Keskustelua tallimääräyksistä ja tallimääräyksistä

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Vastustan kovasti sellaista tiivistystä, jonka mukaan tallikavereista aggrssiivisemman taktiikan valitsevan saa tiimin päätöksellä pakottaa jäämään varmistelevan tallitoverin taakse ja se on ihan jees, jos sijoitusen vaihtaminen määräyksellä on muka kamalaa.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Hyväksyttävää:
Tilanteen jäädyttäminen
Missä vaiheessa tilanteen jäädyttäminen on hyväksyttävää? Entä se jos oikean kuljettajan ollessa edellä tilanne jäädytetään, mutta väärän ollessa ei jäädytetä? Näistä ei paljon kohuja nouse, mutta vaikutukset tuloksiin ovat yhtä merkittävät kuin suurieleisessä sijanluovutuksessa. Selkeä tallimääräyshän se on kun nopeamman kuskin käsketään pysymään hitaamman perässä. Varsinkin tänä vuonna kun ohittaminen oikeasti olis mahdollista.

Itse hyväksyn sellaiset tallimääräykset, että hitaampi kuski päästää nopeamman edelleen. Tallikaveria vastaan ei tarvii kisata tiukasti rengasta vasten, vaan ajetaan nopeuskilpailua. Useimpa vaan se hitaampi ei ole hirveen innokas päästämään tallikaveriaan ohi. Kyllä ärsytti kausilla 1999-2000 kun Häkkinen peesaili hitaampaa Coulthardia kisassa jos toisessa eikä yrittäny/päästetty ohi.
 
Viimeksi muokattu:

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Vastustan kovasti sellaista tiivistystä, jonka mukaan tallikavereista aggrssiivisemman taktiikan valitsevan saa tiimin päätöksellä pakottaa jäämään varmistelevan tallitoverin taakse ja se on ihan jees, jos sijoitusen vaihtaminen määräyksellä on muka kamalaa.
Minä taas vastustan sitä harhakuvitelmaa, että aggressiivisempi taktiikka olisi aina se fiksumpi juttu.

Jos esim. Button ajaa fiksusti kahdella stopilla ja kisan loppuvaiheessa renkaansa kolme stoppia vaativasti rikki repinyt Hamilton on perässä, niin turha siinä Hamiltonin puolesta on itkeä. Oppisi ajamaan renkaita hajottamatta mokoma.
 
Viimeksi muokattu:

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8796
Sijainti
Vantaa
Minä taas vastustan sitä harhakuvitelmaa, että aggressiivisempi taktiikka olisi aina se fiksumpi juttu.

Jos esim. Button ajaa fiksusti kahdella stopilla ja kisan loppuvaiheessa renkaansa kolme stoppia vaativasti rikki repinyt Hamilton on perässä, niin turha siinä Hamiltonin puolesta on itkeä. Oppisi ajamaan renkaita hajottamatta mokoma.
Heh, ja tämähän on kilvanajoa parhaimmillaan. Muutenkin ärsyttää kun nykyään F1 on mennyt yhdeksi säästelyksi. Taloudellisuus ja kilvanajo erikseen. Jopa RB:n tallin omistaja tykkäsi Webberin toiminnasta, joten pinnat sille ja Webille, Sebiltä ja Hornetilta ne pois.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24298
Sijainti
lappeen Ranta
Mielestäni on selkeä (hyväksyttävyys)ero seuraavissa tilanteissa:

a) Kuljettaja määrätään päästämään tallikaveri ohitseen ensimmäisessä kilpailussa
b) Maailmanmestaruusmahdollisuuden menettänyt kuljettaja määrätään päästämään mestaruudesta kilpaileva tallikaveri ohitseen viimeisessä kilpailussa​

Ero muuttuu asteittain vähemmän selkeäksi siirryttäessä esitellyistä tilanteista kohti kauden keskimmäisiä kilpailuja.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Heh, ja tämähän on kilvanajoa parhaimmillaan. Muutenkin ärsyttää kun nykyään F1 on mennyt yhdeksi säästelyksi. Taloudellisuus ja kilvanajo erikseen. Jopa RB:n tallin omistaja tykkäsi Webberin toiminnasta, joten pinnat sille ja Webille, Sebiltä ja Hornetilta ne pois.
Boldaus minun. Kevyttä on lajin seuraajan historiantaju. Aina on just nyt mennyt sellaiseksi ja tälläiseksi. Esim. Emerson Fittipaldin suurimpana lahjana aikoinaan pidettiin juuri kykyä ajaa autoa säästävästi. Tasapainon löytäminen puskemisen ja kaluston säästelyn välillä on aina kuulunut moottoriurheiluun, valitettavasti tämän säästelyaspektin merkitys on superluotettavuuden aikakaudella vähentynyt. Onneksi Pirellin renkaat ovat askel oikeaan suuntaan.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8796
Sijainti
Vantaa
Boldaus minun. Kevyttä on lajin seuraajan historiantaju. Aina on just nyt mennyt sellaiseksi ja tälläiseksi. Esim. Emerson Fittipaldin suurimpana lahjana aikoinaan pidettiin juuri kykyä ajaa autoa säästävästi. Tasapainon löytäminen puskemisen ja kaluston säästelyn välillä on aina kuulunut moottoriurheiluun, valitettavasti tämän säästelyaspektin merkitys on superluotettavuuden aikakaudella vähentynyt. Onneksi Pirellin renkaat ovat askel oikeaan suuntaan.

No 90-luvulla vedettiin autoja äärirajoille niin aika-ajoissa kuin kisoissa. Moottoreita paukkui ja vaihteistoja hajosi ja kisat olivat paljonkin mielenkiintoisempia. Historiantajuni ei valitettavasti ole niin täydellinen kuin sinulla, mutta tylsiä kisoja Hornerit kaltaiset laskelmoivat tyypit luovat. Kuka oikeasti haluaa kisoja, jossa ensin taistellaan ja sitten ajellaan loppukisa jonossa?

Eikä säästävä ajotapa ole edes välttämättä parasta renkaille. Nykyään tuntuu, että oikea lämpötila on tärkeämpi kuin renkaita hellivä ajotapa. Jenson Buttonille Pirellit tuntuvat sopivan paljon paremmin kuin Hamiltonille. Jos renkaat olisivat seoksiltaan kovemmat, Hamiltonin räyhäävä ajotapa olisi taas parempi. Näin mikä on säästävin renkaille, on myös rengasmerkkikohtainen.
 
Viimeksi muokattu:

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
No 90-luvulla vedettiin autoja äärirajoille niin aika-ajoissa kuin kisoissa. Moottoreita paukkui ja vaihteistoja hajosi ja kisat olivat paljonkin mielenkiintoisempia. Historiantajuni ei valitettavasti ole niin täydellinen kuin sinulla, mutta tylsiä kisoja Hornerit kaltaiset laskelmoivat tyypit luovat.
Väittäisin kyllä, että varikolta löytyy selkeästi Horneria laskelmoivampia tallipomoja. Ja olivatko 90-luvun kilpailut sinusta oikeasti mielenkiintoisempia kuin nyt? Muistaakseni aikalaislehdistö keskittyi lähinnä ohitusten vähäisyydestä valittamiseen.

Kuka oikeasti haluaa kisoja, jossa ensin taistellaan ja sitten ajellaan loppukisa jonossa?
Ei varmaan kukaan, mutta ei se, että aina ja koko ajan vedetään täysillä ole se paras tapa luoda jännitystä kisoihin.

Paras tapa luoda jännitystä olisi varmaan malli, jossa varikolla käymistä kannattaa välttää (ohitukset radalla) ja menestyspainot aika-ajoihin + autot jolla pääsee ohi. Mutta harva siitä tykkäisi, kun menestyspainot eivät kuulu F-ykkösiin.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Onko kukaan tutustunut mikä on putkinäkö. Adreanaliinin purskaus elimistöön jonkin traagisen tai pelottavan tapahtuman seurauksena. Esim päällekarkaus tai nyrkkeilyottelu jossa putkinäkö iskee päälle ja normaalisti selvästi havaittava sivusta tullut isku jää näkemättä. Siis tilanteessa jossa silmä havaitsee vain näkökentän keskellä olevat tapahtumat ja ko henkilö heivaakin päätään katseen mukaan putkinäöstä kärsivälle tunnusomaisesti.

Tuntuu, että täällä etenkin joillakin moderaattoreilla on sama taipumus. Kun keskustelu aivan luontevasti polveilee aiheeseen joka puhuttaa, mutta ei enää koskekaan alkuperäistä otsikkoa: silloin se iskee. Putkinäkö. Isku tuli sivusta. Tuo otsikosta irtaantunut, joskin eloisasti polveillut keskustelu pitää välittömästi leikata omaan otsikkoonsa joka kuvaa kyseistä keskusteluaihetta.

Silloin adreanaliini laskee tämän virkamiehen elimistössä. Maailma on järjestyksessä. Putkinäkö hellittää ja keskustelut ovat kiltisti omissa karsinoissaan. Iskut voi havaita.

Ja keskustelut myös loppuvat.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Eihän tämä mihinkään loppunut.
No ei se siirto useinkaan ole asiaa edesauttanut. Samaten aiempi konteksi katkeaa ja se varsinainen keskustelun sysännyt syy jää puuttumaan. Ohjaus vie keskustelusta terän ja rikkauden. Tylsistyttää sävyt. Ehkä nyt käy toisin, mutta tokkopa. Otsikko sitoo ja polveilu loppuu. Pöhlön hommaa jos kontakteja ja keskustelua pitäisi kerätä/tarjota. Keskustelijoiden aliarvioimista.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8796
Sijainti
Vantaa
Väittäisin kyllä, että varikolta löytyy selkeästi Horneria laskelmoivampia tallipomoja. Ja olivatko 90-luvun kilpailut sinusta oikeasti mielenkiintoisempia kuin nyt? Muistaakseni aikalaislehdistö keskittyi lähinnä ohitusten vähäisyydestä valittamiseen.
Olivat. Varikkokäynnit toivat paljon jännitystä. Nyt kun pelaillaan pelkästään renkailla, jännitys katoaa osittain. Vanhat säännöt höystettynä muutamalla uudella säännöllä olisivat ideaali. Muistan esimerkiksi Mika vs. Schumi taistelut jossa oli kerrassaan jännitystä enemmän. Samoin luotettavuus. Nyt on melkein 100% voitto jos olet esim. 10s johdossa 10 kierrosta ennen maalia. Aiemmin piti jänskättää kestivätkö vehkeet maaliin.

Totta, etä Horner ei ole pahin tapaus. Käytin sitä, koska käytti viimeisimpänä tallimääräystä.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
No ei se siirto useinkaan ole asiaa edesauttanut. Samaten aiempi konteksi katkeaa ja se varsinainen keskustelun sysännyt syy jää puuttumaan. Ohjaus vie keskustelusta terän ja rikkauden. Tylsistyttää sävyt. Ehkä nyt käy toisin, mutta tokkopa. Otsikko sitoo ja polveilu loppuu. Pöhlön hommaa jos kontakteja pitäisi kerätä/tarjota.
Väittäisin kyllä, että useimmiten keskustelun katkeamisen syynä siirron yhteydessä on se, että täällä on jokunen aktiivinen nimimerkki, joiden aktiivisuus kansoittaa vain paria-kolmea ketjua. Monesti nämä ovat juuri näitä keskustelun ylläpitäjiä, mutta vain muutamassa ketjussa.

Mielestäni täällä käydään paljon keskustelua, joka sopisi paremmin F1-vapaalle, mutta se puoli on aivan kuollut nykyään. Syyttäisin enemmän tästä kyllä keskustelijoiden asenneongelmaa kuin sitä, että siirtäminen tappaa keskustelut.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Olivat. Varikkokäynnit toivat paljon jännitystä. Nyt kun pelaillaan pelkästään renkailla, jännitys katoaa osittain.
Nyt on kyllä aika kullittanut muistot kunnolla, tai sitten tarkoitat sanalla jännitys aivan jotain muuta kuin minä. Päätös palauttaa välitankkaukset on lajin historian huonoimpia, sillä tapettiin radalla ohittaminen lopullisesti 15 vuodeksi.

Vanhat säännöt höystettynä muutamalla uudella säännöllä olisivat ideaali. Muistan esimerkiksi Mika vs. Schumi taistelut jossa oli kerrassaan jännitystä enemmän.
Juu, samoin minunkin muistikuvissani. Kisojen katsominen nauhalta paljastaa jotain aivan muuta.

Samoin luotettavuus. Nyt on melkein 100% voitto jos olet esim. 10s johdossa 10 kierrosta ennen maalia. Aiemmin piti jänskättää kestivätkö vehkeet maaliin.
Tästä samaa mieltä, mutta asiasta jo murmelin kanssa eilen väänsinkin.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
No juu, tuo oli hk mielipiteeni. Eikä siitä sen enempää koska eihän tästä saa keskustella tämän otsikon alla. Joutuu pian vapaalle.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Tuntuu, että täällä etenkin joillakin moderaattoreilla on sama taipumus. Kun keskustelu aivan luontevasti polveilee aiheeseen joka puhuttaa, mutta ei enää koskekaan alkuperäistä otsikkoa: silloin se iskee. Putkinäkö. Isku tuli sivusta. Tuo otsikosta irtaantunut, joskin eloisasti polveillut keskustelu pitää välittömästi leikata omaan otsikkoonsa joka kuvaa kyseistä keskusteluaihetta.

Silloin adreanaliini laskee tämän virkamiehen elimistössä. Maailma on järjestyksessä. Putkinäkö hellittää ja keskustelut ovat kiltisti omissa karsinoissaan. Iskut voi havaita.

Ja keskustelut myös loppuvat.
Mullei varsinaisesti ole mitään sitä luonnollista polveilua vastaan. Vaan jos useampi käyttäjä kokee tarpeelliseksi mainita jutustelun siirron tarpeellisuudesta, koen olevani jokseenkin oikeutettu toimimaan. Mitä itse keskusteluun tulee, niin näkyy se täällä jatkuvan.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Mullei varsinaisesti ole mitään sitä luonnollista polveilua vastaan. Vaan jos useampi käyttäjä kokee tarpeelliseksi mainita jutustelun siirron tarpeellisuudesta, koen olevani jokseenkin oikeutettu toimimaan. Mitä itse keskusteluun tulee, niin näkyy se täällä jatkuvan.
Niinnojoo - mutta eikös ollut hyvin havainnollinen puolustus leikkaamattomuudelle. Noille muillekin tosikoille.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Minä taas vastustan sitä harhakuvitelmaa, että aggressiivisempi taktiikka olisi aina se fiksumpi juttu.

Jos esim. Button ajaa fiksusti kahdella stopilla ja kisan loppuvaiheessa renkaansa kolme stoppia vaativasti rikki repinyt Hamilton on perässä, niin turha siinä Hamiltonin puolesta on itkeä. Oppisi ajamaan renkaita hajottamatta mokoma.
Siitähän ei ollut kyse, että aggressiivinen taktiikka olisi jotenkin fiksumpi, vaan ettei sellaisen toteuttamiselle tulisi olla tallin puolelta estettä. Taktiikat yhtenäistyvät minusta liikaa muutenkin.

Väittäisin kyllä, että varikolta löytyy selkeästi Horneria laskelmoivampia tallipomoja.
Totta, Horner antaa huomattavasti enemmän siimaa kuin muut kärkitallien päälliköt. Whitmarsh on tosin välistä päässyt yllättämään olemalla kisailun puolesta.
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
Olivat. Varikkokäynnit toivat paljon jännitystä. Nyt kun pelaillaan pelkästään renkailla, jännitys katoaa osittain. Vanhat säännöt höystettynä muutamalla uudella säännöllä olisivat ideaali. Muistan esimerkiksi Mika vs. Schumi taistelut jossa oli kerrassaan jännitystä enemmän. Samoin luotettavuus. Nyt on melkein 100% voitto jos olet esim. 10s johdossa 10 kierrosta ennen maalia. Aiemmin piti jänskättää kestivätkö vehkeet maaliin.
Mika vs. Schumi taisteluissakin tapahtui itseasiassa aika vähän. Belgian 2000 muistavat kaikki, mutta ei noihin aikoihin kovin usein rinta rinnan ajeltu muuten, ohitukset tehtiin varikolla. Tasoerot tallien välillä olivat aivan tolkuttomia, joskus puhuttiin sekunneista eikä kymmenyksistä. Kuljettaja ei pystynyt millään ottamaan sekunnin eroa hanskaamalla kiinni. Aika-ajoissa höylättiin kierroksia niin paljon, että parhaat tallit olivat aina kärjessä jo valmiiksi. Jännitys tuli oikeastaan siitä, että suomipoika ajoi voitoista, nyt ei. Se on kyllä totta, että autot ovat liiian kestäviä nykyään, keskeyttäneitä saisi tulla aina vähintään se 1/3 lähtijöistä.
 

VilleH

Banned
Liittynyt
24.6.2010
Viestit
2087
Sijainti
Kuopio
En itse oikein hahmota eroa näiden kahden välillä lukuunottamatta sitä, jos ohi päästäminen hoidetaan niin tökerösti kuin Ferrari teki. Molemmissa kuitenkin puututaan kisan lopputulokseen tahtoi tilanteen jäädyttämisen nyt sitten esittää jotenkin jalompana tai ei. Tallimääräyksiä vastaan noin ylipäätään minulla ei ole mitään, ja jos nyt jostain vänkään niin siitä, että RBR olisi alkanut niihin turvautua vasta tallimääräyskiellon poistamisen jälkeen.
Sinussa on sitten jotain pahasti vialla jos et hahmota näiden eroa :yuck:
 
Ylös