Auto-thread (vapaan tuuninkitopikki)

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
Juu, kyllähän siellä on ollut vikakoodeja ilman "valoja", mutta ihmettelin että miksi tässä tapauksessa ei mitään ollut.

Luin datat OBD Scobella joka on kännykässä + halpismokkula portissa kiinni. Sillä pitäis pystyä myös tyhjentämään vikadatat.
Katsoitko vikalogin vai päällä olevat viat? Jos valo palaa, se on vahvistettu, logiin mennyt vika, joka ei välttämättä ole enää "pending" ja näkyy vain logattujen puolella.
 

sammyosammy

Senior Citizen
Liittynyt
12.6.2010
Viestit
5925
Sijainti
Out Of Bounds
Makuasioita taas ulkonäöt ja mun silmissä nää uudet Seatit kyllä vie voiton Audista. Ei Audit rumiakaan ole, mutta tää uusin muotokieli jotenkin liian geneeristä ja tylsää. Ei varmuudella erota malleja toisistaan kuin vasta peräpeilin merkinnöistä.
Nelosen ja kutosen onnistuu tottumaton sekoittamaan kyllä. Mutta auto on paljon muutakin kuin muotokieli. Jos sen sisällä viettää elämästään liikaa aikaa, oppii arvostamaan tiettyjä asioita.

Seatia ja Audia ei ehkä kannata ulkokuoreltaan verrata? Seatin verrokit ovat ensisijaisesti toisissa merkeissä. Ja kyllä - mikäli esmeks rouvalla ei olisi tilatarvetta karvakasoille, voisi joku Ibiza räyhäkkänä versiona olla hyvinkin toinen pihalla seisovista peltilehmistä. Sen pienen hetken, kun ei karvakasoja riesana ollut, "kauppakassin" virkaa hoisi 316 compact. Muotokieleltään jotain samaa kuin Espanjan ihmeessä.
 

Örfil

Guest
Katsoitko vikalogin vai päällä olevat viat? Jos valo palaa, se on vahvistettu, logiin mennyt vika, joka ei välttämättä ole enää "pending" ja näkyy vain logattujen puolella.
Hyvä kysymys: softassa on vain valinta "diagnosoi" kun se pukataan päälle. Oletin että se sisältää juuri tuon logitiedon.

Asetuksissa ei äkkiseltään ole mitään, jolla pääsisi tuohon vaikuttamaan.
Täytyypäs näpelöidä tuota kuitenkin lisää...

Tuntui muuten pe-la että nyt autoon tulee kaikkea pientä koko ajan:
- öljyn mittatikun juuresta lohkesi iso muovipala. Onneksi se ei tipahtanut koneen sisälle
- jarruhäläri alkoi palamaan
- apparin puolen helmakotelosta oli suojakorkki irronnut ja jouduin pesemään koko helmakotelon sisäpuolelta

Onneksi ei sentään isompaa vikaa (kop kop kop...).
 
Viimeksi muokattu:

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
Hyvä kysymys: softassa on vain valinta "diagnosoi" kun se pukataan päälle. Oletin että se sisältää juuri tuon logitiedon.

Asetuksissa ei äkkiseltään ole mitään, jolla pääsisi tuohon vaikuttamaan.
Täytyypäs näpelöidä tuota kuitenkin lisää...

Tuntui muuten pe-la että nyt autoon tulee kaikkea pientä koko ajan:
- öljyn mittatikun juuresta lohkesi iso muovipala. Onneksi se ei tipahtanut koneen sisälle
- jarruhäläri alkoi palamaan
- apparin puolen helmakotelosta oli suojakorkki irronnut ja jouduin pesemään koko helmakotelon sisäpuolelta

Onneksi ei sentään isompaa vikaa (kop kop kop...).

Onksulla käsillä Android-puhelinta? Jos on, niin siihen ilmainen Torgue Google Playsta ja sillä näkee erikseen sekä pending, että logged-viat. Lisäksi näkyy "historical"-faults.
 

Örfil

Guest
Onksulla käsillä Android-puhelinta? Jos on, niin siihen ilmainen Torgue Google Playsta ja sillä näkee erikseen sekä pending, että logged-viat. Lisäksi näkyy "historical"-faults.
Asia selkis jo: käväisin Audiolla kyselemässä mitä maksaa palojen vaihto siellä (vai vaihdanko itse). Huoltoneuvoja osas kertoa että tuo on sellainen ilmoitus että ei mene vikalogiin. Jotakuinkin sama kuin että pissapojasta vesi vähissä tai öljy vähissä.

Android puhelinta taloudessa ei ole ;)

Maksoin muuten kympin tuosta OBD Scoben Symbian versiosta.
"Loppuelämäksi" päivitykset :D

Pitääpi kysäistä että saanko samalla "lisenssillä" myös uuteen Windows työluuriin.
 

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
Asia selkis jo: käväisin Audiolla kyselemässä mitä maksaa palojen vaihto siellä (vai vaihdanko itse). Huoltoneuvoja osas kertoa että tuo on sellainen ilmoitus että ei mene vikalogiin. Jotakuinkin sama kuin että pissapojasta vesi vähissä tai öljy vähissä.

Android puhelinta taloudessa ei ole ;)

Maksoin muuten kympin tuosta OBD Scoben Symbian versiosta.
"Loppuelämäksi" päivitykset :D

Pitääpi kysäistä että saanko samalla "lisenssillä" myös uuteen Windows työluuriin.
Kannattaa sitten vähän olla varovainen niiden OBDII-palikoiden kanssa. Jaggeen tuli 11 vikakoodia sen härpättimen aiheuttamana. Siis sellasia, jotka eivät näkyneet sillä laitteella eivätkä sytyttäneet valoa, mutta katsastuskonttorin ja valtuutetun huollon laitteilla ne näkyvät.

On Salon moottorihuollossa työskentelevän tuttuni mukaan pirun yleinen ongelma nykyään, että itse aiheutetaan halpislukijoilla vikakoodeja.
 

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
Sit taasen tää Espanjan (bensa) Jagge ei oo moksikskaan vaikka tunkis millasta lukijaa, ei tuu lisää vikakoodeja ja nollaus onnistuu hienosti. Mutta toho dieselliin kun menet tunkemaan, ei hyvä heilu.
 

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
Jos on takapään palat ja sähköinen käsijarru, kannattaa ottaa selville millainen on reset-proseduuri, jonka palojen vaihto vaatii.
 

Örfil

Guest
TT:ssä on vain etupäässä sensorit palojen kulumiselle eli vika on siellä.
Tai vain piuhoissa, palat näyttää ulkopuolelta ihan hyviltä.

Resetoinnista en kyllä tiedä. Taidan kuitenkin viedä ihan Laakkoselle vaikka maksaa enemmän (n. 50 e) kuin tuo toinen peruspaja (Akkusalo Kolmiotiellä) jota olen käyttänyt.

Enkä jaksa itse alkaa räpläämään pihalla tunkkien kanssa uusia paloja kun samalla herkistävät jarrusatulan osaset ja voitelevat liikkuvat osat. Jarrut kun on sellainen oleellinen osa liki valonnopeudella liikkuvaa autoa että pysäyttimien on syytä olla tikissä ;)

Alkaa tulla laiskaksi kun ei kiinnosta enää itse ruuvailla autoja ihan joka homman osalta.
 

Örfil

Guest
Kannattaa sitten vähän olla varovainen niiden OBDII-palikoiden kanssa. Jaggeen tuli 11 vikakoodia sen härpättimen aiheuttamana. Siis sellasia, jotka eivät näkyneet sillä laitteella eivätkä sytyttäneet valoa, mutta katsastuskonttorin ja valtuutetun huollon laitteilla ne näkyvät.

On Salon moottorihuollossa työskentelevän tuttuni mukaan pirun yleinen ongelma nykyään, että itse aiheutetaan halpislukijoilla vikakoodeja.
E-Villen kamaa on. Ei ainakaa tähän mennessä ole aiheuttanut mitään harmia.
En tosin osannut pelätäkään - jos olisin tuon tiennyt, en olisi kyllä ostanut :eek!:

Vahinko on siis tapahtunut ja ilman savua sekä palavan muovin hajua selvitty ;)
 

Örfil

Guest
Autoja ja kaikkia moottoripelejä on toisaalta kyllä kiva ropailla.
Kunnon työtä kaikenmaailman it-hörhöilyjen vastapainoksi :thumbfh:
 

Örfil

Guest
Tälläistä postausta tuskin tulee toista: vaihdoin autoon öljytikun.

Vanhasta muoviosat hapertui ja alkoi jo osia irrota. Seuraavaksi tarttis vaihtaa se tuubi mihin se pukataan. Ostin myös tuon samaan syssyyn (9 e) koska öljyt lienee senkin hapertaneet ja TT forumilla asiasta on ollut juttua.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Saattais mennä tonne renkaanvaihtotopicciinkin mutta menköön tänne:
Keväthuoltoa Avensikseenkin tuli hieman tehtyä:

Esimies lupas lainata Defan SmartCharge akkulaturin ja pitihän sitä testata tuohon vanhaan jo elämää nähneeseen akkuun. Samalla sitten muutakin pientä:

- Autosta akun irroitus, puhdistus ja roudaus sisälle lataukseen
- Varaosien haku TammerAutolta
- Ajovalojen (H7) sekä parkkien vaihto keulalle
- Akun kiikutus takaisin autolle + kytkentä + tarkastus että kaikki toimii
- Kesärenkaiden vaihto
- Uusien kuraläppien asennus kulahtaneiden tilalle
- Auton sekä talvirenkaiden pesu & kuivaus ja talvikumien roudaus säilöön

... nytkö jo saa avata oluen?
 

Örfil

Guest
Olet kyllä eka tuttu joka on vaihtanut kuraläpät :thumbup:

Olette oluenne ansainnut :ahem:
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Olet kyllä eka tuttu joka on vaihtanut kuraläpät :thumbup:

Olette oluenne ansainnut :ahem:
Jooh no 8v. teki tehtävänsä ja repsikan puolen läpän kolmesta pultista 2 oli antautunu korroosiolle.
(helma taas oli ruostevapaa eli heikompi aines oli antautunut ensin :thumbup:)
Läpät kiinnikkeineen oli 20€ niin en jaksanu alkaa vaan pultteja vaihteleen :)
Ajovalotkin vielä toimi mutta parkit oli simahtanu, samalla kun purki keulaa niin vaihteli sitten ajovalotkin, hieman ennakoivasti siis :)
 
Ylös