Tuomarointi

tieri

Banned
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
571
Tekevälle sattuu. (Lue: pienet pusut) Peippailu ja kiilaaminen vaatii yleensä harkintaa ja on näin ollen tuomittavampaa. Tosin tuntuu eräille kuljettajille tulevan ihan selkärangasta.
En pysty ymmärtämään miksei selkeitä kiilaamisia ja useampaan kertaan tehtäviä ajolinjan vaihtoja ole kitketty pois. Ne kun on säänöissäkin selkeästi kielletty. Tuntuu että pienistä virhearvioinneista rankaistaan herkemmin ja kovemmin, kuin selkeistä ja tietoisista vaaran aiheuttamisista.
 

W124

Well-known member
Liittynyt
21.4.2008
Viestit
716
Tekevälle sattuu. (Lue: pienet pusut) Peippailu ja kiilaaminen vaatii yleensä harkintaa ja on näin ollen tuomittavampaa. Tosin tuntuu eräille kuljettajille tulevan ihan selkärangasta.
En pysty ymmärtämään miksei selkeitä kiilaamisia ja useampaan kertaan tehtäviä ajolinjan vaihtoja ole kitketty pois. Ne kun on säänöissäkin selkeästi kielletty. Tuntuu että pienistä virhearvioinneista rankaistaan herkemmin ja kovemmin, kuin selkeistä ja tietoisista vaaran aiheuttamisista.
:thumbup:
 

W124

Well-known member
Liittynyt
21.4.2008
Viestit
716
Rosbergin rangaistus

Nico lipsautti siipensä sateella Toro rosson kylkeen ja tuomaristo haluaa kuulla Nicoa. Mitä kuulemista tässä on! Ja viiden tuhannen sakko siitä, että tuomariston egoa horjutettu.

Täydet pisteet Nicolle. Kisan jälkeen autosta noustessa vielä pyllistys tuomarien suuntaan niin liityn Fan Clubiin jäseneksi.

Tuomarit :thumbdown

Nico :thumbup:
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Sakko tuli kai siitä, kun Nico jäi selittelemään medialle vaikka olis pitänyt käydä tuomariston juttusilla. Sitä en kyllä tiedä, että miksi tuomariston olisi tuota tarvinnut tutkia. Äärimmäisen paskaa tuuria, että Alguersuari sattui juuri tulemaan varikolta.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Minä näen asian niin, että tuomariston oli äärimmäisen tärkeää tutkia tuo tilanne. Varikon ulostulo on vaarallinen ja Rosbergin kertomus tapahtuneesta tärkeä tapahtuman ymmärtämiseksi ja tilanteen parantamiseksi. Tuomaristo ei ole yksinomaan rankaisemassa syyllisiä, vaan se toimii yhteistyössä kilpailun johdon kanssa. Nythän kuljettajia on päädytty varoittamaan varikolta tulevista autoista lähtösuoran päässä.
 
Viimeksi muokattu:

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Ihan oikeinhan tuo sakko tuli. Jos tuomaristo kutsuu puhutteluun, niin sinne mennään suht nopeasti, eikä jäädä jaarittelemaan medialle.
 

Teoderik

Banned
Liittynyt
14.12.2008
Viestit
1032
AS:llä oli tällaista: "Stricter version of 'one move' rule to be adopted for Korean Grand Prix"
Artikkeli

Eli täsmennystä siihen yhden ohituksen estämisliikkeen "herrasmiessääntöön", jota ei ilmeisesti ole säännöissä tarkasti aiemmin määriteltykään.
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
AS:llä oli tällaista: "Stricter version of 'one move' rule to be adopted for Korean Grand Prix"
Artikkeli

Eli täsmennystä siihen yhden ohituksen estämisliikkeen "herrasmiessääntöön", jota ei ilmeisesti ole säännöissä tarkasti aiemmin määriteltykään.
Ihan hyvä alku... Olisi vaan voinut kerralla laittaa sääntöihin, että toiselle jätetään aina auton leveydeltä tilaa jos on rinnalle päästetty. Eli linjan vaihdot pitäisi tehdä ennenkö toinen on senttiäkään rinnalla... Siinä sitä olisi kilvan ajon makua, kun pitäisi ihan oikeasti ajaa kovempaa eikä vain miinoittaa muiden tietä.
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5798
Sijainti
Kerava
Minun mielestäni linjat pitäisi määritellä niin että niiden tulee olla aina radansuuntaisia, ainakin jos ollaan jarrutusalueella. Miksei vaikka koko suorallakin poislukien hetket kun vaihdetaan linjalta toiselle.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Minun mielestäni linjat pitäisi määritellä niin että niiden tulee olla aina radansuuntaisia, ainakin jos ollaan jarrutusalueella. Miksei vaikka koko suorallakin poislukien hetket kun vaihdetaan linjalta toiselle.
Jarrutusalueella juuri näin. Lewis Hamiltonille asiasta voisi ihan erityisesti muistuttaa. Muutoin paras määritelmä blokkaukselle on minusta ALMS:n päätuomari Beaux Barfieldilta: oman linjan vaihtaminen toista kuljettajaa estääkseen pitäisi olla kiellettyä. Ts. oman linjan saisi valita vapaasti, mutta jos takana tuleva tekee liikkeen, ei sitä saisi lähteä peittämään. Ei siis mitään one move -potaskaa, vaan blokkaamisen selkeä määrittely ja kieltäminen.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Ihan hyvä alku... Olisi vaan voinut kerralla laittaa sääntöihin, että toiselle jätetään aina auton leveydeltä tilaa jos on rinnalle päästetty. Eli linjan vaihdot pitäisi tehdä ennenkö toinen on senttiäkään rinnalla... Siinä sitä olisi kilvan ajon makua, kun pitäisi ihan oikeasti ajaa kovempaa eikä vain miinoittaa muiden tietä.
Periaatteesa hyvä, ja minähän olen tällä foorumilla kuuluttanut urheilullisuuden perään enemmän kuin kukaan muu. Mutta, ongelma on siinä että pitäisi pystyä todistamaan että kuljettaja tietää toisen olevan rinnalla, ja näinhän ei aina ole. Toinen voi olla rinnalla puolittain mutta toinen ei tiedä siitä mitään eikä osaa ottaa sitä huomioon.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Jarrutusalueella juuri näin. Lewis Hamiltonille asiasta voisi ihan erityisesti muistuttaa. Muutoin paras määritelmä blokkaukselle on minusta ALMS:n päätuomari Beaux Barfieldilta: oman linjan vaihtaminen toista kuljettajaa estääkseen pitäisi olla kiellettyä. Ts. oman linjan saisi valita vapaasti, mutta jos takana tuleva tekee liikkeen, ei sitä saisi lähteä peittämään. Ei siis mitään one move -potaskaa, vaan blokkaamisen selkeä määrittely ja kieltäminen.
No siis blokkaaminenhan on aina ollut kielletty säännöissä.. tai ainakin ennen oli. Schumin edestakainen seilailu lähtösuoralla sai aikaan tuon yhden linjanvaihdon säännön. Mut joo samaa mieltä olen kanssasi...
 

Nzap

Well-known member
Liittynyt
13.12.2008
Viestit
806
Sijainti
Wrocław
No siis blokkaaminenhan on aina ollut kielletty säännöissä.. tai ainakin ennen oli. Schumin edestakainen seilailu lähtösuoralla sai aikaan tuon yhden linjanvaihdon säännön. Mut joo samaa mieltä olen kanssasi...
Eikös se tullut siitä kun Barrichello vaihtoi ajolinjaansa 4 kertaa ennen kuin R.Schumacher lähti lentoon Australiassa 2002?
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
2000-luvun alun jälkeen ainakin ohitusten ja blokkaamisen suhteen valvonta ainakin on tiukentunut. Välillä tuntuu, että lähtöä lukuunottamatta pienistäkin osumista on heti tulossa rangaistuksia tai muuta vastaavaa.
 

tsinivuo

Well-known member
Liittynyt
31.5.2004
Viestit
310
Minusta eilinen Petrovin kolari oli kisatilanne, mutta nykytrendin mukaan hiilikuidun palasista tulee 5 ruutua penaltya seuraavaan kisaan. Does not compute...

Siis jos nyt kärjistetään, niin kannattavampaa pisteiden valossa on vältellä riskejä, kuin yrittää ohitusta. Ohitusyrityksellä kun pilaat mahdollisesti myös seuraavan kisasi. Siksi kai se DRS otettiin käyttöön, kun muuten ei ole enää mahdollista tehdä riskittömiä ohituksia, ellei ohittaja ole huomattavasti nopeampi, jolloin kontaktin mahdollisuus on pieni mutkaan tultaessa.
 
Viimeksi muokattu:

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Minusta eilinen Petrovin kolari oli kisatilanne, mutta nykytrendin mukaan hiilikuidun palasista tulee 5 ruutua penaltya seuraavaan kisaan. Does not compute...
Onko kisatilanne, jos ei nää tai huomioi edessä ajavia ollenkaan, kun kisailee vieressä olevan kanssa?
Ei se varmaan tahallaan ajanu päinkään, mutta kyllä se puusilmä oli Petrovin autossa.
 

tsinivuo

Well-known member
Liittynyt
31.5.2004
Viestit
310
Onko kisatilanne, jos ei nää tai huomioi edessä ajavia ollenkaan, kun kisailee vieressä olevan kanssa?
Ei se varmaan tahallaan ajanu päinkään, mutta kyllä se puusilmä oli Petrovin autossa.
Niin, siis tartteeko rankaista, jos ei ole yli-ihminen ja näytti se jarrutus menevän pitkäksi sen takia, koska Alonsokaan ei jarruttanut kuin myöhässä. Oikeasti, tossa suoran päässä ei pitäisi olla asfalttia vaan syvää hiekkaa, niin Petrovkin olisi jarrannut oikeassa paikassa, koska Alonsonkin olisi ollut pakko jarrutttaa ajoissa, eikä olisi voinut laskea tahallaan pitkäksi. Siis ei puusilmäisyydestä/inhimmillisistä virheistä pitäisi rankaista, vaan sääntöjen noudattamatta jättämisestä.
 

tieri

Banned
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
571
Jarrutusalueella juuri näin. Lewis Hamiltonille asiasta voisi ihan erityisesti muistuttaa. Muutoin paras määritelmä blokkaukselle on minusta ALMS:n päätuomari Beaux Barfieldilta: oman linjan vaihtaminen toista kuljettajaa estääkseen pitäisi olla kiellettyä. Ts. oman linjan saisi valita vapaasti, mutta jos takana tuleva tekee liikkeen, ei sitä saisi lähteä peittämään. Ei siis mitään one move -potaskaa, vaan blokkaamisen selkeä määrittely ja kieltäminen.
:thumbup:
Kiitos, kun jälleen kerran kirjoitit ajatukseni selkeästi puolestani.

Piti ihan tulla täältä tarkistamaan tuon korean kisan jälkeen, että onko tuo blokkaus sääntö poistunut, kun sitä ei ainakaan koreassa valvottu. Olikohan tuoa AS:n artikkeli mennyt vahigossa väärinpäin?

Petroville 5 lähtöruutua kilpailutilanteesta ja hamilttonille ei mitään webberin blokkailusta. Mies seilasi webberin edessä siihen malliin, että hetkittäin luulin jo turma-auton tulleen toistamiseen radalle ja kaikkien antirasistien sankari lämmitelleen vain renkaitaan.:thumbfh:
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Mitäs ihme paskaa tää nyt on? Hamilton ajoi puhtaasti Webberiä vastaan ja olet ainoa joka on asiasta nillittänyt. Oisko lajin vaihto paikallaan?
 
Ylös