Formula Fordeja ainakin seuraavasti:
Duratec: 13
Zetec: 25
Kent: Ei mitään tietoa
Kiitoksia tiedoista. Jos yritän vielä peilata tätä tietoa, niin viime vuonna kisoissa oli käsittääkseni Duratec 6kpl ja Zetec 4kpl, lisäksi yllä olevan postauksen linkin mukaan myynnissä on nyt D 4kpl ja Z 3kpl, nämä yhteen laskemalla tiedetään D 10kpl ja Z 7kpl autojen tämän hetkinen tila. Jos vertaan tätä Hessun tietoihin yllä, niin ymmärtäisin, että Suomessa on lisäksi Duratec 3kpl ja Zetec 18 kpl, joilla ei siis ajeta kilpaa ja jotka eivät myöskään ole myynnissä. Eli etenkin Zetecien osalla määrä on huima. Olettaisin, että näistä suurin osa on harrastuskäytössä, huviajossa, tms? Kalustosta ei ainakaan tunnuta aktiivisesti haluttavan eroon, koska niitä ei paria poikkeusta lukuunottamatta pidetä ilmaiseksi myynnissä esim. nettiautossa tai muualla. Muutoinkin myynti minimaalisten tietojen (lähinnä puhelinnumero) kanssa ei mielestäni ole tänä päivänä kovin markkinalähtöinen näkökulma.
Kommenteihin miksi ei ajeta tai miksi kalusto ei ole radalla, varmaan viitataan lähinnä siihen, miksi autot eivät ole kisoissa. Luulen, että moni noista vanhempien Zetecien omistajista ajelee varmaan niillä tyytyväisenä omia treenejään, eikä heitä välttämättä kisat kiinnostakkaan? Se, että omistaa formulan ei välttämättä tarkoita, että haluaisi ajaa sillä sarjassa kilpaa sen enempää kuin muullakaan rata-autolla. Harrastamisen kustannukset ovat varmasti myös maltillisemmat kuin kilpailemisessa. En tiedä voiko joku kengännauhabudjetilla ajava Zetec kuljettaja saada kisakustannuksia järkevästi menemään alle tuon 2000e / 4000e kisa?
Mitä tulee vielä tuohon kalustoon, niin harvoin kai myynnissä oleva vanha kalusto on täysin kisakunnossa kun on vuosiksi jäänyt seisomaan. Silti olen toisinaan käsittänyt, että ulkomailta saisi kalustoa jonkun verran halvemmalla kuin Suomesta, minkä takia kotimaassa oleva kalusto ei välttämättä liiku. Pari esimerkkiä viimeksi UK:n ilmoituksista katsomistani: Miku Santavirran Swift tallikaveri B.Leindersin voittaja-auto SC95Z (sis. moottorin) varaosineen 4000£ tai esim. FR2.0 2004spec 12500£. Yksi asia mikä saattaa vaikuttaa kaluston liikkuvuuteen on se, etten usko kaikkien olevan varmoja, kuinka helposti eri merkkien ja vuosimallien FF runkoihin saa varaosia? Lisäksi jotkut saattavat kyseenalaistaa FF runkojen turvallisuuden vrt. hiilikuiturungot. En todellakaan tarkoita, että formuloissa onnettomuudet olisi lisääntyneet, mutta aikana jolloin kartingissa ei ollut katteita, kuljettajat ajoivat vähemmillä kontakteilla ja silloin myös siirtyminen FF puolelle ei tuonut kuljettajille muutosta. Kärjistetysti nykyisin toisinaan näyttää siltä, että kun V1600 autot palaavat kisasta varikolle, niin pellit näyttävät yhtä suorilta kuin jokkiksessa. Hypoteettisiin täyden gridin FF lähtöihin se ei lupaisi kovin hyvää.