mn97
Banned
- Liittynyt
- 25.1.2004
- Viestit
- 1707
Kyllä se alkaa näyttämään ihan selvältä. Formula 1 on mennyt huonompaan suuntaan, ei voi mitään. Kimi Räikkönen ja Juan Pablo Montoya tekivät aivan oikeat liikkeet ja jättivät uppoavan laivan.
mm. nämä asiat ovat vieneet F1:ä huonompaan suuntaan.
Aika ajo
Vanha aika-ajo formaatti, missä sai tunnin aikana käytännössä vapaasti tykittää niin nopata aikaa kuin mahdollista, oli paljon parempi. Ainoa rajoittava tekijä oli, että max 12 kiekkaa sai heittää. Ei nykyinen aika-ajo formaatti ole F1:n heikoin lenkki, mutta ei pärjää vanhalle. Ollaan sentään luovuttu näistä typeristä kisabensat tankissa ja yhden kierroksen aika-ajopelleilyistä. Nykyään tiedetään aina taktiikat jo heti lauantaina, kun silloin 90-luvulla ei tiedetty millä taktiikoilla tai millä renkailla mikäkin kuljettaja lähti kisaan. Taktiikka saatettiin päättää vasta joitakin minuutteja ennen kisaa. Renkaat ja bensat olivat täysin vapaa valintaisia.
Testauskielto
Testauskielto. Testauskielto on ihan naurettava. Testauskielto on vienyt jo ennestään avuttomilta kuljettajilta yhden valttikortin kuljettajien arsenaalista. Nykyään autonkehitys on pelkästään joidenkin insinöörien ja tietokoneen käsissä. Joku budjettikatto olisi parempi tapa säästää. 90-luvulla nähtiin paljon enenmmän teknisiä innovaatioita. Se johtui siitä, että säännöt oli silloin väljemmät ja testaaminen oli sallittua. Nykyään on niin paljon kaiken näköisiä rajoituksia, että sarja alkaa muistuttamaan enemmän vakioautosarjaa.
KERS ja DRS
KERS ja DRS ovat täysin naurettavia, lapsellisia ja keinotekoisia välineitä, joita voisi verrata apupyöriin. Kun ohi ei pääse niin laitetaan sille apupyörät:wall:. Juuri tällaisten apupyörien takia Montoyan ja Räikkösen kaltaiset kuljettajat menettävät parhaan valttinsa. Nykyään kuka tahansa jopa vellihousu Webber kykenee nyt ohittamjaan apupyörien ansiosta.
Pistelaskusysteemi
90-luvulla käytetty pistelaskusysteemi 10-6-4-3-2-1 oli kaikkein paras. Tämä oli tiukka systeemi, koska pisteitä annettiin vain kuudelle parhaalle. Tämä tietenkin johti siihen, että keskikastin tiimit hakivat nopeutta luotettavuuden kustannuksella, koska ei ollut hyödyllistä ajella luotettavasti sijalle 10. Siitä ei ollut mitään hyötyä. Sama juttu kärjessä. Koska ykköspaikasta jaettiin suteessa niin paljon ennemmän pisteitä kannatti yrittää voittoa jo hieman riskillä. Nykyinen systeemi kannustaa juuri päinvastaiseen toimintaan. Kun pisteitä annetaan jo 10 parhaalle, keksikastinkin tiimin kannattaa ajaa luotettavasti ja rauhallisesti jonossa muiden perässä. Samalla tavalla kun ykköspaikasta jaetaan jo 25 pistettä niin kannattaa välttää keskeyttämistä kuin ruttoa. Näin ollen ei kannata ottaa minkäänlaisia riskejä. Mielummin sitten taktiikan avulla ohi. Pisteitä jaetaan myös liikaa, mikä tekee taulukosta sekavan ja inflaatiotäyteisen. Myös pitkään jatkettu perinne rikottiin. Siihen on jo tottunut, että voitosta saa 10 pistettä MM voitetaan about 100 pisteellä. Nykyinen pistelaskusysteemi kannustaa vain luotettavuuden maksimointiin kaikilla tiimeillä. Pistelaskusysteemi ei tehnyt MM-taistelusta jännittävämpää toisin kuin jotkun idiootit väittävät. Sen tekivät kuljettajat, ei pistelaskusysteemi. Aivan samanlainen taistelu oltaisiin käyty vanhoillakin systeemeillä.
Radat
Radatkin ovat menneet huonompaan suuntaa. Koko ajan vanhoja perinteisä hyviä ratoja ollaan viemässä pois ja tilalle tulee jotain Valencian tai Singaporen kaltaisia ratoja puhumattakaan näistä Bahraineista ja Turkeista, joissa ei edes väkeä käy. Esimerkisi vanha Hockenheim oli täysin legendaarinen ja nyt Tilke muutti sen täysin tylsäksi vakioradaksi. Kaikki radat ovat ihan samanlaisia. Radat ovat ulkoapäin hienosti tehty. VIP-tilat ovat monumentaaliset ja ratojen asfaltti on sileä kuin vauvan pylly, mutta eivät tarjoa mitään haasteita kuljettajalle.
Tuomarointi
Rangaistuksia jaellaan kuin Nokian kännyköitä kiinalaisella torikaupalla joistain pikkukontakteista. Ainoata kuljettajaa, joka yrittää ajaa kisaa haukutaan moraalittomaksi. Ei 90-luvulla jaettu läheskään tähän tahtiin rangaistuksia. Silloin oli harvinaista, jos ylipäätänsä edes joku sai rangaistuksen kisassa. katselin huvikseni vanhoja kisoja -94, -96 ja -97 luvuilta ja niissä tapahtui yhdessä kisassa enemmän kuin tämän vuoden kisoissa yhteensä.
Tekniikka
Tekniikka oli 90-luvulla paljon vapaampaa. Jo pelkästään moottoreissa nähtiin v12,v10 ja v8 variaatoita, joissa kierroslukua ei rajoitettu. v10:llä v8:lla voitettiin mestaruus.
Kaiken kaikkiaan
Formula 1:set ovat helvetin tylsä PR-roska, jossa kaikki hymyilevät kaikille ja jossa kaikki ohittavat sulassa sovussa toisiaan ja jossa autonkehittäminen on kiellettyä. Kaikilla on käytössä apupyörät ja sateella ei saa ajaa. Radat ovat helppoja ja mielikuvituksettomia. Kuka on vastuussa? Eccelstone, Mosley, kuljettajat - seniilit miehet, joista aika on jättänyt jo kauan sitten. Ei kukaan kykene minään 80 vuotiaana johtamaan yhtään mitään.
Jos minä nyt alkaisin seurata sarjaa, en seuraisi. Ainoa asia minkä takia seuraan sarjaa on Ayrton Senna ja keltainen kypärä.
mm. nämä asiat ovat vieneet F1:ä huonompaan suuntaan.
Aika ajo
Vanha aika-ajo formaatti, missä sai tunnin aikana käytännössä vapaasti tykittää niin nopata aikaa kuin mahdollista, oli paljon parempi. Ainoa rajoittava tekijä oli, että max 12 kiekkaa sai heittää. Ei nykyinen aika-ajo formaatti ole F1:n heikoin lenkki, mutta ei pärjää vanhalle. Ollaan sentään luovuttu näistä typeristä kisabensat tankissa ja yhden kierroksen aika-ajopelleilyistä. Nykyään tiedetään aina taktiikat jo heti lauantaina, kun silloin 90-luvulla ei tiedetty millä taktiikoilla tai millä renkailla mikäkin kuljettaja lähti kisaan. Taktiikka saatettiin päättää vasta joitakin minuutteja ennen kisaa. Renkaat ja bensat olivat täysin vapaa valintaisia.
Testauskielto
Testauskielto. Testauskielto on ihan naurettava. Testauskielto on vienyt jo ennestään avuttomilta kuljettajilta yhden valttikortin kuljettajien arsenaalista. Nykyään autonkehitys on pelkästään joidenkin insinöörien ja tietokoneen käsissä. Joku budjettikatto olisi parempi tapa säästää. 90-luvulla nähtiin paljon enenmmän teknisiä innovaatioita. Se johtui siitä, että säännöt oli silloin väljemmät ja testaaminen oli sallittua. Nykyään on niin paljon kaiken näköisiä rajoituksia, että sarja alkaa muistuttamaan enemmän vakioautosarjaa.
KERS ja DRS
KERS ja DRS ovat täysin naurettavia, lapsellisia ja keinotekoisia välineitä, joita voisi verrata apupyöriin. Kun ohi ei pääse niin laitetaan sille apupyörät:wall:. Juuri tällaisten apupyörien takia Montoyan ja Räikkösen kaltaiset kuljettajat menettävät parhaan valttinsa. Nykyään kuka tahansa jopa vellihousu Webber kykenee nyt ohittamjaan apupyörien ansiosta.
Pistelaskusysteemi
90-luvulla käytetty pistelaskusysteemi 10-6-4-3-2-1 oli kaikkein paras. Tämä oli tiukka systeemi, koska pisteitä annettiin vain kuudelle parhaalle. Tämä tietenkin johti siihen, että keskikastin tiimit hakivat nopeutta luotettavuuden kustannuksella, koska ei ollut hyödyllistä ajella luotettavasti sijalle 10. Siitä ei ollut mitään hyötyä. Sama juttu kärjessä. Koska ykköspaikasta jaettiin suteessa niin paljon ennemmän pisteitä kannatti yrittää voittoa jo hieman riskillä. Nykyinen systeemi kannustaa juuri päinvastaiseen toimintaan. Kun pisteitä annetaan jo 10 parhaalle, keksikastinkin tiimin kannattaa ajaa luotettavasti ja rauhallisesti jonossa muiden perässä. Samalla tavalla kun ykköspaikasta jaetaan jo 25 pistettä niin kannattaa välttää keskeyttämistä kuin ruttoa. Näin ollen ei kannata ottaa minkäänlaisia riskejä. Mielummin sitten taktiikan avulla ohi. Pisteitä jaetaan myös liikaa, mikä tekee taulukosta sekavan ja inflaatiotäyteisen. Myös pitkään jatkettu perinne rikottiin. Siihen on jo tottunut, että voitosta saa 10 pistettä MM voitetaan about 100 pisteellä. Nykyinen pistelaskusysteemi kannustaa vain luotettavuuden maksimointiin kaikilla tiimeillä. Pistelaskusysteemi ei tehnyt MM-taistelusta jännittävämpää toisin kuin jotkun idiootit väittävät. Sen tekivät kuljettajat, ei pistelaskusysteemi. Aivan samanlainen taistelu oltaisiin käyty vanhoillakin systeemeillä.
Radat
Radatkin ovat menneet huonompaan suuntaa. Koko ajan vanhoja perinteisä hyviä ratoja ollaan viemässä pois ja tilalle tulee jotain Valencian tai Singaporen kaltaisia ratoja puhumattakaan näistä Bahraineista ja Turkeista, joissa ei edes väkeä käy. Esimerkisi vanha Hockenheim oli täysin legendaarinen ja nyt Tilke muutti sen täysin tylsäksi vakioradaksi. Kaikki radat ovat ihan samanlaisia. Radat ovat ulkoapäin hienosti tehty. VIP-tilat ovat monumentaaliset ja ratojen asfaltti on sileä kuin vauvan pylly, mutta eivät tarjoa mitään haasteita kuljettajalle.
Tuomarointi
Rangaistuksia jaellaan kuin Nokian kännyköitä kiinalaisella torikaupalla joistain pikkukontakteista. Ainoata kuljettajaa, joka yrittää ajaa kisaa haukutaan moraalittomaksi. Ei 90-luvulla jaettu läheskään tähän tahtiin rangaistuksia. Silloin oli harvinaista, jos ylipäätänsä edes joku sai rangaistuksen kisassa. katselin huvikseni vanhoja kisoja -94, -96 ja -97 luvuilta ja niissä tapahtui yhdessä kisassa enemmän kuin tämän vuoden kisoissa yhteensä.
Tekniikka
Tekniikka oli 90-luvulla paljon vapaampaa. Jo pelkästään moottoreissa nähtiin v12,v10 ja v8 variaatoita, joissa kierroslukua ei rajoitettu. v10:llä v8:lla voitettiin mestaruus.
Kaiken kaikkiaan
Formula 1:set ovat helvetin tylsä PR-roska, jossa kaikki hymyilevät kaikille ja jossa kaikki ohittavat sulassa sovussa toisiaan ja jossa autonkehittäminen on kiellettyä. Kaikilla on käytössä apupyörät ja sateella ei saa ajaa. Radat ovat helppoja ja mielikuvituksettomia. Kuka on vastuussa? Eccelstone, Mosley, kuljettajat - seniilit miehet, joista aika on jättänyt jo kauan sitten. Ei kukaan kykene minään 80 vuotiaana johtamaan yhtään mitään.
Jos minä nyt alkaisin seurata sarjaa, en seuraisi. Ainoa asia minkä takia seuraan sarjaa on Ayrton Senna ja keltainen kypärä.
Viimeksi muokattu: