zolder, Sebring...?
Kuinka paljon Le Mansin suorat tylsistyttää kuskia yön pimeinä tunteina? Meinaako tarkkaavaisuus heiketä ja jarrutuspaikat venähdellä pitkiksi?
Pitääkö tallit radioliikenteen avulla kuskeja "hereillä" vaikkapa kyselemällä vaikeita tai herjaamalla ilkeästi?
Kisan virallinen kieli lienee ranska, mutta englannillakin ilmeisesti pärjää ratahenkilökunnan kanssa asioidessa?
Kuinka vaikeita kompromisseja vaikkapa vaihteiston välitysten tai ajokorkeuden tai jousituksen suhteen joutuu tekemään tyhjän ja täyden tankin välillä?
Entä kompromissit säädöissä eri kuskien välillä, vahvin tai kovaäänisin päättää vaiko tallipäällikkö?
Tällaisessa kisassa ajomukavuuskin lienee hyvä saada edes siedettäväksi, kuinka paljon mietitään vaikkapa penkin, ratin, turvavöiden yms. asentoa?
Kuinka paljon haastatteluja tai muuta PR-toimintaa kuskilla on kisan aikana, tai muiden sessioiden?
Kuinka ja missä vaiheessa ajovuoroista päätetään?
Kuinkas studiotiimi on valmistautunut Le Mansiin? Mitäs eväänä?
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Ehkä kivempi katsoa kuin paikallinen jariporttila, mutta aivan käsittämätöntä mistä noita varikkoreporttereita on revitty. Puhuvat huonoa englantia, jonka voisi vielä sietää jos kysymyksissä olisi jotain järkeä. Ja sitten välillä kansainvälisessäkin feedissä haastattelut ovat ranskaksi.

Vaikka ACO jatkaakin MM-sarjaan promoottorina, niin toivoisin että FIA:n mukaantulo nostaisi lähestystenkin tasoa (vrt. FIA GT 2009 vs. 2010, joskin lähetykset olivat jo alkuunsakin paremmalla toteutuksella). Esim. kameroiden vähyyttä radalla tuskin voi pistää Eurosportin piikkiin.

Onhan nyt jo saatu avaruusajan teknologiaa mukaan eli juoksevat kierrosajat ruutuun. :idea:
 
Viimeksi muokattu:

ata

Holden Motorsport
Liittynyt
12.6.2010
Viestit
180
Sijainti
Helsinki
Juu, täälläkin ollaan seurattu jo noita Eurosportin 24 minuuttia-ohjelmista alkaen maanantaista lähtien Eurosport HD-kanavalta 92" valkokankaalta full-hd-videoprojektorilla... kuten viime vuonnakin.
Harmi vain kun tänä vuonna on ainakin täällä kaapelissa vikaa Eurosport 2 HD:lla, joten koko kisaa ei näe HDTV-kuvalla tuon kaapeliverkon vian takia. Onneksi tuo perus-Eurosport sentään näkyy kunnolla HDTV-kuvalla.

Ja tämän kisan myötähän tänne koko foorumille tuli kirjauduttuakin viimeksi... :)

Ratakin on itselle tutumpi tällä kerralla kun Playstation 3:n Gran Turismo 5-pelissä on tullut tuota La Sarthen rataa tullut tahkottua aika lailla, mm. monilla LMP-autoilla... :)
 

burb

.
Liittynyt
19.2.2002
Viestit
46199
Ehkä kivempi katsoa kuin paikallinen jariporttila, mutta aivan käsittämätöntä mistä noita varikkoreporttereita on revitty. Puhuvat huonoa englantia, jonka voisi vielä sietää jos kysymyksissä olisi jotain järkeä.
No omasta mielestä nämä Le Mans-lähetykset ovat kuitenkin toimineet ihan ok, ottaen huomioon että kyseessä on kuitenkin vain kerran vuodessa ajettava kisa ja kaiken henkilökunnan, olipa sitten radan, tallin tai tv-firman palveluksessa, vuosipalkan määrittänee hyvin pitkälti aivan muu kuin Le Mans.
Esim. kameroiden vähyyttä radalla tuskin voi pistää Eurosportin piikkiin.
Tälleen amatööriseuraajana, joskin yhtään vähättelemättä varsin ylivertaisena tarkkailijana toivoisin toki itsekin lisää kameroita, mutta ehkä kameroiden määrät ja paikat ja varsinkin niiden valitseminen livelähetykseen määrittelee myös käytännöllisyys. Onhan niitä kuitenkin nykyään aika helkkarin monta ympäri rataa ja varsinkin autojen kyydissä. Ohjaajalla sitten kohtuullisen haastava työ valita ne sopivat kuvat livelähetykseen, jonka kuitenkin pitäis palvella sekä vannoutunutta fania että satunnaista kanavalle eksynyttä...
Ymmärrän toki purnauksesi, kunhan nyt keljumaisuuttani vänkäsin vastaan. Sori.

Ja mitä Le Mansin tärkeinpiin asioihin tulee niin:
Justine Monnier on hot, kuten myös Vanina, ja Otto Hokkanen on tietämätön toljatti tai ihan todellinen uuvatti.
Kierrätys kunniaan.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
No omasta mielestä nämä Le Mans-lähetykset ovat kuitenkin toimineet ihan ok, ottaen huomioon että kyseessä on kuitenkin vain kerran vuodessa ajettava kisa ja kaiken henkilökunnan, olipa sitten radan, tallin tai tv-firman palveluksessa, vuosipalkan määrittänee hyvin pitkälti aivan muu kuin Le Mans.
Eiköhän televisoinnista vastaa pitkälti sama ACO:n aliorganisaatio vai mikä sitten lieneekään kuin LMS:n ja ILMC:n kanssa, joten harjoittelua on kyllä ollut tarpeeksi. Mutta samaa kökköyttä vaan edelleen.

Tälleen amatööriseuraajana, joskin yhtään vähättelemättä varsin ylivertaisena tarkkailijana toivoisin toki itsekin lisää kameroita, mutta ehkä kameroiden määrät ja paikat ja varsinkin niiden valitseminen livelähetykseen määrittelee myös käytännöllisyys. Onhan niitä kuitenkin nykyään aika helkkarin monta ympäri rataa ja varsinkin autojen kyydissä. Ohjaajalla sitten kohtuullisen haastava työ valita ne sopivat kuvat livelähetykseen, jonka kuitenkin pitäis palvella sekä vannoutunutta fania että satunnaista kanavalle eksynyttä...
Ei varmaan olekaan helppoa ohjaajalla radan pituuden takia ja autojen määrän takia (ja suhteessa kameroiden määrään), mutta kuitenkin aivan ihmeellisiä ratkaisuja toistuvasti.

Kameroiden määrä (tai kameramiesten määrä) lienee vain rahakysymys. Kai liittyy myös siihen miksi yöllä suurin osa menee pois päältä (vai vaikuttaisikohan esim. Ranskan työaikalait tai jotain? Palkatkoon lisää kameramiehiä). Toki ei se kahden suurentuvan valopallon (etuvalot) lähestyminen pimeästä niin jännää katsottavaa ole, mutta kuitenkin.
 
Viimeksi muokattu:

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Miksikäs kisa alkaa tänä vuonna (paikallista aikaa) klo 15:00? Menisiko perinteinen 16:00 startti päällekkäin jonkun muun iso(hkon) tapahtuman kanssa vai?
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Selostajille voisi kertoa, että Stirling Moss lopetti uransa kesken aika-ajon, eikä aja kisassa.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4390
Tiukkaan vääntöä oli Legend -luokassa, kisan voittanut Ferrari savutti kierroksesta 2 alkaen mutta kesti maaliin spekuloinnista huolimatta voi niitä aikoja kun autot oli "rautaa ja miehet puuta". Kimille näin ei olisi käynyt..;)
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2537
Minkäs takia muuten auto nr. 2 ruutugrafiikoissa Lottererin ja Treluyerin nimien edessä on japanin liput? Omaavatko nämä herrat kenties myös japanin kansallisuuden vai mistä moinen juontaa?
 
Ylös