Formula 1 - Vallonia: Aika-ajot & välijargon

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä

Grand Prix automobile Shell de Belgique 2011
Qualification



Ici, nous sommes, sur l'Ardenne. Sur l'un des circuits les plus legendaric dans toute la saison. Nous sommes tous s'attendent à une course passionnante, mais avons-nous l'obtenir? Nous allons sur le point de voir que l'un sur le week-end suivant.



Aikataulut:
Koodi:
[B]Thursday 25th August[/B]
F1 	Press Conference - Press Room 	15:00
Koodi:
[B]Friday 26th August[/B]
GP3 	Practice Session 		08:30 - 09:15
F1 	Practice 1 			10:00 - 11:30
GP2 	Practice Session 		11:55 - 12:25
F1 	Paddock Club Pit Lane Walk 	12:30 - 13:45
F1 	Practice 2 			14:00 - 15:30
GP2 	Qualifying Session 		15:55 - 16:25
F1 	Press Conference - Press Room 	16:00 - 17:00
PSC 	Practice Session 		16:50 - 17:35
Koodi:
[B]Saturday 27th August[/B]
F1 	Paddock Club Pit Lane Walk 	08:30 - 09:15
GP3 	Qualifying Session 		09:45 - 10:15
F1 	Practice 3 			11:00 - 12:00
PSC 	Qualifying Session 		12:25 - 12:55
F1 	Paddock Club Pit Lane Walk 	13:00 - 13:45
F1 	Qualifying 			14:00
GP2 	First Race (25 Laps or 60 Mins) 15:40 - 16:45
GP3 	First Race (12 Laps or 30 Mins) 17:20 - 17:55
Koodi:
[B]Sunday 28th August[/B]
GP3 	Second Race (12 Laps or 30 Mins)09:20 - 09:55
GP2 	Second Race (18 Laps or 45 Mins)10:30 - 11:20
PSC 	Race (11 Laps or 30 Mins) 	11:45 - 12:20
F1 	Paddock Club Pit Lane Walk 	12:25 - 13:15
F1 	Drivers Track Parade 		12:30
F1 	Starting Grid Presentation 	12:45 - 13:15
F1 	National Anthem 		13:46
F1 	Race 				14:00
AJAT BELGIAN AIKAA (Suomen ajasta -1h)

Perusfaktat:
Rakennettu: Ei rakennettu alkujaan koskaan, sillä rata on koostettu vanhoista maantiepätkistä. Vuodesta 2007 alkaen tosin kiinteä moottorirata
Ensimmäinen F1-kilpailu: 18.6.1950
Ensimmäinen GP: 28.6.1925
Linjauksen muutokset: 1983, 2004, 2007
Kilpailuja: Monta
Voittajia: Melkein yhtä monta
Mukana vuosina: 1950–1970, 1983, 1985–2002, 2004–2005, 2007–
Sopimus asti: 2012
Tulevaisuus: Todella epävarmaa, todennäköisin vaihtoehto jatkolle on ajaa vuorovuosin Ranskan Paul Ricardin kanssa
Pääsponsori: Shell
Pituus: 0,7004 mil
Kierroksia: 44 kpl
Kisapituus: 308176000 mm
Voittaja 2010: Lewis Hamilton (McLaren Mercedes) 1:36:43,310
Paalupaikka 2009: Mark Webb-o (Red Bull Racing) 1:32,230
Kierrosennätys: Michael Schum-o (Ferrari Ferrari) 1:29,468 (2004)

Sää:
http://foreca.fi/Germany/Nurburg

Kuvagalleria:

Ratakartta

Ilmakuva


Lippuja:




MTV3 Rataesittely:
Belgian GP:n näyttämö Spa-Francorchamps sijaitsee Ardennien vuoristossa lähellä Saksan rajaa. Seitsemän kilometriä pitkä rata on MM-sarjan pisin ja useimpien kuljettajien mielestä hienoin. Korkeuseroja ja haastavia mutkia tarjoava rata kulkee komeissa maisemissa osittain yleisiä teitä pitkin, ja on piristävä poikkeus tietokoneen avulla suunniteltujen modernien ratojen joukossa.

Span rataa uudistettiin 19 miljoonalla eurolla kaudeksi 2007. Ratakierros pidentyi 6,976 kilometristä 7,004 kilometriin. Varikko uudistettiin ja ns. bussipysäkkishikaani on nyt aikaisempaa hitaampi, minkä ansiosta siinä on helpompi ohittaa. Muuria on siirretty kauemmas radasta ensimmäisessä mutkassa La Sourcessa.
Spa-Francorchamps

Moottoriurheiluperinteet Span alueella ulottuvat 1900-luvun alkuun. Vuoteen 1970 asti formula ykkösillä kilpailtiin vanhalla, yli 14 kilometriä pitkällä radalla, joka muodostui Francorchamps’n, Malmedyn ja Stavelot’n kylät yhdistävistä teistä. Hurjavauhtista rataa pidettiin yhtenä MM-sarjan vaarallisimmista, sillä kierroksen keskinopeudet nousivat jo silloisilla autoilla yli 240 kilometriin tunnissa. Jackie Stewartin vakava onnettomuus pelottavassa Masta Kink –mutkassa 1966 vaikutti osaltaan siihen, että formula ykkösten turvallisuusajattelu alkoi kehittyä.

Spa-Francorchamps'n radan lyhennetty versio palasi formula ykkösten kilpailukalenteriin 1983. Kuljettajille oli mieluinen yllätys, että radan nopea ja vaativa luonne oli onnistuttu säilyttämään. Kuuluisin Span mutkista on Eau Rouge, jonka ajaminen kaasu pohjassa on ollut monille kuljettajille kunnia-asia. Nykyisillä autoilla tempun tosin kerrotaan onnistuvan suhteellisen helposti. Haasteita kuljettajille silti riittää mm. nopeassa Pouhon-kaksoismutkassa.
Häkkisen ja Räikkösen uroteot

Span radalla on nähty paljon jännittäviä ja tapahtumarikkaita kilpailuja. Suomalaisten mieliin on painunut etenkin vuoden 2000 Belgian GP, jossa Mika Häkkinen teki kaikkien aikojen F1-ohituksen. Mika yritti ensin ohittaa Michael Schumacherin Kemmel-suoran päässä oikealta, mutta Schumi esti ohituksen kääntämällä eteen. Seuraavalla kierroksella samassa paikassa Schumacherin edessä oli kierroksella ohitettava Ricardo Zonta. Schumacher lähti ohittamaan Zontaa vasemmalta, kun taas Mika oikealta. Häkkinen meni samalla kertaa sekä Schumacherin että Zontan edelle siirtyen näin kisan kärkeen.

Kaudella 2004 Kimi Räikkönen puolestaan tarjosi valoa McLarenin synkkään kauteen nousemalla voittoon kymmenennestä lähtöruudusta. Spa olikin Räikkösen valtakuntaa, sillä hän uusi voittonsa vuosina 2005, 2007 ja 2009. Kaudella 2008 varma voitto lipesi Räikkösen käsistä, kun että sadekuuro yllätti kuljettajat viimeisillä kierroksilla.

Vuoden 1998 GP:stä muistetaan heti lähdön jälkeen sattunut joukkokolari, jossa 14 autoa törmäili toisiinsa. Myöhemmin samassa kisassa Michael Schumacher törmäsi hänestä kierroksen jääneeseen David Coulthardiin ja syytti skottia tahallisesta törmäyksestä.

Tapahtumia Spassa värittää usein myös vaihteleva sää. Lähes poikkeuksetta sadekuurot vierailevat alueella jossakin vaiheessa GP-viikonloppua. Tuttu tilanne on myös se, että sade kastelee vain osan pitkästä radasta.

F1.com rataesittely:
Belgium's Spa-Francorchamps circuit is among the most historic on the Formula One calendar, having hosted a (non-championship) Grand Prix as long ago as 1924, and remains one of the most popular venues with drivers and fans alike.

Run on narrow public roads, the original Spa layout was an amazing 14.9 kilometres long and notoriously dangerous. The lap distance was reduced slightly over the years, with some corners eased, but when the 'old' circuit staged its final Grand Prix in 1970 it still measured just over 14 kilometres and remained staggeringly quick - Chris Amon set that year's fastest lap at an average speed of just under 245 km/h.

Spa did not return to the calendar until 1983 and then in drastically revised form, with lap distance cut to just under seven kilometres. Somehow, though, the circuit's magic was retained. Around two thirds of the lap used the original layout and the legendary Eau Rouge corner remained intact. Only the new Bus Stop chicane on the run down to La Source drew criticism.

More than twenty years on Spa remains the longest circuit on the calendar. Its mix of long straights and challenging fast corners, coupled with its picturesque setting, means that most drivers still rank it among their favourite tracks. The weather is still notoriously changeable (it can often be simultaneously raining on one part of the track and dry on another) and Eau Rouge, with its high speed and sudden elevation change, maintains its reputation as one of Formula One racing's most technically demanding corners.

Such is the challenge of Spa that only the truly great drivers can really claim to have mastered it. In fact just six men have won the race more than twice - Juan Manuel Fangio (three times), Damon Hill (three times), Kimi Raikkonen (three times
), Jim Clark (four times), Ayrton Senna (five times) and Michael Schumacher (six times).
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Ansiokas aloitus.

Weather Underground lupailee sadetta 60% todennäköisyydellä, lämpötilojen jäädessä alle 15 celsiusasteen. Voi tietää Ferrarille vaikeahkoa aika-ajoa, mikäli vanhat merkit paikkansa pitävät. Red Bullien ja McLarenien tilanteen luulisi olevan helpompi - odotan erityisesti Buttonilta kovaa suoritusta tänään.
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Aika-ajoon luvassa lisää vettä. Minkähänlainen lotto saadaan aika-ajosta :thumbup:
 

turssi

Well-known member
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
885
Pian alkaa! Johan tassa vierahti pari kuukautta ilman etta ehdin seuraamaan vormuloita :)

Vanha klassikko Spa houkutteli takaisin ruudun ja foorumin aareen. Katsotaas mita radalla tapahtuu.

EDIT: Kelit vissiin vahan vaihtelevat, joten eikohan kaikki ala takomaan aikoja heti alusta alkaen. Viime tippaan ei jattaisi kuin taysi idiootti!

EDIT2: Mahtava lahja varikkomiehistolta 20v uraa juhlivalle Schumille!!!! :D:D:D:D:D Rengas ilman pulttia?????
 
Viimeksi muokattu:

jameson

Well-known member
Liittynyt
19.2.2007
Viestit
3554
No sen leikki ei kauan kestänyt, schumilla siis
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Hyvin kiinnitetty rengas kiinni Mersu!:alppu:
 

turssi

Well-known member
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
885
Nyt Rosbergia infottiin etta 3-4 kierroksen jalkeen sade alkaa uudestaan. Voiko tuohon Mersun varikkomiehistoon luottaa? Ei ainakaan renkaiden suhteen!

EDIT: Brassiselostojat kertoivat jutelleensa Barrichellon kanssa, joka oli mennyt vaikeaksi kun kysyttiin jatkosopimuksesta Williamssin kanssa.

EDIT2: Nyt McLaren ja Ferrarikin ennustavat sadetta 5min sisaan

EDIT3: Sennan nimi huudettu, kuudenneksi paras aika tassa valissa :)
 
Viimeksi muokattu:

Automenu

Well-known member
Liittynyt
2.11.2008
Viestit
2335
Näinköhän peränpitäjät pääsevät kisaan jos jäävät sataseiskan ulkopuolelle.
 

turssi

Well-known member
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
885
Heiikki, Heeeiikki!
5min jaljella Q1:sta ja Heikki sijalla 14 Bruno Sennan edella. Sade ei ole yltynyt.

EDIT: Kovis ja Trulli otettiin varikolle. Sijoilla 18 ja 19 ennen viimeisia ponnistuksia. 3min jaljella.

EDIT2: Varikkotietokoneen ruudun mukaan IT'S RAINING ja selostajat sanovat etta sataa seuraavat 30min.

EDIT3: Sutil ja Rosbergi jo liukastelivatkin.
 
Viimeksi muokattu:

turssi

Well-known member
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
885
Bruno Senna nopein brasilialainen. Massa ja Barrichello jaivat taakse :)

EDIT: Nyt jo brasiliainen Globo-kanava pyoraytti rinta rinnan kuvamateriaalit kahdesta Sennasta kellertavassa kyparassa ohjastamassa musta-kultaista Renaulttia :)
 
Viimeksi muokattu:
Ylös