Renngeist
Soldiers of Antisthenes
Grand Prix automobile Shell de Belgique 2011
Qualification
Ici, nous sommes, sur l'Ardenne. Sur l'un des circuits les plus legendaric dans toute la saison. Nous sommes tous s'attendent à une course passionnante, mais avons-nous l'obtenir? Nous allons sur le point de voir que l'un sur le week-end suivant.
Koodi:
[B]Thursday 25th August[/B]
F1 Press Conference - Press Room 15:00
Koodi:
[B]Friday 26th August[/B]
GP3 Practice Session 08:30 - 09:15
F1 Practice 1 10:00 - 11:30
GP2 Practice Session 11:55 - 12:25
F1 Paddock Club Pit Lane Walk 12:30 - 13:45
F1 Practice 2 14:00 - 15:30
GP2 Qualifying Session 15:55 - 16:25
F1 Press Conference - Press Room 16:00 - 17:00
PSC Practice Session 16:50 - 17:35
Koodi:
[B]Saturday 27th August[/B]
F1 Paddock Club Pit Lane Walk 08:30 - 09:15
GP3 Qualifying Session 09:45 - 10:15
F1 Practice 3 11:00 - 12:00
PSC Qualifying Session 12:25 - 12:55
F1 Paddock Club Pit Lane Walk 13:00 - 13:45
F1 Qualifying 14:00
GP2 First Race (25 Laps or 60 Mins) 15:40 - 16:45
GP3 First Race (12 Laps or 30 Mins) 17:20 - 17:55
Koodi:
[B]Sunday 28th August[/B]
GP3 Second Race (12 Laps or 30 Mins)09:20 - 09:55
GP2 Second Race (18 Laps or 45 Mins)10:30 - 11:20
PSC Race (11 Laps or 30 Mins) 11:45 - 12:20
F1 Paddock Club Pit Lane Walk 12:25 - 13:15
F1 Drivers Track Parade 12:30
F1 Starting Grid Presentation 12:45 - 13:15
F1 National Anthem 13:46
F1 Race 14:00
Perusfaktat:
Rakennettu: Ei rakennettu alkujaan koskaan, sillä rata on koostettu vanhoista maantiepätkistä. Vuodesta 2007 alkaen tosin kiinteä moottorirata
Ensimmäinen F1-kilpailu: 18.6.1950
Ensimmäinen GP: 28.6.1925
Linjauksen muutokset: 1983, 2004, 2007
Kilpailuja: Monta
Voittajia: Melkein yhtä monta
Mukana vuosina: 1950–1970, 1983, 1985–2002, 2004–2005, 2007–
Sopimus asti: 2012
Tulevaisuus: Todella epävarmaa, todennäköisin vaihtoehto jatkolle on ajaa vuorovuosin Ranskan Paul Ricardin kanssa
Pääsponsori: Shell
Pituus: 0,7004 mil
Kierroksia: 44 kpl
Kisapituus: 308176000 mm
Voittaja 2010: Lewis Hamilton (McLaren Mercedes) 1:36:43,310
Paalupaikka 2009: Mark Webb-o (Red Bull Racing) 1:32,230
Kierrosennätys: Michael Schum-o (Ferrari Ferrari) 1:29,468 (2004)
Sää:
http://foreca.fi/Germany/Nurburg
Kuvagalleria:
Ratakartta
Ilmakuva
Lippuja:
MTV3 Rataesittely:
Belgian GP:n näyttämö Spa-Francorchamps sijaitsee Ardennien vuoristossa lähellä Saksan rajaa. Seitsemän kilometriä pitkä rata on MM-sarjan pisin ja useimpien kuljettajien mielestä hienoin. Korkeuseroja ja haastavia mutkia tarjoava rata kulkee komeissa maisemissa osittain yleisiä teitä pitkin, ja on piristävä poikkeus tietokoneen avulla suunniteltujen modernien ratojen joukossa.
Span rataa uudistettiin 19 miljoonalla eurolla kaudeksi 2007. Ratakierros pidentyi 6,976 kilometristä 7,004 kilometriin. Varikko uudistettiin ja ns. bussipysäkkishikaani on nyt aikaisempaa hitaampi, minkä ansiosta siinä on helpompi ohittaa. Muuria on siirretty kauemmas radasta ensimmäisessä mutkassa La Sourcessa.
Spa-Francorchamps
Moottoriurheiluperinteet Span alueella ulottuvat 1900-luvun alkuun. Vuoteen 1970 asti formula ykkösillä kilpailtiin vanhalla, yli 14 kilometriä pitkällä radalla, joka muodostui Francorchamps’n, Malmedyn ja Stavelot’n kylät yhdistävistä teistä. Hurjavauhtista rataa pidettiin yhtenä MM-sarjan vaarallisimmista, sillä kierroksen keskinopeudet nousivat jo silloisilla autoilla yli 240 kilometriin tunnissa. Jackie Stewartin vakava onnettomuus pelottavassa Masta Kink –mutkassa 1966 vaikutti osaltaan siihen, että formula ykkösten turvallisuusajattelu alkoi kehittyä.
Spa-Francorchamps'n radan lyhennetty versio palasi formula ykkösten kilpailukalenteriin 1983. Kuljettajille oli mieluinen yllätys, että radan nopea ja vaativa luonne oli onnistuttu säilyttämään. Kuuluisin Span mutkista on Eau Rouge, jonka ajaminen kaasu pohjassa on ollut monille kuljettajille kunnia-asia. Nykyisillä autoilla tempun tosin kerrotaan onnistuvan suhteellisen helposti. Haasteita kuljettajille silti riittää mm. nopeassa Pouhon-kaksoismutkassa.
Häkkisen ja Räikkösen uroteot
Span radalla on nähty paljon jännittäviä ja tapahtumarikkaita kilpailuja. Suomalaisten mieliin on painunut etenkin vuoden 2000 Belgian GP, jossa Mika Häkkinen teki kaikkien aikojen F1-ohituksen. Mika yritti ensin ohittaa Michael Schumacherin Kemmel-suoran päässä oikealta, mutta Schumi esti ohituksen kääntämällä eteen. Seuraavalla kierroksella samassa paikassa Schumacherin edessä oli kierroksella ohitettava Ricardo Zonta. Schumacher lähti ohittamaan Zontaa vasemmalta, kun taas Mika oikealta. Häkkinen meni samalla kertaa sekä Schumacherin että Zontan edelle siirtyen näin kisan kärkeen.
Kaudella 2004 Kimi Räikkönen puolestaan tarjosi valoa McLarenin synkkään kauteen nousemalla voittoon kymmenennestä lähtöruudusta. Spa olikin Räikkösen valtakuntaa, sillä hän uusi voittonsa vuosina 2005, 2007 ja 2009. Kaudella 2008 varma voitto lipesi Räikkösen käsistä, kun että sadekuuro yllätti kuljettajat viimeisillä kierroksilla.
Vuoden 1998 GP:stä muistetaan heti lähdön jälkeen sattunut joukkokolari, jossa 14 autoa törmäili toisiinsa. Myöhemmin samassa kisassa Michael Schumacher törmäsi hänestä kierroksen jääneeseen David Coulthardiin ja syytti skottia tahallisesta törmäyksestä.
Tapahtumia Spassa värittää usein myös vaihteleva sää. Lähes poikkeuksetta sadekuurot vierailevat alueella jossakin vaiheessa GP-viikonloppua. Tuttu tilanne on myös se, että sade kastelee vain osan pitkästä radasta.
F1.com rataesittely:
Belgium's Spa-Francorchamps circuit is among the most historic on the Formula One calendar, having hosted a (non-championship) Grand Prix as long ago as 1924, and remains one of the most popular venues with drivers and fans alike.
Run on narrow public roads, the original Spa layout was an amazing 14.9 kilometres long and notoriously dangerous. The lap distance was reduced slightly over the years, with some corners eased, but when the 'old' circuit staged its final Grand Prix in 1970 it still measured just over 14 kilometres and remained staggeringly quick - Chris Amon set that year's fastest lap at an average speed of just under 245 km/h.
Spa did not return to the calendar until 1983 and then in drastically revised form, with lap distance cut to just under seven kilometres. Somehow, though, the circuit's magic was retained. Around two thirds of the lap used the original layout and the legendary Eau Rouge corner remained intact. Only the new Bus Stop chicane on the run down to La Source drew criticism.
More than twenty years on Spa remains the longest circuit on the calendar. Its mix of long straights and challenging fast corners, coupled with its picturesque setting, means that most drivers still rank it among their favourite tracks. The weather is still notoriously changeable (it can often be simultaneously raining on one part of the track and dry on another) and Eau Rouge, with its high speed and sudden elevation change, maintains its reputation as one of Formula One racing's most technically demanding corners.
Such is the challenge of Spa that only the truly great drivers can really claim to have mastered it. In fact just six men have won the race more than twice - Juan Manuel Fangio (three times), Damon Hill (three times), Kimi Raikkonen (three times