Rata SM formulat

  • Viestiketjun aloittaja nese
  • Aloituspäivämäärä

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
tilalle nuoria ja nälkäisiä maailmalle pyrkiviä ratinvääntäjiä eli mielellään juuri näitä kartingista jo ulos kasvaneita salskeita atleetteja
Eiköhän nämä vuosikymmenet ole jo takana päin, kun maailman formulasarjoihin tähtäävät nuoret ovat vaihtaneet kartingin EM ja MM kisat kansallisiin FF kisoihin.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Eiköhän nämä vuosikymmenet ole jo takana päin, kun maailman formulasarjoihin tähtäävät nuoret ovat vaihtaneet kartingin EM ja MM kisat kansallisiin FF kisoihin.
Kartingin kansainvälisten luokkien osallistujamäärät ovat laskeneet huomattavasti KF-moottorien tultua käyttöön. En pitäisi lainkaan mahdottomana, että pienempiin Formulaluokiin alettaisiin siirtyä aikaisemmin. Se ei välttämättä paljonkaan näkyisi kansallisella FF-tasolla, vaan mentäisiin kartingin EM/MM-sarjojen sijasta esimerkiksi Englannin tai Saksan pikkuformuloihin, kustannuksissa ei just eroa ole.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26892
No mites nämä isoilla radoilla ajettavat Superkart-sarjat, onko niihin järkeä nuoren kuljettajan lähteä ja minkälaiset on kustannukset muihin sarjoihin verrattuna?
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Kartingin kansainvälisten luokkien osallistujamäärät ovat laskeneet huomattavasti KF-moottorien tultua käyttöön. En pitäisi lainkaan mahdottomana, että pienempiin Formulaluokiin alettaisiin siirtyä aikaisemmin. Se ei välttämättä paljonkaan näkyisi kansallisella FF-tasolla, vaan mentäisiin kartingin EM/MM-sarjojen sijasta esimerkiksi Englannin tai Saksan pikkuformuloihin, kustannuksissa ei just eroa ole.
Niin no tätä mä just tarkotin. Ja onhan sitä ennen KF luokkiakin osa siirtynyt jo suoraan ICA Juniorista formula Relluhin tai esim ADAC BMW:hen aikanaan, jättäen ICA, FA ja FF luokat väliin.
 

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
Relluista en osaa sanoa, mutta eikös se innostus saapua esittelemään luokkaa Kemoraan ollut jo ihan huipussaan..
Montako FR 2.0 oli paikalla?
Ei yhtäkään.
Tämä nyt ei kuulu Rata SM formulat topiciin ainakaan 2013, mutta mieleeni tuli, että mitä on käynyt niille kaikille FR2.0 autoille joita Suomessa oli? Onko ne myyty ulkomaille, säilötty johonkin heinälatoon odottamaan parempia vuosia, vai ajetaanko niillä jotain harraste/sponssi/ratapv cruisailua? Montako FR2.0 autoa mahtaa tällä hetkellä Suomessa olla?

Entä paljon mahtaa olla F3, F4, FF tai muuta formulae kalustoa? Onko kenelläkään mitään kokonaislaskelmia?
 

Hessu

Member
Liittynyt
13.4.2010
Viestit
20
Tämä nyt ei kuulu Rata SM formulat topiciin ainakaan 2013, mutta mieleeni tuli, että mitä on käynyt niille kaikille FR2.0 autoille joita Suomessa oli? Onko ne myyty ulkomaille, säilötty johonkin heinälatoon odottamaan parempia vuosia, vai ajetaanko niillä jotain harraste/sponssi/ratapv cruisailua? Montako FR2.0 autoa mahtaa tällä hetkellä Suomessa olla?

Entä paljon mahtaa olla F3, F4, FF tai muuta formulae kalustoa? Onko kenelläkään mitään kokonaislaskelmia?
Redstepin Renaulteista 2 myyty Englantiin, 1 jäljellä vuokrattavana tietääkseni testi- ja / tai kilpailukäyttöön, Turun suunnalla 1, Vantaalla 1, Kajaanissa 1, Laineen / Rajalan vanha ilmeisesti myös edelleen Suomessa, Suvannon ja Koirasen autoista en tiedä.
Formula Fordeja ainakin seuraavasti:
Duratec: 13
Zetec: 25
Kent: Ei mitään tietoa
 
Viimeksi muokattu:

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
846
Redstepin Renaulteista 2 myyty Englantiin, 1 jäljellä vuokrattavana tietääkseni testi- ja / tai kilpailukäyttöön, Turun suunnalla 1, Vantaalla 1, Kajaanissa 1, Laineen / Rajalan vanha ilmeisesti myös edelleen Suomessa, Suvannon ja Koirasen autoista en tiedä.
Formula Fordeja ainakin seuraavasti:
Duratec: 13
Zetec: 25
Kent: Ei mitään tietoa
Noin paljon Formula Fordeja! Miksei niillä ajeta?
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Ihmekös tuo kun on sorsittu aina välillä. Ihan kivasti on teilattu keskusorganisaation toimesta ku on saatu homma pykättyä harrastajien omin voimin nousukiitoon? Tiesihän sen, että kolme formulaluokkaa on Suomeen liian paljon.

Toki en nyt muista oliko Foordeja kilpailuissa mitenkään hirveesti tuossa vaiheessa, mutta kolmosia nyt ainakin.
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
846
Ihmekös tuo kun on sorsittu aina välillä. Ihan kivasti on teilattu keskusorganisaation toimesta ku on saatu homma pykättyä harrastajien omin voimin nousukiitoon? Tiesihän sen, että kolme formulaluokkaa on Suomeen liian paljon.

Toki en nyt muista oliko Foordeja kilpailuissa mitenkään hirveesti tuossa vaiheessa, mutta kolmosia nyt ainakin.
Onkohan tämä totuus vai onko vika ihan jossain muualla? Jos nuo kaikki ajaisivat niin olis kyllä todella näyttävä Formula Ford luokka suomessa. Kenties pohjoismaiden ykkönen... Jossain on jotain pahasti vialla kun eivät ole radalla!
 

Raceway

Ratamestari
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
877
Sijainti
Ruutulipulla
Onkohan tämä totuus vai onko vika ihan jossain muualla? Jos nuo kaikki ajaisivat niin olis kyllä todella näyttävä Formula Ford luokka suomessa. Kenties pohjoismaiden ykkönen... Jossain on jotain pahasti vialla kun eivät ole radalla!
AKK:n touhut ovat olleet täyttä pelleilyä jo useita vuosia, niin rallissa kuin ratapuolella.
 

Raceway

Ratamestari
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
877
Sijainti
Ruutulipulla
No kai tuollainen kalustomäärä vanhempia Formula-Fordeja Suomessa, jolla ei ajeta tai ole esim. halpaa harrastesarjaa kertoo omaa kieltään. Joku kustannuksiltaan edullinen formula-ford sarja nuorille kartingeista ulos kasvaville harrastajille ja miksei vanhoille rataketuillekin olisi Suomessa paikallaan..mutta kuten nimimerkki Zep kirjoittaa.

Ihmekös tuo kun on sorsittu aina välillä. Ihan kivasti on teilattu keskusorganisaation toimesta ku on saatu homma pykättyä harrastajien omin voimin nousukiitoon? Tiesihän sen, että kolme formulaluokkaa on Suomeen liian paljon...
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
.. Jossain on jotain pahasti vialla kun eivät ole radalla!
Olisikohan syynä raha?Jos ei ole omaa autoa, niin kisa kustantaa vähintään 4.000,- zetecilläkin, jos taas on oma, niin kyllä siinä silloinkin parin tonnin päälle mennään.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1424
Niin no. Mikä on "auto". jos on runko, moottori ja tukivarret tallin nurkassa se ei vielä ole auto. Tuollaiseen voi mennä yllättävänkin paljon rahaa, ennen kuin sillä voi ajaa. Siis pahimmassa tapauksessa. Eli pelkkä lukumäärä ei kerro kuinka monta on "ready to race".
Sitten, kun mennään siipiformuloihin, tilanne muuttuu vielä vaikeammaksi. Esim F3:ssa on muustaakseni 48 palloniveltä. ja hiilikuiturungon ollessa kyseessä, niistä oikeasti yhdessäkään uniballissa ei saisi olla yli kymppiä välystä. Alahan laskea..:yuck:
 

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
Formula Fordeja ainakin seuraavasti:
Duratec: 13
Zetec: 25
Kent: Ei mitään tietoa
Kiitoksia tiedoista. Jos yritän vielä peilata tätä tietoa, niin viime vuonna kisoissa oli käsittääkseni Duratec 6kpl ja Zetec 4kpl, lisäksi yllä olevan postauksen linkin mukaan myynnissä on nyt D 4kpl ja Z 3kpl, nämä yhteen laskemalla tiedetään D 10kpl ja Z 7kpl autojen tämän hetkinen tila. Jos vertaan tätä Hessun tietoihin yllä, niin ymmärtäisin, että Suomessa on lisäksi Duratec 3kpl ja Zetec 18 kpl, joilla ei siis ajeta kilpaa ja jotka eivät myöskään ole myynnissä. Eli etenkin Zetecien osalla määrä on huima. Olettaisin, että näistä suurin osa on harrastuskäytössä, huviajossa, tms? Kalustosta ei ainakaan tunnuta aktiivisesti haluttavan eroon, koska niitä ei paria poikkeusta lukuunottamatta pidetä ilmaiseksi myynnissä esim. nettiautossa tai muualla. Muutoinkin myynti minimaalisten tietojen (lähinnä puhelinnumero) kanssa ei mielestäni ole tänä päivänä kovin markkinalähtöinen näkökulma.

Kommenteihin miksi ei ajeta tai miksi kalusto ei ole radalla, varmaan viitataan lähinnä siihen, miksi autot eivät ole kisoissa. Luulen, että moni noista vanhempien Zetecien omistajista ajelee varmaan niillä tyytyväisenä omia treenejään, eikä heitä välttämättä kisat kiinnostakkaan? Se, että omistaa formulan ei välttämättä tarkoita, että haluaisi ajaa sillä sarjassa kilpaa sen enempää kuin muullakaan rata-autolla. Harrastamisen kustannukset ovat varmasti myös maltillisemmat kuin kilpailemisessa. En tiedä voiko joku kengännauhabudjetilla ajava Zetec kuljettaja saada kisakustannuksia järkevästi menemään alle tuon 2000e / 4000e kisa?

Mitä tulee vielä tuohon kalustoon, niin harvoin kai myynnissä oleva vanha kalusto on täysin kisakunnossa kun on vuosiksi jäänyt seisomaan. Silti olen toisinaan käsittänyt, että ulkomailta saisi kalustoa jonkun verran halvemmalla kuin Suomesta, minkä takia kotimaassa oleva kalusto ei välttämättä liiku. Pari esimerkkiä viimeksi UK:n ilmoituksista katsomistani: Miku Santavirran Swift tallikaveri B.Leindersin voittaja-auto SC95Z (sis. moottorin) varaosineen 4000£ tai esim. FR2.0 2004spec 12500£. Yksi asia mikä saattaa vaikuttaa kaluston liikkuvuuteen on se, etten usko kaikkien olevan varmoja, kuinka helposti eri merkkien ja vuosimallien FF runkoihin saa varaosia? Lisäksi jotkut saattavat kyseenalaistaa FF runkojen turvallisuuden vrt. hiilikuiturungot. En todellakaan tarkoita, että formuloissa onnettomuudet olisi lisääntyneet, mutta aikana jolloin kartingissa ei ollut katteita, kuljettajat ajoivat vähemmillä kontakteilla ja silloin myös siirtyminen FF puolelle ei tuonut kuljettajille muutosta. Kärjistetysti nykyisin toisinaan näyttää siltä, että kun V1600 autot palaavat kisasta varikolle, niin pellit näyttävät yhtä suorilta kuin jokkiksessa. Hypoteettisiin täyden gridin FF lähtöihin se ei lupaisi kovin hyvää.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Kiitoksia tiedoista. Jos yritän vielä peilata tätä tietoa, niin viime vuonna kisoissa oli käsittääkseni Duratec 6kpl ja Zetec 4kpl, lisäksi yllä olevan postauksen linkin mukaan myynnissä on nyt D 4kpl ja Z 3kpl, nämä yhteen laskemalla tiedetään D 10kpl ja Z 7kpl autojen tämän hetkinen tila.
Tuossa sulla on logiikkavirhe, Varsin suuri osa noista myynnissä olevista FormulaFordeista on sellaisia, joilla ajettiin viime kaudella kilpaa.

Sitten taas osa ei myynnissä olevista Formulafordeista on sellaisi, joita vuokrataan kisoihin. Viime kaudellakin Zetecejä oli kisoissa enemmän kuin tuo neljä, vaikkei ehkä yksittäisessä kisassa enempää ollutkaan.

. En tiedä voiko joku kengännauhabudjetilla ajava Zetec kuljettaja saada kisakustannuksia järkevästi menemään alle tuon 2000e / 4000e kisa?.
Mä tiedän, ei saa.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1424
paria poikkeusta lukuunottamatta pidetä ilmaiseksi myynnissä esim. nettiautossa tai muualla. Muutoinkin myynti minimaalisten tietojen (lähinnä puhelinnumero) kanssa ei mielestäni ole tänä päivänä kovin markkinalähtöinen näkökulma.
Vähän OT, mutta kilpa-auton hinta on todella hypoteettinen käsite. Verrattuna sivilliautojen myyntiin, jossa nimenomaan Saksan tuonti, on aiheuttanut ihan uuden kaupankäyntikulttuurin, on kilpa-autojen kauppankäynti valovuosia perässä.
Tällä tarkoitan sitä, että myynti-ilmoitukseen laitetaan todenmukaisesti mitä autolle on tehty, mitä vikoja siinä on ja lopulta se auto myydään melkein sillä hinnalla mikä on pyynti, jos paikanpäällä autosta ei löydy jotain moitittavaa mitä ei ilmossa mainittu. Kilpureissa kusetus ei ole maan tapa, vaan ihan kansainvälinen toimintamalli. Rehellisellä kilpa-autokauppiaalla ei kovin hyvät markkinat ole, koska kaikki olettaa, että kusetettaa sen minkä kerkiää.

Lisäksi jotkut saattavat kyseenalaistaa FF runkojen turvallisuuden vrt. hiilikuiturungot. En todellakaan tarkoita, että formuloissa onnettomuudet olisi lisääntyneet, mutta aikana jolloin kartingissa ei ollut katteita, kuljettajat ajoivat vähemmillä kontakteilla ja silloin myös siirtyminen FF puolelle ei tuonut kuljettajille muutosta. Kärjistetysti nykyisin toisinaan näyttää siltä, että kun V1600 autot palaavat kisasta varikolle, niin pellit näyttävät yhtä suorilta kuin jokkiksessa. Hypoteettisiin täyden gridin FF lähtöihin se ei lupaisi kovin hyvää.
Mielenkiintoinen näkemys tuo karting-autojen turvallisuuden muuttuminen.
Toisaalta jokkis on koko rata-autoilun syöpä ja paha sellainen. Muutamalla kuskilla, joka on sieltä tullut, on ihan ihmeellinen käsitys ihmisten omaisuuden kohtelusta. Ymmärrän, jos on joku pankkiirri sponssina, mutta 99,9999% tätä harrastaa persaukiset, joilla on viimeiset sentit vekottimessa kiinni. Siksi tahalaan nojaaminen ei riemunkiljahduksia aiheuta.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4656
Sijainti
Salo
Vähän OT, mutta kilpa-auton hinta on todella hypoteettinen käsite. Verrattuna sivilliautojen myyntiin, jossa nimenomaan Saksan tuonti, on aiheuttanut ihan uuden kaupankäyntikulttuurin, on kilpa-autojen kauppankäynti valovuosia perässä.
Tällä tarkoitan sitä, että myynti-ilmoitukseen laitetaan todenmukaisesti mitä autolle on tehty, mitä vikoja siinä on ja lopulta se auto myydään melkein sillä hinnalla mikä on pyynti, jos paikanpäällä autosta ei
Jatketaan vähän ot:llä. Näin siis siviiliautojen kohdalla, niiden osalta jotka tosissaan ovat myymässä ja jotain kaupaksi saavat. Toki nettiautossa edelleen on "vanhan liiton miehiä" jotka valehtelevat auton olevan siisti, priima ym. vain siksi että saisivat jonkun tontille. Tai jätetään mittarilukema ilmoittamatta jotta saadaan kontakti ostajaan ja voidaan vakutella ettei se 300 tonnia bensakoneella tunnu missään. Yleensä nämä ilmoitukset alkavat sanoilla "elikkäs" tai "laitetaan kokeeksi myyntin".

E: Ja laitetaan klassikko, liittyen näihin jotka eivät ole mukautuneet uuteen kauppakulttuuriin http://mainosanttila.fi/wp-content/uploads/2013/02/autokauppias.jpg
 
Viimeksi muokattu:

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Mielenkiintoinen näkemys tuo karting-autojen turvallisuuden muuttuminen.
Onhan ne karting-autot muuttuneet turvallisemmiksi, mutta samalla kustannukset ovat kasvaneet tolkuttomasti. Isommassa kartingluokassa kauden ajaminen maksaa vähintään 20-25.000 kun kaikesta pihistellään.
 
Ylös