90-Luku vs. 2010-Luku

  • Viestiketjun aloittaja mn97
  • Aloituspäivämäärä

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
Kyllä se alkaa näyttämään ihan selvältä. Formula 1 on mennyt huonompaan suuntaan, ei voi mitään. Kimi Räikkönen ja Juan Pablo Montoya tekivät aivan oikeat liikkeet ja jättivät uppoavan laivan.

mm. nämä asiat ovat vieneet F1:ä huonompaan suuntaan.

Aika ajo

Vanha aika-ajo formaatti, missä sai tunnin aikana käytännössä vapaasti tykittää niin nopata aikaa kuin mahdollista, oli paljon parempi. Ainoa rajoittava tekijä oli, että max 12 kiekkaa sai heittää. Ei nykyinen aika-ajo formaatti ole F1:n heikoin lenkki, mutta ei pärjää vanhalle. Ollaan sentään luovuttu näistä typeristä kisabensat tankissa ja yhden kierroksen aika-ajopelleilyistä. Nykyään tiedetään aina taktiikat jo heti lauantaina, kun silloin 90-luvulla ei tiedetty millä taktiikoilla tai millä renkailla mikäkin kuljettaja lähti kisaan. Taktiikka saatettiin päättää vasta joitakin minuutteja ennen kisaa. Renkaat ja bensat olivat täysin vapaa valintaisia.

Testauskielto

Testauskielto. Testauskielto on ihan naurettava. Testauskielto on vienyt jo ennestään avuttomilta kuljettajilta yhden valttikortin kuljettajien arsenaalista. Nykyään autonkehitys on pelkästään joidenkin insinöörien ja tietokoneen käsissä. Joku budjettikatto olisi parempi tapa säästää. 90-luvulla nähtiin paljon enenmmän teknisiä innovaatioita. Se johtui siitä, että säännöt oli silloin väljemmät ja testaaminen oli sallittua. Nykyään on niin paljon kaiken näköisiä rajoituksia, että sarja alkaa muistuttamaan enemmän vakioautosarjaa.

KERS ja DRS

KERS ja DRS ovat täysin naurettavia, lapsellisia ja keinotekoisia välineitä, joita voisi verrata apupyöriin. Kun ohi ei pääse niin laitetaan sille apupyörät:wall:. Juuri tällaisten apupyörien takia Montoyan ja Räikkösen kaltaiset kuljettajat menettävät parhaan valttinsa. Nykyään kuka tahansa jopa vellihousu Webber kykenee nyt ohittamjaan apupyörien ansiosta.

Pistelaskusysteemi

90-luvulla käytetty pistelaskusysteemi 10-6-4-3-2-1 oli kaikkein paras. Tämä oli tiukka systeemi, koska pisteitä annettiin vain kuudelle parhaalle. Tämä tietenkin johti siihen, että keskikastin tiimit hakivat nopeutta luotettavuuden kustannuksella, koska ei ollut hyödyllistä ajella luotettavasti sijalle 10. Siitä ei ollut mitään hyötyä. Sama juttu kärjessä. Koska ykköspaikasta jaettiin suteessa niin paljon ennemmän pisteitä kannatti yrittää voittoa jo hieman riskillä. Nykyinen systeemi kannustaa juuri päinvastaiseen toimintaan. Kun pisteitä annetaan jo 10 parhaalle, keksikastinkin tiimin kannattaa ajaa luotettavasti ja rauhallisesti jonossa muiden perässä. Samalla tavalla kun ykköspaikasta jaetaan jo 25 pistettä niin kannattaa välttää keskeyttämistä kuin ruttoa. Näin ollen ei kannata ottaa minkäänlaisia riskejä. Mielummin sitten taktiikan avulla ohi. Pisteitä jaetaan myös liikaa, mikä tekee taulukosta sekavan ja inflaatiotäyteisen. Myös pitkään jatkettu perinne rikottiin. Siihen on jo tottunut, että voitosta saa 10 pistettä MM voitetaan about 100 pisteellä. Nykyinen pistelaskusysteemi kannustaa vain luotettavuuden maksimointiin kaikilla tiimeillä. Pistelaskusysteemi ei tehnyt MM-taistelusta jännittävämpää toisin kuin jotkun idiootit väittävät. Sen tekivät kuljettajat, ei pistelaskusysteemi. Aivan samanlainen taistelu oltaisiin käyty vanhoillakin systeemeillä.

Radat

Radatkin ovat menneet huonompaan suuntaa. Koko ajan vanhoja perinteisä hyviä ratoja ollaan viemässä pois ja tilalle tulee jotain Valencian tai Singaporen kaltaisia ratoja puhumattakaan näistä Bahraineista ja Turkeista, joissa ei edes väkeä käy. Esimerkisi vanha Hockenheim oli täysin legendaarinen ja nyt Tilke muutti sen täysin tylsäksi vakioradaksi. Kaikki radat ovat ihan samanlaisia. Radat ovat ulkoapäin hienosti tehty. VIP-tilat ovat monumentaaliset ja ratojen asfaltti on sileä kuin vauvan pylly, mutta eivät tarjoa mitään haasteita kuljettajalle.

Tuomarointi

Rangaistuksia jaellaan kuin Nokian kännyköitä kiinalaisella torikaupalla joistain pikkukontakteista. Ainoata kuljettajaa, joka yrittää ajaa kisaa haukutaan moraalittomaksi. Ei 90-luvulla jaettu läheskään tähän tahtiin rangaistuksia. Silloin oli harvinaista, jos ylipäätänsä edes joku sai rangaistuksen kisassa. katselin huvikseni vanhoja kisoja -94, -96 ja -97 luvuilta ja niissä tapahtui yhdessä kisassa enemmän kuin tämän vuoden kisoissa yhteensä.

Tekniikka

Tekniikka oli 90-luvulla paljon vapaampaa. Jo pelkästään moottoreissa nähtiin v12,v10 ja v8 variaatoita, joissa kierroslukua ei rajoitettu. v10:llä v8:lla voitettiin mestaruus.


Kaiken kaikkiaan


Formula 1:set ovat helvetin tylsä PR-roska, jossa kaikki hymyilevät kaikille ja jossa kaikki ohittavat sulassa sovussa toisiaan ja jossa autonkehittäminen on kiellettyä. Kaikilla on käytössä apupyörät ja sateella ei saa ajaa. Radat ovat helppoja ja mielikuvituksettomia. Kuka on vastuussa? Eccelstone, Mosley, kuljettajat - seniilit miehet, joista aika on jättänyt jo kauan sitten. Ei kukaan kykene minään 80 vuotiaana johtamaan yhtään mitään.

Jos minä nyt alkaisin seurata sarjaa, en seuraisi. Ainoa asia minkä takia seuraan sarjaa on Ayrton Senna ja keltainen kypärä.
 
Viimeksi muokattu:

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Referoidaanpas niille jotka eivät jaksa lukea kokonaan: Nykyformuloissa kaikki on paskaa, paitsi kusi.
 

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
Pystytkö vielä analysoimaan syitä kehityksen takana? Raha tai sen puute?
Rahan puute on ajanut monia hyviä talleja ongelmiin. Sen lisäksi sarjaa on alettu kehittämään siitä näkökulmasta, että tämän pitäisi olla jotain hauskaa viihdettä. Tämä tietenkin sen takia, että oletetaan tämän tuovan enemmän rahaa sarjalle. Tyypillinen porvarislogan, joka on toiminut itseään vastaan. Sääntöjä muutellaan ihan liikaa. Rahan takia myös sarjaa viedään eksoottisiin paikkoihin, missä formuloista ei tiedetä mitään ja joissa niiden ei pitäisi olla.

Sen lisäksi tekniikka on jo kehittynyt niin pitkälle, että ihminen ei enään pysty hallitsemaan sitä. Siksi joudutaan tekemään teknisiä rajoitteita, mikä johtaa sarjaa lähemmäksi vakioautosarjaa.
 
Viimeksi muokattu:

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
hmmm, 90-luvusta puhuminen saa olla F1-asiapuolella vapaan sijaan, mutta tämn vuoden kypäriä käsittelevä topikki on vapaalla?
voisko joku moderaattori selventää hieman tota linjaa kenties?

topikkiin liittyen, olen samaa mieltä siinä että 90-luvulla asiat oli paremmin, mutta ei hommat kyllä täysin suteen ole nytkään menneet.

edit. kidos kouvo :)
 
Viimeksi muokattu:

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
hmmm, 90-luvusta puhuminen saa olla F1-asiapuolella vapaan sijaan, mutta tämn vuoden kypäriä käsittelevä topikki on vapaalla?
voisko joku moderaattori selventää hieman tota linjaa kenties?
Enpä ollut huomannut tätä vielä. Siirsin sitten, kun samalla lailla mutuilua ja "rennompaa" juttua aiheena, kuten tuossa "Yleinen kuskien väittelytoikki", minkä eilen siirsin.
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5798
Sijainti
Kerava
Kyllähän 1990-luvun lopulla ainakin kisa piti ajaa samalla rengasseoksella kuin millä aika-ajoissa.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9345
Kyllähän 1990-luvun lopulla ainakin kisa piti ajaa samalla rengasseoksella kuin millä aika-ajoissa.
Juuri noin. Tuo sääntö tuli vuodeksi 1997, kun Bridgestone tuli mukaan ja alkoi rengassota muutamien vuosien tauon jälkeen. FIA halusi estää tuolla tavalla aika-ajorenkaiden paluun.
 

KimiFan1

Well-known member
Liittynyt
27.2.2009
Viestit
675
Ohan sen rallissa sama juttu.. Sielähän on jokkut pikkumoottoriset lahnat nykysin. F1:sten tiimoilta olen tämän jo hyväksyny kauan aikaa sitten. Mutta sitä että J-lo lattia laulua on kuunneltu 250 miljoonaa kertaa youtubessa, sitä en käsitä. Olispa jo 2012 ja joulukuu :rolleyes:
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Aikamoista kakkaa tuo avausposti.

Sellainen sanonta kuin Aika kultaa muistot tuttu?

Veikkaisin (kun ei omaa kokemusta tietyistä syistä ole), että silloinkin suurin osa kisoista oli melkoista kakkaa...

btw. silloinhan ajettiin vieläkin kamalimmilla radoilla kuten Buenos Aires, Imola ja vaikka mitä muitakin.
 

kalporek

Well-known member
Liittynyt
18.6.2011
Viestit
80
Ketjun aloittaja on joissakin asioissa ihan oikeassa, mutta joitakin asioita kyllä liiotellaan.

90-luvun testauksista sen verran, että jos tänä päivänä sais edelleen samalla tavalla testata autoja mitä tuohon aikaan niin minkälaiset erot olisivat huipputallien ja niiden huonompien tallien välillä? Esimerkkinä Red Bull ja Kovalaisen Lotus. Ne joilla olisi laittaa rahaa testaamiseen niin myös sen tekisivät ja ketä kiinnostaa sitten katsoa sitä kun Red Bull on 7 sekunttia Lotusta nopeampi?

KERS ja DRS on mielestäni taas hyvä osotus tämän päivän tekniikasta. Tämä on tuonut vaan lisää mielenkiintoa. Tekniikka kehittyy ja sitä on mukava katsoa.

Pistelaskusysteemissä entinen malli oli parempi. Siinä olen samaa mieltä ketjun aloittajan kanssa ja olit sen aika hyvin perustellu.

Tuomarointi on myös mennyt liiallisuuksiin tänä päivänä se myönnettäköön.

Radat ovat vielä pääsääntösesti mielenkiintosia, mutta onhan seassa niitä tylsiäkin kisoja. KERS ja DRS kuitenkin vähän tasottaa tilannetta näitten ikävien ratojen suhteen.

Eli kaiken kaikkiaan F-1:set on vielä melko mielenkiintonen laji tänä päivänä. Ainoa mitä nyt tää laji kaipais niin on se, että saatais pikkuhiljaa sellaset säännöt aikaseksi, että ei niitä tarvis joka kauden jälkeen olla muuttamassa. Ja näin taas kaikki rauhottusivat ja pysyis kärryillä.:)
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Aloituksen otsikointia noudattaen...

Aika ajo

Vanha "40 minuuttia odottelua, useimpien kierroksia ei näytetä"-formaatti ei oikeasti ole ikävöimisen arvoinen. TV-katsojan kannalta paras olisi yksi kerrallaan. Merkityksellisiä suorituksia tulisi koko tunnin ajan ja kaikkien suoritukset näkisi. Nykyinen pudotuspeli on kelvollinen sekin ja tasapuolisempi olosuhteiden osalta. Vanhasta tunnin aika-ajosta siinä kuitenkin on mukana ruuhkasta itkeminen (joskin vähäisemmin).

Testauskielto

Säännöt olivat aiempina vuosina vapaampia, koska tallien budjetit ja tietämys asettivat rajoitteita sille mitä kyettiin toteuttamaan. Sitä mukaa kun innovaatioita toteutettiin, niitä oli suitsittava, tai autoista olisi tullut vaarallisen nopeita. Siksi lähes kaikki radikaali on jo 2000-luvulle tultaessa kielletty. Ja kielletään jatkossakin sitä mukaa, kun niitä keksitään. Mutta haastetta ja innovoitavaa insinööreillä riittää, siitä pitää jatkuvasti muuttuvat säännöt huolen.

KERS ja DRS

KERS ei olennaisesti poikkea vanhasta turbonapista tai kierrosrajoittimen hetkellisestä poistosta. DRS ei periaatteellisella tasolla eroa tavallisesta imusta. Ainoat käytännön erot ovat erilainen toteutustapa ja rajoitettu käyttö.

Tiimeillä (FOTA:lla) olisi ollut mahdollisuus tuoda maaefekti takaisin 2013/2014 sääntöihin, mutta eivät halunneet. Niinpä DRS:llä jatketaan. KERS on mukana sinne asti lähinnä imagosyistä. Radikaalien sääntöuudistusten jälkeen merkitys kulutukseen saattaa kasvaa.

Pistelaskusysteemi

10-6-4-3-2-1 oli lyhytaikainen ja kohtalaisen tuore pistelaskusysteemi, joka oli käytössä vain 12 kautta. Perinteinen systeemi on toki 9-6-4-3-2-1, jota käytettiin 29 vuotta (joskin aina kaikkia kisoja ei laskettu mukaan).

Nykyiseen luotettavuuteen on muita syitä kuin pistesysteemi. Ammattimaisuus, moottorijäädytys ja luotettavuussäännöt etunenässä.

Radat

Radat ovat parantuneet huomattavasti. Jo mainittujen lisäksi 90-luvulla ajettiin syheröksi typistetyssä Kyalamissa ja Jerezissä (1997 nähtiin 8 ohitusta). Eikä Doningtonissakaan kisat olisi kuivalla olleet kovin mielenkiintoisia. Kapea ja lyhyt ilman kunnon ohituspaikkoja.

Tuomarointi

Standardit muuttuvat ajan mittaan. Se mikä kävi ennen vanhaan ei käy enää. Tuomarointiin on viime vuosina alettu saada jotain yhdenmukaisuutta sattumanvaraisuuden ja kotiinpäinvedon sijaan.

Sinänsä huvittavaa ottaa -94, -96 ja -97 esimerkkivuosiksi, kun juuri -94 jälkeen F1:ssä alkoi pitkään jatkunut ohituskato. 1996 on kaikkien aikojen ohitusköyhin vuosi. Tämä vuosi on ennätyksellinen ja viime vuosikin oli ohitusmääriltään runsaampi kuin yksikään 90-luvun vuosi. Toki siihen on syynsä ja tapahtumia on muitakin, mutta on hölmöä väittää viime vuosia tapahtumaköyhiksi. Lisäksi nykyinen televisiointi myös näyttää niitä tapahtumia eikä seuraa vain kärkiautoa.

Tekniikka

Kehitys kehittyy ja tekniikkaa on rajattava. Nykyiseen moottorijäädytykseen on myös taloudelliset syyt. Tasavertaisempi kalusto korostaa kuskien merkitystä.

Kaiken kaikkiaan

...kannattaa olla katsomatta, jos ei kiinnosta.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
...kannattaa olla katsomatta, jos ei kiinnosta.
:ahem: Siitä mahtava urheilulaji tämä F1: ormulaykkönen, että sitä ei ole pakko katsoa jos se ei kiinnosta. Keltaista Sennan kypärääkin on näytetty yllättävän vähän viimevuosina.
 

KimiFan1

Well-known member
Liittynyt
27.2.2009
Viestit
675
Kyllä mä ainakin katselisin ykkösten peräkkäin ajelua ennemmin Doningtonissa kun Valenciassa
 

Vepe

Well-known member
Liittynyt
17.6.2011
Viestit
387
Sijainti
Vantaa
Tiimeillä (FOTA:lla) olisi ollut mahdollisuus tuoda maaefekti takaisin 2013/2014 sääntöihin, mutta eivät halunneet.
Maaefektihän olisi hyvä keino lisätä ohituksia. Kunhan vaan asetetaan jonkilaiset rajoitukset helmoihin yms.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Maaefektihän olisi hyvä keino lisätä ohituksia. Kunhan vaan asetetaan jonkilaiset rajoitukset helmoihin yms.
Olisi, tosin helmoja ei ymmärtääkseni ollut tarkoitus palauttaa, ainoastaan venturi-tunnelit sivuponttoonien alle. Tallit katsoivat ratkaisun olevan niille liian kallis.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
Donington Park on reilusti Valencian katurataa parempi rata. Ja kyllä muhun maalaisena enemmän brittiläinen peltomaisema kuin kaupunkiympäristö vetoaa.
 
Ylös