Rata SM on ihan harrastetouhua.
Niin on, mutta ei siinä ole mitään pahaa. Kotimaisen rata-autoilun harrasteluluonne pitää tiedostaa ja käyttää hyväksi.
Mielestäni AKK-on tehnyt virheen linjaamalla, että Formula Ford on junioriluokka, jossa ajetaan jostain kummallisesta juniorimestaruudesta (SJM). Ei Suomessa ole tällä hetkellä mahdollisuuksia jaotella luokkia harraste-, juniori- ja ammattilaisluokkiin.
Englannissa erilaiset FFord-sarjat (enimmäkseen tosin muinaisella Kent-koneella) ovat suosittuja klubisarjoja. Ruotsissakin, jossa FF käynnistyi tällä kaudella parin vuoden tauon jälkeen uudestaan, on mukana mm. tiimi, jossa kuljettajina ovat isä ja poika.
Luokka sopisi meilläkin juniorien
lisäksi kokeneemmillekin harrastajille. Kun kyseessä on vielä ns. avoin formula, eikä yksityyppiluokka, se tarjoaa autotallivirittelijöillekin mahdollisuuksia. Ja näitä oman elämänsä colinchapmaneitahan Suomi on pullollaan.
Fordien lisäksi tänne mahtuisi varmaan myös toinen, nopeampi formulaluokka. FR2.0 ei kuitenkaan ole optimaalinen vaihtoehto, sillä siinä missä tasapuolinen kalusto on hieno juttu Euroopan isoissa juniorisarjoissa, ei alkuperäisosilla pelaaminen tuo Suomen kaltaisessa maassa kuin lisää kustannuksia.
En ole ihan varma mitkä olisivat parhaat säännöt kotimaiselle siipiformulalle, mutta F3:n paluu ei olisi välttämättä huono. Englannissa F3 Cup on lisännyt tänä vuonna huomattavasti suosiota. Mukaan kelpaa kaikki kolmoset 80-luvulta vuoteen 2007. Pisteitä jaetaan "ikäkauden" mukaan, mutta kaikki kisaavat samasta tittelistä. Moottoriksi sallitaan aidon F3-koneen lisäksi edullisemmat (kestävämmät) Euro F3 Openin Toyota-Piedrafita ja entinen Saksan Cupin OPC-Challenge (Spiess).
F3-luokka on kuitenkin maailmalla murroksessa ja tulevaisuus on vähän hämärän peitossa.
Ehkä luokan pitäisi olla lähempänä nykyisin Historic-kisoissa ajettavaa F4:sta tai englantilaista Monoposto Clubin Mono2000-luokkaa... sääntöihin tulisi osua mahdollisimman moni markkinoilla oleva käytetty (ja miksei uusikin) hiilikuitiauto; FR2.0, FS2000 (Master), F3 jne - ja miksei vaikka putkirunkoiset FF2000 yms myös. Moottoriksi sitten joko kaikille sama, jota saa virittää sääntöjen puitteissa (F4) tai (lähes) vakio henkilöauton kone merkistä riippumatta (Mono2000)...
Oli miten oli, siipiformulankin pitäisi olla jossain määrin vapaa (meillä itse rakentelu ei lisää, vaan vähentää kustannuksia) ja autoja olla helposti saatavilla. Sellaisena luokka sopisi harrastelijoillekin, eikä mikään estäisi F1-unelmaa elättelevää junioriakaan harjoittelemasta seassa... Tarkkaan rajattu yksityyppiluokka (esim. FR2.0) taas olisi käytännössä vain junioriluokka. Toiselle sellaiselle ei varmasti ole markkinoita, kun ei Fordeihinkaan tunnuta saavan tarpeeksi kuljettajia.