PuoliPöhkö
Well-known member
Minullakaan ei ole tuota ajo-asentoa vastaan pahaa sanottavaa. Päin vastoin. Matala pemarikin oli varsin mainio ajoasennoltaan.Itse tykkään istua ennemmin näin:
kuin näin:
Kuitenkin pääosin lyhyitä taajamapyrähdyksiä lukuisia kertoja kotterolla siirryttäessä, se varsinainen ajoasennon kaltevuuskulma ei ole lopulta valtavan merkittävässä asemassa. Siinä käytössä pääasiaksi muodostuu se, että asento on ylipäätään vaivaton, mukava ja ergonominen, sillä ei ole juurikaan väliä lyhyillä siirtymillä onko se asento enemmän makaava vai pysty. Ajoasennon pystysuoruutta tärkeämpään osaan astuu (ainakin minun tapauksessani) auton käytettävyys ja sellainen arjen vaivattomuus.
Tuo (autoon ja sieltä pois) kulkemisen vaivattomuus on kuitenkin osoittautunut merkittäväksi seikaksi siinä käytössä jossa bilika minua päivittäin palvelee.
Joka kerta kun erehdyn hankkimaan normaalin (lue: matalan) henkilöauton tämä asia käy vaivaamaan paljon nykyisessä liikkumistarpeessa.
Olisi todennäköisesti eri asia, jos ajaisin kotterollani pääasiassa pitkää siivua. Tällöin asiat saisivat erilaiset painoarvot kuin tällaisessa "jakeluautomaisen" aktiivisessa pyrähtelyssä. Tästä on toki näyttöä menneiltä ajoilta, jolloin siirtymistarpeeni olivat kovasti erilaisia nykyiseen verrattuna.
Silloin minulla olikin käytössäni ainoastaan "matalia autoja". On eri asia siirtyä autolla 2 kertaa päivässä kuin 20 kertaa.
Jakeluautojen ohjaamoitakaan ei ole jostain syystä muotoiltu sellaisiksi, että penkki on 30 senttiä irti asfaltista ja kuljettaja makaa ohjaamossa. Miksiköhän. Ainakin siksi, ettei se olisi tarkoituksenmukaista siinä käytössä.