Auto-thread (vapaan tuuninkitopikki)

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Itse tykkään istua ennemmin näin:
kuin näin:
Minullakaan ei ole tuota ajo-asentoa vastaan pahaa sanottavaa. Päin vastoin. Matala pemarikin oli varsin mainio ajoasennoltaan.

Kuitenkin pääosin lyhyitä taajamapyrähdyksiä lukuisia kertoja kotterolla siirryttäessä, se varsinainen ajoasennon kaltevuuskulma ei ole lopulta valtavan merkittävässä asemassa. Siinä käytössä pääasiaksi muodostuu se, että asento on ylipäätään vaivaton, mukava ja ergonominen, sillä ei ole juurikaan väliä lyhyillä siirtymillä onko se asento enemmän makaava vai pysty. Ajoasennon pystysuoruutta tärkeämpään osaan astuu (ainakin minun tapauksessani) auton käytettävyys ja sellainen arjen vaivattomuus.

Tuo (autoon ja sieltä pois) kulkemisen vaivattomuus on kuitenkin osoittautunut merkittäväksi seikaksi siinä käytössä jossa bilika minua päivittäin palvelee.
Joka kerta kun erehdyn hankkimaan normaalin (lue: matalan) henkilöauton tämä asia käy vaivaamaan paljon nykyisessä liikkumistarpeessa.

Olisi todennäköisesti eri asia, jos ajaisin kotterollani pääasiassa pitkää siivua. Tällöin asiat saisivat erilaiset painoarvot kuin tällaisessa "jakeluautomaisen" aktiivisessa pyrähtelyssä. Tästä on toki näyttöä menneiltä ajoilta, jolloin siirtymistarpeeni olivat kovasti erilaisia nykyiseen verrattuna.
Silloin minulla olikin käytössäni ainoastaan "matalia autoja". On eri asia siirtyä autolla 2 kertaa päivässä kuin 20 kertaa.

Jakeluautojen ohjaamoitakaan ei ole jostain syystä muotoiltu sellaisiksi, että penkki on 30 senttiä irti asfaltista ja kuljettaja makaa ohjaamossa. Miksiköhän. Ainakin siksi, ettei se olisi tarkoituksenmukaista siinä käytössä.
 

Knoukka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2000
Viestit
27426
Anna mun kaikki...
Kyse ei ole kuskin kunnosta vaan arjen mukavuudesta.

Miksi monet käyttävät hissiä vaikka portaatkin olisi ihan vieressä?
Miksi ihmiset kulkevat taksilla vaikka fillarillakin pääsisi?
Miksi keittiön tuoli on 45 cm korkea, vaikka 35 cm alempanakin olisi mahdollista istua?

Kuljen yleensä hissillä vaikka jaksaisin kävellä.
Ruokapöytäni istuimien korkeus on vajaat puoli metriä vaikka kirjankin päällä voisi istua. Se olisi kuitenkin epämukavaa.
Ei ole kunnosta kiinni vaan käyttömukavuudesta ja ergonomiasta on kyse.

Mä kuljen autoon ja pois päivittäin melko useita kertoja. Pikaisesti laskien esimerkiksi tänään yhteensä 18 kertaa. Vuodessa tämä tekisi noin 4500 käyntiä autoon ja pois.
Tällä arjen toimintaa helpottavalla mukavuusseikalla ja käyttöergonomialla on minulle todellista merkitystä.

Istuisitko sinä sitkeästi kirjan päällä ruokaillessasi,
vaikka tuolilla olisi mielestäsi paljon mukavampi?

Mulle olisi varmaankin täysin yhdentekevää millä korkeudella kiesin jakkara on, jos istuisin autoon 2 kertaa päivässä. Tämä ei kuitenkaan ole tilanne.
Runsas käyttö jalostaa käytettävyysvaatimuksia.
Miten sulla noin niinku muuten menee?
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Minullakaan ei ole tuota ajo-asentoa vastaan pahaa sanottavaa. Päin vastoin. Matala pemarikin oli varsin mainio ajoasennoltaan.

Kuitenkin pääosin lyhyitä taajamapyrähdyksiä lukuisia kertoja kotterolla siirryttäessä, se varsinainen ajoasennon kaltevuuskulma ei ole lopulta valtavan merkittävässä asemassa. Siinä käytössä pääasiaksi muodostuu se, että asento on ylipäätään vaivaton, mukava ja ergonominen, sillä ei ole juurikaan väliä lyhyillä siirtymillä onko se asento enemmän makaava vai pysty. Ajoasennon pystysuoruutta tärkeämpään osaan astuu (ainakin minun tapauksessani) auton käytettävyys ja sellainen arjen vaivattomuus.

Tuo (autoon ja sieltä pois) kulkemisen vaivattomuus on kuitenkin osoittautunut merkittäväksi seikaksi siinä käytössä jossa bilika minua päivittäin palvelee.
Joka kerta kun erehdyn hankkimaan normaalin (lue: matalan) henkilöauton tämä asia käy vaivaamaan paljon nykyisessä liikkumistarpeessa.

Olisi todennäköisesti eri asia, jos ajaisin kotterollani pääasiassa pitkää siivua. Tällöin asiat saisivat erilaiset painoarvot kuin tällaisessa "jakeluautomaisen" aktiivisessa pyrähtelyssä. Tästä on toki näyttöä menneiltä ajoilta, jolloin siirtymistarpeeni olivat kovasti erilaisia nykyiseen verrattuna.
Silloin minulla olikin käytössäni ainoastaan "matalia autoja". On eri asia siirtyä autolla 2 kertaa päivässä kuin 20 kertaa.

Jakeluautojen ohjaamoitakaan ei ole jostain syystä muotoiltu sellaisiksi, että penkki on 30 senttiä irti asfaltista ja kuljettaja makaa ohjaamossa. Miksiköhän. Ainakin siksi, ettei se olisi tarkoituksenmukaista siinä käytössä.
selityksen makua...
 

Andy

Jalkarannan Yannickdalmas
Liittynyt
15.8.2002
Viestit
5756
Sijainti
Ypäjä
Kuljen yleensä hissillä vaikka jaksaisin kävellä.
Minä tulin nyt ajatelleeksi, että joka kerran polvivaivaisenakin olen kulkenut portaita työpisteelleni ala-aulasta. En kertaakaan ole käyttänyt hissiä. Tuntuisi hölmöltä. Olen myös ajanut noilla koppiautoilla kun omat n. 65v vanhempani suosivat sellaisia. Pidemmän päälle istuma-asento on minulle huono. En muuten osaa myöskään ajatella autoon menoa ja sieltä nousemista mitenkään vaivana.

Eli jos on eläkeläinen, niin mielestäni silloin sopii hissi ja koppiauto. Normaali kunnostaan huoltapitävä keski-ikäinen tai sitä lähestyvä ei niitä tarvitse.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Eli jos on eläkeläinen, niin mielestäni silloin sopii hissi ja koppiauto. Normaali kunnostaan huoltapitävä keski-ikäinen tai sitä lähestyvä ei niitä tarvitse.
Eikä tarvitse myöskään ilmastointia taikka nelivetoa. Selkävikaiset eläkeläisetkin pärjäävät hyvin matalilla autoilla. Punnertaminen tekee hyvää.
 

Knoukka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2000
Viestit
27426
Taakse jääneet käyttämättömät mahdollisuudet vituttaa eikä tuo tulevaisuus liian värikkäältä näytä sekään. Kuis ite?
Taakse jääneet käyttämättömät vitut on tulevaisuuden mahdollisuuksia. Että päin vittua täälläkin!

:thumbup:
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Voi poikia, voi niitä.

Tässä päivänä eräänä ihan vajaa viikko sitten kaivoin joi pöhkiksen numeron esille ja ajattelin rimpauttaa ihan vailla yhtään mainintaa rakentamisesta, rakennuksista ym. :eek:
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26891
Isäukko oli tänään soitellut lahtelaiseen autoliikkeeseen ja lähtee huomenna Ranskan ihmettä katselemaan.
Kaupat oli tehty 407:eiskasta ja vanhan huolivat vaihdossa. Komia peli on kuulemma. Niin hiljainen, että vasta Huittisten jälkeen raaski radion laittaa päälle. Ukko oli vielä tyytyväinen, kun sai illalla auton pestyä ja pimeässä ajettua autotalliin niin ei ollu naapurin äijät heti uteliaina kyselemässä ja "huomenna ei tarttekkaan ottaa sitä lainkaan pois tallista".
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Kaupat oli tehty 407:eiskasta ja vanhan huolivat vaihdossa. Komia peli on kuulemma. Niin hiljainen, että vasta Huittisten jälkeen raaski radion laittaa päälle. Ukko oli vielä tyytyväinen, kun sai illalla auton pestyä ja pimeässä ajettua autotalliin niin ei ollu naapurin äijät heti uteliaina kyselemässä ja "huomenna ei tarttekkaan ottaa sitä lainkaan pois tallista".
Siskon 407:sta putosi vaihdelaatikko Maanantaina, ajettu 220tkm :D Hjuva peli se on....

Mutta joo noihinhan ranskalaiset on parhaita kun saa rauhassa tallissa makuuttaa, pysyvät kunnossakin sillä konstilla :)
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26891
Siskon 407:sta putosi vaihdelaatikko Maanantaina, ajettu 220tkm :D Hjuva peli se on....

Mutta joo noihinhan ranskalaiset on parhaita kun saa rauhassa tallissa makuuttaa, pysyvät kunnossakin sillä konstilla :)
No niin, tuollahan saa sitten 170tkm ajaa ennen kuin vaihdelaatikko putoaa. Isällä oli 406 kuusi vuotta (ja noin 150tkm) eikä mitään vikoja ollut. Tuollainen 407 ollut isän tuttavalla myös muutaman vuoden samaten kuin työkaverillani, moitteettomia olleet ne.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
No niin, tuollahan saa sitten 170tkm ajaa ennen kuin vaihdelaatikko putoaa. Isällä oli 406 kuusi vuotta (ja noin 150tkm) eikä mitään vikoja ollut. Tuollainen 407 ollut isän tuttavalla myös muutaman vuoden samaten kuin työkaverillani, moitteettomia olleet ne.
Jep.
Aika oireeton siskonkin kärry oli sinne 160-170tkm asti. Sitten alkoikin tulemaan jos jonkinmoista vikaa, ohjaustehostajan pumppu, kytkin, takaiskarit, tukivarsia ym.
Nyt sitten tosiaan vaihdelaatikko laukes maanantaina....
Niin ja ollut matka-ajossa systerillä koko ajan (työmatka 120km/pv) eli tuolta 75tkm lähtien....

Mutta tosiaan huolettomia kilsoja luulis olevan 150tkm asti :ahem:
Ja niinku sanottu, onhan nuo ranskalaiset parhaimmillaan juuri pienellä käytöllä, ei kerkee vikoja tuleen :)
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26891
Ja niinku sanottu, onhan nuo ranskalaiset parhaimmillaan juuri pienellä käytöllä, ei kerkee vikoja tuleen :)
Kuten kaikki muutkin autot. Isälle ei paljoa kilometrejä tule, kun ei ole töissä ja kauppareissutkin kulkee fillarilla/kävellen. Talvella auto saattaa seistä viikon-pari tallissa, kesällä pidempiä reissuja. Tuo malli oli hyvin pärjännyt vikatilastoissa. Siinä 406:tosessa tuli just 300000km täyteen.
 
Viimeksi muokattu:

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Kuten kaikki muutkin autot. Isälle ei paljoa kilometrejä tule, kun ei ole töissä ja kauppareissutkin kulkee fillarilla/kävellen. Talvella auto saattaa seistä viikon-pari tallissa, kesällä pidempiä reissuja. Tuo malli oli hyvin pärjännyt vikatilastoissa. Siinä 406:tosessa tuli just 300000km täyteen.
ja riippuuhan se pitäjästäkin miten tulee vikoja. hyvää huolta pitävälle niitä ei satu :)
sanotaan sen verran vielä että systerin 407 on alkupään malleja (04 jos muistan oikein) jotenka tuoreemmista on sitten vielä lastenauditkin karsittu jo pois :)
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Kuten kaikki muutkin autot. Isälle ei paljoa kilometrejä tule, kun ei ole töissä ja kauppareissutkin kulkee fillarilla/kävellen. Talvella auto saattaa seistä viikon-pari tallissa, kesällä pidempiä reissuja. Tuo malli oli hyvin pärjännyt vikatilastoissa. Siinä 406:tosessa tuli just 300000km täyteen.
406:nen, joka mulla on, on sekin ihan ok ollut luotettavuustilastoonsa nähden. Kilometrejähän noille keskimäärin on tullut yleensä enemmän kuin edellään oleviin...

Toimii kuin junan vessa. Eipä ole mitään ollut mitä ei tuonikäisessä muutenkin voisi olla. Tielle jätti kerran oman laiminlyönnin vuoksi.

No sähkölaitteita on tippunut pois pelistä, mutta mitäs pienistä :eek:

Onhan noissa ranskalaisissa ihan täysiä pommejakin, niinkuin vaikka C3.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Vanhempien 306 rikkonut 500tkm rajan joskus viime vuonna ja edelleen pelittää. Tosin mikäs dieselin rikkoisi.
 
Ylös