Auto-thread (vapaan tuuninkitopikki)

Örfil

Guest
Eikös se kerran kärähtänyt? Meni kyljelleen omalla pihalla ja joku soitti poliisin paikalle.
 

Örfil

Guest
Ok. Unohdetaan juttu jo.
Vanhoistahan ei saa muistutella?
 

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Onko autolla ajaminen sulle pakollinen välttämättömyys?
Auto on mulle arjessa välttämätön työkalu ja liikkumisen väline.
Kärryn tulee olla hyvä* ajaa sekä vaivaton ja miellyttävä käyttää.

*) Hyvä ei ole omasta arkiautostani puhuttaessa urheilullisen synonyymi.

Pääasia arjen miellyttävyyden kannalta on, ettei autossa häiritse mikään erityisesti.

Nykyinen kotteroni ei täytä ajettavuuden, ohjaustuntuman ja ajomukavuuden/ajoasennon osalta kaikkia toiveitani.
Kulku tosin on hyvinkin vaivatonta, mikä on erittäin mukava asia kun rattaisiin ja pois saattaa joutua päivittäin kulkemaan parikymmentä kertaa.

Mersun uutta B:tä kolmeen kertaan kokeilleena sanoisin, että henkilöautomalleista siinä on parhaiten mun kropalleni sopiva auto. Ja hieno sekä tunnokas ajettavakin on tuollaiseksi hieman tila-automaiseksi kulkineeksi. Ulkonäöstä voidaan olla montaa mieltä, mun mielestäni Mese ei ole nätti kärry, mutta se ei ole prioriteeteissani korkealla oleva ominaisuus. Penkki 10 cm korkeammalla kuin vaikkapa Golfissa ja ajoasennosta saa todella hyvän ja mukavan. Penkissä riittää säätöjä niin, ettei reisituki jää pitkälläkään hahmolla vajaaksi. Rattikin tulee riittävän taakse, ettei tällaisen pitkäkoipisenkaan tarvitse kurotella ruoriin vaan ajoasennosta saa oikeasti miellyttävän.

Lantikan Freelanderi olis vielä paree, mutta se tuli vähän turhan kalliiksi pitää ainakin niillä kilometreillä mitä on tullut ajettua. Tilanne toki muuttuu kun vaihdamme paikkakuntaa ja päivittäinen työmatka lyhenee 86 kilometriä.
 
Viimeksi muokattu:

Örfil

Guest
Mun kilsat jää näillä näkymin alle 10 k per vuosi.

Nautin ajamisesta, olen lie perverssi.

En sentään tarkista ilmanpaineita tai öljyjä joka kerta, mutta siksi olen vihainen Mosselle että jättää auton siihen kuntoon että alkaa öljyvalo palamaan. Ei automies sellaista saa tehdä :mad_old:

Liikkumista varten on kesäisin skobe. Toivottavasti tuo mp:kin tuosta vielä hörähtää henkiin ja möötteillään Runskin kanssa.

Olen kai sitten onnellinen mies että jopa liikkuessani nautin siitä eikä se ole pakkopullaa.
 

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Mun kilsat jää näillä näkymin alle 10 k per vuosi.

Nautin ajamisesta, olen lie perverssi.

En sentään tarkista ilmanpaineita tai öljyjä joka kerta, mutta siksi olen vihainen Mosselle että jättää auton siihen kuntoon että alkaa öljyvalo palamaan. Ei automies sellaista saa tehdä :mad_old:

Liikkumista varten on kesäisin skobe. Toivottavasti tuo mp:kin tuosta vielä hörähtää henkiin ja möötteillään Runskin kanssa.

Olen kai sitten onnellinen mies että jopa liikkuessani nautin siitä eikä se ole pakkopullaa.
Tuohon viimeiseen lauseeseen on helppo yhtyä 100%:rosenttisesti. Samixii!
Prioriteetit ja lähtökohdat saattavat vain olla hieman erilaiset, joten yhtälön ratkaisu näyttää myös erilaiselta. Kyseessähän on aina lukuisten erilaisten vaatimusten ja ominaisuuksien kompromissi.
 

Knoukka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2000
Viestit
27426
Lantikan Freelanderi olis vielä paree, mutta se tuli vähän turhan kalliiksi pitää ainakin niillä kilometreillä mitä on tullut ajettua. Tilanne toki muuttuu kun vaihdamme paikkakuntaa ja päivittäinen työmatka lyhenee 86 kilometriä.
Tämä.

Mulla tulee kilsoja 12-14 tonnia vuodessa. Tykkään ajamisesta. Ajan 20 vuotta vanhalla Citroen XMllä. Tunnen autoni aika hyvin ja osaan tehdä huollot itse. Koska auto on vanha se ei ole enää maanteiden turvallisimpia ja siitä uupuu monia nykyautojen teknisiä hienouksia sekä suorituskykyä. Mutta perusasiat löytyvätkin: tyyli ja ajo-ominaisuudet, jollaisia saa hakea kissojen ja koirien kanssa nykyautoista. Kun tarkastellaan sitä mekaanista kytköstä, mies, auto ja tie, niin väitän että nykyautoista ja hyvin harvasta vanhemmastakaan löytyy samanlaista yhdistelmää mukavuutta, urheilullisuutta (säädettävä alusta), ohjauksen tarkkuutta (aivan parhautta), suuntavakuutta ja etenemiskykyä (mitä huonompi tie, sitä vakaampi ja varmempi kulku). Olen ajanut monenlaisilla piileillä (uusilla, vanhoilla, kalleilla, urheilullisilla), mutta noissa autoilun nauttimisen, mekaanisissa ja aistivaraisissa, perustekijöissä vanha XM on vieläkin aivan eliittiä.

Käytännöllinen harrasteauto, josta luopuminen tuntuu aina vain tyhmemmältä. Tusinapirsseihin en halua palata. Ei nappaa. Ehkä C6 tai jotain aivan toisenlaista...
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Tämä.

Mulla tulee kilsoja 12-14 tonnia vuodessa. Tykkään ajamisesta. Ajan 20 vuotta vanhalla Citroen XMllä. Tunnen autoni aika hyvin ja osaan tehdä huollot itse. Koska auto on vanha se ei ole enää maanteiden turvallisimpia ja siitä uupuu monia nykyautojen teknisiä hienouksia sekä suorituskykyä. Mutta perusasiat löytyvätkin: tyyli ja ajo-ominaisuudet, jollaisia saa hakea kissojen ja koirien kanssa nykyautoista. Kun tarkastellaan sitä mekaanista kytköstä, mies, auto ja tie, niin väitän että nykyautoista ja hyvin harvasta vanhemmastakaan löytyy samanlaista yhdistelmää mukavuutta, urheilullisuutta (säädettävä alusta), ohjauksen tarkkuutta (aivan parhautta), suuntavakuutta ja etenemiskykyä (mitä huonompi tie, sitä vakaampi ja varmempi kulku). Olen ajanut monenlaisilla piileillä (uusilla, vanhoilla, kalleilla, urheilullisilla), mutta noissa autoilun nauttimisen, mekaanisissa ja aistivaraisissa, perustekijöissä vanha XM on vieläkin aivan eliittiä.

Käytännöllinen harrasteauto, josta luopuminen tuntuu aina vain tyhmemmältä. Tusinapirsseihin en halua palata. Ei nappaa. Ehkä C6 tai jotain aivan toisenlaista...
Citikan XM:stä :thumbup:
 

Örfil

Guest
Kyseessähän on aina lukuisten erilaisten vaatimusten ja ominaisuuksien kompromissi.
Eikös viimeistään siinä vaihessa kun äijä on eläkeikäinen, vanha ja kyvytön, se hankkii kaksipaikkaisen urheiluauton ikään kuin viimeisenä erektiona :D
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Tulipa käytyä koeponnistamassa uusia Seateja: Toledo 1.6TDI ja Leon 1.4TSI (122hv).

Kumpainenkin varsin oivia pelejä, varsinkin Leon. Käytännön kulutus yllätti pienuudellaan tuossa bensaversiossa.
 

Örfil

Guest
Älä osta TSI versiota. Ne ei kestä kuin satkun. Pieni kone ja liikaa puristettu ulos. Sanoo kuulemma nokkapokat aika pian.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Älä osta TSI versiota. Ne ei kestä kuin satkun. Pieni kone ja liikaa puristettu ulos. Sanoo kuulemma nokkapokat aika pian.
Tuo 1.4TSI:n 122hv versio ei ole ihan kireimmästä päästä. Ihan normiturbolla vielä, ei siis mekaaninen ahdin/turbo -yhdistelmä kuten 140hv ja sitä tehokkaammat mallit.

1.2TSI tuntuu jo liian pieneltä motilta ja 1.4TSI:n tehoversioissa juuri noita kestävyysongelmia. Leon FR 2.0TDI 184hv versiona olisi ihan parsaa, mutta ~4500e kalliimpi. :dunno:
 
Ylös